بلاگ فاب

تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

فهرست عناوین

خیلی از دانش‌آموزان توی ایام تعطیلات تابستون، درس خوندن رو کنار میذارن و دائم از خودشون می‌پرسن تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟ بعضی از دانش‌آموزان هم توی این فصل میرن سراغ کلاس‌های آموزشی مختلف و رشته‌های ورزشی.

اما در این بین عده‌ کمی از اون‌ها تابستون هم به فکر درس خوندن هستن و برای اهداف تحصیلیشون تلاش می‌کنن. حالا سوال اینکه واقعا تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

تابستون دومین و گرمترین فصل ساله که اختصاص داده شده به استراحت و تفریح دانش‌آموزان. تمام مدارس در این فصل تعطیل هستن و دانش‌آموزان هم توی خونه مشغول استراحت.

اما از اونجایی که این ایام تعطیلات از سه ماه هم بیشتر میشه، این سوالات برای دانش‌آموزان پیش میاد که تابستون درس بخونیم یا استراحت کنیم؟ تابستون‌ها چیکار کنیم بهتر و مفیدتره؟ اصلا تابستون مگه میشه درس خوند؟ چطوری باید توی تابستون درس بخونیم؟

اگه شما هم تا حالا سوالات بالا رو از خودتون پرسیدین و هربار که تابستون نزدیک شده، برنامه مشخصی برای اون نداشتین و نمی‌دونستین دقیقا چیکار کنین، در این مقاله از گروه آموزشی فاب با من همراه شین تا درباره تعطیلات تابستون و اینکه چقدر و چطور باید توی تابستون درس بخونین باهاتون صحبت کنم.

تابستون کی درس می‌خونه؟!

صبر کنید! تند نرید بچه‌ها. اگه می‌خواین این مطلب رو تا آخر بخونین و بدون عجله‌ تصمیم درستی درباره تابستونتون بگیرین، تعصب رو بزارین کنار! بدون پیش داوری و با آرامش کامل بیاین جلو تا بهتون بگم تابستون کیا درس می‌خونن!

تابستون درس خوندن فقط مخصوص شاگرد اول‌ها و به قول خودتون بچه درس خونا نیست! تابستون یک فرصت خوب برای همه دانش‌آموزانه. مخصوصا دانش‌آموزانی که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم.

تابستون کی درس می‌خونه؟

دانش‌آموزانی که تابستون درس می‌خونن:

  • دانش‌آموزان پایه دهم که دو سال بعد قراره سال دوازدهمی بشن و آزمون مهم کنکو رو پشت سر بزارن.
  • دانش‌آموزان پایه یازدهم که بعد از تابستون وارد پایه دوازدهم میشن و کلی سرشون شلوغ میشه.
  • بچه‌های کلاس نهمی که توی تابستون انتخاب رشته می‌کنن و باید خودشون رو برای خوندن یک رشته تخصصی آماده کنن.
  • دانش‌آموزانی که در طول سال تحصیلی دچار افت شدید تحصیلی شدن و نمی‌خوان این وضعیت رو توی پایه جدید هم داشته باشن.
  • اون دسته از دانش‌آموزانی که توی یک یا دو درس خاص مشکل دارن و می‌خوان در تابستون پایه‌شون رو توی اون درس‌ها قوی کنن.
  • دانش‌آموزانی که به پیشرفت تحصیلی اهمیت میدن و از تمام فرصت‌هاشون برای کسب علم استفاده می‌کنن.

من هم تابستون باید درس بخونم؟

اگه گروه‌هایی که بالا گفتم و خوب خونده باشی حتما در یک یا شایدم دو تاشون جا بگیری. پس تابستون درس خوندن چیز عجیب و دور از ذهنی نیست. فقط باید جدی‌تر بهش فکر کنی. شاید با خودت بگی تابستون وقت تفریح و استراحت. بله درسته این حرف رو قبول دارم؛ اما واقعا 100 روز استراحت و هیچ کاری نکردن تو رو راضی و خوشحال می‌کنه؟

با اطمینان میگم که نه! حرف من این نیست که کل تابستون رو بی وقفه درس بخونی و خودت رو تحت فشار بذاری؛ من فقط می‌خوام تابستون رو مفید بگذرونی و ازش به بهترین نحو ممکن در جهت پیشرفت خودت استفاده کنی. در ادامه بهت می‌گم که توی تابستون چطوری و چقدر درس بخونی. نگران نباش درباره تفریح و استراحت و کار‌های هیجان‌انگیز هم براتون پیشنهاد‌‌های خوبی دارم!

یک نکته مهم درباره درس خوندن توی تابستون

مهمترین نکته‌ای که درباره درس خوندن توی تابستون باید بهش توجه کنید اینکه، دانش‌آموزان باید بر اساس اهداف خودشون تعیین کنن که باید توی تابستون درس بخونن یا نه. مثلا یک دانش‌آموزی رو در نظر بگیرین که قراره در یک مسابقه بزرگ و مهم ورزشی شرکت کنه.

طبیعتا این دانش‌آموز باید توی تابستون برای مسابقه تمرین کنه و درس خوندن براش در اولویت نیست. پس وقتی می‌خواین برای تابستون برنامه‌ریزی کنین در درجه اول اهداف خودتون رو مورد توجه قرار بدین.

نکته مهم درباره درس خوندن توی تابستون

تابستون چطوری درس بخونم؟

برای هممون سخته که توی روزای گرم تابستون که فقط استراحت و تفریح کردن می‌چسبه، بشینیم کنج اتاق و درس بخونیم! سخت‌تر از اون اینکه ممکنه خیلی از دور و بریامون این کارو نکنن و تمام تابستون مشغول استراحت باشن. اما راه حل‌هایی وجود داره که با به کار بردن اونا درس خوندن توی تابستون براتون راحت‌تر میشه. بعضی از این راه‌حل‌ها رو پایین براتون می‌نویسم:

هدف خودتون رو از درس خوندن تعیین کنین

اولین قدم برای درس خوندن توی تابستون تعیین هدفی مشخص و قابل دسترس هست. مشخص کنید که برای چی می‌خواید تابستون درس بخونید؟ آیا هدف شما پیشرفت در چند درس خاص هست یا می‌خواید درس‌های سال بعدیتون رو پیش خوانی کنین؟ می‌خواین برای کنکور درس بخونید یا قصد دارید افت تحصیلیتون رو جبران کنید؟ مشخص کردن هدف به شما انگیزه میده و باعث میشه راحت‌تر بتونید شروع کنید.

همین حالا بخون!  آرامش بیشتر با برنامه درسی در تابستان

برای تابستون برنامه‌ریزی کنین

دومین قدم برای درس خوندن توی تابستون اینکه براش برنامه‌ریزی کنین. یک برنامه مشخص، واضح و مکتوب، به شما کمک میکنه که ذهنتون رو آروم کنین و با انگیزه بیشتری درس بخونین. برنامه‌ریزی‌تون باید واقع گرایانه و منعطف باشه.

ساعت‌های مطالعه رو بر اساس توانایی‌ها و شرایط خودتون تنظیم کنین. اگه یک برنامه درسی فشرده برای تابستون طراحی کنین و نتونین انجامش بدین، احتمال داره سرخورده و ناامید بشن و دیگه تا آخر تابستون هیچ کاری نکنین.

برای تابستون برنامه‌ریزی کنید

تفریح و استراحت رو توی برنامه‌ریزی تابستون جا بدین

داشتن تفریح و استراحت در ایام مدرسه هم واجبه و باید توی برنامه‌ریزی دانش‌آموزان گنجونده بشه. ولی توی تابستون اهمیت بیشتری داره و حتما حتما باید حضور پررنگی توی برنامه‌ریزی تابستانه داشته باشه. شما حدود 100 روز وقت دارین بنابراین به راحتی می‌تونین طوری برنامه‌ریزی کنین که هم درس بخونین و هم تفریح و استراحت داشته باشین.

از فعالیت‌های مورد علاقتون غافل نشین

خیلی از دانش‌آموزان به یک فعالیت هنری، ورزشی یا یک حوزه خاص غیر از محدوده درس و مدرسه علاقه دارن. تابستون بهترین فرصت برای پرداختن به اینجور کارهاست. می‌تونین دوره‌های مختلف ثبت نام کنین و مهارت‌های مورد علاقتون رو یاد بگیرین. بهتون توصیه می‌کنم توی هر تابستون حداقل یک مهارت یاد بگیرین. خیلی از مهارت‌ها مثل کامپیوتر توی آینده به دردتون می‌خوره و اصلا یاد گرفتنش واجبه.

رفتن به کلاس‌های مورد علاقه، مثل اینکه به روحمون استراحت بدیم و حالش رو خوب کنیم. وقتی حال روحیتون خوب باشه، انرژی بیشتری برای درس خوندن دارین. انجام فعالیت‌های مورد علاقتون و یادگیری مهارت‌های جدید، یکی از راه‌هاییه که میتونه شما رو برای درس خوندن توی تابستون آماده کنه.

همین حالا بخون!  نحوه مطالعه دروس آزمون تیزهوشان در تابستان

تابستون چند ساعت درس بخونم؟

خیلی از دانش‌آموزان که تصمیم می‌گیرن تابستون درس بخونن، نمی‌دونن باید چند ساعت درس بخونن. قانون مشخصی برای تعداد ساعات مطالعه توی تابستون وجود نداره. برای تعیین ساعت مطالعه باید به ویژگی‌ها و توانایی‌های خودتون و شرایط خونه و خانواده‌تون توجه کنین و براساس اون ساعت دقیق مطالعه‌تون رو مشخص کنین.

برای دانش‌آموزی که اغلب روزهای تابستون توی خونه تنهاست یا در طول روز فقط والدینش رو می‌بینه، شاید پنج ساعت درس خوندن در روز خوب باشه. اما برای دانش‌آموزی که خانواده پر جمعیتی داره و اغلب اوقات توی روزهای تابستون دور و برش شلوغه، شاید روزی دو ساعت درس خوندن هم کفایت کنه. نکته جذاب درس خوندن توی تابستون اینکه می‌تونین بدون هیچ فشار و اجباری خودتون ساعت مطالعتون رو تعیین کنین.

تابستون چند ساعت درس بخونم؟

درس خوندن توی تابستون چه مزایایی برای من داره؟

  • دانش‌آموزانی که تابستون درس می‌خونن، سال تحصیلی جدید رو با آمادگی بسیار بیشتری شروع می‌کنن.
  • کسانی که ساعاتی از تابستون رو به درس خوندن اختصاص میدن، می‌تونن پیشرفت تحصیلی داشته باشن و نمرات بالاتری کسب کنن.
  • بسیاری از دانش‌آموز با درس خوندن توی تابستون ضعف‌های تحصیلی خودشون رو از بین بردن و توی درس‌هایی که مشکل داشتن، پیشرفت کردن.
  • کنکوری‌هایی که توی تابستون درس می‌خونن خیلی جلو میفتن و فشار درسیشون توی سال دوازدهم خیلی کمتر‌ میشه.

جمع بندی در مورد اینکه تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

اگه از من می‌پرسین که تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟ بهتون میگم: تابستون هم درس بخونین و هم خوش بگذرونین. علاوه بر اون توی این فرصت طلایی سراغ اهداف و کارهای عقب افتادتون هم برین و اگه کاری داشتین که در ایام مدرسه وقت نمی‌کردین انجامش بدین، توی تابستون انجامش بدین. با یک برنامه‌ریزی خوب و آگاهانه می‌تونین تابستون پربار و مفیدی داشته باشین.

سوالات متداول
  • میشه تو ایام تابستون هم تفریح کرد و هم درس خوند؟

    بله؛ با یک برنامه‌ریزی دقیق و آگاهانه میشه در ایام تابستون هم درس خوند و هم تفریح کرد.

  • تابستون باید روزی چند ساعت درس بخونم؟

    هر دانش‌آموز باید با توجه به ویژگی‌های شخصی و شرایط خودش، میزان مطالعه توی تابستون رو مشخص کنه.

  • همه دانش‌آموزان باید تابستون درس بخونن؟

    درس خوندن توی تابستون برای همه دانش‌آموزان مزایای زیادی داره و خوبه مگر اون‌هایی که اهداف خاص و مهمی دارن؛ مثلا شرکت توی یک مسابقه ورزشی یا یادگیری یک زبان جدید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *