بلاگ فاب

روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار

روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار

فهرست عناوین

تا حالا براتون پیش اومده که سعی کنین یک مکعب روبیک رو حل کنین؟ اکثر ماها برای این کار تلاش کردیم و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت کلا ناامید شدیم. اما یک سری افراد رو می‌بینیم که مثلا توی یک دقیقه مکعب رو حل می‌کنن و برای ما سوال میشه که آخه چطور؟

باید گفت اکثر کسانی که مکعب روبیک رو حل می‌کنن، از فرمول پیروی می‌کنن و به همین خاطر می‌تونن توی زمان کم اون رو حل کنن. ما هم برای مطالعه‌ این دروس مهم باید از یک فرمول خاصی پیروی کنیم. توی این مقاله در مورد روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار این درس‌ها صحبت می‌کنیم.

پادکست روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

درس‌های تحلیلی و دشوار چیست؟

دروس تحلیلی و دشوار

به درس‌هایی که شما برای پاسخ‌‌دهی به سوالات‌شون نیازمند صرف مقداری وقت و تحلیل کردن مسائل باشین، درس‌های تحلیلی گفته میشه. درس‌های تحلیلی، معمولا توی نظام آموزشی ما اهمیت بالاتری دارن و توی آزمون‌های مختلف ضریب بالاتری بهشون تعلق میگیره.

یکی از عوامل اینکه این دروس ضریب بالاتری دارن، اینه که اکثر دانش‌آموزان به شکل درست در خصوص درس‌های تحلیلی مطالعه نمی‌کنن. همین باعث میشه که میزان پاسخ‌های صحیح به دروس تحلیلی کم‌تر باشه و در نتیجه ضریب‌شون بالاتر.

البته لازم به ذکره که تنوع مسائل توی درس‌‌های تحلیلی و دشوار خیلی بالاتره و برای همین باید خیلی بهتر و کامل‌تر براش آماده بشین. آمادگی کامل شما هم نیازمند اینه که از یک راه و روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار استفاده کنین.

چطور درس‌های تحلیلی و دشوار رو بخونیم؟

برای اینکه بتونیم بهترین نتیجه رو از مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار بگیریم، باید از یک ساختار و چارچوب هدفمند استفاده کنیم. باید برای این کار بهترین برنامه و روش رو داشته باشیم تا بتونیم حداکثر یادگیری رو داشته باشیم.

مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار، ممکنه از نظر خیلی‌ها سخت و ترسناک به نظر برسه. ولی باید بگم که وقتی این کار رو به اجزای کوچیک‌تر تقسیم کنین و مرحله به مرحله پیش برین، روند مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار خیلی براتون ساده‌تر میشه و می‌تونین کلی مطلب رو توی زمان نسبتا کم‌تری یاد بگیرین.

روش خوندن دروس تحلیلی

برای این‌ کار، می‌تونین از روش‌های مختلفی استفاده کنین و محدودیتی نداره. می‌تونین هم خودتون روش ابداع کنین و هم می‌تونین از روش‌هایی که بقیه به شما میگن استفاده کنین. در ادامه یک روش مطالعاتی براتون آورده شده که می‌تونین ازش استفاده کنین:

مرحله اول: درک کامل مفهوم درس‌ها

اکثر دانش‌آموزان اشتباهی که می‌کنن، اینه که صرفا مطالب رو حفظ می‌کنن. مثلا توی درس فیزیک، فقط فرمول‌ها رو حفظ می‌کنن و مطالب و مفاهیم رو به صورت کامل متوجه نمیشن.

این باعث میشه که وقتی یک مقدار سوال‌ها پیچیده طرح بشن و نیازمند فکر و بررسی باشن، شخص نتونه از پسش بر بیاد چون به نوعی مطالب رو سطحی یاد گرفته.

پس برای اینکه بتونین انواع و اقسام مدل سوال‌ها رو حل کنین و به جواب برسین، مفاهیم به کار رفته توی اون درس رو کامل بفهمین. سعی کنین در مورد چرایی مفهوم‌های مختلف توی درس‌های تحلیلی و دشوار فکر کنین و سوال بپرسین. مثلا صرفا فرمول شتاب رو حفظ نکنین، بلکه واقعا درک کنین که چرا واحد شتاب میشه متر مربع بر ثانیه.

سعی کنین از زوایای مختلفی به مسائل و مفاهیمِ توی دروس نگاه کنین و صرفا به تعریفی که خود کتاب درسی بهتون میده قانع نباشین. دنبال این باشین که مسائل مختلف رو به هم مربوط کنین و از دل اون‌ها به نتیجه‌گیری‌های کامل‌تری برسین. این باعث میشه هر چقدر هم که مسائل رو پیچیده طراحی کنن، شما به خاطر تسلط روی مباحث مختلف بهترین عملکرد رو داشته باشین.

همین حالا بخون!  برنامه‌ریزی معکوس

مرحله دوم: حل و بررسی سوالات درس‌های تحلیلی و دشوار

برای اینکه توی درس‌های تحلیلی و دشوار بتونین بهترین عملکرد رو داشته باشین، صرف مطالعه و درک مفاهیم نمی‌تونه بهتون کمک کنه. این مثل اینه که کلی کتاب در مورد شنا و چگونگی شناور موندن انسان روی آب بخونین و از نظر فیزیکی حسابی بررسیش کنین اما خودتون شنا نکنین. تا زمانی که وارد آب نشین و شنا نکنین نمی‌تونین اون رو یاد بگیرین و توی اون پیشرفت کنین.

در مورد درس‌های تحلیلی و دشوار هم همین مسئله صدق میکنه. توی دروس حفظی مثل زبان انگلیسی، شما درس رو با مطالعه یاد می‌گیرین. اما توی درس‌های تحلیلی و دشوار، وقتی مطالب رو مطالعه می‌کنین تازه فرایند یادگیری شما آغاز میشه.

مرحله‌ اصلی رشد و پیشرفت شما توی درس‌های تحلیلی و دشوار، بعد از مطالعه و حین حل مسائله، وقتی که با سوالات مختلف برخورد می‌کنین، اونجاست که باید تلاش کنین و واقعا یاد بگیرین.

بررسی سوالات دروس تحلیلی

این نکته باید یادتون باشه که صرف حل مسائل باعث نمیشه شما بهتر بشین. توی درس‌های تحلیلی و دشوار، هربار که یک سوال رو حل می‌کنین، باید بعدا بهش سر بزنین و مرورش کنین.

در کنار اون، وقتی به یک سوال برمی‌خورین که نمی‌تونین حلش کنین، نباید سریع به پاسخنامه مراجعه کنین و جواب درست رو ببینین. باید کلی با سوال کلنجار برین و اگه نتونستین، چند دقیقه یا ساعت از سوال دور بشین و بعدا دوباره امتحان کنین. این باعث میشه کم کم مغزتون به پیدا کردن پاسخ مسائل عادت کنه.

مرحله سوم: داشتن برنامه منظم برای مرور درس‌های تحلیلی و دشوار

مطالب درس‌های تحلیلی و دشوار، معمولا مطالب فرّاری هستن و به راحتی فراموش میشن. برای همین وقتی یک مطلب رو یاد می‌گیرین، به همون بسنده نکنین و بعد چند وقت، باز هم به مفاهیم سر بزنین و سوالات مختلف رو دوره کنین.

مرور درس‌های تحلیلی و دشوار باعث میشه نقطه ضعف‌های خودتون رو پیدا کنین و کم کم مطالب وارد حافظه بلندمدت و ضمیر ناخوداگاه‌تون میشه و موندگاری عمیق‌تری پیدا می‌کنه. مرور، یکی از روش‌های درس خواندن رتبه‌ برتر‌هاست.

برای طراحی یک برنامه منظم، می‌تونین برای هر درس زمان خاصی رو در نظر بگیرین، مثلا یک یا دو ماه بعد از گذروندن یک سرفصل توی یک درسی، بهش برمی‌گردین و مثلا دو روز براش وقت می‌ذارین.مرور درس‌های تحلیلی

برای این کار، خلاصه‌نویسی بهتون خیلی کمک می‌کنه تا مطالب رو به خوبی به یاد بیارین. چون قبلا این مفاهیم رو درک کردین و سوالاتش رو حل کردین، با یک مرور کلی و مرور کلید واژه‌ها می‌تونین اطلاعات مربوط به اون مبحث رو توی ذهن خودتون زنده کنین.

خلاصه‌نویسی یکی از بهترین روش‌های درس خوندنه که لازمه حتما ازش استفاده کنین.

مرحله چهارم: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی

برای اینکه مطالب رو بفهمین، می‌تونین بارها کتاب درسی رو مرور کنین. اما کتاب‌های کمک آموزشی به شما این امکان رو میده که از طرق مختلفی یک مسئله رو یاد بگیرین و از مفاهیم، تصویر عمیق‌تری توی ذهنتون نقش ببنده.

خیلی از کتاب‌هایی که برای درس‌های تحلیلی و دشوار طراحی میشن، فرمول‌ها و تکنیک‌های ساده‌‌تری برای حل مسائل ارائه میدن که می‌تونین ازش استفاده کنین و توانایی خودتون رو توی حل مسائل این درس‌ها بهبود ببخشین.

همین حالا بخون!  بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

رفیق فاب برای درس‌های تحلیلی و دشوار

مطالعات جهانی نشون داده که آموزش‌های دیداری و شنیداری کمک بیشتری به یادگیری دانش‌آموزان کرده. شما هم می‌تونین به جای استفاده از کتاب‌های پرحجم و پیچیده برای حل سوالات تحلیلی از اپلیکیشن آموزشی فاب استفاده کنین.

توی دوره‌های آموزشی که در اپلیکیشن فاب قرار داره شما می‌تونین به ساعت‌ها آموزش درس‌های تحلیلی و دشوار دست پیدا کنین که توسط اساتید مجرب به زبانی ساده تدریس شده است.

همچنین با دانلود اپلیکیشن فاب توی وقت و هزینه‌تون صرفه‌جویی بسیاری کردین.

جمع‌بندی درباره روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار

درس‌های تحلیلی هم مثل درس‌های دیگه به راحتی قابل یادگیری هستن و می‌تونین توش نمرات خوبی کسب کنین. فقط کافیه که بهترین روشی که برای شما جواب میده رو پیدا کنین تا بتونین درس‌های تحلیلی و دشوار رو هم به بهترین نحو یاد بگیرین.

پیشنهاد ما به شما، اپلیکیشن فاب است. توی این نرم‌افزار، می‌تونین به محتوای درسی ارزان و حرفه‌ای دسترسی داشته باشین و از هر جای ایران آموزش‌ درس‌های تحلیلی و دشوار رو دریافت کنین که خیلی به روند یادگیری‌تون کمک میکنه. این اپلیکیشن رو می‌تونین از صفحه‌ اصلی سایت فاب دانلود کنین.

سوالات متداول
شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *