بلاگ فاب

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

فهرست عناوین

رشته‌های مهندسی، در تمام دنیا طرفدارهای زیادی دارن و افرادی که مهارت لازم رو کسب کردن، از موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی برخوردارن. برای اطلاع از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا و بهترین رشته‌های ریاضی در دانشگاه در ادامه مقاله همراه ما باشین.

توجه داشته باشین که توضیحات زیر، ممکنه از کشوری به کشور دیگه کمی متفاوت باشه؛ اما بیشتر اون‌ها، از جمله رشته‌های مهندسی پردرآمد در جهان به حساب میان.

همین حالا بخون!  راهکار‌های کنترل استرس در جلسه کنکور

رشته‌های مهندسی؛ پردرآمدترین‌ها

در این بخش، به بررسی پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا نگاهی می‌کنیم. اگه شما هم جزو اون دسته از افراد هستین که قصد انتخاب رشته ریاضی رو توی دبیرستان یا انتخاب بهترین رشته مهندسی دانشگاهی (از نظر درآمد در دنیا، با توجه به شرایط خود و…) رو دارین، توصیه می‌کنیم این بخش رو به دقت مطالعه کنین.

رشته‌های مهندسی پردرآمد دنیا

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر، دانش طراحی، ساخت، راه‌اندازی قطعات و دستگاه‌‌هاست. این رشته می‌تونه برای اون دسته از افرادی که در دروسی مثل جبر، دیفرانسیل، مباحث فیزیک و غیره مهارت دارن و اهل مطالعه و پیگیری مسائل پیچیده هستن، انتخاب مناسبی باشه.

تقریبا تموم موسسات دولتی، شرکت‌ها و ادارات، به فارغ‌التحصیلان دارای مهارت در این رشته نیازمند هستن. میشه گفت که وضعیت شغل و درآمد این رشته توی اکثر نقاط دنیا نسبت به شغل‌های دیگه بالاست.

مهندسی هسته‌ای

حتما می‌دونین که امروزه، انرژی هسته‌ای یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی مورد نیاز جوامع مختلفه؛ به همین دلیل رشته مهندسی هسته‌ای هم از نظر شغل و درآمد مشکلی نداره. افراد با تحصیل در رشته مهندسی هسته‌ای و کسب مهارت‌های لازم می‌تونن توی تامین امنیت نیروگاه‌ها، کشاورزی هسته‌ای و بازآوری سوخت هسته‌ای نقش مهمی داشته باشن.

توجه داشته باشین که توی بعضی از موارد، تشخیص‌های پزشکی، رادیو داروها، لیزر و غیره، به مهندسین هسته‌ای نیازمند هستن. به طور کلی می‌تونیم بگیم که این رشته، از رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد در سراسر دنیا به حساب میاد.

مهندسی هوافضا، رشته‌ای پردرآمد در دنیا

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی هوافضا، در صورت داشتن مهارت لازم می‌تونن در زمینه محاسبات، طراحی، راه‌اندازی صنایع هواپیمایی مختلف، صنایع خودروسازی و غیره مشغول به کار بشن. وضعیت این رشته، از نظر شغل و درآمد توی خیلی از نقاط جهان عالی بوده و دانش‌آموختگان می‌تونن با کار توی دفتر، کارخانه و حتی دورکاری از منزل، درآمد خوبی داشته باشن.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی مختلفی داره. مهندسین شیمی، این علم رو در راستای اکسیداسیون، ساخت مواد نانو، تولید مواد غیرآلی استفاده می‌کنن. مهندسی شیمی، یک رشته پرطرفدار و کاربردی در اکثر نقاط جهانه که درآمد خوبی هم داره.

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا: مهندسی نفت

مهندسی نفت یکی از رشته‌های پردرآمدیه که دانش‌آموختگان اون توی خیلی از نقاط دنیا مشغول به کار و درآمدزایی هستن. افرادی که قصد انتخاب این رشته رو دارن، توجه داشته باشن که سختی مشاغل مربوطه و خطرات احتمالی در محل کار هم نکاتیه که باید بهش دقت کنن.

مهندسی پزشکی

کیفیت کار جامعه پزشکی تا حد زیادی به مهارت فارغ‌التحصیلان این رشته وابسته‌ست. صنعت پزشکی توی بیشتر کشورها برای طراحی، تولید، نگهداری تجهیزات پزشکی به مهندسین پزشکی نیاز زیادی دارن.

مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران، یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی است. درآمد این رشته، بسته به میزان مهارت، گرایش، موقعیت مکانی، نوع پروژه و موارد دیگه، متفاوته؛ اما به طور کلی می‌تونیم بگیم که این رشته هم وضعیت شغلی و درآمد خوبی داره. اون دسته از افراد که به کار در شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، پروژه‌های شهری و جاده‌ای علاقه‌مند هستن، می‌تونن این رشته رو در اولویت قرار بدن.

مهندسی برق، رشته‌ای پردرآمد

رشته مهندسی برق، رشته‌ای دشوار اما پرطرفداره. افرادی که به محاسبات و کار در محیط‌هایی مثل مخابرات، نیروگاه‌های برق، شرکت‌های دولتی و خصوصی علاقه‌مند هستن، این رشته انتخاب مناسبیه. موقعیت‌های شغلی رشته مهندسی برق در گرایش‌های مختلف اون، تا حدودی توی ایران اشباع شده.

اما با توجه به سختی این رشته و همچنین تمایل زیاد افراد به انتخاب رشته تجربی در سال‌های اخیر، احتمال به وجود آمدن فرصت‌های شغلی بیشتری توی حوزه مهندسی برق در ایران هست.

همین حالا بخون!  بهترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها

مهندسی سیستم‌ها

مهندسی سیستم‌ها یا سامانه‌ها، یک رویکرد میان رشته‌ای قدرتمنده که طراحی و خلق سیستم‌های موفق رو بهبود میده. فارغ‌التحصیلان این رشته توی زمینه شناسایی اهداف سیستم‌ها، پیاده‌سازی بهترین طراحی‌های سیستمی، ارزیابی‌های پس از پیاده‌سازی و غیره فعالیت می‌کنن.

این رشته هم از وضعیت شغلی و درآمدی خوبی توی دنیا برخورداره. علاقه‌مندان به تحصیل توی این رشته باید، دروسی مثل ریاضی و فیزیک مهارت زیادی داشته باشن.

مهندسی کشتی سازی

یکی از رشته‌های کم طرفدار اما پردرآمد، مهندسی کشتی سازیه. افراد برای تحصیل توی این رشته باید علاقه رو اساس کار خودشون قرار بدن و توی درس هایی مثل ریاضی، فیزیک و زبان، مهارت زیادی باید داشته باشن.

مهندسین کشتی سازی معمولا توی شهرها و کشورهای حاشیه دریاها مشغول به کار می‌شن؛ البته قبل از انتخاب این رشته، به موارد این‌چنینی توجه داشته باشین.

مهندسی متالورژی

مهندسی متالورژی یا متالوژی، یکی از رشته‌های پرطرفداره و علاقه‌مندان به دروسی مثل شیمی و فیزیک، مناسب تحصیل توی این رشته هستن. اگه شناخت مواد مختلف، بررسی ساختار مواد برای شما لذت‌بخشه، تحصیل و کار توی این رشته رو به شما پیشنهاد می‌کنیم. توجه داشته باشین که این رشته دارای موقعیت‌های شغلی مناسب با درآمد خوب توی جهانه.

بهترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای مهاجرت

شاید برای شما هم این نکته که رشته مورد نظرتون، گزینه خوبی برای اپلای هست یا نه، مهم باشه. خیلی از افراد خواهان مهاجرت به کشورهای پیشرفته دنیا هستن و می‌خوان بدونن که تحصیل توی کدوم رشته برای مهاجرت بهتره و زمینه کاری در اون‌ها خوبه.

بهترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای مهاجرت

  • مهندسی نفت:
    این رشته انتخاب خوبی برای مهاجرت بوده و موقعیت شغلی خوبی داره.
  • مهندسی سخت افزار کامپیوتر:
    رشته مهندسی کامپیوتر خصوصا گرایش سخت افزار، انتخاب بسیار مناسبی برای مهاجرت تحصیلی و کاریه.
  • مهندسی بیومدیکال:
    این رشته که فارغ‌التحصیلان اون معمولا توی زمینه پزشکی و بالینی فعالیت می‌کنن، به پیشرفت علم پزشکی کمک می‌کنن. مهندسی بیومدیکال انتخاب خوبی برای مهاجرته و درآمد مناسبی خوبی هم داره.
  • مهندسی معماری:
    مهندسی معماری که دوتا جنبه هنری و فنی داره، انتخاب خوبی برای مهاجرته و طرفدار زیادی داره.
  • مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی سیستم هم که قبلتر گفتیم، گزینه‌های مناسبی برای مهاجرت تحصیلی و کاری هستن..
همین حالا بخون!  بهترین رشته‌های ریاضی در دانشگاه

بهترین کشور برای مهاجرت مهندسان

از اونجایی که خیلی از مهندسین به دلایل مختلف قصد مهاجرت دارن، بهتره درباره اینکه کدوم کشورها برای تحصیل یا کار مناسبه، کمی صحبت کنیم. اکثر کشورها به مهندسین ماهر نیاز دارن. اما به طور کلی می‌تونیم بگیم، کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، کانادا و آمریکا می‌تونن گزینه‌های مناسبی برای مهاجرت باشن.

بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته‌های مهندسی پردرآمد

برای انتخاب رشته در حوزه‌ مهندسی، باید به دانشگاه‌هایی که این رشته‌هارو دارن توجه کنین. اگه دانشگاه مورد نظرتون این رشته رو داره، کیفیت آموزشی خوبی باید داشته باشن. این موضوع کار رو برای مهاجرت آسون‌تر می‌کنن.

اگه دوست دارین توی دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنین. باید از اسامی دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های مهندسی اون دانشگاه اطلاعات داشته باشین. پایین تر درباره رشته‌های مهندسی و دانشگاه‌های معتبر بیشتر صحبت می‌کنیم.

دانشگاه‌های ایران

  • دانشگاه صنعتی شریف تهران
  • دانشگاه امیرکبیر تهران
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه شیراز
  • و…

دانشگاه‌های خارج از کشور

ویژگی افراد مناسب برای تحصیل در رشته‌های مهندسی

ویژگی افراد مناسب برای تحصیل در رشته‌های مهندسی

رشته‌های مهندسی تفاوت‌های زیادی با هم دارن، اما به طور کلی شبیه هم هستن. افراد برای تحصیل توی رشته‌ها و گرایش‌های مهندسی، باید بدونن که مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم رو دارن. مثلا:

  • علاقه‌مندی به دروس ریاضی، فیزیک و شیمی
  • مهارت و استعداد کارهای محاسباتی، فنی و…
  • زبان انگلیسی خوب
  • آشنایی با کامپیوتر
  • علاقه، علاقه و علاقه به مهندسی‌ها
  • پشتکار بالا
  • دارا بودن تفکر انتقادی
  • توانایی و صبر برای حل مسائل پیچیده

برای انتخاب رشته‌های مهندسی در دانشگاه باید چه عواملی رو در نظر گرفت؟

رشته مهندسی یک رشته گسترده و متنوعه که شامل زیرشاخه‌های مختلفی مثل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی نفت و … میشه. برای انتخاب رشته مهندسی باید عوامل مختلفی رو در نظر گرفت. بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • علاقه و استعداد شخصی: این عامل خیلی مهمه؛ چون که شما باید از چیزی که می‌خواین روی اون مطالعه و کار کنین لذت ببرین و با اون هماهنگ باشین. برای مثال اگه شما به طراحی و خلاقیت علاقه‌مند هستین ممکنه رشته مهندسی معماری برای شما مناسب باشه؛ اگه به برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مندین ممکنه رشته مهندسی کامپیوتر برای شما مناسب باشه و اگه به ماشین‌ها و مکانیزم‌های مختلف علاقه‌مند هستین ممکنه رشته مهندسی مکانیک برای شما مناسب باشه.
  • بازار کار و درآمد: این عامل هم برای خیلی افراد مهمه چرا که شما می‌خواین بعد از فارغ‌التحصیلی شغلی پردرآمد و مطمئن داشته باشین. بعضی از رشته‌های مهندسی به دلیل تقاضای بالا و کمبود نیروی انسانی درآمد بیشتری دارن. برای مثال رشته مهندسی نفت یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ایرانه. رشته مهندسی برق هم یکی از رشته‌های مهندسیه که به دلیل گستردگی و تنوع زیرشاخه‌ها و کاربردهای اون در صنایع مختلف درآمد بالایی داره. رشته مهندسی پزشکی هم یکی از رشته‌های مهندسیه که به دلیل پیشرفت‌های علمی و فناوری در حوزه سلامت و پزشکی درآمد بالایی داره.
  • سطح دشواری و رقابت: این عامل هم مهمه؛ چرا که شما می‌خواین رشته‌ای رو انتخاب کنین که بتونین در اون موفق باشین و با رقابت‌های موجود در بازار کار روبرو بشین. بعضی از رشته‌های مهندسی به دلیل سختی دروس و پیچیدگی مباحث دشوارتر از سایر رشته‌ها هستن. برای مثال رشته مهندسی هسته‌ای یکی از سخت‌ترین رشته‌های مهندسیه که نیاز به دانش عمیق و تخصصی در زمینه فیزیک و شیمی داره. رشته مهندسی هوافضا هم یکی از سخت‌ترین رشته‌های مهندسیه که نیاز به دانش گسترده و تخصصی در زمینه مکانیک، برق، کامپیوتر و فیزیک داره. رشته مهندسی نرم‌افزار هم یکی از رشته‌های مهندسیه که نیاز به دانش برنامه‌نویسی و طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری داره.

به طور کلی برای انتخاب رشته مهندسی باید توجه کنین که هر رشته مهندسی خصوصیات، چالش‌ها و فرصت‌های خودش رو داره و شما باید بر اساس علاقه، استعداد، هدف و شرایطتون رشته‌ای رو انتخاب کنین که برای شما مناسب باشه.

جمع‌بندی پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

در این مطلب درباره‌ پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا، بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده و ویژگی افراد مناسب برای این رشته‌ها صحبت کردیم. البته توجه داشته باشین که پردرآمدترین رشته مهندسی بسته به موقعیت مکانی، میزان مهارت متفاوته و ما سعی کردیم یک دید کلی برای شما به وجود بیاریم.

البته اگه دنبال اشتغال در پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا هستین اول باید به درستی از پس کنکور و درس خوندن برای اون بربیاین. به همین علت برای مطالعه اصولی و یادگیری عمیق درس‌هاتون می‌تونین از فیلم‌های آموزشی اپلیکیشن فاب استفاده کنین.

سوالات متداول
  • پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا چه رشته‌هایی هستن؟

    رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی هسته‌ای، مهندسی پزشکی و… از جمله این موارد هستن که در مقاله حاضر به تفصیل درباره اون‌ها توضیح دادیم.

  • آیا دانشگاه تهران جزو دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده رشته‌های مهندسی در ایرانه؟

    بله، دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده رشته‌های فنی، مهندسی و… به شمار میره.

  • افراد مناسب برای تحصیل و کار در رشته‌های مهندسی دارای چه ویژگی‌هایی هستن؟

    این افراد باید به دروسی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان انگلیسی و… علاقه‌مند بوده و علاقه و پشتکار بالایی داشته باشن.

  • آیا رشته مهندسی نفت انتخاب خوبی برای مهاجرته؟

    بله، مهندسی نفت یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی بوده و افراد زیادی از طریق تحصیل در این رشته مهاجرت کردن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *