بلاگ فاب

بهترین روش انشانویسی

بهترین روش انشانویسی

فهرست عناوین

شاید فکر کنین که انشانویسی، صرفاً محدود به درس فارسی و نگارش میشه؛ اما باید گفت مهارت انشانویسی، یکی از مهارت‌هاییه که به ما توی زندگی روزمره هم کمک زیادی می‌کنه.

مهارت نوشتن، به ما کمک می‌کنه که توی ارتباطات شخصی خودمون مثل نوشتن نامه، پیام‌های متنی، ایمیل و غیره، بهتر عمل کنیم و بتونیم افکار و اندیشه‌های خودمون رو واضح‌تر به بقیه انسان‌ها منتقل کنیم.

به همین خاطر، دونستن بهترین روش انشانویسی اهمیت زیادی داره و می‌تونه به ما کمک کنه توی زندگی خودمون هم پیشرفت داشته باشیم.

پس همراه ما باشین تا یاد بگیرین چطوری جادوی قلم خودتون رو آزاد کنین.✨✏

معرفی بهترین روش‌های انشانویسی

انشانویسی مثل هر مهارت دیگه‌ای، روش‌های خیلی زیادی داره که افراد مختلف ازشون استفاده می‌کنن. خیلی از افراد هستن که به صورت ذاتی این استعداد رو دارن و نیازی به یادگیری روش خاصی ندارن تا یک انشای مسحور کننده بنویسن.

معرفی بهترین روش‌های انشانویسی

اما بیشترمون که استعداد خاصی توی این مهارت نداریم، نیاز داریم روش‌های مختلف رو یاد بگیریم تا بتونیم نوشته‌های خودمون رو قوی‌تر کنیم.

توی این مقاله، می‌خوایم به چندتا از این روش‌ها اشاره کنیم تا با استفاده ازشون، بتونین بهترین روش انشانویسی رو به کار بگیرین و از خلق نوشته‌های جذاب و خلاقانه خودتون نهایت لذت رو ببرین.

انتخاب سبک انشانویسی

انتخاب اینکه چه روشی برای شما بهترین روش انشانویسی است، بستگی به عوامل مختلفی داره. عواملی مثل موضوع مورد بحث، شخصیت شما، نگاه‌تون به انشا و مخاطب این نوشته، تعیین کننده سبک مناسب شما برای انشانویسی است.

قبل از اینکه بخواین شروع به انشانویسی کنین، باید درباره انواع سبک‌های انشانویسی بدونین. سبک‌های انشانویسی به چند دسته اصلی زیر تقسیم میشن.

انشانویسی توصیفی

توی سبک توصیفی، نویسنده یک اتفاق، داستان یا یک شخص رو به شکلی توصیف می‌کنه که با احساسات و قوه تخیل مخاطب ارتباط برقرار کنه.

انشانویسی توصیفی

این سبک انشانویسی معمولاً برای مخاطب سرگرم کننده‌تره و جنبه هنری بیشتری داره. بیشتر رمان‌هایی که می‌خونیم و لذت می‌بریم، معمولاً با این سبک نوشته شدن.

انشانویسی توضیحی

توی این سبک، هدف سرگرم کردن یا جنبه هنری نیست؛ بلکه هدف انتقال اطلاعات به مخاطب ماست تا پیام خاصی رو دریافت کنه یا درباره مطلب مورد نظر دانش بیشتری پیدا کنه.
توی این سبک انشانویسی، استفاده از آرایه‌ها و زیبایی‌های ادبی خیلی خیلی کمتر از سبک قبلیه و معمولاً یک متن جدیه که به هدف افزایش آگاهی نوشته میشه.

انشانویسی استدلالی

این سبک نوشته، معمولاً برای بیان نظرات و دیدگاه‌های نویسنده مورد استفاده قرار می‌گیره. توی انشای استدلالی، نویسنده قصد داره که با استفاده از برهان، دلایل و استدلال‌های مختلف، قضاوت خاصی که درباره یک پدیده یا یک شخص داره رو با دیگران در میون بذاره و نظرات خودش رو برای بقیه مطرح کنه.

انشانویسی استدلالی

این سبک انشانویسی، معمولاً توی مقالات علمی و پژوهشی، مقالات روزنامه نگاری، مقالات علمی، مقالات انتقادی و غیره استفاده میشه که کمتر جنبه سرگرمی دارن.

انشانویسی تعریفی

این سبک انشانویسی، به خاطر شباهتی که به انشانویسی توضیحی داره، گاهی با این سبک اشتباه گرفته میشه.
تفاوت اصلی این دو سبک نوشتاری اینه که توی انشانویسی توضیحی، نویسنده بیشتر یک موضوع رو به صورت کلی توضیح میده و توی انشای تعریفی، نویسنده به صورت دقیق و با جزئیات به تشریح و تعریف یک مفهوم خاص می‌پردازه.

انشانویسی سرگرمی

توی این سبک انشانویسی، نویسنده مخصوصاً برای سرگرمی مخاطب از قلم خودش استفاده می‌کنه. این سبک توی مجلات مختلف یا وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیره تا خواننده رو به خودش جذب کنه.

انشانویسی سرگرمی

در این سبک، از جذابیت‌های زبانی، داستان‌های خنده‌دار، جوک‌ها و شخصیت‌های دلپذیر استفاده میشه تا مثل یک فیلم کمدی، خواننده سرگرم مطالعه نوشته بشه.

انشانویسی نظری

توی این سبک، نویسنده درباره نظرات خودش با مخاطب صحبت می‌کنه؛ البته برعکس نوشته‌های استدلالی، نویسنده هیچ دلیل و منطقی رو برای نظرات خودش ارائه نمیده و صرفاً جنبه اشتراک گذاری نظرات داره.
اما توی نوشته‌های استدلالی، نویسنده باید برای صحبت‌های خودش دلیل و منطق بیاره و توضیحات لازم رو برای متقاعدسازی مخاطب ارائه بده.

انشانویسی مقایسه‌ای

توی این سبک انشانویسی، نویسنده به مقایسه دو ایده، دو پدیده، دو شخصیت یا مورد‌های دیگه می‌پردازه و سعی می‌کنه نکات مختلف مربوط به دو موضوع رو با هم مرتبط کنه.

بهترین روش انشانویسی چیه؟

برای اینکه بتونین یک انشای خوب و جذاب بنویسین، باید یک سری مراحل رو پشت سر بذارین تا نوشته‌تون زیبا و گیرا بشه.

هرچقدر بتونین توی تک به تک این مراحل بهتر عمل کنین، نتیجه نهایی که از نوشته خودتون کسب می‌کنین بهتر و بهتر میشه.

بهترین روش انشانویسی چیه؟

این مراحل ممکنه توی منابع مختلف کمتر یا زیادتر باشن. در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم که با به کار گرفتن‌شون، می‌تونین شاهد ارتقای مهارت انشانویسی خودتون باشین.

مرحله اول: تعیین موضوع

توی قدم اول، باید درباره موضوعی که می‌خواین بنویسین، یک دید واضح و شفاف پیدا کنین. باید این موضوع رو به شکلی جذاب، مهم و مرتبط با خواننده خودتون انتخاب کنین.
مثلا اگه انشایی دارین می‌نویسین که مخاطبش دانش‌آموز پنجم ابتداییه، بهتره موضوعی مثل فلسفه وجودی انسان یا یک جنگ هسته‌ای نباشه!

مرحله دوم: تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

توی قدم دوم، باید اطلاعات مربوط به موضوع مورد نظر خودتون رو گردآوری کنین. داشتن اطلاعات کافی و دقیق، باعث میشه که دید شما وسیع‌تر بشه و بتونین از زاویه‌هایی به موضوع مورد نظر نگاه کنین که بقیه افراد بهش نگاه نمی‌کنن.

مرحله دوم: تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

این کار می‌تونه شامل مطالعه کتاب‌های مختلف، مقالات، تحقیقات یا منابع دیگه بشه که باید با استفاده از یادداشت کردن، اون‌ها رو جمع‌آوری کنین و توی انشای خودتون ازشون استفاده کنین.

مرحله سوم: نوشتن مقدمه

قطعاً می‌دونین مقدمه نقش خیلی مهمی توی نوشته شما داره. مخاطبی که شروع به خوندن نوشته شما می‌کنه، از روی مقدمه تصمیم می‌گیره که به خوندن ادامه بده یا نه.

شما باید موقع نوشتن مقدمه، نیازی رو توی مخاطب خودتون به وجود بیارین که بخواد نوشته شما رو ادامه بده و اون رو تا آخر بخونه.

به همین خاطر باید حتماً توجه ویژه‌ای به مقدمه خودتون داشته باشین و تمام سعی خودتون رو بکنین که به جذاب‌ترین شکل ممکن این مقدمه رو طراحی کنین.

مرحله چهارم: نوشتن بدنه انشا

خب می‌رسیم به اصل داستان؛ یعنی نوشتن بدنه اصلی انشا.
بدنه انشا، قسمت اصلی یک نوشته‌ست که پیام اصلی نوشته داخلش گنجونده شده. با اینکه هر سه قسمت یک انشا، یعنی مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری اهمیت زیادی دارن، بدنه جاییه که شما تاثیر نهایی رو روی ذهن مخاطب خودتون می‌ذارین.

مرحله پنجم: نوشتن نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری، قسمت نهایی انشای شماست. توی این قسمت شما باید موضوع مورد نظر رو برای مخاطب خودتون به یک جمع‌بندی نهایی برسونین و نتیجه‌گیری کنین.
آماده‌سازی قسمت نتیجه‌گیری، مثل یک حسن ختام برای متن شماست که باعث میشه مخاطب حس خوبی رو از خوندن انشای شما داشته باشه.

پس نتیجه‌گیری رو دست کم نگیرین؛ چون نوشتن یک نتیجه‌گیری خوب یکی از مهم‌ترین مراحل انشانویسی صحیحه.

مرحله آخر: بررسی و تصحیح

بعد از نوشتن انشای خودتون، بهتره حداقل یکی دوبار اون رو بازنگری کنین. خیلی از جملات هستن که موقع نوشتن به ذهنتون نمیان و موقع بازنویسی بهتون الهام میشن.
همیشه سعی کنین هر جمله‌ای که داخل متن گذاشتین، بهترین جمله‌ای باشه که توی اون قسمت می‌تونین بنویسین.

ویژگی‌های یک انشای خوب

اگه دنبال این هستین که از بهترین روش انشانویسی استفاده کنین، باید بدونین که ویژگی‌های یک انشای زیبا و اصولی چیه.

ویژگی‌های یک انشای خوب

فکر کنین که شما طراح لباس هستین؛ قبل از طراحی لباس باید بدونین یک لباس خوب چه ویژگی‌هایی داره. مثلا یک لباس خوب دوختش به چه شکله، پارچه‌اش از چه جنسیه، طراحی ظاهری اون باید چطوری باشه و کلی ویژگی دیگه.

در ادامه، چند مورد از ویژگی‌های یک انشای خوب و اصولی رو با هم مرور می‌کنیم تا بدونین باید از نوشته خودتون چه توقعاتی داشته باشین:

  • داشتن انسجام و پیوستگی:
    متن شما باید مسیر مشخصی رو طی کنه و مخاطب رو گمراه نکنه. باید حول هدف خاصی متن نوشته بشه و شاخه به شاخه نباشه.
  • وضوح و دقت در ارائه اطلاعات:
    شما باید دقت لازم رو توی ارائه اطلاعات به مخاطب خودتون داشته باشین. باید مطمئن باشین چیزهایی که توی متن میگین حتماً درست باشه و صحت داشته باشه.
  • تنوع و غنی بودن کلمات و واژگان:
    تنوع کلماتی که استفاده می‌کنین، روی سرگرم‌کننده بودن متن شما تاثیر خیلی خیلی زیادی می‌ذاره. پس سعی کنین هرروز در حال گسترش واژگان خودتون باشین.
  • اصالت و کپی نبودن متن:
    این مورد، توی نوشتن یک انشای خوب کاملاً خط قرمز محسوب میشه. کلمات حس دارن؛ وقتی اون‌ها رو خودتون بیان می‌کنین، مخاطب رو خیلی بهتر جذب نوشته خودتون می‌کنین تا موقعی که کپی از نوشته‌های شخص دیگه‌ای باشه.
  • انگیزاننده بودن و ارتباط با احساسات مخاطب:
    این بیشتر توی انشاهای غیر استدلالی کاربرد داره. شما باید نوشته خودتون رو به شکلی طراحی کنین که مخاطب بتونه باهاش ارتباط برقرار کنه و جذبش بشه.
  • توجه به سلیقه و شخصیت مخاطب احتمالی:
    باید مخاطب احتمالی خودتون رو بشناسین و متناسب با شخصیت اون انشای خودتون رو بنویسین. مثلا توی یک سایت ورزشی، نوشتن مقاله یا انشایی مربوط به سیاست یا هنر چندان جذاب نیست.
  • داشتن خلاقیت و نوآوری:
    خلاقیت همیشه حرف اول رو می‌زنه. سعی کنین توی تمام نوشته‌های خودتون خلاقیت داشته باشین و از نوآوری‌های مختلفی استفاده کنین.
  • نگارش درست و اصولی:
    متن شما باید از نظر نگارش و دستور زبان، درست و بدون غلط باشه. غلط املایی یا نگارشی توی متن شما، باعث میشه که مخاطب شما احساس بدی نسبت بهش پیدا کنه.

چطوری یک انشای خوب بنویسیم؟

حالا که مراحل انشانویسی رو یاد گرفتین، وقتشه درباره نکاتی بدونین که می‌تونه بهتون توی تولید یک نوشته زیبا و گیرا کمک کنه.

این نکات، مثل تکنیک‌هایی هستن که شما ازشون استفاده می‌کنین تا به ذهن و قلب مخاطب خودتون وارد بشین و کاری بکنین که با متن شما ارتباط برقرار کنه.

تکنیک‌های مختلفی برای انشانویسی وجود دارهکهو در ادامه به چند مورد از اون‌ها اشاره می‌کنیم.

تفکر خلاق

موقعی که دارین انشا می‌نویسین، باید بتونین تخیل و ابتکار خودتون رو به کار بگیرین تا مفاهیم رو از زاویه دید جدیدی برای مخاطب بازگو کنین.

تفکر خلاق

این باعث میشه که نوشته شما منحصر به فرد باشه و مخاطب شما، دید متفاوتی به نوشته‌هاتون داشته باشه.

استفاده از تصاویر ذهنی

تصویرسازی کردن برای مخاطب، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای نوشتن یک انشای زیباست. مثلا به جای اینکه بگین بهار شده و گل‌ها شکوفه زدن، می‌تونین بگین ” دوباره نسیم بهاری، دامان طبیعت را نوازش می‌کند و غنچه‌ها، خندان و خوشحال آغوش خود را به سمت پرتوهای نور خورشید باز می‌کنند.”

نوآوری در استفاده از زبان

سعی کنین از واژگان و عبارت‌هایی استفاده کنین که کمتر استفاده میشن و متفاوت هستن. این باعث میشه که متن برای مخاطب جذاب‌تر باشه.

نوآوری در استفاده از زبان

متن‌هایی که بدون نوآوری در زبان نوشته میشن، معمولاً خشک و کلیشه‌ای هستن و نمی‌تونن تاثیر خاصی رو مخاطب شما بذارن.

نگاه به پدیده‌ها به صورت جدید

سعی کنین به اتفاق‌های مختلف، از زاویه دید متفاوتی نسبت به بقیه افراد نگاه کنین. مثلا توی انشای خودتون به جای جاذبه زمین، می‌تونین درباره دافعه آسمون بگین.

این هم مثل نوآوری کلامی، باعث میشه که مخاطب‌تون دید منحصر به فردی به نوشته شما پیدا کنه و براش ارزشمند بشه.

پذیرش ریسک

شاید این مورد یک مقدار به نظرتون عجیب باشه؛ اما باید بگیم ریسک کردن، توی نوشتن یک متن خوب عامل تاثیرگذاریه.

باید دلتون رو به دریا بزنین و متن‌هایی رو بنویسین که برای مخاطبان شاید چندان آشنا نباشه. نباید از خارج از چارچوب فکر کردن بترسین؛ باید سعی کنین به شکل متفاوتی فکر کنین تا بتونین نوشته‌ای متفاوت رو به مخاطب خودتون ارائه بدین.

جمع‌بندی درباره بهترین روش انشانویسی

هیچوقت قدرت کلمات رو نباید دست کم گرفت!
کلمات می‌تونن هم دنیا رو نابود کنن، هم می‌تونن اون رو بهتر کنن. پس یاد بگیرین که از کلمات خودتون بهترین استفاده رو بکنین که تاثیر مثبتی روی محیط زندگی خودتون بذارین.

توی این مقاله سعی کردیم درباره بهترین روش انشانویسی صحبت کنیم تا شما بتونین مهارت خودتون رو توی استفاده از خودکار و قلم‌تون بالاتر ببرین.

سوالات متداول
  • ویژگی‌های یک انشای خوب چیه؟

    یک انشای خوب انسجام معنایی داره، واضح و شفافه، تنوع کلامی و دایره واژگان وسیعی داره و غیره.

  • بهترین روش انشانویسی چیه؟

    چیزی تحت عنوان بهترین روش وجود نداره. شما با رعایت یک سری اصول و قواعد، میتونین مهارت انشانویسی‌تون رو بهتر کنین ولی در نهایت این برمیگرده به توانایی شخص شما.

  • چرا مهارت انشانویسی اهمیت داره؟

    داشتن مهارت انشانویسی، یعنی شناختن دنیای کلمات. این به شما کمک می‌کنه که توی ارتباطات کاری و تحصیلی خودتون هم نتایج بهتری بگیرین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *