بلاگ فاب

5 راهکار افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات

فهرست عناوین

توانایی یادگیری سریع مطالب درسی آرزوی همه دانش‌آموزان است. افرادی که سریع یاد می‌گیرند معمولا زودتر به موفقیت می‌رسند. این موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری اهمیت زیادی دارد. مطالعه حجم زیاد از مطالب درسی در مدت زمان کم به توانایی بالایی در یادگیری نیاز دارد.

به نظر شما، این توانایی فقط مختص نابغه‌هاست یا همه افراد می‌توانند سریع یاد بگیرند؟ چگونه می‌توان سرعت مطالعه و یادگیری را افزایش داد؟ جهت انجام این کار شما باید روش‌های تندخوانی برای کنکور را بدانید.

هر یک از ما، در هر رده سنی و با هر توانایی می‌توانیم سریع‌تر یاد بگیریم. ابزارهایی وجود دارند که به ما در این مسیر کمک می‌کنند. اگر به طور مستمر از روش‌های افزایش سرعت مطالعه استفاده کنید، پس از مدت زمان کوتاهی نتیجه را می‌بینید و تغییر بزرگی در توانایی یادگیری مطالب و تحلیل داده‌ها مشاهده می‌کنید.

در این مقاله از فاب به تکنیک‌هایی می‌پردازیم که به افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات و همچنین درس خواندن برای کنکور کمک می‌کنند. با ما همراه باشید.

چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم؟

مطالعه خوب در نهایت به یادگیری منجر می‌شود. برای اینکه سرعت مطالعه را افزایش دهیم باید سرعت یادگیری را هم زیاد کنیم. پس در قدم اول باید متوجه شویم که فرآیند یادگیری چگونه انجام می‌شود؟

چگونه سرعت مطالعه را افزایش دهیم؟

یادگیری چگونه رخ می‌دهد؟

در مغز هر یک از ما بیش از 100 میلیارد سلول عصبی جای گرفته که ارتباط میان آن‌ها رفتار، اعمال و افکار ما را می‌سازد. پس یادگیری در انسان فرآیند ساده‌ای نیست. توانایی ما براي یادگیري و یادآوري آگاهانه حقایق و اتفاقات روزمره حافظه بیانی نامیده می‌شود.

مطالعات دانشمندان یک شبکه وسیع از مناطق در قشر مخ شناسایی کرده که با همکاري هیپوکامپ به حافظه بیانی کمک می‌کند. زمانی که ما تجربیات جدیدي را بدست می‌آوریم، اطلاعات ابتدا به حافظه کاري که شکل ناپایداري از حافظه بیانی است وارد می‌شود.

این اطلاعات با کمک هیپوکامپ و سایر شبکه‌های عصبی در نهایت از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل شده و فرآیند یادگیری را تکمیل می‌کنند.

همین حالا بخون!  چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

چرا سرعت مطالعه کاهش می‌یابد؟

دلایل زیادی وجود دارد که سرعت مطالعه را کاهش می‌دهند. اگر چنین مواردی را کنترل کنید به مرور زمان سرعت مطالعه افزایش پیدا می‌یابد:

  • تلویزیون، موبایل و شبکه‌های اجتماعی به راحتی حواس تان را پرت می‌کنند.
  • اگر به درس ها دیدگاه حفظی داشته باشید، به هیچ عنوان یادگیری حاصل نمی شود.
  • افکار نامربوط یا نشخوار ذهنی تمرکز و در نهایت سرعت مطالعه و یادگیری شما را کم می کند.
  • اگر مطالعه غیرفعال داشته باشید، پس از مدتی از یادگیری دلزده می‌شوید و توانایی تمرکز شما کم می‌شود.
  • یک اتاق نامرتب از مهم‌ترین عوامل حواس پرتی برای دانش‌آموزان است که شدیدا سرعت مطالعه را کاهش می‌دهد.

راهکارهای افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات

اگر از معلمان، والدین و حتی برخی از دانش‌آموزان در مورد راه‌های افزایش سرعت مطالعه راهنمایی بخواهید، توصیه‌های زیادی دریافت خواهید کرد. این راهکارها معمولا بر اساس تجربه شخصی است. اما در ادامه به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که کاملا علمی هستند و شما را قدم به قدم به موفقیت نزدیک می‌کنند.

راهکارهای افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات

یادگیری از طریق مسیرهای مختلف

یکی از راهکارهای افزایش سرعت مطالعه، یادگیری از طریق مسیرهای مختلف است. هر چه مناطق بیشتری از مغز فعال شوند، احتمال اینکه اطلاعات را درک کرده و حفظ کنید بیشتر است. منظور این است که برای یادگیری زیست‌شناسی، همیشه کتاب درسی را نخوانید؛ برخی اوقات از ویدیو یا اپلیکیشن‌های آموزشی کمک بگیرید یا مطالب مهم را خلاصه‌نویسی کنید.

حتی می‌توانید در نقش یک معلم، آموخته‌های خود را به دیگران یاد بدهید. البته لازم نیست برای هر فصل از همه روش‌ها استفاده کنید. اما هر بار که موضوع را مرور می‌کنید، از روش‌های مختلف بهره بگیرید. به این ترتیب سرعت یادگیری و مطالعه افزایش می‌یابد.

تکرار اطلاعات به صورت دوره‌ای

تکرار اطلاعات به صورت دوره‌ای، یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرعت مطالعه است. اگر می‌خواهید اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل کنید، مرور دوره‌ای ضروری است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در امتحانات داشته باشید.

بسته به مدت زمانی که می‌خواهید اطلاعات را حفظ کنید، فاصله دوره متفاوت است. بر اساس تجربه برخی از معلمان و دانش‌آموزان، فواصل زیر برای مرور مطالب بسیار مناسب هستند:

  • مرور اول: 1 روز پس از یادگیری اطلاعات جدید
  • مرور دوم: 3 روز پس از مرور اول
  • مرور سوم: 7 روز پس از مرور دوم
  • مرور چهارم: 21 روز پس از مرور سوم
  • مرور پنجم: 30 روز پس از مرور چهارم
  • مرور ششم: 45 روز پس از مرور پنجم
  • مرور هفتم: 60 روز پس از مرور ششم

فقط روی درس تمرکز کنید

من به راحتی می‌توانم چند کار را با هم انجام دهم!

شما هم اینگونه هستید؟ اگر این گونه است باید بدانید که از مهم‌ترین راهکارهای افزایش سرعت مطالعه، تنها تمرکز روی یک درس است. افرادی که ادعا می‌کنند در انجام چند کار خوب به طور همزمان خوب هستند، در واقع بهتر از افراد معمولی عمل نمی‌کنند.

درست است که برخی از دانش‌آموزان می‌توانند وظایف مختلف را به طور همزمان کنترل کنند، اما مطالعه به تمرکز بالایی نیاز دارد. بهتر است فقط روی درس خواندن تمرکز کنید! حتی ممکن است به طور ناخودآگاه انجام دهید؛ هم به تلویزیون نگاه کنید و هم درس بخوانید! برای جلوگیری از این کار بهتر است یک محیط جداگانه فقط برای مطالعه در نظر بگیرید.

قدم به قدم تا افزایش سرعت مطالعه

دنیل کویل نویسنده کتاب پرفروش راز استعداد بیان می‌کند: «حروف الفبا به تنهایی بی‌معنی هستند و عملا کاربردی ندارد، اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، مفاهیمی مانند کلمه و در نهایت جمله و پاراگراف را می‌سازند. تکه تکه کردن وظایف و اطلاعات مهم‌ترین کاری است که برای یادگیری بیشتر و افزایش سرعت مطالعه باید انجام دهیم؛ همان چیزی که مغز ما نیاز دارد!»

قدم به قدم تا افزایش سرعت مطالعه

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که وظایف‌تان را تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر باید 20 صفحه از کتاب زیست‌شناسی دهم را استفاده کنید، آن را به بازه‌های مطالعاتی 30 دقیقه‌ای تقسیم کرده و در هر بازه، چهار صفحه مطالعه کنید.

با بازی سریع‌تر یاد می‌گیرید

بازی نیز یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرعت مطالعه است. مغز ما به طور ذاتی بازی و چالش را دوست دارد. وقتی یادگیری به یک بازی لذت بخش تبدیل می‌شود، زمان می‌ایستد و ما خود را مطالب درسی غرق می‌کنیم. پس برای یادگیری سریع‌تر می‌توانیم درس خواندن را به یک بازی تبدیل کرده یا پاداش تعیین کنیم.

همانطور که چارلز داهیگ در کتاب پرفروش خود، قدرت عادت به آن اشاره کرده است، پاداش‌ها اساس شکل‌گیری عادت هستند. هنگامی که یک رفتار به یک عادت تبدیل می‌شود، آن را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهیم.

استرس را کنترل کنید

مهم نیست که چه کسی هستید، استرس می‌تواند یک اختلال بزرگ در یادگیری و حتی یادآوری اطلاعات ایجاد کند. اکثر دانش‌آموزان در طول زمان مطالعه، به ویزه برای امتحانات استرس را تجربه می‌کنند که باعث کاهش سرعت مطالعه و یادگیری می‌شود.‌

بهترین کار این است که استرس را از خود دور کنید. فعالیت بدنی، تمرینات تنفسی و مدیتیشن تکنیک‌های بسیار رایج برای کاهش استرس هستند.

همین حالا بخون!  راهکار‌های کنترل استرس در جلسه کنکور

از آب غافل نشوید!

75 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است و تمام فرآیندهای شیمیایی در یک محیط آبی صورت می‌گیرد. پس اگر بعد از مدتی احساس خستگی یا سردرد دارید، به احتمال زیاد دچار کم آبی شده‌اید. برخی از مطالعات نشان داده که کم آبی توانایی مغز را حدود 10 درصد کاهش می‌دهد.

شاید ده درصد عدد زیادی نباشد اما تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری خواهد داشت. بنابراین بهتر است در طول روز حداقل 8 لیوان آب بخورید تا مغز بتواند به درستی کار کند.

از تکنولوژی کمک بگیرید

اپلیکیشن‌های آموزشی و ویدیو ها، شرایطی را فراهم می‌کنند که قسمت‌های بیشتری از مغز فعال شود. شما هم می‌بینید، هم می‌شنوید و هم یادداشت می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود تا توانایی مغز و قدرت یادگیری افزایش یابد.

با این حال همه اپلیکیشن‌ها مناسب یادگیری نیستند. پیشنهاد ما به شما اپلیکیشن آموزشی فاب است که هرآنچه برای یادگیری نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا از اپلیکیشن فاب استفاده کنیم؟

هزینه سرسام آور کلاس آنلاین کنکور باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان مستعد از شرکت در این کلاس‌ها صرف نظر کنند. اما اپلیکیشن فاب با هدف ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان، شرایطی را ایجاد کرده تا تنها با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان برای هر درس، به صدها فیلم و نمونه سوال امتحانی دسترسی داشته باشید. بله درست شنیدید؛ تنها با 10 هزار تومان!

چرا از اپلیکیشن فاب استفاده کنیم؟

البته ویژگی‌های منحصر به فرد فاب به همین‌جا ختم نمی‌شود. استفاده از یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا یعنی واقعیت مجازی یا AR، یک سفر زیبا و هیجان‌انگیز در مسیر درس خواندن برای شما ایجاد می‌کند که دوست دارید همیشه از فاب استفاده کنید!

 چطور از خدمات آموزشی فاب استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات آموزشی فاب لازم نیست زمان زیادی صرف کنید. با ورود به سایت فاب، اپلیکیشن آموزشی را دریافت کرده و پس از وارد کردن شماره تلفن همراه خود از خدمات بی‌نظیر فاب بهره‌مند شوید. البته علاوه بر خدمات آموزشی، به صورت هفتگی هم می‌توانید از نکات مشاوره تحصیلی و بالینی استفاده کنید.

اگر به راهنمایی نیاز دارید، همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید. همچنین همان‌طور که پیش‌تر نیز به ان اشاره کردیم، استفاده از اپلیکیشن آموزشی فاب به دلیل تنظیم محتوایی عالی به شما در افزایش سرعت مطالعه نیز کمک می‌کند.

سوالات متداول
  • برای مرور اطلاعات دوره ای به چند بار دوره نیاز داریم؟

    با هفت بار دوره به راحتی می توانید اطلاعات را تا مدت زیادی ذخیره کنید.

  • یادگیری چگونه رخ می دهد؟

    منطقه ای از مغز به نام هیپوکامپ در تبدیل اطلاعات کوتاه مدت به بلند مدت نقش مهمی دارد.

  • چگونه اپلیکیشن فاب را دانلود کنید؟

    با ورود به سایت فاب، اپلیکیشن آموزشی را دریافت کرده و پس از وارد کردن شماره تلفن همراه خود از خدمات بی‌نظیر فاب بهره‌مند شوید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *