بلاگ فاب

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

فهرست عناوین

روش‌های کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان یکی از موضوعات مهم توی پرورش و رشد اون‌هاست که والدین باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشن. وقتی نوجوان با خشم دست و پنجه نرم می‌کنه، هم برای والدین و هم برای خود اون، مواجهه با این رفتار سخته.

خشم می‌تونه یک احساس عادی و مفید توی نوجوانان باشه. اما اگه احساس خشم و عصبانیت توی نوجوانان، از کنترل خارج یا پرخاشگرانه بشه، می‌تونه هم برای خودشون و هم برای اطرافیانشون، مشکل‌ساز بشه.چون ممکنه به عنوان اختلالات اضطرابی محسوب بشه.

بعضی از نوجوانان به راحتی از کوره در میرن. اون‌ها به خاطر اتفاقات به ظاهر جزئی منفجر میشن، فریاد می‌زنن و حتی ممکنه پرخاشگر بشن.

اگه فرزند شما رفتارهای خشمگینانه داره و به خصوص اگه خشم و عصبانیت فرزندتون توی روابط و کیفیت زندگی اون اختلال ایجاد می‌کنه، مهمه مهارت‌هایی رو که برای مقابله با احساساتش به روشی سالم نیاز داره به اون آموزش بدین.

توی این مقاله برای کنترل خشم و عصبانیت نوجوانان راهکارهای طلایی و کاربردی میدیم که حتما می‌تونه به والدین توی این مسیر کمک کنه. کنترل خشم و عصبانیت یکی از راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی است. پس تا آخر این مطلب با فاب همراه باشین تا هر چیزی که باید در مورد مهار خشم و عصبانیت فرزندتون بدونین، به شما بگیم.

همین حالا بخون!  راهکارهای افزایش معدل

چرا نوجوانان دچار خشم و عصبانیت میشن؟

این سوال همه والدینیه که یک نوجوان عصبانی دارن. والدین برای اینکه بتونن کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان رو به خوبی انجام بدن، باید اول جواب این سوال رو درک کنن. دلایل زیادی وجود داره که باعث میشه فرزند شما بیشتر از بقیه نوجوانان عصبانی به نظر برسه، مثل:

  • دیدن بقیه اعضای خانواده در حال مشاجره یا پرخاش با همدیگه؛
  • داشتن دوستان پرخاشگر یا قلدر؛
  • درگیری با تکالیف مدرسه یا امتحانات؛
  • احساس استرس، اضطراب یا ترس در مورد چیزی؛
  • مقابله با تغییرات هورمونی توی دوران بلوغ.

چرا نوجوانان دچار خشم و عصبانیت میشن؟

ممکنه برای شما یا فرزندتون مشخص نباشه که دقیقا چرا اون‌ها احساس خشم و عصبانیت دارن. اگه اینطوریه، مهمه که به اون‌ها کمک کنین تا بفهمن چه چیزی ممکنه باعث عصبانیت اون‌ها بشه. این کار به جلوگیری و کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان بسیار کمک می‌کنه.

8 راهکار طلایی کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

تا این بخش از مطلب متوجه شدیم که برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان اول باید دلایل شکل‌گیری این احساس توی اون‌ها رو درک کنیم. بعد از این کار می‌تونین راهکارهای زیر رو برای مهار خشم و عصبانیت فرزندتون انجام بدین:

1.آموزش درک احساسات به فرزندان

نوجوانان وقتی که احساساتشون رو درک نمی‌کنن یا نمی‌تونن به صورت شفاهی اون‌ها رو به زبان بیارن، به احتمال زیاد درگیر خشم و عصبانیت میشن. ممکنه سعی کنن با پرخاشگری، نشون بدن که عصبانین. نوجوانی که نمی‌تونه غمگین بودن رو درک کنه، ممکنه برای جلب توجه شما رفتار نادرستی از خودش نشون بده.

برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان، به آموزش تشخیص و برچسب زدن احساسات با کلماتی مثل “عصبانی”، “غمگین”، “شاد” و “ترس” به اون‌ها شروع کنین. به احساسات فرزند خودتون برچسب بزنین و به اون بگین: “به نظر می‌رسه الان واقعاً عصبانی هستی.” با گذشت زمان، اون‌ها یاد می‌گیرن که به احساسات خودشون برچسب بزنن.

همونطور که فرزند شما درک بهتری از احساسات خودش و نحوه توصیف‌شون پیدا ‌می‌کنه، کلمات پیچیده‌تری مثل ناامیدی، نگرانی و تنهایی رو به اون بیاموزین. این کار باعث میشه که به ندرت همه احساسات خودش رو درک کنه و عکس‌العمل مناسبی در مقابل اون‌ها نشون بده.

2.تشخیص علائم خشم و عصبانیت

تشخیص علائم خشم و عصبانیت

توانایی تشخیص زودهنگام علائم خشم می‌تونه به فرزند شما کمک کنه تا تصمیمات مثبت‌تری در مورد نحوه مدیریت عصبانیت خودش بگیره. برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان، اون‌ها رو به علائمی که هنگام عصبانیت دارن، آگاه کنین. به عنوان مثال، اون‌ها ممکنه متوجه بشن که:

  • قلب اون‌ها تندتر می‌زنه؛
  • عضلات اون‌ها منقبض میشه؛
  • دندان‌های خودش رو به هم فشار میدن؛
  • دست‌هاشون رو مشت می‌کنن؛
  • دل‌پیچه می‌گیرن.

خشم یکی از مشکلات نوجوانان در دوران بلوغه. به فرندانتون بفهمونین داشتن این علائم نشون‌دهنده بروز خشم و عصبانیته. بعد به اون‌ها بیاموزین که موقع رو به رو شدن با این علائم رفتار مناسبی رو به جای پرخاشگری از خودشون نشون بدن.

3.تشویق به بازی و فعالیت و منظم

فعال موندن می‌تونه راهی برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان باشه. همچنین راهی عالی برای از بین رفتن احساس استرس، اضطراب یا افسردگی اون‌هاست. برای نوجوانان، موارد زیر می‌تونه فعالیت‌های خوبی برای این موضوع باشه:

  • پیاده روی کوتاه؛
  • دویدن؛
  • دوچرخه سواري؛
  • شنا.

4.بازخورد مثبت برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

بازخورد مثبت به رفتارهای خوب نوجوانان بسیار مهمه. تلاش‌های فرزندتون رو هر چقدر هم که کوچک باشه، تحسین کنین. این موضوع باعث ایجاد اعتماد به نفس برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان میشه و به اون‌ها کمک می‌کنه، احساس کنن که شما توی هر شرایطی از اون‌ها پشتیبانی می‌کنین.

5.آموزش یک رفتار آرامش بخش حین خشم

به فرزندانتون یاد بدین که وقتی شروع به احساس خشم و عصبانیت می‌کنن، باید چیکار کنن. برای مثال به‌جای پرخاشگری موقعی که خشمگینن به اتاق خودشون یا یک “گوشه آرامش‌بخش” مشخص شده برن.

برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان، اون‌ها رو تشویق کنین تا رنگ‌آمیزی کنن، کتاب بخونن یا فعالیت‌های دیگه‌ای رو انجام بدن تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنن.

6.پرورش مهارت‌های مدیریت خشم

یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان، آموزش تکنیک‌های خاص کنترل خشمه. برای مثال، نفس‌های عمیق می‌تونه ذهن و بدن فرزند شما رو موقع خشم آروم کنه. پیاده‌روی سریع، شمردن تا 10 یا تکرار یک عبارت تاکیدی هم ممکنه کمک‌کننده باشه.

7.تسلیم نشدن در برابر عصبانیت و خشم نوجوانان

بعضی وقت‌ها نوجوانان متوجه میشن که خشمگین شدن یک راه موثر برای برآورده کردن نیازهاشونه. اگه نوجوانی عصبانی بشه و والدینش خواسته اون رو انجام بدن تا اون رو ساکت نگه دارن، یاد می‌گیره که کج خلقی و بروز خشم، مؤثره.

تسلیم نشدن در برابر عصبانیت و خشم

برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان، تسلیم اون‌ها نشین. اگرچه ممکنه توی کوتاه مدت تسلیم شدن آسون‌تر باشه، اما توی دراز مدت فقط مشکلات رفتاری و پرخاشگری رو بدتر می‌کنه. در عوض، روی برقراری ارتباط با فرزندتون کار کنین تا اون احساس اطمینان بیشتری کنه که نیازهاش برآورده میشه.

8.دوری از رسانه‌های خشونت آمیز

اگه فرزند شما رفتار پرخاشگرانه‌ای از خودش نشون میده، قرار دادن اون در معرض نمایش‌های تلویزیونی خشونت‌آمیز یا بازی‌های ویدیویی ممکنه این مشکل رو افزایش بده. برای کنترل خشم نوجوانان، روی قرار دادن اون‌ها در معرض کتاب‌ها، بازی‌ها و فیلم‌هایی تمرکز کنین که مهارت‌های حل تعارض سالم رو نشون میدن.

جمع بندی برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

نوجوانان هم مثل والدینشون از احساس عصبانیت یا افزایش خشم لذت نمی‌برن. اغلب، اون‌ها به ناامیدی و ناتوانی توی مدیریت احساسات خودشون واکنش خشم نشون میدن. کمک به فرزندتان برای یادگیری واکنش مناسب به خشم و سایر احساسات منفی، تأثیر مثبتی روی زندگی اون توی خانه و مدرسه می‌ذاره.

توی این مقاله سعی کردیم تا راهکارهای عالی و کاربردی رو برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان ارائه بدیم. امیدواریم مطالب گفته شده توی این مطلب، برای شما مفید باشه. همچنین اگه نگران موفقیت تحصیلی نوجوانان خودتونین کافیه از فیلم‌های آموزشی اپلیکیشن فاب استفاده کنین.

سوالات متداول
  • آیا باید خشم و عصبانیت در نوجوانان رو نادیده گرفت؟

    توصیه ما اینه که به هیچ وجه بروز خشم و عصبانیت را در نوجوانان نادیده نگیرین. بعضی وقت‌ها خشم و عصبانیت توی اون‌ها باعث انجام رفتارهای خشونت‌آمیز میشه. رفتارهای خطرناک و مخرب رو نباید نادیده گرفت. به عنوان مثال، اگه فرزند شما به خودش صدمه می‌زنه، دیگران رو آزار میده یا اشیا رو تخریب می کنه، نباید اون رو نادیده بگیرین.

  • آیا بروز خشم و عصبانیت در نوجوانان طبیعیه؟

    اکثر نوجوانان بعضی وقت‌ها احساس عصبانیت یا غم و اندوه رو تجربه می‌کنن که می‌تونه طبیعی باشه. اون‌ها ممکنه گاهی اوقات که ناامیدن یا وقتی از اون‌ها خواسته میشه کاری رو انجام بدن که نمی‌خوان، سرکشی کنن. اما وقتی نوجوانان بروز خشم و عصبانیت رو به دفعات زیادی انجام میدن، یا نمی‌تونن توی خیلی از مواقع خلق‌و‌خوی خودشون رو کنترل کنن، دیگه رفتاری طبیعی نیست.

  • آیا بروز خشم و عصبانیت در نوجوانان نشون‌دهنده بیماری روانیه؟

    بروز خشم و عصبانیت در نوجوانان به خودی خود یک اختلال در نظر گرفته نمیشه، اما بروز مکرر خشم یک علامت شناخته‌شده از چندین بیماری روانی به شمار میره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *