بلاگ فاب

چطور شب امتحان بیدار بمونیم؟

چطور شب امتحان بیدار بمونیم؟

فهرست عناوین

اگه دنبال جواب این سوال هستین چطور شب امتحان بیدار بمونیم، بهتره بدونین شب امتحان برای دانش‌آموزان و دانشجویان یکی از پراسترس‌ترین شب‌هاست و اگه توی طول سال تحصیلی درس‌ها رو به خوبی مطالعه نکرده باشن این استرس و اضطراب بیشتر میشه.

بیدار ماندن برای درس خوندن در شب امتحان کار سخت و دشواریه. چون که با نگاه کردن به کتاب‌ها و جزوه‌های درسی، پلک‌ها سنگین شده و بیشتر خواب به سراغتون میاد.

شب بیدار موندن برای درس خوندن روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی داره که کمک می‌کنه تا هنگام درس خوندن کمتر دچار خواب آلودگی بشین و راحت‌تر مطالب درسی رو یاد بگیرین. برای پاسخ به این سوال که چطور شب امتحان بیدار بمونیم، این مقاله از فاب رو دنبال کنین.

بیدار موندن در شب امتحان

راهکارهای موثر برای بیدار موندن در شب امتحان

شب بیداری برای بدن ضرر داره و جبران این ضرر و آسیب به سختی قابل جبرانه. چون خواب روز هرگز نمی‌تونه جای خواب شب رو بگیره. در شرایط بحرانی که تمام طول روز رو توی مدرسه یا دانشگاه بودین و زمان کافی برای درس خوندن ندارین توی شب امتحان مجبورین به جای خوابیدن به مطالعه و درس خوندن بپردازین. چند تکنیک برای این که بتونین شب امتحان بیدار بمونین و درس بخونین شامل موارد زیر میشه.

تغذیه سالم و مفید

به صورت کلی خیلی افراد بعد از غذا خوردن احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کنن و در صورت خوردن غذای سنگین و چرب این احساس بیشتر میشه، بنابراین برای جلوگیری از بی‌حالی و خستگی بهتره غذاهای سالم و سبک استفاده کنین. توی شب امتحان ازغذاهای پرانرژی بیشتر استفاده کنین، غذایی مثل سالاد، سوپ، پروتئین و غیره انتخاب‌هایی خوبی برای شب‌های امتحان هستن.

دراین موقعیت بهتره از خوردن مواد قندی مضر خودداری کنین زیرا این مواد به سرعت قند خون و سطح انرژی رو افزایش داده و دوباره به صورت ناگهانی باعث افت اون میشن. برای بیدار ماندن توی شب امتحان خوردن شکلات تلخ انتخاب خوبیه و انرژی رو به روش درستی افزایش میده.

همین حالا بخون!  5 گام مهم برای افزایش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان

نوشیدن آب به میزان کافی

توی شب امتحان زمانی که غرق در درس خوندن هستین از نوشیدن آب به میزان کافی غفلت نکنین. شما باید شب امتحان و موقع درس خوندن به اندازه کافی آب بنوشین تا بتونین انرژی کافی برای مطالعه داشته باشین.

با مصرف آب کافی، جریان خون رسانی توی بدنتون سریع‌تر شده و با هوشیاری بیشتری می‌تونین به درس خوندن ادامه بدین. برای این موضوع می‌تونین یک بطری آب کنار خودتون قرار بدین و در صورت خستگی مقداری از اون بنوشین و برای تاثیر بیشتر این تکنیک بهتره از آب خنک استفاده کنین.

تامین نور کافی

نور کم محیط مطالعه باعث احساس خواب آلودگی موقع مطالعه و درس خوندن میشه، پس برای جلوگیری از خواب باید نور محل مطالعه رو به اندازه کافی زیاد کنین. مطالعه توی محیط‌های کم نور، فشار زیادی رو به چشمان وارد کرده و باعث خستگی زیاد میشه. برای جلوگیری از خستگی چشمان توی یک محیط با نور کافی به مطالعه و درس خوندن بپردازین.

انجام ورزش و حرکات کششی

هنگام شب بیداری امتحانات از بی‌ حرکت بودن برای طولانی مدت خودداری کنین و هر چند وقت یکبار جای خودتون رو عوض کنین یا حرکات کششی و ورزشی انجام بدین تا بدن از حالت یکنواختی خارج بشه. برای حرکات کششی تمرکز بیشتری روی پاها داشته باشین؛ زیرا این کار موجب گردش خون در بدن میشه.

با تکرار حرکات کششی خواب از سرتان پریده و سرحال تر به مطالعه و درس خوندن می‌پردازین. اگه هنگام درس خوندن خواب شدید سراغتون اومد می‌تونین به هوای آزاد رفته و قدم بزنین، این کار تاثیر زیادی روی پریدن خواب از سرتان داره.

همین حالا بخون!  خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

استراحت های کوتاه

موقع درس خوندن و مطالعه توی شب، از استراحت‌های کوتاه غافل نشین. با فکر این که زمان کافی برای درس خوندن ندارین و به طور مداوم درس بخونین کار اشتباهیه. مطالعه کردن توی شب مثل هر زمان دیگه، باید طبق برنامه اصولی انجام بشه و بعد از هر یک ساعت مطالعه باید چند دقیقه به استراحت بپردازین.

برای یک استراحت مفید و موثر می‌تونین به هوای تازه برین و قدم بزنین و بعد از یک استراحت کوتاه شما می‌تونین با یک انرژی تازه، به مطالعه و درس خوندن بپردازین.

درس خوندن به صورت گروهی

یکی دیگه از راهکارهای موثر شب بیداری برای درس خواندن، مطالعه به صورت گروهی است. شما می‌تونن توی شب‌های امتحان با چند نفر از همکلاسی‌های خودتون به صورت گروهی درس بخونین، این کار باعث هوشیاری بیشتر شما موقع مطالعه میشه. با این روش شما از اطلاعات دیگران استفاده کرده و به تقویت دانش خودتون می‌پردازین.

دوش آب سرد

با دوش آب سرد سطح هوشیاری توی شب امتحان بیشتر میشه و با این کار خواب از سرتان می پره. شما می‌تونین یک دوش آب سرد چند دقیقه‌ای توی زمان استراحت خودتون بگیرین بعد دوباره به مطالعه و درس خوندن بپردازین، اگه شرایط دوش گرفتن رو ندارین به صورتتون کمی آب سرد بزنین.

با تکرار این کار هر چند ساعت یکبار خواب از سرتون می‌پره و با انرژی و شادابی بیشتری مطالعه می‌کنین.

راهکارهای موثر برای بیدار موندن در شب امتحان

جمع بندی چطور شب امتحان بیدار بمونیم؟

بهترین کار در طول تحصیل مطالعه دروس سر وقته تا مجبور نشین شب امتحان حجم زیادی از درس‌ها رو به صورت یکباره بخونین. پس اهمیت خواب شب امتحان رو جدی بگیرین.

در صورتی که مجبور بشین مباحث زیادی از درس‌ها رو توی شب امتحان بخونین باید از روش‌های شب بیداری برای مطالعه و درس خوندن آگاهی داشته باشین تا بتونین بدون خواب آلودگی از پس این شب‌ها بربیاین. توی این مقاله به نکات مهم برای بیدار موندن شب امتحان اشاره شده که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تونن از اون‌ها استفاده کنن.

سوالات متداول
  • چطور شب امتحان بیدار بمونیم؟

    شب بیدار ماندن برای درس خوندن روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی داره که کمک می‌کنه تا هنگام درس خوندن کمتر دچار خواب آلودگی بشین و راحت‌تر مطالب درسی رو یاد بگیرین.

  • راهکارهای موثر برای بیدار موندن شب امتحان چیست؟

    برای بیدار موندن شب امتحان و درس خوندن راه های مختلفی وجود داره. این راهکارها شامل تغذیه سالم و مفید، تامین نور کافی توی محیط مطالعه، انجام ورزش و حرکات کششی، استراحت های کوتاه بین درس خوندن، درس خوندن به صورت گروهی، گرفتن دوش آب سرد و غیره میشه.

  • خوردن چه غذاهایی توی شب امتحان توصیه میشه؟

    توی شب امتحان ازغذاهای پرانرژی بیشتر استفاده کنین، غذایی مثل سالاد، سوپ، پروتئین و غیره انتخاب‌هایی خوبی برای شب‌های امتحان هستن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *