بلاگ فاب

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

فهرست عناوین

دوره آموزشی فیزیک دوازدهم

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی موضوع مورد بحث مقاله‌ی امروز ماست که از اهمیت زیادی هم برخورداره. فیزیک از درس‌های مهمه که توی رشته‌های ریاضی و تجربی پایه دوازدهم به طور مشترک قرار داره. خصوصا حالا که توی سال آخر تحصیلی هستین و کنکور رو در پیش دارین باید حتما این درس رو که ضریب بالایی هم توی کنکور داره، خیلی خوب مطالعه و تمرین کنین. ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربیه که توسط اپلیکیشن آموزشی فاب ارائه شده.

درس فیزیک جزو درس‌های اصلی هر دو رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی است. کتاب فیزیک دوازدهم برای این دو رشته تقریبا مشابه هم است و دانش‌آموزان هر دو مقطع باید توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی و برنامه درسی دوازدهم تجربی برای این درس عملکرد خوبی داشته باشن. اپلیکیشن فاب با ارائه دوره آموزشی فیزیک دوازدهم، یادگیری این درس رو برای شما آسون کرده؛ فقط کافیه اون رو دانلود و نصب کنین.

توی این مقاله ما قصد داریم تا کتاب فیزیک دوازدهم برای رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی رو به طور مختصر بررسی کنیم. همچنین تفاوت‌های جزئی این دو کتاب فیزیک هم توی این مقاله ذکر کردیم. برای کسانی که قصد شناخت و مطالعه این کتاب رو دارن، خوندن این مقاله خالی از لطف نیست.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضیات گسسته دوازدهم ریاضی

فهرست محتوایی فیزیک دوازدهم (تجربی)

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

حرکت بر خط راست

اولین فصل از فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی حرکت بر خط راست نام داره که بخش‌های هر کدوم شامل موارد زیر میشه:

  • شناخت حرکت
  • حرکت با سرعت ثابت
  • حرکت با شتاب ثابت

دینامیک

دینامیک دومین فصل از کتاب فیزیک دوازدهم رشته‌های ریاضی و تجربیه که دانش‌آموزان با اون مواجه میشن. بخش‌های این فصل از جمله موارد زیر هستن:

  • قوانین حرکت نیوتن
  • معرفی برخی از نیروهای خاص
  • تکانه و قانون دوم نیوتن
  • نیروی گرانشی

نوسان و امواج

فصل سوم آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی که ۸ بخش داره مربوط به مباحث نوسان و امواج میشه. هر بخش از این فصل به شرح زیر است:

  • نوسان دورهای
  • حرکت هماهنگ ساده
  • انرژی در حرکت هماهنگ ساده
  • تشدید
  • موج و انواع آن
  • مشخصه‌های موج
  • بازتان موج
  • شکست موج

آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای

فصل آخر فیزیک دوازدهم یک فصل جذابه که مربوط به فیزیک اتمی و هسته‌ای میشه. بچه‌های ریاضی و تجربی توی دانشگاه هم با این مباحث سر و کار دارن. بخش‌های این فصل هم جزو موارد زیر میشن:

  • اثر فتو الکترونیک و فوتون
  • طیف خطی
  • مدل اتم رادرفورد ـ بور
  • لیزر
  • ساختار هسته
  • پرتوزایی طبیعی و نیمه عمر

جدول دوره‌ای ‌عناصر

جدول مثلثاتی

تفاوت فیزیک دوازدهم در رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک چیست؟

فیزیک دوازدهم توی رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی، شباهت زیادی به هم دارن. تنها تفاوت اون‌ها توی اینه که یک سری از سرفصل‌ها و درس‌های این دو کتاب با هم متفاوته. فیزیک 3 توی رشته ریاضی فیزیک 6 فصل داره. اما اونچه توی این دو کتاب آموزش داده میشه تفاوت قابل توجهی نداره. موضوع‌های اصلی کتاب فیزیک دوازدهم برای رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی مشابه هم است.

توی فیزیک دوازدهم تجربی فیزیک اتمی و هسته‌ای با هم در یک فصل گنجاده شده اما توی فیزیک دوازدهم ریاضی فیزیک، فیزیک اتمی و فیزیک هسته‌ای دو فصل مجزا هستن.

یکی دیگه از تفاوت‌های درس فیزیک توی رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی، تعداد سوالاتی است که از این درس توی کنکورهای رشته‌های تجربی و ریاضی طرح میشه. کنکور علوم تجربی 30 سوال فیزیک و کنکور ریاضی فیزیک، 45 سوال فیزیک داره.

همچنین بخوانید: آموزش شیمی دوازدهم

فیزیک دوازدهم در کنکور ریاضی و تجربی

فیزیک دوازدهم رشته تجربی، چهار فصل داره که باید توسط دانش‌آموزان برای کنکور مطالعه بشه. درس فیزیک برای کنکور تجربی شامل 30 سواله. از کتاب فیزیک دوازدهم توی کنکور تجربی 13 سوال طرح میشه. از فیزیک 1، 8 سوال و از فیزیک 2 هم 9 سوال توی کنکور تجربی طرح میشه.

داوطلبان رشته ریاضی فیزیک توی کنکور سراسری، باید به 45 سوال فیزیک توی دفترچه تخصصی خود پاسخ بدن. از فیزیک پایه ده، 12 سوال توی کنکور ریاضی طرح میشه. از فیزیک پایه یازدهم 13 سوال و از فیزیک پایه دوازدهم هم تعداد 20 سوال توی کنکور ریاضی طرح میشه.

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

روش آموزش آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

برای موفقیت توی درس فیزیک، باید مفاهیم این درس رو به خوبی یاد بگیرین. دانش‌آموزن که مفاهیم اصلی فیزیک رو درک بکنن و یاد بگیرن، راحت‌تر می‌تونن تست‌های این درس رو پاسخ بدن. توصیه میشه به تدریس معلم با دقت گوش بدین و منبع آموزشی خوبی هم کنار کتاب‌های درسیتون داشته باشین.

در این صورت نیازی نیست تا فرمول‌های درس فیزیک رو حفظ کنین. چون می‌تونین اون‌ها رو به خوبی یاد بگیرین. برای موفقیت توی درس فیزیک، اول باید به کتاب درسی خودتون تسلط کافی پیدا کنین و بعد سراغ منابع کمک آموزشی برین. دوره آموزشی فیزیک دوازدهم، منبع خوبی برای یادگیری این درسه.

وقتی درس‌ها رو به طور کامل یاد گرفتین، اون وقت می‌تونین سراغ حل تمرین و تست زدن برین. موقع حل سوالات فیزیک، به کاربرد مفاهیمی که یادگرفتید، پی می‌برید و ایرادات خودتون رو هم شناسایی می‌کنین.

آموزش فیزیک دوازدهم ریاضی و تجربی

کاربرد فیزیک در زندگی

فیزیک توی زندگی روزمره انسان علم پرکاربردی است. نیروها، حرکات و انرژی‌هایی که در طول روز با اون‌ها سروکار داریم، همگی به علم فیزیک مربوط می‌شن. فیزیک علم مطالعه جهان و کائناته. حرکت زمین به دور خورشید، تجربه روز و شب روی کره زمین، حرکت اجسام مختلف و …. همگی جزیی از فیزیک هستن و توی این علم مطالعه و بررسی میشن.

جمع‌بندی درباره آموزش فیزیک دوازدهم عمومی

فهمیدیم که دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی هر دو توی هر سه سال دوره متوسطه دوم، با درس فیزیک سروکار دارن. برای دانش‌آموزان هر دو رشته، فیزیک درس مهمی محسوب میشه. توی کنکور سراسری، فیزیک دوازدهم بیشترین تعداد سوال رو توی بخش سوالات فیزیک به خود اختصاص داده.

دوره آموزشی فیزیک دوازدهم، یک منبع کمک آموزشی خوب برای یادگیری این درسه. با دانلود و نصب اپلیکیشن فاب، می‌تونین این دوره رو به راحتی تهیه کنین.

سوالات متداول
  • فیزیک 3 توی رشته‌های ریاضی و تجربی چه تفاوت‌هایی با هم داره؟

    فیزیک 3 توی رشته ریاضی و تجربی تفاوت زیادی ندارن. تنها یک سری از فصل‌ها و درس‌های این دو کتاب عنوان متفاوتی نسبت به هم دارن.

  • فیزیک دوازدهم چند فصل داره؟

    فیزیک دوازدهم توی رشته ریاضی فیزیک 6 فصل و توی رشته علوم تجربی 4 فصل داره.

  • از درس فیزیک چند سوال توی کنکور سراسری طرح میشه؟

    کنکور تجربی 30 سوال فیزیک و کنکور ریاضی 45 سوال فیزیک داره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *