بلاگ فاب

آشنایی با تخمین رتبه کنکور

آشنایی با تخمین رتبه کنکور

فهرست عناوین

هر ساله بیش از یک میلیون نفر در ماراتن نفس گیر کنکور با هم رقابت می‌کنن تا بتونن به صندلی رشته‌های برتر برسن. این مسابقه سراسری به یکی از بزرگترین دغدغه‌های دانش‌آموزان و والدین تبدیل شده که برای موفقیت در اون، هزینه‌های زیادی رو ‌صرف می‌کنن.

بیشتر دانش‌آموزان چندین سال از زمان تحصیل خود‌شون رو خرج مطالعه مباحث تستی و آمادگی برای کنکور ‌می‌کنن تا شانس قبولی‌شون رو بالا ببرن. این دسته از دانش‌آموزان مداوم در صدد تخمین رتبه هستن تا میزان پیشرفت خودشون رو ارزیابی کنن.

«با چه درصدهایی در رشته داروسازی قبول ‌میشم؟ تخمین رتبه کنکور قابل اعتماده؟ برای کسب رتبه دو یا سه رقمی حداقل درصد‌ها چه قدر باید باشه؟» این موارد از پرتکرارترین پرسش‌هایی هستن که مشاوران تحصیلی هر ساله با اون رو به رو ‌میشن.

البته چیز عجیبی نیست؛ اگه شما میزان آمادگی لازم برای رسیدن به هدف‌تون رو بدونین، قطعا عملکرد بهتری تو کنکور دارین. به همین دلیله که تخمین رتبه کنکور برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی داره. در ادامه با فرآیند تخمین رتبه و میزان صحت و دقت اون بیشتر آشنا ‌میشین. با ما در ادامه همراه باشین.

همین حالا بخون!  برنامه‌ریزی کنکور 1403

تخمین رتبه کنکور چگونه انجام میشه؟

حتما برای شما هم سوال شده که نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور چگونه کار ‌می‌کنن؟ همانطور که از نامش پیداست ما فقط در پی تخمین و احتمال هستیم، وگرنه هیچ نرم افزار و مشاوری نمی‌تونه، کنکوری که هنوز برگزار نشده رو بررسی کنه. قطعا وقتی که از میزان دقیق شرکت کنندگان، سختی و نوع سوالات اطلاع نداریم، نمی‌تونیم به یه نتیجه صد در صد برسیم.

تخمین رتبه کنکور چگونه انجام می‌شود؟

اما به قول معروف کاچی به از هیچی! همین که تخمین حدودی داشته باشیم ‌می‌توانیم عملکرد خودتون رو بهتر کنین. پیش از اینکه در مورد ساز و کار نرم افزارهای تخمین رتبه صحبت کنیم، بهتره که با نحوه محاسبه رتبه داوطلبان در کنکور آشنا بشین.

نحوه محاسبه رتبه در کنکور

سازمان سنجش برای محاسبه رتبه داوطلبان در کنکور، به تراز و درصد هر درس نیاز داره. در ابتدا درصد دروس همه شرکت‌کنندگان و میانگین هر درس در رشته‌های مختلف حساب ‌میشه. حال با تفاضل درصد هر شرکت کننده با میانگین درصد و سپس تقسیم اون بر واریانس تمام داوطلبان در همان درس، تراز هر درس رو محاسبه ‌میشه. تراز کل هم با ضرب تراز هر درس در ضریب اون محاسبه ‌میشه.

همین حالا بخون!  مباحث تست خیز کنکور کدام‌اند؟

ساز و کار تخمین رتبه کنکور

حالا که با نحوه محاسبه رتبه در کنکور آشنا شدین، به ساز و کارهای نرم افزار تخمین رتبه کنکور ‌می‌پردازیم. برای تخمین رتبه کنکور به یک بانک اطلاعاتی از رتبه‌ها، درصد‌ها و تراز شرکت کنندگان سال‌های قبل نیاز داریم؛ یعنی تخمین رتبه کنکور بر اساس اطلاعات سال‌های قبل انجام ‌میشه.

به هر حال نمی‌تونیم آزمونی که هنوز برگزار نشده رو پیش‌بینی کنیم و نتیجه قطعی برای هر داوطلب در نظر بگیریم. البته این بانک اطلاعاتی جامع صرفا در اختیار سازمان سنجشه و موسسات کنکوری تنها به بخش کوچکی از اون که مربوط به جامعه آماری خود موسسه‌ست، دسترسی دارن.

آیا نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور قابل اعتماد هستن؟

گفتیم که تنها سازمان سنجش به تما‌می‌اطلاعات داوطلبین دسترسی داره و موسسات تنها بخش کوچکی از اون رو در اختیار دارن. یعنی تخمین رتبه بر اساس همین جامعه آماری کوچیکه که قابل تعمیم به یک جمعیت بزرگتر نیست.

به همین دلیله که اکثر مشاورین توصیه می‌کنن که از نرم افزارهای تخمین رتبه استفاده کنین اما به اونها اعتماد نکنین؛ زیرا‌، در تعیین رتبه پارامترهای دیگه‌ای هم دخیل هستن که سال به سال دستخوش تغییر میشن. به مثال زیر توجه کنین:

آیا نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور قابل اعتماد هستند؟

«منیژه از سر جلسه کنکور بیرون اومد و گفت که آزمون راحت بود و قطعا رتبه خوبی کسب ‌می‌کنه. پس از اعلام نتایج مشخص شد که با میانگین درصد‌ها 80 در دروس عمو‌می‌ و 65 در دروس اختصاصی، به تراز 10700 رسیده و رتبه‌اش 380 منطقه یک شده.

سال بعد، مژگان (خواهر منیژه) در کنکور شرکت کرد و با میانگین درصد‌های 70 دروس عمو‌می‌ و 55 دروس اختصاصی، تراز 11000 رو کسب کرده و رتبه اش 200 شده.» چرا با وجود اینکه منیژه درصد‌های بیشتری داشته، تراز کمتری کسب کرده؟

تخمین رتبه با تراز

تراز یک فرد در آزمون با توجه به جامعه آماری، تعداد شرکت‌کنندگان آزمون، سطح علمی افراد شرکت‌کننده و خیلی عوامل دیگه مشخص میشه. این روزها نرم‌افزارهایی ارائه شدن که این قابلیت رو دارن تا با وارد کردن جزئیاتی مثل درصد و تراز بتونین حدود رتبه خودتون رو توی منطقه و کشور ببینین. این کار به شما کمک می‌کنه که بتونین یک چشم‌انداز تقریبی از میزان پیشرفتتون رو توی مسیری که در پیش گرفتین ببینین.

علاوه بر این نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی هم طراحی شدن که تخمین رتبه با معدل رو هم برای دانش‌آموزان امکان‌پذیر کردن. با این اوصاف شما می‌تونین پیوسته گزارش دقیقی از عملکرد خودتون در سال‌های کنکور در دست داشته باشین.

تراز به سختی آزمون بستگی داره

وقتی که کنکور سخت باشد، میانگین درصد داوطلبان در همه دروس کاهش ‌پیدا می‌کنه. با کاهش درصد‌ها و بر اساس فرمول ذکر شده، داوطلبان با درصدهای کمتری به تراز بالا‌تر می‌رسن؛ درست مانند اتفاقی که برای منیژه و مژگان افتاد.

با توجه به این موضوع، نمی‌تونیم به تخمین رتبه کنکور خیلی اعتماد کرد. ممکنه شما تخمین خودتون رو بر اساس یه آزمون ساده سنجیده باشین اما، سوالات آزمون سخت باشه. به همین دلیل که صحت و درستی این نرم افزارها چندان مشخص نیست.

تاثیر معدل رو فراموش نکنین

یکی از دلایل دیگه‌ای که باعث میشه تا اعتبار نرم افزارهای تخمین رتبه کاهش پیدا کنه، تاثیر معدله. در سال‌های گذشته تاثیر معدل در رتبه کنکور به طور چشمگیری افزایش یافته؛ اما، در تخمین رتبه چندان لحاظ نشده.

هر کسی که تخمین رتبه خوبی داشته، رتبه دو رقمی کسب نکرده. چه بسیار دانش‌آموزانی که تخمین رتبه دلچسبی نداشتن اما، در بهترین دانشگاها درس می‌خونن. پس تمرکزتون رو فقط روی درس خوندن برای کنکور بذارین و حاشیه‌ها رو از خودتون دور کنین.

چرا به نتیجه دلخواهم نرسیدم؟

نرم افزارها، رتبه شما رو بین 300 الی 600 پیش بینی کردن، اما در اعلام نتایج ‌می‌بینین که رتبه کنکورتون 2000 شده. این موضوع برای خیلی از داوطلبان اتفاق میفته. متاسفانه برخی از دانش‌آموزان با مشاهده نتیجه تخمین رتبه دچار اعتماد به نفس کاذب میشن و بر مبنای همین اعتماد به نفس نابجا، بخش زیادی از سوالات رو غلط می‌زنن. در نهایت هم با مشاهده نتیجه ناامید شده و فکر می‌کنن که کاملا شکست خوردن.

همانطور که گفتیم، نرم افزارهای تخمین رتبه راه خوبی برای ارزیابی پیشرفت شما هستن؛ اما، نباید به اون‌ها به طور قطعی اعتماد کنین. تخمین رتبه تنها یک راه کمکیه که درستی مسیر رو به شما نشان میده.

چگونه تراز کنکور رو افزایش بدیم؟

درس خوندن، تست زدن و مواردی از این دست در نتیجه کنکور تاثیر زیادی دارن و قطعا تراز رو بالا ‌می‌برن؛ این موضوع برای همه دانش‌آموزان بدیهیه؛ اما، نکاتی وجود داره که شاید فراموش کرده باشین اما تاثیر بسیار زیادی در تراز کنکور داره.

چگونه تراز کنکور را افزایش دهیم؟

به عنوان مثال شرکت در آزمون‌های آزمایشی یکی از مهم‌ترین اون‌هاست که شرایط کنکور رو شبیه سازی کرده و شما رو برای آزمون سراسری آماده ‌می‌کنه. لازم نیست هر هفته آزمون بدین. دو هفته یا حتی ماهی یکبار هم زمان خوبی برای آزمون‌های آزمایشیه. روش‌های دیگه هم وجود داره که در ادامه اون‌ها رو بررسی می‌کنیم.

همین حالا بخون!  5 راهکار افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات

تخمین-رتبه-کنکور

تحلیل آزمون رو جدی بگیرین

شرکت در آزمون‌های آزمایشی به تنهایی کافی نیست، بلکه تحلیل آزمونه که اهمیت ویژه‌ای داره. برای تحلیل آزمون به ترتیب زیر عمل کنین:

  • بلافاصله پس از پایان آزمون، تحلیل نکنین. زمانی رو به استراحت اختصاص داده و پس از آرام شدن ذهن تحلیل رو شروع کنین.
  • راه حل سوالات درست رو مجددا با پاسخنامه چک کنین. نکات رو در دفتر مربوط به تحلیل آزمون یادداشت کنین.
  • سوالاتی که جواب ندادین رو مجددا حل کنین. نکته اون رو یادداشت کرده و از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین.
  • اگه به سوالی غلط پاسخ دادین، مجددا اون رو حل کنین. پاسخنامه رو به دقت بررسی کرده و نکات سوالات و گزینه‌ها رو یادداشت کنین. از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین و نکات اون‌ها رو هم بنویسین.

مرور و جمع‌بندی دروس تخصصی

همه ما اهمیت مرور و جمع بندی رو می‌دونیم. دانش‌آموزان کنکوری باید توجه ویژه‌ای به این قسمت داشته باشن. مرور و جمع‌بندی برای دروس تخصصی مثل زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی خیلی مهمه. فرمول‌ها و تعاریف مهم رو در یک دفترچه یادداشت کنین و هر روز صبح، در مسیر خانه تا مدرسه یا شب‌ها قبل از خواب مطالعه کنین.

مرور و جمع بندی دروس تخصصی

حتی می‌تونین فرمول‌های بسیار مهم رو روی دیوار، جایی که همیشه در دسترس دیدتون باشه نصب کنین. به این ترتیب در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام نکات رو به سرعت یاد می‌گیرین.

مهارت مدیریت آزمون رو یاد بگیرین

بسیاری از دانش‌آموزان سال‌ها برای کنکور تلاش ‌می‌کنن، اما در نهایت نتیجه دلخواه رو کسب نمی‌کنن. درس خوندن همه کاری نیست که باید انجام بدین؛ مدیریت آزمون هم به اندازه اون مهمه. سر جلسه آزمون چند نفس عمیق بکشین و با تکنیک ضربدر منفی سوالات رو به ترتیب حل کنین. تکنیک‌های مدیریت استرس رو یاد بگیرین تا عملکرد بهتری در آزمون داشته باشین.

جمع‌بندی تخمین رتبه کنکور

یاد گرفتیم که تخمین رتبه کنکور بر اساس اطلاعات داوطلبان سال‌های قبل انجام میشه. بنابراین چندان قابل اعتماد نیست و صرفا به عنوان یک روش ارزیابی میشه از اون استفاده کرد. بهتره تمرکز خودتون رو بیشتر روی درس خوندن و یادگیری تکنیک‌های مدیریت آزمون و زمان بذارین تا نتیجه بهتری کسب کنین؛ اگه، در این زمینه سوالی داشتین، در بخش نظرات همین مقاله از اپلیکیشن آموزشی فاب با ما در تماس باشین.

سوالات متداول
  • تخمین رتبه کنکور چطوری انجام ‌میشه؟

    نرم‌افزارهای تخمین رتبه بر اساس اطلاعات داوطلبان سال‌های گذشته و درصد و تراز اون‌ها یک تخمین حدودی از وضعیت موجود به شما نشون ‌میدن.

  • آیا تخمین رتبه قابل اعتماده؟

    بهتره به نتیجه تخمین رتبه صد در صد اعتماد نکنین. سوالات و سختی کنکور قابل پیش‌بینی نیست و هر سال با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها تغییر ‌می‌کنه.

  • چطوری میشه تراز کنکور رو افزایش داد؟

    شرکت در آزمون‌های آزمایشی، یادگیری مهارت‌های مدیریت آزمون و تحلیل آزمون از بهترین راه‌هاییه که تراز کنکور رو افزایش میده.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

4 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با تخمین رتبه کنکور»

  1. سلام. من یه سوال داشتم. باید درصدهام توی کنکور بالا باشه که رتبه و تراز بالا به دست بیارم؟

    1. نگار ناظم

      سلام آناهیتا جان. ❤🌹
      لازم نیست همه درسها رو صد بزنی تا رتبه و تراز بالا توی کنکور به دست بیاری اما هر چقدر درصدهات بالاتر باشه قطعه نتیجه بهتری کسب میکنی.

  2. چطوری میتونم تراز بالا بگیرم؟ من خیلی درس میخونم و نمراتم خوبه اما میگن تراز خیلی مهمه. توی آزمونای آزمایشی ترازم بین 7 هزار و 8 هزار شناوره. به نظر شما توی مسیر درستی قرار دارم یا نه؟

    1. نگار ناظم

      برای کسب تراز بالا باید درصدهات بالا باشه لیلا جان. تراز 7 تا 8 هزار خوبه . خیلی خوبه و اگه بتونی همین روند رو حفظ کنی و رو به بالا حرکت کنی قطعا توی مسیر درستی قرار داری عزیزم.👌🏻🎯

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *