بلاگ فاب

آموزش پاپیه ماشه

آموزش پاپیه ماشه

فهرست عناوین

همیشه خلق آثار هنری که زائیده ایده‌پردازی‌های خلاقانه‌ست از جذابیت زیادی برخورداره. اینکه چیزی رو خلق کنین که کسی تابحال بهش فکر نکرده خیلی کار جذابیه که می‌تونین بپردازین. توی این مقاله از اپلیکیشن آموزشی فاب می‌خوایم در مورد آموزش پاپیه ماشه که یک هنر اصیل و قدیمی فرانسویه بپردازیم و در موردش بیشتر بدونیم. پس با ما همراه باشین.

پاپیه ماشه چیه و چه کاربردی داره؟

پاپیه ماشه معادل فارسی Papier-mâché، که در واقع یک کلمه فرانسویه به معنای کاغذ جویده شده‌ست. این کار ممکنه شما رو یاد کاردستی‌هایی بندازه که توی کودکی درست می‌کردین، پاپیه ماشه برای کودکان هم می‌تونه جالب و جذاب باشه. البته واسه درست کردن پاپیه ماشه، مواد اولیه زیادی نیاز داریم که توی این مقاله از گروه آموزشی فاب بیشتر راجع بهش توضیح میدیم.

تاریخچه پاپیه ماشه به چه زمانی و کجا برمی‌گرده؟

هنر زیبای پاپیه ماشه قرن‌هاست که بین ما انسان‌ها وجود داره و خیلی هم محبوبه. مصریان باستان از این هنر برای ساخت تابوت و نقاب‌های مرگ استفاده می‌کردن. البته اون موقع کاغذ نبود و مصری‌ها از پاپیروس که با گچ و کتان پوشونده میشد، برای درست کردن نقاب و تابوت استفاده می‌کردن.

تاریخچه پاپیه ماشه

اما اولین جایی که هنر پاپیه ماشه در اون پدیدار شد کشور چینه. چینی‌ها بعد از اینکه نحوه ساخت کاغذ رو یاد گرفتن از اون برای ساخت وسایلی مثل کلاه خود جنگی، جعبه و ماسک استفاده می‌کردن. حالا می‌رسیم به هنر پاپیه ماشه توی ایران که قدمتی طولانی داره. بیشتر صنایع دستی و آثار باستانی ما از همین هنر زیبا و ظریف گرفته میشه.

در کشور ژاپن و هند هم از این هنر برای تزئین ابزار و زره‌های جنگی استفاده می‌شده. خلاصه که کم کم این هنر گسترش پیدا کرد و در سرتاسر اروپا و آمریکا به عنوان یک هنر تزئینی و جذاب شناخته شد.

پاپیه ماشه چه مزیت‌هایی داره؟

یکی از مزیت‌های هنر پاپیه ماشه اینه که برای خلق یک اثر هنری و زیبا نیاز به تهیه متریال پیچیده و گرون نیست. این هنر بسیار مقرون به صرفه‌ست و با اینکه ممکنه متریال زیادی بخواد، اما با مواد اولیه ساده و حتی دور ریختنی هم قابل ساخته. اصلا همین خودش مزیته که بتونین با مواد بازیافتی یک اثر هنری خلق کنین.

همچنین بخوانید: آموزش مهارت‌های زندگی

در پاپیه ماشه از چه مواد و متریالی استفاده میشه؟

برای ساخت این اثر هنری زیبا از هر متریالی میشه استفاده کرد. میشه از تکه کاغذ، خمیر، پارچه به همراه مواد ترکیبی مثل آب، چسب، نشاسته و آرد استفاده کرد.

همین حالا بخون!  دلایل خیانت زناشویی + راه های جلوگیری از آن

چطوری میشه پاپیه ماشه درست کرد؟

زمانی که خمیر اولیه کارمون آماده شد، فقط به مقداری کاغذ نیاز داریم که باریک باریک بریده شده باشن. برای این کار می‌تونین از روزنامه استفاده کنین. چون عملکرد بهتری داره و مقرون به صرفه‌ست. سپس ورقه‌های بریده شده رو وارد خمیر می‌کنین و روی سازه خودتون می‌چسبونین.

این سازه میتونه از مقوا، لامپ‌های سوخته، بادکنک یا فلزات دور ریختنی و یا هر وسیله نسبتا مقاوم و مسطح دیگه‌ای تولید شده باشه. مراحل بعدی شامل یک سری برش‌ها و سوهان کشی میشه و بعد از اون نوبت تزئین و رنگ آمیزی کردنه.

همچنین بخوانید: آموزش کیف‌دوزی

روش‌های درست کردن پاپیه ماشه

این سازه هنری زیبا به دو روش قابل ساختنه:

روش‌های درست کردن پاپیه ماشه

روش اول

  • چند ورق کاغذ و یا روزنامه رو ریز ریز کنین.
  • مخلوطی از آب و چسب چوب درست کنین و اون رو داخل یک ظرف بریزین.
  • ورقه‌های ریز شده رو داخل مخلوط خیس کنین.
  • مخلوط نهایی رو روی سازه اصلی یا همون اسکلت کارتون بچسبونین.
  • بدین ترتیب اسکلت کار دیگه دیده نمیشه و تنها نمایی از روزنامه‌ها دیده میشه.

روش دوم

توی این روش نیازی نیست از اول اسکلت بسازیم و بعد با روزنامه روی اون رو بپوشونیم. توی این روش از ابتدا خمیر پاپیه ماشه رو با استفاده از روزنامه یا کاغذ درست می‌کنیم و مجسمه نهایی رو می‌سازیم؛ طرز تهیه خمیر پاپیه ماشه بسیار ساده است. به ترتیب زیر:

  • برای تهیه خمیر روزنامه رو ریز ریز کنین.
  • توی یک ظرف آب بریزین و روزنامه رو داخلش بذارین. به طوری که آب کاملا روی اون رو بگیره.
  • ظرف رو روی حرارت بذارین تا به مدت 30 دقیقه بجوشه.
  • بعد از اینکه خنک شد، مواد رو توی مخلوط کن بریزین تا به یک خمیر یک دست تبدیل بشه.
  • حالا باید این خمیر رو دوباره روی حرارت قرار بدین تا آب اضافی ازش خارج بشه و شکل خمیری به خودش بگیره.
  • در ادامه یک چهارم پیمونه چسب چوب بهش اضافه و دستاتون رو با روغن برزک چرب ‌کنین و یک قاشق از همون روغن رو هم داخل مواد بریزین.
  • حالا با دست‌های چرب شده خمیر رو ورز بدین تا چسب با مواد شما مخلوط بشه و به صورت یک خمیر نرم و یکنواخت در بیاد.
همین حالا بخون!  آموزش رزین اپوکسی
سخن پایانی در مورد آموزش پاپیه ماشه

همونطور که گفتیم با توجه به ساده و زیبا بودن این هنر، کاربرد گسترده‌ای داره و میشه خلاقیت زیادی رو توی ساخت اون به کار برد. مثلا میشه از بادکنک برای ساختن عروسک یا از پارچه و چوب برای ساخت قایق استفاده کرد. همینطور با گسترش این هنر می‌تونین به جایی برسین که سراغ هنر مجسمه سازی و سازه‌های هنری پیشرفته‌تر بشین.

سوالات متداول
  • پاپیه ماشه چه سازه‌ایه؟

    یه جور سازه هنریه که با کاغذ و وسایل دور ریختنی درست میشه.

  • چطوری پاپیه ماشه درست کنم؟

    پاپیه ماشه به دو روش درست میشه که توی این مقاله در موردش توضیح دادیم.

  • مواد اولیه پاپیه ماشه چیه؟

    مواد اولیه این کار هنری ورقه‌های ریز شده کاغذ، تکه‌های پارچه به همراه چسب چوب و آبه که یه خمیر برای ساخت سازه به ما میده.

  • تاریخچه پاپیه ماشه به کجا و چه زمانی برمی‌گرده؟

    پاپیه ماشه یه کلمه فرانسویه، اما قدمت استفاده از این هنر برمی‌گرده به زمان مصریان باستان که برای ساخت تابوت و نقاب ازش استفاده می‌کردن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *