بلاگ فاب

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

آموزش زیست شناسی دوازدهم

فهرست عناوین

زیست‌شناسی، دریچه‌ای به دنیای پیچیده و شگفت‌انگیز حیاته. این علم، شما رو با ساختارها و فرایندهایی که زندگی رو ممکن می‌سازن، آشنا می‌کنه و به شما امکان میده تا از نزدیک شاهد معجزات زیستی باشین. از کوچک‌ترین واحدهای زندگی مثل سلول‌ها گرفته تا اکوسیستم‌های بزرگ، زیست‌شناسی بهتون کمک می‌کنه تا درکی جامع از تنوع زیستی و اهمیت حفظ اون داشته باشین.

درس زیست‌شناسی برای شما دانش‌آموزان، پنجره‌ای به جهان تحقیق و کشفه. این درس، مهارت‌های تحلیلی رو تقویت می‌کنه و به شما این فرصت رو میده که با پرسش‌های بزرگ علمی روبرو بشین و به دنبال پاسخ‌هایی برای اون‌ها بگردین. زیست‌شناسی نه تنها برای موفقیت در آزمون‌ها و کنکور مهمه، بلکه برای هر کسی که می‌خواد درک عمیق‌تری از جهان اطراف خودش داشته باشه، ارزشمنده.

با توجه به اینکه زیست‌شناسی بنیادی‌ترین سوالات درباره‌ی حیات رو مطرح می‌کنه، این درس می‌تونه به عنوان پایه‌ای برای شغل‌های آینده در زمینه‌های پزشکی، داروسازی، محیط زیست و بیوتکنولوژی عمل کنه. در نهایت، زیست‌شناسی به شما امکان میده تا به روشی مسئولانه‌تر با محیط زیست و منابع طبیعی برخورد کنین و به حفظ سلامت جامعه‌ بشری کمک کنین.

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

زیست‌شناسی جزو درس‌های مهمیه که مبحث‌های پر اهمیتی داره. مخصوصا حالا که توی سال آخر تحصیلی هستین و کنکور رو پیش رو دارین باید حتما این درس رو، که ضریب بالایی هم توی کنکور تجربی داره، خیلی خوب مطالعه و تمرین کنین. ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس و آموزش زیست‌شناسی دوازدهم تجربی هستش که توسط اپلیکیشن آموزشی فاب ارائه شده.

درس زیست‌شناسی یکی از مهم‌ترین درس‌های دانش‌‍‌آموزان رشته تجربیه. اهمیت این درس توی آزمون سراسری باعث شده که داوطلبان حساسیت بیشتری برای مطالعه این درس به خرج بدن.

کتاب زیست‌شناسی سال دوازدهم یکی از چالش‌های داوطلبان برای قبولی توی رشته پزشکیه. توی این مقاله با آموزش زیست‌شناسی دوازدهم‌، تکنیک‌های مطالعه این درس و نحوه برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی به صورت کامل آشنا می‌شیم.

با ما تا پایان مقاله همراه باشین تا بهترین روش‌های مطالعه این درس را آموزش ببینین.

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

نگاهی به سرفصل‌های آموزش زیست دوازدهم

توی کنکور سراسری از درس زیست‌شناسی 50 سوال طرح می‌شه که 16 سوال مربوط به زیست سال دوازدهمه. به همین خاطر برای گرفتن نمره خوب و قبولی توی کنکور رشته تجربی باید مطالب زیست دوازدهم رو با دقت مطالعه کنین. توی این قسمت نگاهی به سرفصل‌های زیست دوازدهم می‌اندازیم.

به طور کلی درس زیست‌شناسی سال دوازدهم از 8 فصل تشکیل شده که به ترتیب زیر هستن.

فصل اول مولکول‌های اطلاعاتی:

توی فصل اول مباحثی مثل: تعریف نوکلئیک اسید‌ها، همانندسازی دنا و پروتئین‌ها رو مورد بحث قرار می‌گیره و درباره عامل انتقال وراثت به صورت کامل صحبت می‌شه. برای یادگیری کامل مطالب این فصل باید مباحث این قسمت رو به صورت کاملا مفهومی مطالعه کنین. معمولا از این فصل 2 سوال در کنکور طرح می‌شه.

فصل دوم جریان اطلاعات در یاخته:

توی این بخش با ساختار پروتئین و روش‌های ساخت اون توی بدن آشنا می‌شیم. این فصل از سه بخش تشکیل شده که مطالب، کاملا مکمل فصل اول می‌باشن. 4 سوال کنکور از این فصل طرح می‌شه.

فصل سوم انتقال اطلاعات در نسل‌ها

برای درک کامل این فصل بهتره که دانش‌آموزها مطالب قبلی مرتبط با این فصل رو به درستی مطالعه کنن. توی این قسمت از تفاوت‌های ژنتیکی و شیوه انتقال صفات ژنتیکی صحبت می‌شه. 3 سوال توی کنکور از فصل سوم زیست دوازدهم طرح می‌شه.

همچنین بخوانید: آموزش ریاضی دوازدهم تجربی

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

فصل چهارم تغییر توی اطلاعات وراثتی:

توی فصل چهارم این کتاب با مفهوم جهش و مطالب پیرامون این موضوع به صورت کامل آشنا می‌شین. همچنین تغییرات ژنتیکی را توی گذر زمان بررسی می‌کنین. به طور کل از این فصل توی کنکور 1 سوال طرح می‌شه.

فصل پنجم از ماده به انرژی:

این بخش با مراحل تولید انرژی توی بدن سر و کار داره. بخش پنجم شامل سه قسمته که به بررسی تامین انرژی، اکسایش بیشتر و زیستن مستقل از اکسیژن می‌پردازه. از این فصل حداقل 1 سوال توی کنکور طرح می‌شه.

فصل ششم از انرژی به ماده:

فصل ششم درباره ذخیره شدن انرژی توی مواد صحبت می‌کنه؛ توی این فصل ما با تبدیل نور به انرژی شیمیایی، واکنش‌های فتوسنتزی و فتوسنتز توی شرایط دشوار آشنا می‌شیم. از این فصل 2 سوال توی آزمون سراسری طرح می‌شه.

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

فصل هفتم فناوری‌های نوین زیستی:

توی فصل هفتم با زیست فناوری و مهندسی ژنتیک به صورت کامل آشنا می‌شین. همچنین اطلاعاتی درباره فناوری پروتئین و کاربرد‌های زیست فناوری به‌ دست‌میارین. این فصل 1 سوال توی کنکور رو به خودش اختصاص می‌ده.

فصل هشتم رفتار‌های جانوران:

توی بخش مربوط به رفتارهای جانوران، بررسی رفتار‌های جانوران و اهمیتی که حیوانات توی زندگی بشر دارن می‌شه. از فصل آخر کتاب زیست دوازدهم، 2 سوال توی کنکور طرح می‌شه.

روش‌های صحیح مطالعه زیست‌شناسی

با توجه به اهمیت درس زیست‌شناسی توی کنکور رشته تجربی و تاثیرات بالای این درس توی رتبه‌ی کنکور، سوال‌های مختلفی توی ذهن دانش‌آموز‌ها برای مطالعه این درس شکل می‌گیره. بدون شک آشنایی با روش‌های مطالعه این درس می‌تونه به موفقیت دانش‌آموزان کمک بزرگی بکنه.

توی این قسمت بررسی مهم‌ترین تکنیک‌های مطالعه آموزش زیست‌شناسی دوازدهم تجربی رو معرفی می‌کنیم.

آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

روخوانی مطالب:

توی قدم اول باید مطالب کتاب رو روخوانی کنین؛ این کار به شما کمک می‌کنه که درک بهتری توی ادامه‌ی درس برای مطالعه مطالب زیست‌شناسی داشته باشین. دانش‌آموزها باید در روخوانی مطالب به تمام قسمت‌های کتاب و مخصوصا تصاویر توجه کنن. یادتون باشه که مهم‌ترین منبع برای مطالعه درس زیست‌شناسی کتاب درسی شما است؛ پس با دقت زیاد تمام صفحات کتاب رو روخوانی کنین.

مطالعه مفهومی کتاب:

درس زیست‌شناسی دوازدهم یک درس کاملا مفهومیه؛ پس برای یادگیری صرفا حفظ کردن مباحث به شما کمکی نمی‌کنه. خیلی از دانش‌‌آموزان زمان زیادی رو برای حفظ کردن مطالب زیست می‌گذارن و در آخر به نتیجه دلخواه نمی‌رسه.

نوشتن نکات مهم هر جمله:

هنگام مطالعه، نکات مهم هر مبحث رو مشخص کنین و توی حاشیه جمله یادداشت کنین. این کار به شما کمک می‌کنه که همیشه به نکات مهم و کلیدی کتاب دسترسی داشته باشین.

حل تست‌های تالیفی و کنکوری:

حل تست‌های کنکوری به داوطلبان کمک می‌کنه که مفهوم کتاب رو بهتر درک کنن و با بررسی تست‌های مختلف اشکالات خودشون رو به درستی متوجه بشن. همچنین آشنایی با مفاهیم تست‌زنی یکی از راه‌های موفقیت توی آزمون کنکوره.

جمع‌بندی مطالب درسی:

توی گام آخر باید مطالب رو به درستی جمع‌بندی کنین؛ جمع‌بندی مطالب حکم اثبات مطالب توی ذهن شما رو داره و این کار به شما کمک می‌کنه که برای مرور مجدد کتاب به زمان کم‌تری احتیاج داشته باشین.

رفیق فاب زیست‌شناسی دوازدهم

یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان سال آخر رشته تجربی آموزش زیست‌شناسی دوازدهم هستش. با توجه به هزینه نسبتا بالای کلاس‌های آموزشی خیلی از دانش‌آموزهای سال آخر امکان شرکت توی این گونه کلاس‌ها رو ندارن؛ از طرفی دانش‌آموزها برای درک بهتر درس زیست و تسلط کامل به همه‌ی مطالب اون، باید از تدریس معلم‌های با تجربه و باسواد بهره ببرن.

اپلیکیشن فاب این مشکل رو برای دانش‌آموزها برطرف کرده؛ با نصب اپلیکیشن فاب می‌تونین از تدریس بهترین اساتید استفاده کنین و نگران هزینه‌های بالای آموزشی نباشین. اگه شما هم علاقه‌مند به یادگیری اصولی درس زیست‌شناسی هستین؛ فقط کافیه برنامه فاب رو دانلود و نصب کنین.

آشنایی با مزایا اپلیکیشن فاب:

اپلیکیشن فاب با شعار فرصت آموزش برابر این امکان رو به دانش‌آموز‌ها می‌ده که توی هر منطقه‌ و شهری که زندگی می‌کنن و دسترسی به گوشی یا رایانه دارن، با پرداخت کردن یک هزینه‌ی کم بتونن از امکانات خوب آموزشی استفاده کنن. استفاده از این اپلیکیشن مزایای مختلفی داره که توی بخش زیر اون‌ها رو معرفی کردیم.

  • قابلیت تکرار مجدد؛
  •  به صرفه بودن هزینه‌ها؛
  • تدریس بهترین اساتید سطح کشور؛
  • آموزش تمام مباحث کتاب به صورت دقیق از جمله مزایا این اپلیکیشن است.

جمع‌بندی برای آموزش زیست‌شناسی دوازدهم

توی این مقاله با آموزش زیست‌شناسی دوازدهم به صورت کامل آشنا شدیم؛ به عنوان یک مرور کلی باید بگیم که درس زیست‌شناسی یکی از اصلی‌ترین دروس دوازدهم رشته تجربیه. آشنایی با روش‌های صحیح مطالعه این درس به درک بهتر مطالب زیست‌شناسی کمک بزرگی می‌کنه.

با توجه به اهمیت بالای این درس بهتره دانش‌آموزها مطالب این کتاب رو به صورت کاملا مفهومی آموزش ببینن. برای آموزش زیست‌شناسی دوازدهم تجربی کافیه اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • روش صحیح مطالعه زیست‌شناسی چطوریه؟

    برای مطالعه درست درس زیست توی قدم اول باید مطالب رو روخوانی و سپس به صورت مفهومی مطالعه کنین و در کنار هر جمله نکات مهم را یادداشت‌برداری کنین.

  • از زیست دوازدهم چند سوال در کنکور می‌آید؟

    از مجموع فصل‌های زیست‌شناسی دوازدهم 16 سوال در کنکور طرح می‌شه.

  • آموزش زیست با اپلیکیشن فاب چه مزایایی داره؟

    تدریس در فاب به صورت کامل و مفهومی انجام می‌شه؛ و از نظر هزینه بسیار به‌ صرفه تره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *