بلاگ فاب

بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن

بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن

فهرست عناوین

قطعا همه شما که دارین این مطلب رو می‌خونین، درگیر درس خوندنین و خیلی‌هاتون ممکنه ساعات زیادی از روز رو برای درس خوندن بذارین. درس خوندن یک آدابی داره و نمیشه بدون رعایت اون‌ها همینجوری کتاب رو دست بگیرین شروع کنین به مطالعه و توقع داشته باشین که کیفیت مطالعه‌تون هم بالا باشه و بیشترین نتیجه رو بگیرین.

باید این اصول و آداب رو رعایت کنین تا مشکلی براتون پیش نیاد و مطالعه خوبی رو هم داشته باشین. یکی از چیزهایی که باید حواستون بهش باشه شیوه نشستن‌تون موقع درس خوندنه. توی این مقاله، بهتون می‌گیم که بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن چجوریه.

شیوه نشستن موقع درس خوندن و مطالعه

حتما با جملات قوز نکن! صاف بشین و .. آشنا هستین و شاید این جملات رو به خود شماام گفته باشن. اگه شیوه نشستن رو بلد نباشین و اصول درست نشستن رو رعایت نکنین ممکنه به ستون فقرات، عضلات و بدن شما آسیب وارد بشه و دچار مشکل بشین. از اونجایی که شما محصل هستین و زمان زیادی رو پشت میز می‎‌شینین و درس می‌خونین، باید شیوه نشستن برای مطالعه رو رعایت کنین.

یک سری شیوه نشستن به روش غلط وجود داره که اتفاقا خیلی‌ها انجامش میدن و یک سری شیوه نشستن به روش درست هم داریم که اینجا براتون میگیم.

همین حالا بخون!  آموزش درس خوندن در زمان کم برای امتحانات

روش‌های غلط نشستن موقع درس خوندن

  • کمرتون رو قوز نکنین
  • گردن‌تون رو به طرف پایین خم نکنین
  • روی صندلی، خیلی راحت و ریلکس نشینین
  • به صورت خوابیده درس نخونین
  • پاها، مچ پاها و زانوهاتون رو، روی هم نذارین

روش‌های غلط نشستن موقع درس خوندن

روش‌های صحیح نشستن موقع درس خوندن

  • جوری روی صندلی بشینین که تکیه‌گاه صندلی، گودی کمرتون رو کامل بپوشونه و اگه نشد، یک بالشت کوچک بذارین پشت‌تون.
  • صاف و عمودی روی صندلی بشینین
  • اگه روی زمین درس می‌خونین و پشت میز و صندلی نیستین، به دیوار تکیه بدین و کمرتون رو صاف نگه دارین
  • ارتفاع صندلی رو جوری تنظیم کنین که پاهاتون کامل بیاد روی زمین و از زمین فاصله نداشته باشه.
  • ارتفاع میز مطالعه‌تون رو جوری تنظیم کنین که موقع درس خوندن خم نشین.
  • برای اینکه عضلات‌تون نگیره، هر نیم تا یک ساعت یک بار، بلند بشین و کمی حرکات کششی انجام بدین و راه بروین.

بهترین شیوه نشستن برای مطالعه

بهترین شیوه نشستن برای مطالعه چجوریه؟ شاید سوال شماام باشه. بعد از اینکه همه شیوه‌های درست و غلط نشستن موقع درس خوندن رو باهم مرور کردیم و اصولش رو فهمیدیم، حالا بیاین ببینیم که بهترین شیوه نشستن برای مطالعه و درس خوندن چجوریه؟

شیوه نشستن موقع درس خوندن باید اینجوری باشه که به صورت صاف و عمودی روی صندلی بشینین، گردن و کمرتون رو خم نکنین و پاهاتون هم روی زمین باشه و حالت معلق نداشته باشه. اگه این اصول رو رعایت کنین، زیاد دچار خستگی نمی‌شین و تمرکزتون روی درس خوندن بالاتر میره.

مزایای درست نشستن موقع درس خوندن

با توجه به تحقیقاتی که پزشکان و روان‌شناسان انجام دادن متوجه شدن که شیوه نشستن موقع درس خوندن، می‌تونه تاثیر زیادی روی سلامت جسم و حتی روی اخلاق ما بذاره. اینجا چند تا از فواید درست نشستن رو براتون می‌گیم:

مزایای درست نشستن موقع درس خوندن

  1. از سردردهای شدید که ممکنه موقع درس خوندن براتون پیش بیاد جلوگیری می‌کنه.
  2. به بهتر نفس کشیدن‌تون موقع درس خوندن کمک میکنه.
  3. اگه موقع درس خوندن کمر درد می‌گیرین، با داشتن یک ریتم منظم و خوب برای درست نشستن، کمر دردتون کمتر میشه.
  4. تمرکزتون موقع درس خوندن بیشتر میشه
  5. کمک میکنه که زمان درس خوندن‌تون رو بهتر مدیریت کنین
  6. کمک به افزایش یادگیری شما میکنه
  7. افزایش سطح انرژی و مدیریت انرژی بدن

معایب اشتباه نشستن موقع درس خوندن

  1. اگه موقع درس خوندن به صورت خمیده بشینین و بدن‌تون رو خم کنین، ممکنه به خاطر فشاری که به شکم‌تون میاد، توی هضم غذا دچار مشکل بشین.
  2. ممکنه به ستون فقرات، کمر و گردن‌تون آسیب وارد بشه.
  3. اگه شیوه نشستن شما غلط باشه، ممکنه دچار سردرد بشین.
  4. کاهش تمرکز و کم شدن بازدهی موقع درس خوندن
  5. احتمال هدر رفتن زمان
  6. پایین اومدن سطح انرژی و خستگی
  7. و آسیب‌های احتمالی دیگه …

کاهش خستگی موقع درس خوندن

همیشه وقتی درس می‌خونم خیلی زود خوابم می‌گیره! این موضوع، مشکلیه که خیلی از دانش‌آموزها و حتی شاید خود شما باهاش درگیرین و مطرحش می‌کنین. برای اینکه موقع درس خوندن کمتر دچار خستگی بشین، چند تا راهکار وجود داره که بهتون می‌گیم:

استراحت رو بیارین توی برنامه‌تون

اگه ساعات و دقایق زیادی رو پشت سر هم درس بخونین و بین درس خوندن‌تون هیچ استراحتی نکنین، یادگیری‌تون خیلی میاد پایین، تمرکزتون رو از دست می‌دین و دچار خستگی میشین، این موضوع باعث میشه که روند یادگیری‌تون هم مختل بشه. ولی اگه مثلا بعد از هر 40 دقیقه که درس خوندین، حدود 5 دقیقه استراحت کنین، با انرژی بیشتری می‌تونین درس‌هاتون رو بخونین و خستگی‌تون در میره.

استراحت رو بیارین توی برنامه‌تون

توجه به نور محیط مطالعه

نور محیط مطالعه‌تون رو جوری تنظیم کنین که نه تاریک باشه و نه خیلی نورانی. اگه محیط مطالعه تاریک باشه، باعث میشه که چشم‌هاتون خسته بشه و انرژی‌تون بیاد پایین. نور خیلی زیاد هم چشم‌هاتون رو اذیت می‌کنه.

ورزش کردن رو فراموش نکنین

همیشه زیادی ساکن موندن باعث خستگی میشه. اگه عادت ورزش کردن رو توی خودتون ایجاد کنین و بخشی از روز رو بذارین برای ورزش و نرمش، باعث میشه که انرژی شما تجدید بشه، شاداب بشین و با حال بهتری درس بخونین.

همچنین بخوانید: کدوم کارها رو صبح‌ها انجام بدیم؟

درس خوندن توی رخت‌خواب

اگه شماام جزو اون افرادی هستین که دلتون می‌خواد دراز بکشین و درس بخونین، باید بهتون گفت که درس خوندن به صورت خوابیده، کیفیت مطالعه‌تون رو خیلی میاره پایین، پس تا جای ممکن موقع درس خوندن از رخت‌خواب دوری کنین. اما اگه به هر دلیلی مجبورین که توی رخت‌خواب درس بخونین، این اصول رو رعایت کنین:

اصول درس خوندن توی رخت‌خواب

  • از جای خودتون بلند بشین و به صورت درازکش درس نخونین. بشینین و یک جایی تکیه بدین و بدن خودتون رو صاف نگه دارین. برای اینکه کمرتون درد نگیره، می‌تونین چند تا بالشت کوچک رو بذارین پشت‌تون. اینجوری گودی کمرتون هم پوشیده میشه.
  • پاهاتون رو به صورت کشیده بذارین روی رخت‌خواب.
  • گردن‌تون رو صاف نگه دارین و خم نکنین.
  • اگه تونستین یک چیزی مثل میز مطالعه کوچک تهیه کنین و به جای اینکه کتاب‌های خودتون رو روی دست‌ها یا پاهاتون بذارین، روی اون میز مطالعه درس بخونین.

اصول درس خوندن توی رخت‌خواب

راه‌هایی برای افزایش ساعت مطالعه

اگه بتونین شیوه نشستن موقع مطالعه رو رعایت کنین و طبق اصولی که توی مقاله گفتیم بشینین، باعث میشه که بتونین تعداد ساعت بیشتری رو مطالعه کنین. یکی دیگه از مواردی که باعث میشه ساعت مطالعه‌تون افزایش پیدا کنه، انرژی داشتن و خسته نبودنه که اگه بتونین با راهکارهایی که گفتیم، خستگی خودتون رو کم کنین، انرژی بیشتری می‌گیرین و ساعت مطالعه‌تون زیاد میشه.

از عوامل دیگه که روی افزایش ساعت مطالعه تاثیر می‌ذاره؛ داشتن برنامه درسی شخصی سازی شده و مناسب و پایبندی به اون و بالا بردن تمرکز موقع درس خوندن.

همین حالا بخون!  تابستون درس بخونیم یا خوش بگذرونیم؟

جمع‌بندی بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن

توی این مقاله در مورد بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن صحبت کردیم و به شما گفتیم برای اینکه بهترین نتیجه رو از درس خوندن‌تون بگیرین و آسیبی هم به سلامتی‌تون وارد نشه، موقع درس خوندن باید چجوری بشینین.

زمانی که روی صندلی نشستین و دارین درس می‌خونین، باید کمر و گردن خودتون رو کاملا صاف نگه دارین و پاهاتون هم باید روی زمین باشه و نیازه که بعد از هر یک ساعت درس خوندن، حدود 5 تا 10 دقیقه استراحت کنین تا انرژی‌تون تجدید بشه. فیلم‌های فاب مهارتی رو می‌تونین از طریق نصب اپلیکیشن فاب ببینین.

سوالات متداول
  • بهترین حالت درس خوندن چجوریه؟

    بهترین حالت درس خوندن اینجوریه که روی یک صندلی و پشت یک میز بشینین و تا جایی که میشه از درس خوندن به صورت خوابیده دوری کنین و با تمرکز درس بخونین.

  • بهترین شیوه نشستن موقع درس خوندن چجوریه؟

    باید کمر و گردن کاملا صاف باشه، قوز نکنین و پاهاتون کامل روی زمین باشه.

  • برای کاهش خستگی موقع درس خوندن چیکار کنیم؟

    بین درس خوندن‌تون استراحت کنین، نور محیط مطالعه رو تنظیم کنین، ورزش کنین و به میزان ساعت خواب خودتون توجه کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *