بلاگ فاب

تراز کنکور چیست؟

تراز در کنکور چیست؟

فهرست عناوین

تراز در کنکور یا معدل کنکور، میانگین نمرات کنکور سراسریه که برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران استفاده میشه. تراز کنکور بر اساس نمراتی که داوطلب در دروس عمومی و تخصصی کنکور به دست آورده، محاسبه میشه.

مجموع نمرات هر کدوم از دروس کنکور برای هر داوطلب جمع میشه و با توجه به ضریب دروس، میانگین نمرات بدست میاد. در نهایت تراز کنکور برای هر داوطلب محاسبه میشه. تراز کنکور معیاریه که برای انتخاب دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استفاده میشه.

همین حالا بخون!  ترس از شکست در کنکور را از بین ببرید!

نحوه محاسبه تراز کنکور

روش محاسبه تراز کنکور به صورت زیره:

  1. مجموع نمرات کنکور: با جمع کردن نمرات هر کدوم از دروس کنکور (شامل دروس عمومی و تخصصی) برای هر داوطلب، مجموع نمرات کنکور بدست میاد.
  2. وزن دهی نمرات یا ضریب هر درس: از اونجایی که دروس عمومی و تخصصی از وزن‌های متفاوتی برخوردارند، نمرات هر درس با وزن خودش ضرب شده و سپس به مجموع وزن‌دار نمرات تبدیل میشه.
  3. محاسبه معدل: با تقسیم مجموع وزن‌دار نمرات بر مجموع وزن‌ها، تراز کنکور بدست میاد.

به طور کلی، تراز کنکور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محاسبه میشه و زمان انتشار نتایج به داوطلبان اعلام میشه.

هدف از تراز در کنکور چیه؟

هدف از تراز در کنکور چیست ؟

تراز کنکور یا همون ساماندهی رتبه‌های کنکور، در واقع یک روش برای تسهیل در فرآیند قبولی دانشجویان در دانشگاه‌های علمی، پژوهشی و فناوریه. هدف اصلی از تراز کنکور، برابری فرصت دسترسی به آموزش عالی در دانشگاه‌ها و ارائه شرایط مناسب برای انتخاب رشته‌های تحصیلی مختلف به دانشجویان با توجه به نمرات کنکور اون‌هاست.

با اجرای ساماندهی رتبه‌های کنکور، دانشگاه‌ها می‌تونن به صورت دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر، ظرفیت خودشون رو برای پذیرش دانشجویان بهینه کنن. از طرف دیگه، دانشجویان هم می‌تونن با داشتن اطلاعات دقیق‌تر، در زمینه انتخاب رشته تحصیلی مناسب‌تر و بهتر تصمیم گیری کنن.

ساماندهی رتبه‌های کنکور باعث میشه که دانشجویان با نمرات بالا از اولویت پذیرش برخوردار بشن. در عین حال، دانشجویان با نمرات پایین‌تر هم فرصت پذیرش دارن. تراز کنکور همچنین مانع قاچاق امتیاز کنکور و تقلب در آزمون‌های کنکور میشه.

در کل، هدف از تراز کنکور، ارائه محیطی عادلانه و مناسب برای انتخاب رشته تحصیلی و پذیرش دانشجویان با توجه به استعداد و توانایی اون‌هاست.

همین حالا بخون!  آشنایی با روش تست زمان‌دار در کنکور

چطور ترازمون رو در کنکور بالا ببریم؟

افزایش تراز به کمک چندین عامل مختلف، از جمله تلاش، مطالعه و پیشبرد منظم و هوشیاری در رسیدن به اهداف، پایداری روحی و جسمی، استراتژی‌های درست، تجربه و نیز داشتن استراتژی خوب در آزمون‌ها و امتحانات قابل دستیابیه.

برای برتری در کنکور، بهتره از منابع مطمئن و سریعی استفاده کنین که شامل کتاب‌های درسی معتبر و درسنامه قوی مثل سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی با رویکرد مهارتی باشن. اپلیکیشن آموزشی فاب با ارائه تدریس به صورت فیلم و ویدئو با هزینه هر درس فقط ده هزار تومان در ماه می‌تونه در این زمینه به شما کمک کنه.

علاوه بر این، شرکت در کلاس‌های آزمونی و آزمون‌های آزمایشی می‌تونه به شما کمک کنه تا با شرایط تست و نحوه برگزاری آزمون‌ها آشنا بشین و بتونین برای اون آماده باشین. همچنین، با تمرین بیشتر تحلیل تست‌ها و سوالات آزمون، می‌تونین روش‌های مختلف رو کشف و پیشرفت کنین.

در نهایت، همیشه یادتون باشه که استراحت مناسب و مدیریت زمان درست هم برای دستیابی به موفقیت در کنکور خیلی مهم هستن.

همین حالا بخون!  بودجه‌بندی کنکور ریاضی

محدوده نمره تراز در کنکور چطوریه؟

محدوده نمره تراز یا همون میانگین رتبه‌های قبولی دانشجویان در هر رشته و دانشگاه، با توجه به نمرات کنکور اون‌هاست. این محدوده برای هر دانشگاه و هر رشته، متفاوته و به عوامل مختلفی مثل ظرفیت دانشگاه، تعداد درخواست‌ها، تاریخچه پذیرش دانشجویان در سال‌های گذشته و آمار پذیرش در هر رشته و دانشگاه بستگی داره.

در واقع، محدوده نمره تراز در کنکور به عنوان یک شاخص برای تعیین رتبه پذیرش دانشگاه‌ها، از طرف سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس نیازمندی‌های آموزشی، با توجه به تعداد ظرفیت دانشگاه و رشته، تعیین میشه.

با این حال، معمولا محدوده نمره تراز در دانشگاه‌های برتر و رشته‌های پرطرفدار بالاتره و در دانشگاه‌های کمتر شناخته شده و رشته‌های با ظرفیت بیشتر، پایین‌تره.

همچنین، باید توجه داشت که محدوده نمره تراز به صورت هفتگی و در دوره‌های مختلف از سال قبل، همون سال یا حتی در سطح هر دانشگاه و رشته، ممکنه تغییر کنه. با این حال، برای دانشجویانی که می‌خوان در دوره جدید کنکور شرکت کنن، محدوده نمره تراز دوره قبل می‌تونه به عنوان یک راهنمایی برای برنامه‌ریزی مناسب در انتخاب رشته‌ی تحصیلی مورد نظرشون مورد استفاده قرار بگیره.

تراز لازم برای قبولی در کنکور سراسری چقدره؟

تراز لازم برای قبولی در کنکور سراسری چقدر است؟

محدوده نمره تراز برای قبولی در کنکور سراسری هر سال متفاوته و به عوامل مختلفی مانند ظرفیت دانشگاه‌ها، تعداد درخواست‌ها، تاریخچه پذیرش دانشجویان در سال‌های گذشته و آمار پذیرش در هر رشته و دانشگاه بستگی داره. با این حال، برای قبولی در کنکور سراسری، داوطلب باید بیشترین نمره کنکور را کسب کرده و در طبقه‌ برتر داوطلبان قرار گیرد.

علاوه بر آن، باید توجه داشت که در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های معتبر کشور، معدل تحصیلی داوطلب هم خیلی مهمه و ممکنه به تعیین نتیجه‌ نهایی کمک کنه. به طور کلی، برای داوطلبانی که می‌خوان در کنکور سراسری شرکت کنن، پیشنهاد میشه تا با مطالعه و تحلیل آمار و اطلاعات پذیرش دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، به صورت دقیق‌تر، برنامه‌ریزی کنن.

بدین ترتیب داوطلبان می‌تونن بهترین عملکرد را در کنکور سراسری داشته باشن.

تفاوت تراز در کنکور و رتبه کنکور چیه؟

تراز کنکور به مجموع نمراتی اشاره دارد که داوطلب در آزمون کنکور به دست آورده. این تراز بر اساس فرمول خاصی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین کرده، با توجه به نمرات دریافتی در هر یک از دروس کنکور و وزن داده شده به آن‌ها، محاسبه می‌شود.

رتبه کنکور به موقعیت داوطلب بر اساس تعداد کل داوطلبانی که در همان سال در آزمون کنکور شرکت کرده‌اند، اشاره دارد. به عبارت دیگر، این رتبه نشان می‌دهد داوطلب در کل جامعه‌ داوطلبان کنکور چه موقعیتی دارد. برای محاسبه رتبه، ترتیب‌بندی داوطلبان بر اساس تراز کنکور انجام می‌شود و سپس رتبه هر فرد بر اساس این ترتیب‌بندی مشخص می‌شود.

محاسبه نمره خام در کنکور چطوریه؟

نمره خام در کنکور به مجموع نمراتی اطلاق می‌شود که داوطلب در هر کدام از دروس آن با پاسخ به سوالات مربوط به اون درس، به دست آورده. برای محاسبه نمره خام، به ازای هر سوالی که به اون پاسخ درست داده شده، یک نمره به داوطلب تعلق می‌گیره. همچنین برای اینکه در صورت پاسخ اشتباه، منفی نشه، هیچ نمره‌ای به داوطلب تعلق نمی‌گیره.

محاسبه نمره خام در کنکور چگونه است؟

برای محاسبه نمره خام، باید برای هر کدوم از دروس کنکور، تعداد سوالات اون درس رو با نمره هر سوال ضرب و جمع کنید. مثلا، در درس ریاضی که 120 سوال دارد و هر سوال آن 1.2 نمره‌ست. در صورتی که داوطلب به 70 سوال پاسخ صحیح داده باشه، نمره خام اون برای این درس برابر با 84 نمره‌ست (70 x 1.2).

لازم به ذکره که نمره خام فقط یکی از مراحل محاسبه نمره نهایی کنکوره. برای تعیین نمره نهایی، این نمره خام به روش خاصی با وزن‌دهی مناسب به هر یک از دروس، تبدیل به نمره نهایی میشه.

همچنین بخونید: تعداد سوالات کنکور 1403

سخن پایانی درباره روش محاسبه تراز کنکور

روش محاسبه تراز در کنکور بر اساس قانونیه که در سال ۸۲ به عنوان “ساماندهی رتبه‌های کنکور” تدوین شد. این نظام، برای اهداف قبولی دانشجویان در دانشگاه‌های علمی، پژوهشی و فناوری، طراحی شده. برای محاسبه تراز کنکور، اول برای هر داوطلب، رتبه در رشته تحصیلی مورد نظرش محاسبه میشه.

همچنین، با توجه به تعداد درخواست‌ها و ظرفیت دانشگاه و رشته، محدوده نمره تراز برای هر دانشگاه و رشته تحصیلی، تعیین میشه. در مرحله‌ بعد، با استفاده از فرمول تراز کنکور، امتیاز کل داوطلب محاسبه میشه. امتیاز کل داوطلب برابر با جمع نمرات رتبه رشته تحصیلی و ضریبیه که برای هر دانشگاه و رشته تحصیلی در نظر گرفته شده.

در نهایت، با توجه به امتیاز کل داوطلب و محدوده نمره تراز کنکور، رتبه قبولی و یا عدم قبولی داوطلب برای هر دانشگاه و رشته تحصیلی مشخص میشه. با این حال، باید توجه داشت که روش محاسبه تراز کنکور، تنها یکی از عوامل مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه‌های مورد نظره.

البته بقیه عوامل مثل مدارک تحصیلی قبلی، آزمون‌های ورودی دانشگاه و مصاحبه شخصی هم ممکنه برای قبولی تاثیرگذار باشن.

همچنین اگه در مورد نحوه درس خوندن برای کنکور سوال یا ابهامی داشتین می‌تونین به مجله آموزشی فاب مراجعه کنین و یا از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشین.

سوالات متداول
  • تراز در کنکور چه اهمیتی داره؟

    تراز نمره شما رو نشون میده. برای هر درس یه تراز و برای جمع کل دروس هم یه تراز محاسبه میشه.

  • چطور تراز آزمونم رو حساب کنم؟

    در این مقاله روش صحیح محاسبه تراز کنکور توضیح داده شده.

  • فرق تراز با رتبه چیه؟

    رتبه جایگاه شما رو بین تمام داوطلبان و رقبا نشون میده، اما تراز نمره شما رو در یک درس و در مجموع کل آزمون نشون میده.

  • تراز مهم‌تره یا رتبه؟

    این‌ها دو گزینه جدا از هم هستن و نمیشه گفت که کدوم مهم‌تره. چون که هر کدوم مسئله متفاوتی رو در نتیجه آزمون سراسری نشون میده.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *