بلاگ فاب

دلایل خیانت زناشویی + راه های جلوگیری از آن

دلایل خیانت زناشویی

فهرست عناوین

خیانت زناشویی از دلایل رایج جدایی و طلاق در زندگی‌های مشترک محسوب میشه. اما چرا زوجین به هم خیانت می‌کنن؟ چه مشکلاتی باید بینشون حل بشه؟ آیا فقط فرد خیانت‌کار مقصر و مستحق تنبیهه؟ این موارد به بحثی طولانی نیاز دارن. در ادامه‌ این مقاله به دلایل خیانت پرداختیم و راهکارهایی برای پیش‌گیری از این اقدام تلخ در زندگی زناشویی ارائه داده‌ایم.

همین حالا بخون!  آموزش فرش بافی

دلایل خیانت زناشویی چیست؟

خیانت زناشویی به دلایل مختلفی اتفاق میفته که از بینشون می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

دلایل خیانت زناشویی چیست؟

  • عدم معاشقه و برقراری تماس فیزیکی مورد قبول؛
  • احساس قطع شدن ارتباط با شریک زندگی (سرد شدن رابطه)؛
  • احساس نا‌امنی و عزت نفس پایین؛
  • احساس ناکافی بودن و بی‌ازشی در رابطه؛
  • خشم و عصبانیت زوجین؛
  • بحث و جدل‌های ناتمام؛
  • عدم درک متقابل؛
  • شکاکی بیش از حد؛
  • کینه و دلخوری انباشته شده.

بعضی از زوجین بعد از دیدن خیانت در رابطه، راهکارهایی رو برای مدیریت رابطه به کار می‌برن تا به این ترتیب بتونن با آرامش و اعتماد بیشتری کنار هم بمونن. اما خیلی از زن و شوهرها تحمل ادامه دادن ندارن و رابطه‌شون بعد از خیانت به جدایی ختم میشه. آسیب‌های ناشی از خیانت زناشویی ممکنه تا پایان عمر با افراد بمونه.

خیلی از افراد بعد از دیدن خیانت، در اعتماد به دیگران دچار مشکل میشن و دیگه نمی‌تونن رابطه‌ای با‌دوام و خوب با فردی مناسب برقرار کنن. اما چطور می‌تونیم از خیانت زناشویی جلوگیری کنیم؟ در ادامه‌ این مقاله به مواردی اشاره کردیم که باعث محکم شدن پیمان زناشویی و پیشگیری از خیانت زناشویی میشه.

پیشگیری از خیانت زناشویی

پیشگیری از خیانت در رابطه، یک روش مشخص و معینی نداره. قبل از هر چیز باید شریک مورد اعتماد و مناسبی رو برای زندگی مشترک خودتون انتخاب کنین. بعد باید به اصولی برای محکم‌تر کردن پیوند بین خودتون پایبند باشین. یک رابطه‌ خوب باید مدام در حال رشد و تکمیل شدن باشه.

باید به هم فرصت صحبت کردن بدین و نیازها و خواسته‌هاتون رو به خوبی مطرح کنین. در ادامه راهکارهایی ارائه شده که باعث میشه زوجین از هم فاصله نگیرن و احتمال خیانت بینشون کاهش پیدا کنه.

شریک زندگی باید همیشه در اولویت باشه

خیلی از ما در زندگی روزمره دغدغه‌هایی داریم و به عبارتی سرمون شلوغه. این باعث میشه وقت کمتری برای رابطه‌مون بذاریم. لازمه بدونین که این نوع رفتار بسیار مخربه. شما به عنوان همسر و شریک زندگی باید برای همدیگه ارزش قائل بشین و زمانی رو برای بودن با هم در نظر بگیرین. حتی شده یک پیغام متنی چند خطی در بین روز برای هم بفرستین.

شریک زندگی باید اولویت باشه

شریک زندگی شما باید بدونه که جزو اولویت‌های زندگی شما محسوب میشه. حتماً قرار نیست کل کار و زندگی خودتون رو تعطیل کنین. قابل درکه که اولویت‌هایی برای زندگی شخصی و کاری خودتون داشته باشین. اما اینجا مسئله‌ مهم، رعایت تعادله.

باید تمام جنبه‌های زندگی‌تون رو در نظر داشته باشین تا به راحتی از پس مشکلات بربیاین. وقتی زوجین بدونن که چقدر در زندگی هم با‌ارزشن و اهمیت دارن، خیانت زناشویی خیلی کمتر اتفاق میفته.

همچنین بخوانید: سیر تا پیاز ازدواج مجدد

نیازها و خواسته‌هاتون رو مطرح کنین

مطرح کردن نیازها و خواسته‌ها، قدم مهمی برای پیشگیری از خیانت زناشویی محسوب میشه. لازمه که تمام احساسات و خواسته‌هاتون رو با شریک زندگی خودتون مطرح کنین. این باعث میشه پیوند بینتون محکم‌تر بشه و با هم صمیمی‌تر بشین. از واکنش همسرتون نترسین.

مطمئن باشین که این کار باعث میشه به هم نزدیک‌تر بشین. نگران نباشین که آسیب‌پذیر و شکست‌خورده به نظر بیاین. شریک زندگی شما باید با روحیات شما آشنا باشه و احساسات دقیق شما رو در لحظه بدونه. در غیر این صورت رابطه‌ای شکل نمی‌گیره.

معاشقه‌ بیشتری داشته باشین

داشتن رابطه‌ جنسی زیاد در سال‌های اول رابطه طبیعیه. اما ممکنه با گذشت زمان، ارتباطتون کمرنگ‌تر بشه. توصیه می‌کنیم که از فواید رابطه‌ جنسی غافل نشین. داشتن معاشقه‌ بیشتر و رابطه‌ جنسی منظم، در این موارد به شما کمک می‌کنه:

  • احساس جوانی بیشتر
  • خواب راحت‌تر
  • کاهش استرس
  • کاهش دردهای جسمانی
  • افزایش عزت نفس
  • بهبود سلامت جسمانی عمومی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش توانایی شناختی
  • افزایش رضایت از خود
  • کاهش فشار خون
  • افزایش سطح انرژی

از هم قدردانی کنین

فکر کنین ببینین قدردان کدوم ویژگی از شریک زندگی خودتون هستین و بارها بیانش کنین. فراموش نکنین که تشکر کردن برای چیزهای کوچکی که همسرتون انجام میده، می‌تونه روزش رو بسازه.

همچنین با لحن مؤدبانه درخواست‌هاتون رو مطرح کنین. به این شکل همسر شما احساس ارزشمندی بیشتری پیدا می‌کنه. یک جمله‌ تعریفی ساده مثل «امروز خیلی خوش‌تیپ شدی.» یا «خیلی خوشبختم که تو رو دارم.» می‌تونه به قوی شدن پیوند بین شما کمک کنه.

همین حالا بخون!  آموزش رزین اپوکسی

از تماس فیزیکی غافل نشین

الزاماً نباید تماس فیزیکی به رابطه‌ جنسی ختم بشه. در آغوش کشیدن و بوسیدن همسرتون باعث میشه که احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشه. در آغوش کشیدن فردی که دوستش داریم، به افزایش هورمون اکسی توسین کمک می‌کنه. این هورمون به هورمون عشق معروفه و در زنان باعث ترشح شیر مادر و زایمان میشه.

در مردان هم به حرکت اسپرم کمک می‌کنه. احساس نزدیکی زوجین به هم باعث میشه که به خیانت زناشویی فکر نکنن. بهترین شکل نزدیک شدن زن و مرد به هم، در آغوش گرفتن و برقراری تماس فیزیکیه.

روی عزت نفس خودتون کار کنین

فردی که اعتماد به نفس خوبی داره و می‌دونه چطور باید خودش رو حفظ کنه، همیشه جذاب‌تر به نظر میاد. داشتن حس نا‌امنی نسبت به خودتون یا رابطه‌تون، شریک جنسی شما رو ازتون دور می‌کنه و این می‌تونه پایه‌گذار خیانت زناشویی باشه. اگه خودتون رو نپذیرین و همونطوری که هستین خودتون رو دوست نداشته باشین، هیچ کس دیگه‌ای هم نمی‌تونه شما رو بپذیره و دوست داشته باشه.

روی عزت نفس خودتون کار کنین

پس خودتون رو بپذیرین و دوست داشته باشین. در کنارش سعی کنین رشد کنین و بهترین ورژن خودتون باشین. در این صورت کمتر دچار سرخوردگی میشین و می‌تونین ارتباط محکم‌تری رو با شریک زندگی‌تون برقرار کنین. اما اگه احساس نا‌امنی شما ادامه پیدا کنه، حتماً باید به یک مشاور متخصص مراجعه کنین.

به خودتون اهمیت بدین

همونطوری که در دوران تجرد به ظاهر و فیزیک بدنی خودتون اهمیت میدین، بعد از ازدواج هم باید انرژی خودتون رو حفظ کنین. قطع ارتباط با دوستان دوران تجرد اصلاً کار درستی نیست. باید ارتباط‌های خوب خودتون رو حفظ کنین و با انجام دادن کارهای مورد علاقه‌تون، پرانرژی بمونین.

در غیر این صورت ممکنه جذابیت روزهای اول آشنایی رو از نظر شریک زندگی‌تون از دست بدین. وقتی از نظر همسرتون، جذاب و پرانرژی باشین، انسان شادتری میشین. در این ارتباطات شاد و احتمال خیانت زناشویی به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

سرگرمی‌های مشترک بسازین

گذروندن وقت با همسر و شریک زندگی‌تون باید با هیجان و شوق همراه باشه. برای این کار می‌تونین با هم فعالیت‌های مورد علاقه‌تون رو انجام بدین. این فعالیت هر چیزی می‌تونه باشه.

سرگرمی‌های مشترک بسازین

تماشای فیلم، ورزش کردن، رفتن به گردش و … از جمله سرگرمی‌های مشترکیه که می‌تونه به محکم شدن رابطه‌ شما کمک کنه. زوج‌هایی که با هم سرگرمی‌های مشترکی دارن، از بودن کنار هم لذت می‌برن. به این شکل احتمال خیانت زناشویی بینشون کاهش پیدا می‌کنه.

خلوت خودتون رو حفظ کنین

ممکنه به نظرتون این نکته با نکات ذکر شده در بالا مغایرت داشته باشه. اما اینطور نیست. تمام افراد به فضایی برای خلوت و تنهایی نیاز دارن. البته این نیاز برای همه یکسان نیست. برای همین لازمه که قبل از هر چیز با روحیات همسرتون آشنا باشین. جبران خلیل جبران در این مورد، جمله‌ قشنگی داره:

«و در کنار هم بایستید، اما نه چندان نزدیک به هم. زیرا ستون‌های معبد از هم جدا هستند و درخت بلوط و سرو در سایه‌ هم رشد نمی‌کنند.»

وابستگی بیش از حد ممکنه باعث بشه همسر شما به جای نزدیک‌تر شدن، ازتون فاصله بگیره. روابطی که توشون حریم شخصی وجود نداره، محکوم به جدایی هستن و خطر خیانت زناشویی تهدیدشون می‌کنه. برای یافتن تعادل و عدم وابستگی، می‌تونین کارهای زیر رو انجام بدین:

  • مثل قبل از ازدواج با دوستان و خانواده‌ خودتون فعالیت‌هایی رو انجام بدین.
  • دوستان جدید پیدا کنین.
  • فعالیت‌های جذابی رو به تنهایی انجام بدین. مثلا تنهایی رستوران، تئاتر یا رستوران برین.
  • در کلاس‌های آموزشی یا ورزشی شرکت کنین.

یادتون باشه که شما قدرت تغییر و حفظ رابطه‌تون رو دارین. قدرت با خودش مسئولیت میاره برای همین ایراد گرفتن از شریک زندگی‌تون رو تموم کنین و خودتون رهبری امور رو به دست بگیرین.

همین حالا بخون!  آموزش پاپیه ماشه
سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی در مورد خیانت زناشویی و راه‌های پیشگیری از آن ارائه دادیم. در پایان باید بگیم که تلخی‌هایی مثل خیانت و جدایی در هر رابطه‌ای ممکنه اتفاق بیفته.

هر چقدر هم که به رابطه اهمیت بدین و شناخت خوبی از خودتون و همسرتون به دست بیارین، ممکنه یک جایی ضربه بخورین. مهم اینه که از خودتون نا‌امید نشین، احساس نا‌کافی بودن نداشته باشین و برای تبدیل شدن به بهترین نسخه از خودتون تلاش کنین.

مشورت با مشاور و روانشناس هم می‌تونه برای شما در این شرایط خیلی مفید باشه. یادتون باشه که قرار نیست سنگینی بار فقط روی دوش خودتون باشه. کمک گرفتن از دیگران هیچ ایرادی نداره و ضعف شما رو نشون نمی‌ده. برای خوندن مقالات با موضوعات متنوع دیگه، می‌تونین به مجموعه مقالات اپلیکیشن آموزشی فاب مراجعه کنین.

سوالات متداول
  • آیا رابطه بعد از خیانت قابل بازسازیه؟

    در این مورد باید به شرایط خودتون به صورت واقع‌بینانه نگاه کنین. ببینین موندن تو زندگی مشترک براتون امکان‌پذیره یا نه. همچنین باید عواقب جدایی رو هم در نظر بگیرین. اینجا یه مشاور متخصص می‌تونه بهتون کمک کنه که بهترین تصمیم‌گیری رو داشته باشین.

  • خیانت در فضای مجازی به چه معنیه؟

    برقراری ارتباط، امروزه به سطح دیگه‌ای رسیده و افراد راحت می‌تونن با هم رابطه‌ی دوستی برقرار کنن. از این طریق خیلی از افراد با داشتن زندگی مشترک، به فکر دوست‌یابی در فضای مجازی می‌افتن. این‌گونه روابط می‌تونه برای هر دو طرف رابطه خیلی مخرب باشه.

  • چرا افراد معتاد به الکل یا مواد مخدر، بیشتر خیانت می‌کنن؟

    این افراد هنگام مصرف مواد مخدر یا الکل، از حالت طبیعی خارج می‌شن و ممکنه کارهای غیر‌منطقی انجام بدن. مثلاً می‌تونن در عین داشتن زندگی مشترک، به رفتارهای پرخطر جنسی رو بیارن و به این شکل مشکلاتی رو در رابطه ایجاد کنن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *