بلاگ فاب

مرور و جمع‌بندی دروس

مرور و جمع‌بندی دروس

فهرست عناوین

درس خوندن وقتی ایده‌آل و تکمیل میشه که با یک مرور و جمع‌بندی دروس کاربردی به اتمام برسه. می‌تونین مرور رو توی زمان‌های مختلف و با روش‌های متفاوتی به انجام برسونین. به طور طبیعی مرور برای یادگیری نیست، از همین جهت زمانی شروع به انجام اون کنین که مطالب رو خوندین و کامل یاد گرفتین و نیاز باشه که اون‌ها رو هر چه بیشتر توی ذهن‌تون ثبت کنین تا دچار فراموشی نشین.

اگه می‌خواین بدونین که چه زمانی برای جمع‌بندی مطالب خونده شده مناسب‌تره، تا آخر این مقاله از گروه آموزشی فاب همراه ما باشین.

همین حالا بخون!  مباحث تست خیز کنکور کدام‌اند؟

بهترین زمان مرور دروس

همونطور که می‌دونین، تقریبا هر چیزی توی دنیا به عوامل دیگه‌ای وابسته‌ست. اینکه شما چه زمانی رو برای مرور انتخاب کنین هم خیلی مهمه؛ مثلا تعطیلات عید زمان مناسبی برای مرور دروس پایه دهم و یازدهمه. ولی به شرط اینکه شما تا اینجای کار، پایه دوازدهم رو پیش برده باشین.

به طور کلی، توجه به نکات زیر می‌تونه ابهامات شما رو توی این زمینه تا حدودی برطرف کنه.

  • یک ساعت بعد از مطالعه:
    در این زمان شما مطالب رو خوندین، اما ممکنه به خوبی در حافظه‌تون ثبت نشده باشن، بنابراین لازمه که یک مرور کلی داشته باشین تا بخش عمده مطالب توی ذهن‌تون باقی بمونه.
  • یک روز بعد از مطالعه:
    اگه یک روز بعد از مطالعه مطالب، مجددا اون‌ها رو مرور کنین، احتمال فراموشی اون‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه.
  • یک هفته بعد از مطالعه:
    اگه قصد دارین از ثبت شدن مطالب خونده شده در ذهنتون اطمینان حاصل کنین، یک هفته بعد از خوندن هم اون‌ها رو مرور کنین تا خیالتون حداقل از یادگیری مطلوب این مباحث راحت بشه.
  • یک ماه بعد از مطالعه:
    تیر خلاص رو به احتمال فراموشی بزنین! با مرور دوباره توی زمان گفته شده، مطالب به خوبی توی حافظه شما ثبت میشن و تا چند ماه نیاز به مرور مجدد ندارین.

زمان مرور دروس در طول روز

بهتره زمانی رو در طول روز برای مرور دروس انتخاب کنین که خیلی خسته و کلافه نشین. مرور هم مثل مطالعه اولیه، تست‌زنی و… مهمه و باید برای اون ارزش قائل بشین.

با توجه به مطالعات انجام شده، میشه گفت که بهترین زمان برای انجام این کار، قبل از خواب شب و بعد از خواب صبحه، چون که در این زمان‌ها، ذهن ما بیش از یادگیری، به سازماندهی اطلاعات ثبت شده مشغول میشه. می‌تونین با توجه به این نکته و شرایط خودتون، بهترین زمان رو برای مرور انتخاب کنین.

مرور و جمع‌بندی دروس

مزایای مرور و جمع‌بندی دروس

جمع‌بندی و مرور، اهمیت خیلی زیادی در نتیجه گرفتن دانش‌آموزان از درس خوندن‌شون داره. اینجا براتون اهمیت و مزایای جمع‌بندی رو می‌گیم:

  1. سرعت دانش‌آموزان برای جواب دادن به سوالات امتحانی افزایش پیدا می‌کنه.
  2. جمع‌بندی و مرور دروس باعث میشه که دانش‌آموزان خیلی بهتر جواب سوالات یادشون بیاد.
  3. مطالب درسی میره توی حافظه بلند مدت دانش‌آموزان و احتمال اینکه مباحث خونده شده رو فراموش کنن خیلی میاد پایین.
  4. به کم شدن استرس دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کنه.
  5. با این کار، دانش‌آموزان به نقاط ضعف و قوت‌شون بیشتر مسلط میشن و بهتر می‌تونن به اون‌ها رسیدگی کنن.

بهترین زمان جمع‌بندی دروس

جمع‌بندی ممکنه کمی با مرور دروس متفاوت باشه. برای جمع‌بندی زمانی رو انتخاب کنین که بشه توی اون، حجم گسترده‌ای از مطالب خونده شده رو دوباره بررسی کرد. تعیین زمان جمع‌بندی هم به شرایط داوطلب برمی‌گرده. اما به طور کلی میشه گفت که سه تا چهار هفته قبل از برگزاری کنکور تجربی، انسانی و…، زمان مناسبی برای جمع‌بندی مطالبه.

توجه داشته باشین که توی پلتفرم فاب، دوره‌هایی رو برای شما آماده کردیم تا به کمک اون‌ها بتونین یک جمع‌بندی مطلوب و مطالعه‌ای مفید برای حضور در امتحانات و شرکت توی کنکور داشته باشین.

انواع روش‌های مرور و جمع‌بندی دروس

همونطور که خودتون هم باخبرین، روش‌های مختلفی برای مرور و جمع‌بندی دروس خونده شده وجود داره که میشه از بعضی از اون‌ها یا همه‌شون به صورت ترکیبی استفاده کرد. اینجا موارد مورد نظر رو براتون شرح می‌دیم. برای انتخاب بهترین روش، لازمه به شرایط خودتون، نوع درس، زمان و… توجه کافی داشته باشین.

خلاصه‌نویسی مباحث مهم

حتما از میزان اهمیت خلاصه‌نویسی آگاهین؛ خلاصه‌نویسی به صورت یادداشت‌برداری، حاشیه‌نویسی، نت‌برداری، نشانه‌گذاری و… انجام میشه و کمک می‌کنه تا در زمان محدود، مباحث گسترده‌ و مهمی رو به یاد بیارین. با خلاصه‌هایی که دارین، می‌تونین مرور مفیدی داشته باشین و همچنین جمع‌بندی خودتون رو به بهترین شکل انجام بدین.

مرور و جمع‌بندی دروس

مرور دروس با آزمون‌های آزمایشی

با شرکت در آزمون‌های آزمایشی که یکی از بهترین روش‌های درس خوندن هستش می‌تونین خودتون رو محک بزنین و مروری روی همه مطالب خونده شده داشته باشین. حضور در چنین آزمون‌هایی، فایده‌های دیگه‌ای مثل کاهش استرس، آشنایی با فضای کنکور و امتحان و… رو هم به دنبال داره. در ادامه هم، تحلیل آزمون‌های ذکر شده می‌تونه خیلی پر اهمیت باشه.

مرور و جمع‌بندی با تحلیل آزمون

این‌ که تست‌ها و آزمون‌ها رو با مراجعه به پاسخنامه تحلیل کنین، یک روش معروف و موثر بین رتبه برترها است. چنین تحلیلی باعث کشف نقاط قوت و ضعف میشه و مروری مفید رو با خودش به همراه داره. موقع تحلیل مباحث درسی می‌تونین با مارک‌دار کردن سوالات مهم و حاوی نکات کلیدی، یک منبع مناسب برای جمع‌بندی مطالب برای خودتون درست کنین.

با چه روشی آزمون رو تحلیل کنیم؟

لازمه موقع تحلیل، به سوالات غلط، بدون پاسخ و حتی صحیح توجه داشته باشین تا بتونین هر چه بیشتر روی مطالب درسی مسلط بشین. یک دفتر بردارین و با قسمت‌بندی اون، شماره سوالات، علت بی پاسخ بودن یا جواب غلط و سایر موارد مربوطه رو توی اون بنویسین.

مرور و جمع‌بندی دروس

به بررسی دلایل بپردازین و سعی کنین تا کم کم نقاط ضعف‌تون رو از بین ببرین. با انجام این کار، منبع مرور و جمع‌بندی شما هم خیلی کامل میشه.

نکات مهم برای مرور و جمع‌بندی دروس

  • مرور جمع‌بندی‌ها!
    در آخر، جمع‌بندی خودتون رو مرور کنین و مطمئن بشین که چیز مهمی از قلم نیفتاده باشه.
  • کافی دونستن مطالب خونده شده.
    برای این‌ که مرور و جمع‌بندی نتیجه بخشی داشته باشین، لازمه از یادگیری مطالب جدید دست بکشین. برای مرور و جمع‌بندی ارزش قائل شده و اون رو فدای امور دیگه نکنین، چون مرور کردنه که باعث ثبت دقیق نکات کلیدی در ذهن شما میشه.

جمع‌بندی بهترین زمان برای مرور دروس

توی این مقاله در مورد مرور و جمع‌بندی دروس صحبت کردیم و بهترین زمان برای مرور و جمع‌بندی و همچنین روش‌های انجام اون رو بررسی کردیم و شما داوطلبان گرامی رو با اهمیت و چگونگی انجام‌شون آشنا کردیم. همونطور که گفته شد، تعیین بهترین زمان مرور بسته به عوامل متعددیه. اما پیشنهادات گفته شده در این مقاله مورد تایید بسیاری از مشاوران و رتبه‌های برتر بوده و اجرای اون به شما هم توصیه میشه.

سوالات متداول
  • چه زمانی برای مرور و جمع بندی مناسبه؟

    مشخص کردن این کار به عوامل مختلفی بستگی داره اما بهترین گزینه‌هارو توی این مقاله برای داوطلبان گرامی گفتیم.

  • آیا مطالعه خلاصه‌نویسی‌ها برای مرور مفیده؟

    بله، خلاصه‌هایی که اصولی و توسط خود فرد نوشته شده باشن، می‌تونن جزو بهترین منابع برای مرور قرار بگیرن.

  • بهترین روش مرور دروس چیه؟

    برای داشتن یک مرور خوب می‌تونین از روش‌های خلاصه نویسی، تحلیل تست و آزمون و موارد مشابه به صورت ترکیبی استفاده کنین.

  • آیا صبح زود برای مرور و جمع بندی زمان مناسبیه؟

    بله، ذهن انسان بعد از بیداری توی صبح می‌تونه به خوبی از پس طبقه‌بندی اطلاعات بر بیاد.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *