بلاگ فاب

فواید درس خوندن در تابستون

درس خوندن در تابستون

فهرست عناوین

تابستون وقت تفریحه یا درس؟ توی تابستون چقدر باید درس بخونم؟ درس خوندن توی تابستون فقط برای کنکوره یا نه؟

این چند مورد، بخشی از سوألاتیه که ذهن دانش‌آموزان و خانواده‌هاشون رو درگیر میکنه. ما قراره توی این مقاله پاسخ بیشتر سوألات شما رو درباره فواید درس خوندن در تابستون بدیم.

اما اگه بخوایم خیلی خلاصه براتون توضیح بدیم، سه ماه تابستون وقت بسیار زیاد و ارزشمندی محسوب میشه. اگه کنکوری باشین، از دست دادن این زمان طلایی، به معنی عقب افتادن از رقبای شما است. اگه غیر کنکوری باشین، می‌تونین از تابستون برای یادگیری درس‌هایی استفاده کنین که توی اون‌ها ضعف دارین.

برای اطلاع دقیق‌تر از فواید درس خوندن در تابستون، در این مقاله از فاب ما رو همراهی کنین.

همین حالا بخون!  تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

درس خوندن در تابستون برای کنکور

مسلماً درس خوندن در تابستون، بیشتر دغدغه دانش‌آموزان کنکوریه تا بقیه. به همین دلیل، تمرکز ما بیشتر روی این بخشه و بهتون توضیح میدیم که چرا درس خوندن توی تابستون، اهمیت خیلی زیادی برای قبولی توی کنکور سراسری داره. البته شما هم می‌تونین آرامش بیشتر با درس خوندن در تابستون رو تجربه کنین.

در ادامه، می‌تونین دلایل اهمیت تابستون برای کنکور رو، مطالعه کنین:

مرور دروس دو سال قبل

پایه دوازدهم، سنگین‌ترین پایه تحصیلی شماست. هم باید برای کنکور آماده بشین، هم درس‌های دوازدهم رو یاد بگیرین و هم توی امتحانات نهایی نمره خوبی کسب کنین. چون در حال حاضر، فقط نمرات امتحان نهایی دوازدهم توی کنکور شما تأثیر داره.

به نظرتون تصمیم عاقلانه این نیست که فشار درسی دوازدهم رو کمی کاهش بدین؟ خب، تنها راه این کار، مرور پایه دهم و یازدهم توی تابستونه. ممکنه با خودتون فکر کنین که مطالب این دو پایه رو خوب به یاد دارین. اگه اینطوری باشه به نفع شماست. می‌تونین توی تابستون تست زدن رو، با قدرت شروع کنین.

اگر هم مطالب رو یادتون رفته باشه (که قطعاً بخشی از اون یادتون رفته!)، تابستون فرصت طلایی برای مرور این مطالب درسی حساب میشه.

عقب نیفتادن از رقبا

قطعاً شنیدین که کنکور شبیه دوی ماراتن می‌مونه. این رقابت استقامتی مثل مدرسه نیست که فقط برای بالا بردن نمره خودتون تلاش کنین. باید حواستون به رقبا هم باشه. به خصوص اگه هدفتون رشته پرطرفداری مثل پزشکی باشه، اصلاً نباید تلاش بقیه دونده‌ها رو دست کم بگیرین.

عقب نیوفتادن از رقبا

درس خوندن در تابستون به شما کمک میکنه تا آهسته و پیوسته جلو برین. تا مجبور نباشین چند ماه مونده به کنکور سرعت دویدنتون رو اونقدر زیاد کنین که نفس کم بیارین.

آماده شدن برای دوازدهم

گفتیم که پایه دوازدهم چه اهمیتی در کنکور شما داره. اگه بتونین تابستون روی مباحث دهم و یازدهم مسلط بشین، برای مهرماه که مدرسه شروع میشه، مشکلی در یادگیری درس‌های دوازدهم پیدا نمی‌کنین.

مطالب بعضی از درس‌ها مثل ریاضی، کاملاً با هم پیوستگی دارن و شما نمی‌تونین بدون یادگیری یک پایه، به راحتی وارد پایه بعدی بشین. پس از تابستون برای یادگیری و رفع نقاط ضعف‌تون، استفاده کنین.

کنکوری‌ها چطور در تابستون درس بخونن؟

خب، از اهمیت درس خوندن در تابستون برای کنکوری‌ها گفتیم. الان وقتشه که بگیم از چه تکنیک‌هایی استفاده کنین تا بیشترین بهره رو از تابستون ببرین. به عبارت دیگه، چجوری توی تابستون درس بخونیم؟ 

تفریح در کنار درس

نمیشه همه تابستون رو درس بخونین. نمیشه عادت 17 ساله تفریح کردن توی تابستون رو کنار بذارین. نمیشه توی دوی ماراتن، همه انرژی‌تون رو برای اول مسیر بذارین و آخرش از نفس بیوفتین. همه این «نمیشه» ها به این معنیه که باید توی تابستون درس و تفریح رو کنار هم داشته باشین.

تفریح در کنار درس

بهترین تفریح برای درس خوندن، ورزش کردنه. تحقیقات علمی زیادی نشون دادن که ورزش کردن ذهن شما رو برای کارهایی مثل به خاطر سپردن مطالب، تقویت میکنه. مسافرت کوتاه‌مدتی که توی اون ذهنتون رو کاملاً از درس دور کنین و فقط به خودتون استراحت بدین هم، برای ادامه ماراتن بهتون انرژی میده.

پس دوست عزیز! آشِ درس خوندن در تابستون رو اونقدر شور نکن، که کلاً قید خوردنش رو بزنی.

تشریحی در کنار تستی

گفتیم که هر چقدر تسلط شما روی مباحث دهم و یازدهم بیشتر باشه، باید وقت بیشتری برای تست زدن اختصاص بدین. تست زدن، هم باعث مرور آنچه یاد گرفتین میشه، هم سرعتتون رو برای روز کنکور زیاد میکنه.

اما اگه درسی رو خوب یاد نگرفتین تا تست‌زنی رو شروع کنین، باید بگیم که تابستون اصلاً برای شماست. توی این سه ماه طلایی، می‌تونین همه ضعف‌هاتون رو با مرور درس‌ها پوشش بدین. ویدیوهای آموزشی که توی اون، یک معلم تمام مطالب درسی رو براتون توضیح میده، انتخاب خوبی برای تسلط پیدا کردن روی درس‌های شماست.

دهم و یازدهم در کنار دوازدهم

اگه توی تابستون فرصت کردین هم درس‌های دهم و یازدهم رو مطالعه کنین و هم تست‌هاشون رو بزنین، یک پیش‌مطالعه از دوازدهم هم داشته باشین. با این کار، باز هم توی ماراتن از بقیه جلو میوفتین؛ چون وقتی مدرسه شروع بشه، دیگه لازم نیست برای فهمیدن مطالب سر کلاس، زحمت زیادی بکشین.

درس خوندن در تابستون برای غیر کنکوری‌ها

تابستون برای غیر کنکوری‌ها

غیر کنکوری‌ها هم می‌تونن از فرصت سه ماه تابستون برای یادگیری درس‌ها استفاده کنن. ما بهتون توضیح میدیم که درس خوندن در تابستون، مناسب چه افرادیه. پس دوستان، توی تابستون درس بخونین:

  • اگه درس مهمی مثل ریاضی رو خوب بلد نیستین و نیاز دارین مطالب سال قبل رو مرور کنین؛
  • اگه پایه دهم رو تموم کردین و میخواین کم‌کم برای کنکور و تست‌زنی آماده بشین؛
  • اگه میخواین زبان انگلیسی رو خوب یاد بگیرین و توی زندگی‌تون ازش استفاده کنین؛
  • اگه میخواین توی المپیادها شرکت کنین و لازمه مطالب کمک‌ درسی بخونین.

توی تابستون روزی چند ساعت بخونم؟

این بستگی به خودتون داره؛ به اینکه قبلاً روزی چند ساعت مطالعه می‌کردین. اما ما پیشنهاد می‌کنیم که برای شروع، از 2-3 ساعت در روز شروع کنین و اول سراغ درس‌های آشنا و مورد علاقه‌تون برین.

دلیل حرفمون این بار برمیگرده به کلاس شنا! شما نمی‌تونین روز اول کلاس، بپرین توی عمق 4 متر. هم مهارت‌تون پایینه، و هم این منطقه براتون ناشناخته است. بهتره کم‌کم خودتون رو با آب آشنا کنین و بعد سراغ چالش‌های سخت برین.

وقتی درس خوندن در تابستون براتون تبدیل به عادت شد، اون موقع درس‌های سخت‌تر رو شروع کنین و ساعت مطالعه‌تون رو بالا ببرین.

همین حالا بخون!  نحوه مطالعه دروس آزمون تیزهوشان در تابستان
جمع‌بندی

گفتیم که تابستون فقط زمان تفریح نیست. دانش‌آموزان و به خصوص کنکوری‌ها، می‌تونن از این دوره طلایی برای مرور درس‌های قبلی و رفع نقاط ضعفشون استفاده کنن. از اونجا که دوازدهم پایه بسیار مهم و سنگینی برای کنکوری‌ها است، جمع‌بندی درس‌های دهم و یازدهم توی تابستون، کمک زیادی به اون‌ها میکنه.

فواید درس خوندن در تابستون فقط مخصوص کنکوری‌ها نیست. ما دلایل اهمیت این دوره رو برای سایر دانش‌آموزان هم گفتیم. در آخر باید یک بار دیگه یادآوری کنیم که کنکور دوی استقامته؛ یعنی باید از ابتدای راه براش تلاش کنید تا هیچ وقت فشار بیش از حد، بهتون وارد نشه.

سوالات متداول
  • برای کنکور باید از تابستون شروع کنم؟

    جواب این سوأل با شماست. اگه قصد دارین رتبه خوبی بیارین و دانشگاه دولتی قبول بشین، سه ماه طلایی تابستون رو نباید از دست بدین.

  • توی تابستون آزمون آزمایشی بدم؟

    آزمون آزمایشی دادن یعنی درس خوندن با برنامه‌ای که یک نفر دیگه برای شما نوشته. اگه فکر می‌کنین این برنامه براتون مناسبه، توی آزمون شرکت کنین.

  • توی تابستون روزی چند ساعت درس بخونم؟

    پیشنهاد ما اینه که آهسته و پیوسته جلو برین و مثلاً از روزی 2-3 ساعت شروع کنین. تفریحات سالمی مثل ورزش کردن هم توی برنامه‌تون قرار بدین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *