بلاگ فاب

موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟

موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟

فهرست عناوین

موسیقی هنری است که مستقیما روی ذهن، رفتار و منش ما تاثیر میذاره. به خاطر همین ممکنه برای دانش‌آموزان این سوال پیش بیاد که موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟

موسیقی می‌تونه شما رو غمگین، افسرده و بی رمق کنه و همونقدر هم ممکنه باعث بالا رفتن انگیزه و شور و اشتیاق شما نسبت به درس خوندن بشه. جواب این سوال که آیا موسیقی روی درس خوندن ما تاثیر می‌ذاره یا نه بستگی به نوع موسیقی و شرایط درس خوندن داره.

بیاین با هم تاثیر انواع موسیقی روی درس خوندن رو بررسی کنیم. با ما همراه باشین.

تاثیرات مثبت موسیقی روی درس خوندن

موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟ موسیقی هم می‌تونه تاثیر مثبتی موقع درس خوندن داشته باشه هم می‌تونه مانع درس خوندن ما بشه. خیلی مهمه موزیکی رو انتخاب کنین که بتونه باعث افزایش تمرکز و قدرت یادگیری شما بشه.

تاثیرات موسیقی موقع درس خوندن

گاهی وقت‌ها هم دانش‌آموزانی که برادر یا خواهر کوچک‌تر دارن یا اینکه توی محیط شلوغی زندگی می‌کنن، می‌خوان که با گوش دادن به موسیقی از سروصدای اطراف کم کنن. باید به این دسته از دانش‌آموزان که می‌خوان بدونن که موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟ بگیم می‌تونن از موسیقی‌هایی که آرامش فکری ایجاد می‌کنه استفاده کنن، نه موسیقی‌هایی که تنش و استرس رو بیشتر می‌کنه.

موسیقی‌های مفید موقع درس خوندن

موسیقی‌ که موقع درس خوندن حواس ما رو پرت نکنه و باعث تقویت روحیه ما بشه جزو موسیقی‌های مفید برای درس خوندنه. بهترین موسیقی‌ها موقع درس خوندن، سمفونی‌ها و موسیقی‌های بی‌کلام هستن.

توی تحقیقاتی که توی دهه ۹۰ میلادی انجام شده نتیجه گرفته شد که موسیقی موتزارت تاثیرهای مثبتی روی درس خوندن ما، به خصوص توی یادگیری ریاضی، می‌ذاره و می‌تونه باعث تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان هم بشه.

ولی با تحقیق‌های بعدی این فرضیه رد شد و نتیجه گرفته شد که تنها تاثیر مثبت موسیقی موتزارت، بهبود روحیه ما موقع درس خوندن هستش. پس میشه گفت که موسیقی یکی از راهکارهای بالا بردن یادگیری دانش‌آموزان در درس خوندنه.

تاثیرات مثبت موسیقی برای درس خوندن

موسیقی خوب باعث میشه درس خوندن برای شما شیرین‌تر و راحت‌تر بشه و حتی توی یک سری موقعیت‌ها کیفیت مطالعه‌ شما رو هم بالا می‌بره. موسیقی خوب همچین تاثیر‌هایی روی درس خوندن می‌ذاره:

  • انگیزه شما رو برای درس خوندن بیشتر می‌کنه؛
  • روحیه شما رو تقویت می‌کنه و ناراحتی رو ازتون دور می‌کنه؛
  • تمرکز شما رو بالا می‌بره؛
  • حافظه شما رو تقویت می‌کنه.

تاثیرات مثبت موسیقی برای درس خوندن

موسیقی که دوست دارین باعث میشه که اندروفین، که به اون هورمون شادی هم میگن، توی مغز شما ترشح بشه و باعث بشه که درس خوندن برای شما لذت بخش‌تر بشه. پس اگه این سوال پیش اومد براتون که موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟ بهتره که ویژگی‌های زیر رو توی موسیقی که می‌خواین گوش بدین جست‌وجو کنین.

ویژگی‌های موسیقی مفید برای درس خوندن

به طور کلی اگه می‌خواین بدونین موقع درس خوندن موسیقی گوش بدین یا نه باید توجه داشته باشین که موسیقی که گوش می‌دین ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • ترجیحا بی‌کلام باشه؛
  • ریتم تندی نداشته باشه؛
  • بهتر است صداهای هارش(خشن) نداشته باشد؛
  • روحیه شما رو تقویت بکنه و خاطرات بد و تلخ رو براتون زنده نکنه؛

یک ویژگی‌ تاثیرگذار دیگه هم هست که کاملا به شما بستگی؛ اگه آدم درونگرایی هستین بهتره که موقع درس خوندن موسیقی گوش ندین. چون که باعث میشه توی فکرتون غرق بشین و متوجه چیزی که می‌خونین نشین.

همین حالا بخون!  جلوگیری از گردن درد هنگام مطالعه
تاثیر موسیقی امبینت روی درس خوندن

موسیقی امبینت یک ژانر از موزیک است که بیشتر از اینکه روی ملودی و ضرب اون کار بشه، به ترکیب‌بندی صداها توجه میشه. این سبک از موسیقی به دلیل پراکنده شدن توی محیط و متمرکز نشدن روی یک نقطه باعث میشه که تمرکز و یادگیری ما بیشتر بشه.

موسیقی امبینت با سبک‌های مختلفی ترکیب میشه و ژانرهای متعددی تشکیل میده. ولی بهترین مدل این موسیقی برای درس خوندن همون مدل ساده و ابتدایی اونه.

تاثیرات منفی موسیقی گوش دادن موقع درس خوندن

موقع درس خوندن سیستم حافظه‌ فعال (working memory) به کار می‌افته. این بخش وظیفه‌ پردازش اطلاعات موقتی رو به عهده داره. حافظه‌ فعال به نوعی همان حافظه‌ کوتاه مدت ماست.

برای مثال اگه از شما بخوان که سه عدد رو حفظ کنین و بلافاصله این سه عدد رو از شما بپرسن شما از حافظه‌ کوتاه مدت خود استفاده کردین. ولی اگه ضرب این سه عدد در هم رو بخوان شما از حافظه‌ فعال یا کاری خود استفاده کردین.

تاثیرات منفی موسیقی حین درس خوندن

تاثیر موسیقی بر حافظه‌ فعال

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بسیاری از موسیقی‌ها موجب کاهش کارایی حافظه‌ فعال ما میشه. برای مثال وقتی که داریم کارایی دستگاه عصبی نخاع رو مطالعه می‌کنیم و همزمان موسیقی رپ یا پاپ گوش می‌دیم؛ حافظه فعال ما همزمان هم به حفظ مباحثی که می‌خونیم مشغوله و هم حرف‌های خواننده رو حفظ می‌کنه.

برای همینه که سر جلسه امتحان به جای اینکه جواب سوال‌ها یادتون بیاد ذهنتون مشغول خوندن آهنگ فلان خواننده‌ست.

چه موسیقی‌ موقع درس خوندن مفید نیست؟

موسیقی که یادآور خاطرات تلخ گذشته باشه به هیچ عنوان برای درس خوندن مناسب نیست.

دانشمندان با انجام پژوهش‌هایی دریافته‌ان که اوج فعالیت یادگیری مغز در زمانی اتفاق می‌افته سکوت کامل برقرار باشه یا به یک موسیقی‌ بلند بی کلام گوش بدین.

موسیقی‌هایی که هیجان ما رو بالا ببره، بیش از حد غمگین یا بیش از حد شاد باشه، ریتم تندی داشته باشه یا اینکه زمان موسیقی کم و کلام اون زیاد باشه (مثل آهنگ‌های رپ و پاپ)

همین حالا بخون!  تفاوت استعداد و هوش

ویژگی‌های موسیقی مضر برای یادگیری

موسیقی‌ موقع درس خوندن مضره که ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • بیش از حد تند باشه؛
  • صداهای زیادی داشته باشه؛
  • شما رو یاد خاطره‌ای بندازه؛
  • حالت روحی شما رو تغییر بده؛
  • موسیقی شلوغی باشه؛
  • ریتم تندی داشته باشه.

تاثیر موسیقی و شرایط موقع درس خوندن

گفتیم که علاوه بر سبک و نوع موسیقی که گوش میدین شرایط هم توی درس خوندن شما تاثیر زیادی می‌ذاره.

برای مثال اگر تازه اتفاق تلخی برای شما افتاده گوش دادن به موسیقی می‌تونه وضعیت شما رو بدتر کنه. یا اگه در طول زندگی روزمره خود استرس و فشار زیادی احساس می‌کنین موسیقی نامناسب می‌تونه وضعیت شما رو خیلی وخیم‌تر کنه.

اگه می‌خواین بدونین که موقع درس خوندن موسیقی گوش بدین یا نه باید به شرایطی که توی اون قرار دارین هم توجه داشته باشین.

شرایط و تاثیر موسیقی حین درس خوندن

حتی موسیقی شاد هم بستگی به شرایط داره؛ حتی وقتی که مود خوبی داشته باشین و خوشحال باشین هم ممکنه موسیقی تاثیرات منفی داشته باشه. به این صورت که شما رو از پای درس بلند می‌کنه و توی رویاهای شیرین غرق می‌کنه.

پس یادتون باشه که موقعی که می‌خواین بدونین که آیا موقع درس خوندن موسیقی گوش بدین یا نه؟ حتما به شرایط خودتون هم نگاهی بندازین.

بهترین زمان گوش دادن به موسیقی موقع درس خوندن

شاید بهترین زمان گوش دادن به موسیقی موقع درس خوندن نباشه. استراحت کردن بین درس خوندن از واجباته و موسیقی گوش دادن موقع استراحت یکی از بهترین کارها برای بازپروری مغز و آماده کردن اون برای یادگیری مباحث بیشتره.

ولی توی این موقعیت هم به یاد داشته باشین که موسیقی‌های بی کلام و کلاسیک تاثیرات بهتری روی یادگیری می‌ذارن.

همین حالا بخون!  روش‌های کنترل اختلال وسواس فکری و عملی
جمع‌بندی در مورد اینکه موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟

موسیقی می‌تونه تاثیرات مثبت و منفی مختلفی روی پروسه‌ درس خوندن ما بذاره. ما توی این مقاله از فاب سعی کردیم تا راهنمایی باشیم برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا موقع درس خوندن موسیقی گوش بدیم یا نه؟

ولی جواب این سوال توی دست شماست نه ما. شمایید که می‌دونین ذهنتون توی چه شرایطی بهتر عمل می‌کنه. ولی اگه دنبال موسیقی هستین که موقع درس خوندن گوش بدین بهتره که سراغ موسیقی‌های بی کلام و کلاسیک برین؛ چون که حواس شما رو پرت نمی‌کنه و تاثیرات مثبتی روی مغز شما می‌ذاره.

همچنین اگه سوالات بیشتری در مورد روش‌های درس خوندن داشتین می‌تونین در بخش نظرات با ما در میون بذارین.

سوالات متداول
  • آیا موسیقی‌های حماسی مربوط به فیلم، سریال و بازی‌های رایانه‌ای برای درس خوندن مفیده؟

    اگه حواس شما رو پرت نمی‌کنه و ذهن شما رو به سمت فیلم و بازی نمی‌بره، بله مفیده. موسیقی حماسی باعث میشه که شور و انگیزه شما بیشتر بشه و اعتماد به نفس‌تون هم بالاتر بره.

  • سبک‌های مختلف راک و متال تاثیر توی درس خوندن داره؟

    این کاملا به شخصیت شما بستگی داره. ممکنه یک سری از دانش‌آموزها با گوش دادن به این ژانر از موزیک‌ها تمرکز بیشتری به دست بیارن. ولی به طور کلی پیشنهاد میشه که از موسیقی‌های آروم موقع درس خوندن استفاده کنین.

  • آیا میشه از صداهای طبیعیت هم استفاده کرد؟

    اگه توی پلتفرم‌های مختلف پخش موسیقی بگردین حتما موسیقی‌هایی با عنوان موسیقی جنگل، دریا و … پیدا می‌کنین. این قبیل موسیقی‌ها که بیشتر برای مدیتیشن استفاده میشه هم می‌تونه گزینه‌ی خوبی باشه.

  • موسیقی رو توی هدفون گوش بدیم یا نه؟

    جواب این سوال کاملا به خود شما بستگی داره. ولی اگه موسیقی رو توی هدفون گوش بدین ممکنه بیشتر حواس شما متوجه موسیقی بشه. بهتره که از موزیک به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنین تا سر و صدای اطراف رو هم پوشش بده.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *