بلاگ فاب

علت سرگیجه هنگام درس خوندن

علت سرگیجه هنگام درس خوندن

فهرست عناوین

سرگیجه هنگام درس خواندن

اگه شما هم جزو اون دسته از افراد هستین که گاهی به هنگام مطالعه دچار سرگیجه میشین، مطالعه این مقاله و بررسی علت سرگیجه هنگام درس خوندن می‌تونه به شما کمک کنه. سرگیجه یکی از عوامل مهم فرسودگی تحصیلی است که شما در صورت ابتلا باید برای درمان اون اقدام کنین.

در ابتدا لازمه بدونین که سرگیجه معمولا به صورت احساس حرکت محیط به دور سر فرد یا احساس حرکت و چرخش انسان (در حالی که محیط اطراف او ثابت است) بروز می‌کنه، اگه با توجه به این توضیحات، مطمئن هستین که سرگیجه هنگام درس خوندن رو تجربه کردین، ادامه مقاله حاضر رو مطالعه کنین.

پادکست علت سرگیجه هنگام درس خوندن

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست علت سرگیجه هنگام درس خوندن رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

همین حالا بخون!  5 راهکار افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات

علائم سرگیجه هنگام درس خواندن

دانش‌آموزانی که هنگام درس خوندن دچار سرگیجه میشن اغلب علائم زیادی رو تجربه می‌کنن. علائمی که اغلب آزادهنده است و مشکلات زیادی رو از جمله افت تحصیلی ایجاد می‌کنه. ما در این قسمت، این علائم رو بررسی می‌کنیم:

علائم سرگیجه هنگام درس خوندن

  • عدم تعادل موقع راه رفتن؛
  • استفراغ و حالت تهوع شدید؛
  • ضعف بینایی؛
  • مشکل شنیداری.

دانش‌آموزانی که هنگام درس خوندن دچار سرگیجه میشن، در اکثر اوقات یک تا چندین مورد از این علائم رو تجربه می‌کنن. این علائم در صورتی که دقیق بررسی و کنترل نشه مشکلات زیادی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنه. بدون شک، درمان این علائم، نیازمند بررسی دقیق علت‌های سرگیجه توی دانش‌آموزان است.

علت‌های سرگیجه هنگام درس خواندن

علت سرگیجه هنگام مطالعه می‌تونه شامل موارد متعددی بشه. توجه داشته باشین که در صورت تکرار این حالت حین مطالعه، باید حتما به پزشک مراجعه کنین. در ادامه به بررسی علل ایجاد سرگیجه هنگام مطالعه می‌پردازیم. سرگیجه در چنین مواردی و در سن کم، اغلب خطرناک نیست اما به هر حال، دلیل اون رو جویا بشین؛ احتیاط شرط عقل است.

کم‌خونی

یکی از مهم‌ترین علل ایجاد سرگیجه در افراد، کم‌خونی است. عارضه کم‌خونی با کاهش گلبول‌های قرمز سالم یا عدم وجود سلول‌های حاوی هموگلوبین (به قدر کافی) همراه است. دلیل این اتفاق نیز کمبود آهن در بدن است. با اقدام به موقع می‌تونین کم‌خونی رو درمان کرده و به مواردی مثل سرگیجه، سردرد، رنگ‌پریدگی و… پایان بدین.

درمان کم‌خونی و سرگیجه

بدیهی است که برای درمان سریع کم‌خونی باید به پزشک مراجعه کنین. معمولا پزشک بعد از تشخیص این عارضه، مصرف داروهای شیمیایی و داشتن رژیم غذایی مناسب رو پیشنهاد می‌کنه. استفاده از داروهایی مثل اسید فولیک و آهن فیفول یا مصرف خوراکی‌هایی چون سبزیجات برگدار، گوشت قرمز، جگر، حبوبات و… می‌تونه توی درمان این بیماری موثر باشه.

کاهش فشار خون

فشار خون پایین و حتی بالا می‌تونه از علل ایجاد سرگیجه باشه. این مورد نیز به دلایل مختلفی رخ میده؛ ممکنه به دلیل کمبود آب، سطح استرس، تداخلات دارویی و… دچار این عارضه بشین. رفع این مشکل نیز باید با تجویز پزشک مربوطه صورت بگیره.

قند خون پایین

مغز انسان به قند خون وابسته است و افت اون ممکنه باعث سرگیجه، تاری دید و… بشه. معمولا پایین اومدن قند خون به دلیل نخوردن غذای کافی، افزایش نادرست فعالیت‌های بدنی، نوشیدن الکل و… ایجاد میشه. برای حل این مشکل، از عوامل ذکر شده دوری کرده و به پزشک مراجعه کنین.

مصرف بعضی داروها

همانطور که می‌دونین، داروهایی که مصرف می‌کنیم، در کنار بهبود بیماری‌ها عوارضی هم به همراه دارن. یکی از عوارض شایع، سرگیجه است. تداخلات دارویی، مصرف نادرست دارو یا حساسیت به اون باعث ایجاد این مشکل میشن که برای جلوگیری یا رفع اون باید پیش از مصرف، بروشور رو بررسی کرده یا با پزشک مشورت کنین.

سرگیجه گردنی

اگه سرگیجه شما با سردرد یا درد گردن همراه است، ممکنه دچار سرگیجه گردنی شده باشین. این مورد فقط با معاینه پزشک متخصص قابل تشخیص و درمان است. توجه داشته باشین که بعضی تمرین‌ها توانبخشی می‌تونن این عارضه رو برطرف کنن.

عفونت گوش

یکی از دلایل بروز سرگیجه می‌تونه عفونت گوش باشه. در صورتی که عفونت به گوش داخلی فرد راه پیدا کنه، ممکنه تعادل او رو به هم بزنه. در صورتی که احساس سرگیجه، حالت تهوع و عدم تعادل داشتین، به پزشک متخصص مراجعه کنین.

میگرن و سرگیجه

اون دسته از افراد که سابقه علائم مربوط به میگرن رو دارن، ممکنه به سرگیجه میگرنی به هنگام مطالعه دچار بشن. این مشکل مربوط به سیستم عصبی فرد بوده و گاها با علائمی مثل تهوع، احساس گیجی، حساسیت به صدا و… نیز همراه است.

فضای نامناسب مطالعه

تاکید بر انتخاب فضای مناسب برای مطالعه بی دلیل نیست؛ بعضی افراد در اثر اکسیژن نامناسب اتاق، دمای بالای فضای مطالعه و عوامل مشابه، دچار سرگیجه هنگام درس خوندن میشن. برای مطالعه شرایط، زمان و مکان مناسب آماده کنین تا تلاش شما نتیجه‌بخش باشه.

خطرات ناشی از سرگیجه هنگام درس خواندن

سرگیجه به خودی خود خیلی آسیب زننده نیست اما اگه تکرار بشه و با عوامل دیگه بروز پیدا کنه، باید اون رو جدی گرفت. توجه داشته باشین که اگه سرگیجه با موارد زیر همراه بشه، خطرناک بوده و نیاز است که سریعا مراجعه به پزشک داشته باشین.

خطرات ناشی از سرگیجه هنگام درس خواندن

  • ضربه به سر فرد
  • گردن درد
  • تاری دید در فرد
  • اختلال شنوایی و صحبت کردن
  • درد در قفسه سینه
  • بیهوشی
همین حالا بخون!  تکنیک مطالعه به روش زنبوری

جمع‌بندی علت سرگیجه هنگام درس خوندن

توی این مقاله به بررسی علت سرگیجه هنگام درس خوندن پرداختیم. توجه داشته باشین که تنها موارد فوق سبب ایجاد سرگیجه هنگام درس خوندن نمیشه؛ بعضی بیماری‌ها مثل منییر، سکته و… نیز ممکنه با سرگیجه همراه باشن.

به طور کلی لازمه توجه داشته باشین که در صورت تکرار سرگیجه و همراهی اون با علائم دیگه (که به بعضی از اون ها توی مقاله اشاره کردیم) لازمه به پزشک مراجعه کرده و از نادیده گرفتن اون یا درمان خودسرانه دوری کنین.

البته علاوه بر توضیحاتی که توی این مقاله ارائه شده باید توجه کنین که درس خوندن اصولی نیز می‌تونه به شما توی کنترل سرگیجه هنگام درس خوندن کمک کنه. برای درس خوندن اصولی و صحیح دروس می‌تونین از فیلم‌های آموزشی اپلیکیشن فاب استفاده کنین.

سوالات متداول
  • علت سرگیجه هنگام درس خوندن چیست؟

    عوامل متعددی مثل کم‌خونی، قند خون پایین، عفونت گوش و… ممکنه باعث ایجاد این مشکل بشه که در این مقاله، به بررسی این علل می‌پردازیم.

  • آیا ممکنه مصرف دارو باعث ایجاد سرگیجه در افراد بشه؟

    بله، برخی تداخلات دارویی، حساسیت‌ها، عوارض دارویی و… ممکنه باعث به وجود اومدن سرگیجه در افراد بشه.

  • سرگیجه میگرنی چیست؟

    این عارضه مربوط به سیستم عصبی فرد بوده و ممکنه با حالت تهوع، حساسیت به انواع صدا و… بروز پیدا کند.

  • قند خون پایین چگونه باعث سرگیجه میشه؟

    عملکرد مغز انسان به قند خون وابسته است و انسان با نخوردن غذای کافی، مصرف الکل و… می‌تونه باعث افت قند خون و در نهایت بروز سرگیجه، تاری دید و… بشه.

  • آیا سرگیجه در زمان درس خوندن خطرناکه؟

    در اغلب موارد خیر؛ اما مراجعه به پزشک در صورت بروز سرگیجه مکرر توصیه میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *