بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

فهرست عناوین

بچه‌های پایه یازدهم به اندازه‌ بچه‌های پایه دوازدهم استرس کنکور رو ندارن؛ چون حجم درس‌هاشون به اندازه دانش‌آموزان سال آخر نیست. البته ناگفته نمونه که دانش‌آموزان یازدهمی وقت بیشتری نسبت به دوازدهمی دارن.

اون‌ها می‌تونن با یک برنامه‌ریزی اصولی برای کل سال تحصیلی هم نمرات خوبی توی مدرسه بگیرن هم برای کنکور تست زنی رو شروع کنن و خودشون رو برای کنکور آماده کنن. برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی باید به توانایی‌های فردی دانش‌آموز هم دقت زیادی داشته باشه.

مثلا بهتره بین درس خوندن و استراحت کردن یک تعادلی برقرار کنه تا دانش‌آموز بتونه اون رو ادامه بده. در ادامه با ما همراه باشین تا چند تا نکته درباره برنامه‌ریزی تحصیلی یازدهم انسانی رو براتون در قالب یک مقاله بگیم.

پادکست آموزش برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن مقاله برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

نکات آموزشی برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

نکات آموزشی برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

همونطور که بالاتر گفتیم پایه یازدهم یکی از پایه‌های مهم برای کنکوره و باید کتاب‌های مقطع یازدهم انسانی رو جدی بگیرین و دائما اون رو مرور کنین تا برای کنکور نیاز به شبانه‌روزی درس خوندن و مرور کردن نباشه. اگه بتونین یک برنامه‌ریزی هدفمند برای درس، داشته باشین، هم یک معدل عالی دارین؛ هم این برنامه‌ریزی شما رو به سمت به یک کنکور خوب هدایت می‌کنه.

یکی از دلایلی که دانش‌آموز از ادامه درس خوندن سرد میشه یکنواخت بودن درس‌هاست. اگه بتونیم برای همه درس‌ها ایجاد تنوع کنیم و براشون زمانبندی و هدف تعیین کنیم، تا از درس خوندن دلسرد نشین و به برنامه‌ریزی پایبند باشن.

برنامه‌ریزی تحصیلی یازدهم انسانی با هدف کنکور

شاید شما هم بگین تا کنکور وقتِ خیلی زیادی مونده و حالا سال‌های بعد برای کنکور برنامه‌ریزی می‌کنم. ولی بهتره از همین امسال برای تمرین‌های تستی برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشین، تا بتونین هم به درس‌های مدرسه رسیدگی کنین هم برای کنکور آماده بشین. 

امتحانات یازدهم انسانی کمی سخت به نظر میان و همچنین توی کنکور هم تاثیر دارن. ولی شما می‌تونین با یک برنامه‌ریزی اصلی که برای شخص خودت طراحی شده توی امتحانات یازدهم انسانی نمرات خوبی کسب کنی و هم می‌تونین برای کنکور شروع کنین تا آهسته ولی پیوسته به هدفتون نزدیک‌تر بشین.

همین حالا بخون!  حذفیات کنکور انسانی

شروع جدی برای پایه یازدهم انسانی

یکی از کارهای خیلی خوبی که می‌تونین برای نتیجه‌ بهتر برای پایه یازدهم انسانی انجام بدی شروع درس خوندن توی تابستونه. شما در تابستون سال یازدهم می‌تونین یک مرور کلی روی درس‌های سال بعد داشته باشین.

البته همیشه دروس‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دنباله‌ یکدیگرن و برای همین بهتره در تابستون یک مرور کلی از دروس سال‌های قبل هم داشته باشین. درس خوندن در تابستون اگه با برنامه‌ریزی باشه آزار دهنده نیست بلکه شما می‌تونین با درس خوندن در تابستون از همکلاسی‌های خودتون جلوتر بیوفتین و درس‌ها رو بهتر متوجه بشین.

وقت کمه! همین الان برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی و شروعش کن

سال دوازدهم انسانی یکی از سخت‌ترین مقطع‌های رشته‌ انسانیه. چرا که دروس در این پایه خیلی زیاده و شما به این راحتی‌ها نمی‌تونین از پس همش بربیاین. اگه فکر می‌کنین رتبه‌های‌های تک رقمی رشته‌ انسانی با جادو تمام درس‌هاشون رو به اتمام رسوندن و برای کنکور خوندن و تست زدن، کاملا اشتباه می‌کنین.

به نظرتون فرق رتبه‌های برتر با سایر رتبه‌ها چیه؟ خب معلومه برنامه‌ریزی اصولی و تلاش و پشتکار. این دو تا رو هر دانش‌آموزی داشته باشه خیلی توی کنکور رتبه‌ خوبی میاره. بیشتر افرادی که برای کنکور می‌تونن تست زنی کنن و رتبه‌های خوبی بگیرن برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب از پایه‌های اولیه‌ تحصیلیه.

نکات طلایی برنامه‌ریزی یازدهم انسانی

نکات طلایی برنامه‌ریزی یازدهم انسانی

برای این که بتونین یک برنامه‌ریزی خوب برای درس خوندن داشته باشین بهتره درباره‌ نکات و فاکتورهای مهم یک برنامه‌ریزی درست اطلاعات خوبی داشته باشین. هر دانش‌آموزی با توجه به توانایی‌های فردی خودش، ساعت‌های مطالعه و بازدهی مختلفی داره. در ادامه مطلب درباره‌ فاکتورهای مهم یک برنامه‌ریزی درسی برای پایه یازدهم انسانی رو می‌خونیم.

همین حالا بخون!  بودجه‌بندی کنکور انسانی

شناختن نقاط ضعف و نقاط قوت

وقتی برای پایه یازدهم انسانی یک برنامه طراحی می‌کنین، ساعت مطالعه برای هر درس مشخص کنی. این موضوع با توجه به توانایی یادگیری شما برای درس‌های مختلفه. برای مثال شما وقتی به درس فلسفه علاقه دارین و خیل خوب این درس رو متوجه میشین، ساعت کمتری رو برای اون اختصاص میدین.

ولی برای درس ریاضی که اکثر دانش‌آموزان در یادگیریش مشکل دارن، بهتره وقت بیشتری بذارین. ولی یادتون باشه توی درس‌هایی که خیلی خوبین باز هم وقت مطالعه براش بزارین. چرا که هر درسی رو مرور نکنین خیلی زود از یادتون میره. برای اینکه متوجه شین توی کدوم درس خیلی خوب عمل می‌کنین می‌تونین به نمره‌هایی که توی اون درس میگیرین نگاه کنین.

برنامه‌ریزی هفتگی

معمولا دانش‌آموزان یازدهمی انسانی بر طبق برنامه‌ هفتگی درس‌هاشون رو جلو می‌برن. این درس‌ها از پیش برنامه‌ریزی و تعیین شده از طرف مدرسه هستن. به همین دلیل بهترین کار برای طراحی یک برنامه‌ هفتگی برای درس خوندن یکی از لازمه‌های یک برنامه‌ریزی خوب به شمار میاد.

طوری یک برنامه‌ریزی هفتگی داشته باشین که به تکالیف مدرسه، پرسش‌ها و آزمون برسین. البته بهتره در برنامه‌ریزی هفتگی، یک زمانی مثل آخر هفته‌ برای تست‌زنی در نظر بگیرین که هم برای کنکور آمادگی بیشتری داشته باشین هم به درس‌های مدرسه شما لطمه نخوره. چون میدونین که دیگه معدل تاثیر مستقیمی رو رتبه‌ کنکورتون داره.

مشخص کردن ساعت مطالعه

برنامه‌ریزی یازدهم انسانی بهتره دقیق و قابل اجرا باشه. برای همین ساعت مطالعه تون رو برای هر درس مشخص کنین. بالاتر گفتیم هر دانش‌آموزی نسبت به توانایی‌های فردی خودش بهتره سال مطالعه‌اش رو مشخص کنه. یعنی برای درس‌هایی که نمره خوبی نمیگیره و ضعیفه باید ساعت بیشتری برای مطالعه و خوندن اون درس بذاره.

شما باید توجه کنین که اگه دوستتون مثلا برای ریاضی ۵ ساعت زمان میذاره و دلیلی بر این که شما هم برای ریاضی ۵ ساعت وقت بذارین. چون توانمندی‌های شما نسبت به شما فرق می‌کنه و هر کی باید برنامه‌ریزی درسی خودش رو برای پایه یازدهم انسانی داشته باشه.

همچنین کیفیت یادگیری درسی دوستتون ممکنه با شما تفاوت داشته باشه و سطح یادگیری اون نسبت به شما می‌تونه بالاتر یا پایین‌تر باشه. پس سعی کنین اصلا خودتون رو با دوستون مقایسه نکنین و سعی کنین نسبت به یادگیری و توانایی‌های خودتون یک برنامه‌ریزی تحصیلی داشته باشین.

داشتن تنوع درسی در هفته

داشتن نمرات خوب در سال یازدهم رشته‌ انسانی معمولا بر پایه تشریحی خوندنه. به دلیل این که داخل مدرسه اکثر امتحانات به صورت تشریحی برگزار میشه؛ شما هم باید به طوری درس بخونین که برای امتحانات پایان ترم آمادگی داشته باشین.

داشتن تنوع درسی در هفته

همچنین سعی کنین در هفته یا حتی در روز برای خودتون تنوع درسی داشته باشین مثلا یک درسی که خیلی خوب یاد میگیرین رو کنار درسی که کمی در اون ضعیف هستین بذارین. ولی یادتون باشه در هفته هیچ درسی رو حذف نکنین و تموم دروس یازدهم انسانی رو در برنامه‌ریزی خودتون داشته باشین.

تستی یا تشریحی؟

در سال یازدهم چون کم کم به کنکور نزدیک میشین بهتره که تستی و تشریحی رو به خوبی کنار هم بچینین و تعادل رو بینشون برقرار کنین. چون برای امتحانات آخر ترم نیاز به درس خوندن تشریحی دارین و برای کنکور نیاز به درس خوندن تستی. پس سعی کنین حداقل آخر هفته تستی درس بخونین تا با درس‌های تشریحی درس‌های تستی هم پیش برین.

درس‌های یازدهم انسانی

دانش‌آموزان پایه یازدهم انسانی ۱۸ تا کتاب درسی رو باید تموم کنن. اگه شما هم می‌خواین خیلی بهتر از همه برنامه‌ریزی تحصیلی کنین بهتره این برنامه‌ریزی رو از تابستون شروع کنین تا برای سال تحصیلی جدید یک پیش‌خوانی داشته باشین و دروس رو خیلی بهتر متوجه بشین.

کتاب‌های پایه یازدهم انسانی

فارسی ۲، نگارش۲، دین و زندگی، عربی و زبان قرآن ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲، هندسه ۲، حسابان ۱، آمار و احتمال، آزمایشگاه علوم تجربی ۲، تاریخ معاصر ایران، تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۲ – ویژه اقلیت‌های دینی، انگلیسی ۲، کتاب کار انگلیسی ۲، زمین شناسی، ضمیمه دین و زندگی ۲ – ویژه اهل سنت، انسان و محیط زیست

بعد از دونستن اسم این کتاب‌ها احتمالا خودتون حدس میزنین که کدوم یک از این‌ها داخل کنکور نیستن، ولی برای داشتن یک معدل خوب شما باید همه‌ این درس‌ها رو بخونین و نمره‌های خوبی بگیرین. چون معدل روی کنکور تاثیر مثبت داره و شما باید نمره‌های خوبی داخل کارنامه خودتون داشته باشین.

دروس عمومی و برنامه‌ریزی برای پایه یازدهم انسانی

خوندن درس‌های عمومی مثل ادبیات فارسی یا دین و زندگی به طور حفظیه. به همین دلی بیشتر دانش‌آموزان این درس‌ها رو به شب امتحان موکول می‌کنن. اما شما می‌تونین با روزانه مرور کردن اون‌ها حتی فقط ده دقیقه برای اون‌ها وقت بذاری توی ذهنتون خیلی موندگار میشه و برای امتحان وقت زیادی از شما نمیگیره.

برای مثال برای هر شب ۲۰ تست از آرایه‌های ادبی حل کنین تا همه‌ این مباحث برای کنکور و شب امتحان زیاد نشه. خیلی از دانش‌آموزان دروس عمومی رو دست کم میگیرن ولی این دروس اولویت کمی توی کنکور و معدل ندارن. مثلا ادبیات فارسی ضریب ۴ داره و برای دانش‌آموز توی آزمون‌ها و کنکور تاثیر زیادی روی تراز اون‌ها داره.

حتی می‌تونین ضعف خودتون رو توی یک درس تخصصی با یک درس عمومی پر کنین و رتبه‌ خوبی رو داشته باشین.

برنامه‌ریزی برای دروس تخصصی پایه یازدهم انسانی

درس‌های تخصصی به دلیل ضرایب بالایی که در کنکور دارن علاوه بر یادگیری اون‌ها به صورت تشریحی، تستی خوندن اون‌هاام خیلی مهمه. بهترین کار برای برنامه‌ریزی درسی پایه یازدهم انسانی، خوندن خلاصه‌ درس‌ها و حاشیه‌نویسی‌هایی که داخل کلاس درسی نوشتین است. در کنار همه‌ این‌ها شما می‌تونین تست‌زنی هم کنار اون داشته باشین تا مهارت تست‌زنی‌تون افزایش پیدا کنه. البته چون هنوز وارد پایه دوازدهم نشدین وقت دارین که به خوبی به دروس تخصصی پایه دوازدهم مسلط بشید.

با استفاده از ویدئوهای آموزشی اپلیکیشن فاب، می‌تونین با پرداخت فقط ماهی 10 هزار تومان، به آسونی دروس تخصصی پایه یازدهم انسانی رو یاد بگیرین و آماده کنکور بشید.

برنامه‌ریزی برای دروس تخصصی پایه یازدهم انسانی

خوندن دروس تخصصی یازدهم انسانی

شما برای این که بتونین درس‌های تخصصی رشته انسانی رو بخونین نیاز به تشریح اونا دارین:

درس منطق

می‌تونیم بگیم درس منطق یک درس حفظیه و شما برای این مدل درس‌ها بهتره سوالات تشریحی زیادی رو انجام بدین. بعد از حل سوالات تشریحی شما می‌تونین تست همون درس هم حل کنین و خودتون رو آماده‌ امتحان نگه دارین.

درس اقتصاد

درس اقتصاد به دو بخش حل مسئله و دروس حفظی تقسیم میشه. حتی بعضی از فصل‌های این کتاب از هر دو مدل مسئله و حفظی هست. شما بهتره اول از قسمت‌های توضیحی شروع کنیم. بعد که خیلی خوب اون رو یاد گرفتیم بریم و قسمت حل مسئله‌اش رو مرور و دوره کنیم.

درس فلسفه

فلسفه در سال یازدهم انسانی حجم خیلی زیادی نداره و شما می‌تونین با مروری کوتاه روزانه مباحث، خیلی راحت این درس رو در ذهن خودتون داشته باشین.

درس روانشناسی

برای یادگیری بهتر این درس شما می‌تونین نسبت به درس‌هایی که خوندین موضوعات مختلفی که در محیط اطراف خودتون اتفاق میفته رو تحلیل کنین و اینطوری درس‌های کتاب برای خودتون مرور میشه.

درس علوم و فنون

همونطور که بچه‌های انسانی میدونن این کتاب هم یکی از درس‌های حفظی سال یازدهم انسانیه. یادگیری این کتاب فقط و فقط با تمرین تکرار توی ذهن می‌مونه. تاریخ ادبیات، آرایه‌ها، شعر و پایه‌های آوایی مباحث این کتاب هستن که با تکرار زیاد در ذهنتون می‌مونن.

درس جامعه‌شناسی

دانش‌آموزانی که آینده‌ تحصیلی خودشون رو رشته‌هایی مثل خبرنگاری، مشاوره، مددکاری، علوم ارتباطات و… در نظر دارن، در جامعه‌شناسی یکی از دروس مهم برای اون‌هاست. نمودارها شکل‌های کتاب یکی از مهم‌ترین موارد کتاب جامعه‌شناسی هستن.

شما می‌تونین از منابع آموزش کمک‌های زیادی برای مطالعه این دروس داشته باشین. این منابع می‌تونه کتاب کمک درسی، درسنامه‌ها و جزوه‌های مختلف، ویدیوهای آموزشی یا کلاس‌های آنلاین باشه و استفاده از اون‌ها شمارو خیلی جلو میندازه.

نمونه برنامه‌ریزی درسی پایه‌ یازدهم رشته‌ انسانی

نمونه‌ای از برنامه‌ریزی درسی پایه‌ یازدهم رشته‌ انسانی

یکی از نکته‌های مهم برای این کار که می‌تونه درس‌ها رو خیلی خوب توی ذهن شما نگه داره مرور درس‌هاییه که همون روز خوندین. یعنی می‌تونین برنامه درسی‌تون رو می‌تونین طوری تنظیم کنین که شنبه تا چهارشنبه درس‌هایی که توی مدرسه خوندین رو مرور کنین و برای آماده شدن کنکور روزهای پنجشنبه جمعه همون درس‌هایی که رو مرور کردین رو تست بزنین.

نوشتن طرح برنامه‌ریزی‌تون روی کاغذ به شما کمک زیادی می‌کنه، این کار باعث میشه هیچ موردی رو از قلم ندازین و همه‌ اون‌ها رو روی کاغذ بنویسین.

برنامه‌ریزی برای تعطیلات عید

برای درس خوندن توی عید مثل تابستون نباید اونقدری سخت بگیریم. هدف از درس خوندن دانش‌آموز توی تعطیلات، مرور درس‌های گذشته و کار کردن روی نقاط ضعف و نقاط قوته. برای داشتن یک نتیجه‌ بهتر شما می‌تونین با داشتن جلسه‌های رفع اشکال و خوندن خلاصه‌نویسی‌های قبله.

شما با حل سوال‌های تشریحی می‌تونین تا حد زیادی توی مدرسه پیشرفت کنین. ولی اگه کنار حل سوال‌ها تشریحی تست هم بزنین. برای دروس حفظی و تحلیلی هم حتما باید یک برنامه دقیق داشته باشین. توی تعطیلات عید شما می‌تونین با مرور کردن این درس‌ها خودتون رو برای ادامه‌ سال تحصیلی و امتحانات پایان ترم آماده کنین.

همیشه و همیشه وقت برای استراحت بذارین، چون اگه بخواین کل تعطیلات رو درس بخونین از درس دلزده میشن و برای ما بقیه سال تحصیلی روحیه خوبی ندارین. شما با همین درس خوندن‌های کم ولی پیوسته می‌تونین راحت‌تر از دانش‌آموزان دیگه که همه‌ دروس رو برای شب امتحان میذارن، امتحانات پایان ترم و کنکور رو بگذرونین.

جمع‌بندی برای برنامه‌ریزی تحصیلی یازدهم انسانی

همه‌ ما حتی اگه دانش‌آموز هم نباشیم به یک برنامه‌ریزی نیاز داریم. پس اگه برای درس خوندن می‌خوای برنامه‌ریزی کنی ولی از نتیجه می‌ترسی؛ نگران هیچی نباش تو با این روش‌هایی که گفتم می‌تونی یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشی و برای داشتن یک منابع خوب آموزشی از اپلیکیشن فاب استفاده کنی.

ما توی فاب برات با هزینه‌ خیلی کم کلی ویدئوی آموزشی گذاشتیم تا همه‌ دانش‌آموزان بتونن به راحتی از اون استفاده کنن. 

همچنین اگه می‌خواین از الان برای سال بعدتون هم برنامه‌ریزی کنین و برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت آماده بشین، می‌تونین مقاله برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی ما رو مطالعه کنین. ضمنا، اپلیکیشن فاب یک محصول آموزشی مناسب برای یادگیری بهتر دانش‌آموزانه. برای دسترسی راحت به مطالب آموزشی، کافیه همین حالا اپلیکیشن فاب رو دانلود و سپس نصب کنین.

سوالات متداول
  • آیا درس خوندن توی تعطیلات برای پایه یازدهم انسانی اجباریه؟

    درس خوندن توی تعطیلات برای هیچ فردی اجباری نیست ولی اگه بخواین به هدفتون برسین بهتره از تعطیلات به نفع خودتون استفاده کنین.

  • دروس تخصصی یازدهم انسانی چیه؟

    کتاب‌های درسی این پایه فارسی ۲، نگارش۲، دین و زندگی، عربی و زبان قرآن ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲، هندسه ۲، حسابان ۱، آمار و احتمال، آزمایشگاه علوم تجربی ۲، تاریخ معاصر ایران، تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ۲ – ویژه اقلیت‌های دینی، انگلیسی ۲، کتاب کار انگلیسی ۲، زمین شناسی، ضمیمه دین و زندگی ۲ – ویژه اهل سنت، انسان و محیط زیست هستن.

  • کدوم روش درس خوندن برای دانش‌آموزان یازدهم انسانی بهتره؟

    بهتره هم روش تستی هم تشریحی رو یک تعادلی بینشون برقرار کنین. چون برای امتحانات آخر ترم نیاز به درس خوندن تشریحی دارین و برای کنکور نیاز به درس خوندن تستی.

  • از چه زمانی درس خواندن برای کنکور رو شروع کنیم؟

    بهتره که حداقل از 2 سال قبل از سال دوازدهم، درس خوندن برای کنکور رو شروع کنین و قبل از اینکه وارد پایه دوازدهم بشین، به دروس پایه‌های دهم و یازدهم خود مسلط شده باشین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *