بلاگ فاب

5 راز موفقیت در درس خواندن رتبه برترها

5 راز موفقیت در درس خواندن رتبه برترها

فهرست عناوین

دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه به ویژه دوازدهمی‌ها، میلیون‌ها تومان هزینه کرده و ساعت‌های زیادی درس می‌خوانند تا به صندلی رشته‌های برتر دانشگاه برسند. دستیابی به چنین جایگاهی علاوه بر هزینه مادی و ساعت مطالعاتی بالا، تکنیک‌هایی دارد که هر دانش‌آموزی از آن آگاه نیست.

بسیاری از افراد در کلاس‌های مختلف شرکت کرده، ده‌ها کتاب کمک آموزشی خریداری می‌کنند و بیش از نیمی از زمان خود را به مطالعه و تست‌زنی اختصاص می‌دهند. اما بدون دانستن رازهای موفقیت در درس خواندن تمام این تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود.

اطلاع از روش‌های مطالعاتی رتبه برتر کنکور به ما این امکان را می‌دهد تا بدون آزمون و خطا و صرف انرژی و زمان زیاد، در مسیر درست موفقیت در درس خواندن قرار بگیریم. البته شیوه درس خواندن افراد با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان برای همه نسخه یکسان پیچید! اما دانستن عوامل موفقیت دانش‌آموزان در آزمون سراسری، مسیر منتهی به موفقیت را آشکارتر می‌کند.

در ادامه مقاله به بیان بهترین روش‌های موفقیت در کنکور می‌پردازیم که شما را قدم به قدم به رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی نزدیک می‌کند. تا انتها همراه ما باشید.

رتبه برترها چگونه درس می‌خوانند؟

اولین قدم دانش‌آموزان برای برنامه‌ریزی کنکور، مطالعه روش درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور است. سوالی مهمی که در ذهن همه ایجاد می‌شود این است که مگر رتبه‌های برتر چگونه درس می‌خوانند؟ آیا توانایی و ظرفیت مغز آن‌ها با بقیه متفاوت است؟ چنین موضوعی چندان مطرح نیست. مهم‌ترین وجه تمایز دانش‌آموزان رتبه برتر با سایر افراد، استمرار و تعهد به برنامه‌ریزی است.

همیشه نمی‌توان شرایط ایده آل را ایجاد کرد. برخی اوقات با مشکلاتی درگیر هستیم که انرژی و زمان زیادی را از ما می‌گیرند. این موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. اما استمرار و پایبندی به برنامه‌ریزی باعث می‌شود که حتی در شرایط سخت نیز به موفقیت نزدیک شویم؛ این دقیقا همان کاری است که رتبه‌های برتر انجام می‌دهند. در ادامه با روش مطالعه رتبه‌های برتر کنکور آشنا می‌شوید.

رتبه برترها چگونه درس می‌خوانند؟

قدم اول؛ هدف‌گذاری کنید

لارنس جی پیتر، روانشناس کانادایی جمله معروفی دارد که می‌گوید: اگر نمی‌دانید که دقیقا به کدام سمت حرکت می‌کنید، احتمالا به مقصد دیگری خواهید رسید! همه ما در زندگی اهدافی داریم و برای رسیدن به آنها نقشه‌های خاصی را دنبال می‌کنیم. برخی از آمارها نشان داده 14% از افرادی که هدف دارند، 10 برابر از اشخاصی که هدف ندارند موفق‌تر هستند.

تفاوتی نمی‌کند که به دنبال رتبه برتر کنکور یا برنده شدن در مسابقات دوچرخه سواری هستید؛ برای انجام هرکاری در زندگی به برنامه‌ریزی نیاز خواهید داشت. اما هر نوع برنامه‌ریزی قابل اتکا نیست؛ به بیان دیگر برنامه‌ریزی مناسب برای کنکور ویژگی‌هایی دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شوید:

برنامه‌ریزی موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • برنامه‌ریزی باید ساده و قابل فهم باشد تا اجرای آن بیش از پیش ساده گردد.
  • برنامه‌ریزی درسی باید انعطاف‌پذیر باشد تا در سایر برنامه‌های روزمره خللی وارد نکند.
  • جامع بودن و پوشش تمامی کارهایی که باید انجام دهید، از مهم‌ترین ویژگی برنامه‌ریزی درسی موثر است.
  • تمام اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را با جزئیات زیاد یادداشت کرده تا وضوح مسیر پیش رو را بیشتر کنیم.
  • یکی از رازهای موفقیت در درس خواندن رتبه‌های برتر کنکور، تعادل در درس خواندن و تفریح است که باید در برنامه‌ریزی رعایت شود. در غیر این صورت خیلی زود از درس خواندن خسته می‌شوید!

برنامه‌ریزی موثر چه ویژگی‌هایی دارد

موفقیت در درس خواندن با دیدگاه مثبت!

سالانه بیش از یک میلیون نفر در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و از این میزان، کمتر از 10 هزار نفر به صندلی رشته‌های برتر دست می‌یابند؛ چیزی نزدیک به 1 درصد! بسیاری از دانش‌آموزان با نگاه به این آمار و ارقام، امید خود را از دست می‌دهند و برای کنکور تلاش زیادی نمی‌کنند؛ چون خود را از قبل بازنده می‌دانند. داشتن همین دیدگاه مثبت است که به شما اجازه حرکت و پیشروی می‌دهد.

نگرش و طرز فکر مثبت به شما کمک می‌کند تا در زندگی خود موفقیت بیشتری داشته باشید. موفقیت به خودی خود به دست نمی‌آید. برای رسیدن به آن زمان، به تلاش و ارادی زیادی نیاز دارید.

با این حال، اگر نگرش درستی داشته باشید، موفقیت بسیار سریع‌تر از زمانی که دیدگاه منفی به زندگی دارید، به سمت شما حرکت خواهد کرد. به قابلیت‌های خود اعتماد داشته باشید و توانایی‌های خود را با هیچ کسی مقایسه نکنید، این رمز موفقیت در درس خواندن رتبه برترهاست!

چگونه به کنکور نگرش مثبت داشته باشیم؟

  • روی اهداف بلند مدت تمرکز کنید.
  • توانایی، درصد و امکانات خود را با دیگران مقایسه نکنید.
  • برای خودتان پاداش تعیین کنید تا انگیزه برای درس خواندن افزایش یابد.
  • به شایعه‌های مختلف در مورد کنکور، ناعدالتی، سطح سوالات و مواردی از این دست گوش ندهید!
  • دوست دارید به چه جایگاهی برسید؟ خود را در وضعیت دلخواه‌تان تصور کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
همین حالا بخون!  راهکار‌های کنترل استرس در جلسه کنکور

راز موفقیت در درس خواندن رتبه برترها با مدیریت زمان

مسئله مدیریت زمان به طور فزاینده‌ای برای دانش‌آموزان که اولویت‌های مختلف مانند مطالعه زیست شناسی یا ریاضی، تست‌زنی، مشاوره و برنامه‌ریزی و… دارند چالش برانگیز است. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا روال زندگی در یک برنامه متعادل قرار بگیرد و زمان کافی برای انجام همه کارها فراهم شود.

مدیریت زمان خوب مزایای فراوانی را به همراه دارد و از بهترین روش‌های درس خواندن است که کار را برای شما، دوستان و خانواده‌تان آسان‌تر می‌کند.

موضوع مدیریت زمان یکی از رازهای موفقیت در درس خواندن است که همه رتبه‌های برتر به آن اشاره می‌کنند. نه تنها برای درس خواندن بلکه برای آزمون‌های آزمایشی نیز باید مدیریت زمان را یاد بگیرید تا از پس کنکور بر بیایید. در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که تاثیر بسیار زیادی در مدیریت زمان دارند.

راهکارهای مدیریت زمان برای موفقیت در درس خواندن

  • To do list تهیه کنید. to do به معنی انجام دادن است و To do list فهرستی از کارهایی است که باید انجام دهید. این فهرست باعث می‌شود که هیچ کدام از کارهایتان را فراموش نکنید. این لیست را در محلی قرار دهید که همیشه قابل مشاهده باشد تا شما را به انجام کارهای مهم تشویق کند.
  • حال که تمام کارهایتان را یادداشت کردید، نوبت به اولویت‌بندی می‌رسد. باید از اموری شروع کنید که مهم‌تر هستند یا زمان انجام دادنشان کم است. اینگونه خیالتان از بابت انجام وظایف مهم راحت می‌شود.
  • از تکنیک پومودورو استفاده کنید. پومودورو معجزه مدیریت زمان محسوب شده و زمان شما را به بازه‌های کوتاه تقسیم می‌کند. با این روش در چند بازه 40 دقیقه درس می‌خوانید، استراحت کرده و همچنان تمرکزتان را حفظ می‌کنید.
  • مکان مناسبی برای یادگیری در نظر بگیرید که احتمال حواس پرتی را به صفر نزدیک کند. این گونه تمام زمان خود را صرف مطالعه کرده و در مدت زمان کوتاه‌تری مطالب درسی را یاد می‌گیرید.
  • نه گفتن را یاد بگیرید. وقتی زمان کمی برای آزمون یا مطالعه دارید، رفتن به مسافرت یا گردش کار چندان واجبی نیست.

نظم برای موفقیت در درس خواندن را یاد بگیرید

نگاهی به دانش‌آموزان موفق اطراف خود بیندازید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها که در همه رتبه برترها یافت می‌شود، منظم بودن است. این صفت در درس خواندن نمود بیشتری پیدا می‌کند. البته گفتن آن راحت‌تر از انجام دادنش است! سخت است اگر بخواهیم هرروز در یک ساعت مشخص ورزش کنیم، درس بخوانیم یا حتی اتاقمان را تمیز نگه داریم. اما به مرور زمان همه این‌ها به عادت تبدیل می‌شود.

برای رسیدن به نظم بیشتر کارهای زیادی می‌توان انجام داد. سحر خیز باشید و زود به رختخواب بروید. برنامه‌ریزی داشته باشید و روند پیشرفت خود را پیگیری کنید. کارهای مهم خود را یادداشت کرده و مقابل چشمانتان قرار دهید تا مجددا یادآوری شود. همانطور که گفتیم، انجام دادن همه این کارها باهم سخت است. باید قدم به قدم پیش بروید تا به موفقیت برسید.

هوشمندانه تلاش کنید

هدف از همه این حرف‌ها این است که منظم و مستمر درس بخوانید تا به هدف برسید. اما همیشه تلاش کردن جوابگو نیست. برخی اوقات نتیجه دانش‌آموزی که تنها 5 ساعت مطالعه داشته، از فردی که روزانه 10 ساعت درس می‌خواند بهتر است!

در حقیقت به جای تلاش مطلق باید هوشمندانه تلاش کنیم تا با کمترین کوشش به بهترین نتایج برسیم. البته دانش‌آموزان سبک یادگیری متفاوتی دارند، اما این نکات در همه افراد موثر واقع می شود. کافی است یکبار انجام دهید!

  • قبل از ورود به کلاس، پیش‌خوانی کنید. لازم نیست صفر تا صد مطالب را بخوانید. به تیترها، تعاریف مهم، عکس و جدول‌ها دقت کرده و سوالات مهم را یادداشت کنید تا از معلم بپرسید. این کار به شما کمک می‌کند تا درس را بهتر متوجه شوید و در به یادآوری مجدد مطالب درسی بهتر عمل کنید. بیشتر رتبه‌های برتر اذعان کردند که پیش خوانی در موفقیت آن‌ها تاثیر بسزایی داشته است.
  • هنگام بی حوصلگی و خستگی مطالعه نکنید. بهتر است چند دقیقه استراحت کرده یا کاری که دوست دارید را انجام دهید و مجددا به درس خواندن برگردید. البته زمان استراحت نباید بیش از حد شود تا از رقبا عقب بمانید!
  • از منابع آموزش الکترونیک استفاده کنید. به این ترتیب در هر زمان و مکانی که بخواهید به نمونه سوالات و فیلم‌های آموزشی دسترسی دارید. امروزه اپلیکیشن ها و ویدیوهای آموزشی بسیار زیادی در دسترس دانش‌آموزان هستند که به ارتقا رتبه و معدل کمک می‌کند.
  • برای دروس مهمی مثل زیست‌شناسی و شیمی، خلاصه‌نویسی کنید. جمع کردن نکات مهم در کنار یکدیگر تاثیر بسزایی در طبقه‌بندی اطلاعات در ذهن دارد.

چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟

یکی از رازهای موفقیت در درس خواندن رتبه برترهای کنکور، خلاصه‌نویسی است. بسیاری از دانش‌آموزان از روش‌های خلاصه‌نویسی اطلاعی ندارند. یکی از بهترین شیوه‌های خلاصه‌نویسی که برای دروسی مثل زیست‌شناسی بسیار مفید است، نقشه ذهنی نام دارد.

با استفاده از مایند مپ یا نقشه ذهنی، یک درخت با چندین شاخه و زیر شاخه دارید که سیر تا پیاز نکات مورد نیازتان را بیان می‌کند. در مقالات دیگر به طور اختصاصی به نقشه ذهنی می‌پردازیم. توجه داشته باشید که خلاصه‌نویسی می‌تواند کمک بزرگی در مرور و جمع‌بندی برای کنکور شما باشد.

چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟

تحلیل آزمون، مهم‌ترین بخش موفقیت در درس خواندن

فرض کنید روزانه 12 ساعت درس می‌خوانید و سیر تا پیاز تمام کتاب را می‌دانید. هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده و همه فصل‌ها را خلاصه نویسی کره‌اید. آیا کار شما تمام شده است؟ قطعا نه. باید به دنبال راهی باشید تا آموخته‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

آزمون‌های آزمایشی بهترین راه برای محک دانش شماست. هر دو هفته یا ماهی یکبار می‌توانید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. خودتان هم می‌توانید آزمونک درست کنید، شرایط آزمون آزمایشی را در منزل فراهم کرده و ببینید در کدام مرحله هستید.

البته صرفا نمی‌توان به حل چند سوال اکتفا کرد؛ تحلیل آزمون از خود آزمون مهم‌تر است. در واقع با تحلیل آزمون نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کرده و در راستای اصلاح یا تقویت آن‌ها تلاش می‌کنید. تحلیل آزمون اصولی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • در قدم اول یک خودکار قرمز، مشکی و سبز بردارید؛ سوالاتی که اشتباه پاسخ داده‌اید را با قرمز، سوالاتی که پاسخ نداده‌اید با مشکی و سوالاتی که جواب درست دارند را با سبز علامت بزنید.
  • راه حل سوالاتی که درست پاسخ داده‌اید را بررسی کرده و نکات مهم آن را یادداشت کنید.
  • سوالاتی که پاسخ نداده‌اید را مجددا حل کرده و از مبحث آن، پنج تست حل کنید و نکات مهم را بنویسید.
  • راه حل سوالاتی که اشتباه پاسخ داده‌اید را بررسی کنید. البته بهتر است قبل از این کار، تست را مجددا حل کنید. از مبحث مورد نظر پنج تست حل کرده و نکات مهم را بنویسید.

تکنولوژی را فراموش نکنید

ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم. برای موفقیت در این عصر باید همگام با فناوری حرکت کنیم. تکنولوژی مانند سایر عرصه‌های زندگی در درس خواندن نیز نفوذ کرده است. کافی است عبارت اپلیکیشن‌های آموزشی را در اینترنت جستجو کنید تا هزاران مورد را در اختیار شما قرار دهد. با پرداخت هزینه مناسب از هرکجای ایران و در هر زمان که خواستید صدها ویدیوی آموزشی به شما تعلق می‌گیرد.

یکی از این اپلیکیشن‌های ویژه که در نوع خود متفاوت است، فاب نام دارد. در اپلیکیشن فاب تنها با پرداخت 10 هزار تومان برای هر درس به دنیایی از نکات آموزشی ویژه وارد می‌شوید. به علاوه استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری را افزایش می‌دهد. کافی است یکبار امتحان کنید!

جمع‌بندی راز موفقیت در درس خواندن رتبه‌های برتر

در این مقاله از فاب به رازهای موفقیت در درس خواندن به سبک رتبه‌های برتر پرداختیم. برای موفقیت اولین گام داشتن برنامه‌ریزی و سپس تلاش و اراده فراوان است. دیدگاه مثبتی به آینده داشته باشید تا بتوانید به جایگاه مد نظرتان دست یابید.

همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی مانند فاب تاثیر بسزایی در موفقیت شما خواهد داشت. همین حالا با ورود به سایت فاب اپلیکیشن را دانلود کرده و شیرینی آموزش مجازی را بچشید.

سوالات متداول
  • رتبه برترها چگونه درس می‌خوانند؟

    مهم‌ترین اقدامی که همه رتبه برترهای کنکور انجام می‌دهند، برنامه ریزی و تعهد به اجرای آن است.

  • چگونه زمان را مدیریت کنیم؟

    یک لیست تهیه کرده و تمام کارهای خود را یادداشت کنید. بر اساس اولویت، طبقه بندی کرده و جهت منظم‌تر شدن کارها از تکنیک پومودورو بهره بگیرید.

  • تحلیل آزمون چند مرحله دارد؟

    برای تحلیل آزمون لازم است سوالات را به سه قسمت صحیح، غلط و بدون پاسخ طبقه‌بندی کرده و طبق مقاله راهکار هر قسمت را پیش بگیرید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *