بلاگ فاب

مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق

مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق

فهرست عناوین

تقریبا همه خانواده‌ها دوست دارن که بچه‌هاشون توی تحصیلاتشون موفق بشن. خود دانش‌آموزها هم مطمئنا دوست دارن که توی مدرسه و کنکور به موفقیت برسن.

برای این کار خوبه که مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق رو بدونین تا شاید با الگو گرفتن از اون‌ها بتونین به موفقیت نزدیک‌تر بشین.

ما توی این مقاله از فاب قصد داریم شما رو با ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق آشنا کنیم.

البته همیشه تاکید داشتیم که خودتون رو با هیچ کس دیگه‌ای مقایسه نکنین، بلکه سعی کنین خودتون رو با توجه به توانایی‌هاتون بسنجین.

هدف اصلی ما هم معرفی ویژگی‌هایی است که یک دانش‌آموز رو توی مسائل تحصیلی به موفقیت می‌رسونه.

برای اینکه بیشتر با این ویژگی‌ها آشنا بشین و بتونین توی خودتون این ویژگی‌ها رو پرورش بدین این مقاله رو تا آخر دنبال کنین.

دانش‌آموزان موفق چه ویژگی‌هایی دارن؟

هر جایی شنیدین که یکی بهتون گفت فلانی باهوشه، استعداد داره، زرنگه و تو باهوش زرنگ نیستی، همونجا با نهایت احترام صحبتشون رو قطع کن و بهشون بگو چیزی به اسم استعداد ذاتی وجود نداره.

اگه بخوایم علمی به این قضیه نگاه کنیم، شرایط خانوادگی، ژن و موقعیتی که کودک توی اون متولد میشه و رشد پیدا میکنه (مخصوصا تا هفت سالگی) خیلی توی ایجاد استعدادها تاثیر داره.

دانش‌آموزان موفق چه ویژگی‌هایی دارن؟

اما هیچ بچه‌ای از بدو تولد خنگ یا نابغه نیست. اون‌ها فقط باید روش درس خوندن نابغه‌ها رو یاد بگیرن. خیلی از دانش‌آموزانی که توی مدرسه نتایج خوبی نمی‌گیرن شاید اگه کمی بیشتر روی خودشون و یک سری ویژگی‌هایی که توی ادامه مقاله معرفی می‌کنیم، کار کنن بتونن جزو شاگردهای اول کلاس تبدیل بشن.

ذهنیت برنده داشته باش

خیلی از دانش‌آموزانی که توی درس و مدرسه موفق نمیشن، باخت رو از قبل قبول کردن. در عوض خیلی از دانش‌آموزانی که توی مدرسه نمرات خوبی می‌گیرن دارای ذهنیت برنده هستن.

شاید هر دو دانش‌آموز به یک میزان تلاش کنن اما این ذهنیت برنده‌ است که یکی رو موفق و دیگری رو جزو دانش‌آموزهای تنبل به حساب میاره.

برای اینکه بتونین ذهنیت برنده رو توی خودتون پرورش بدین باید یک لیست از توانایی‌هایی که دارین بنویسین. کوچک‌ترین و کم اهمیت‌ترین توانایی‌ها رو هم وارد لیست کنین.

روی اون‌ها تمرکز کنین و سعی کنین توی هر کدوم خودتون رو ارتقا بدین. دونستن مزایا و استعدادهای شخصی یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس و داشتن ذهنیت برنده است.

همین حالا بخون!  کتاب‌هایی برای بهتر درس خوندن دانش‌آموزان

تاتاکاعه! (مبارزه کن!)

مبارزه کن، تسلیم نشو، نذار حرف‌های بقیه به واقعیت تبدیل شه. شاید فقط خودت بدونی که چقدر مبارزه کردی، چقدر تلاش کردی و چقدر مستحق بردی. ولی ممکنه بقیه این تلاش رو نبینن، این سختی‌های که تو میکشی رو درک نکنن و کارهات رو کوچک بشمرن.

تاتاکاعه! (مبارزه کن!)

تو تا وقتی مستحق موفق شدنی که مبارزه میکنی. شکست واقعی وقتی نیست که نمره‌هات خوب نمیشن؛ وقتیه که دست از مبارزه بکشی.

اهدافت رو مشخص کن

تقریبا همه دانش‌آموزان موفق اهدافشون رو از قبل مشخص می‌کنن. لازم نیست که حتما هدفتون رو بذارین قبولی توی آزمون‌های ورودی ناسا بعد نمره ریاضی‌تون بشه ۷.

از قدم‌های کوچک شروع کنین. با هر بار موفق شدن توی اهداف کوچک، انگیزه‌تون برای ادامه بیشتر میشه و می‌تونین اهداف بزرگتری رو برای خودتون انتخاب کنین.

حتما یادتون باشه برای اهدافی که انتخاب می‌کنین هم هدف داشته باشین. مثلا وقتی می‌گین که می‌خواین امسال نمره‌هاتون بالای ۱۵ بشه، این رو هم مشخص کنین که چرا باید برای این کار تلاش کنین.

با بقیه همکاری کن

دانش‌آموزان موفق کسانی هستن که سعی می‌کنن مدام از محیط و آدم‌های اطرافشون بی‌آموزن. این دسته از افراد همیشه در حال یادگیری هستن و هیچ‌وقت فکر نمی‌کنن که همه مسائل عالم رو می‌دونن.

با بقیه همکاری کن

شاید فکر کنین که دانش‌آموزان موفق کسانی هستن که تنهایی همه کارها رو می‌کنن. اما بهتره بدونین یکی از ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق همین همکاری کردن و داشتن تعامل مثبت با آدم‌های اطرافشونه.

وابسته به کسی نباش

شاید فکر کنین این ویژگی با ویژگی بالایی تناقض داشته باشن. اما منظور از وابسته نبودن به کسی اینه که، انتظار نداشته باشی که بقیه برات تصمیم بگیرن یا اینکه منتظر باشی تا اون‌ها برای تو کاری انجام بدن.

درسته که باید با بقیه افراد هم همکاری کرد، اما این رو بدون که این خودت هستی که بزرگترین کارها رو در حق خودت میکنی.

وقتی که خودت رو وابسته کسی بدونی، برای هر مشکلت یک بهونه داری و اون‌ هم آدم‌های اطرافت هستن. اما اگه روی پاهای خودت واستی، بعد از هر شکست به جای بهونه آوردن و گیر دادن به بقیه، روی خودت و ضعف‌هات کار میکنی.

اعتماد بقیه رو به دست بیار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق که اون‌ها رو نسبت به بقیه متمایز میکنه، قابل اعتماد بودن اون‌هاست.

خیلی مهمه که به عنوان یک فرد قابل اطمینان یا یک دوست، فرزند، برادر یا خواهر بتونن روی شما حساب کنن.

خیلی از معلم‌ها و معاون‌ها بعضی از کارهای خودشون رو به دانش‌آموزان موفق محول می‌کنن. چونکه این انتظار رو از اون‌ها دارن که به خوبی از پس کارها بر میان.

پس اگه کسی به شما اعتماد کرد و کاری رو بهتون سپرد سعی کنین این کار رو به بهترین نحو انجام بدین تا بتونین اعتماد بقیه رو به دست بیارین.

همین حالا بخون!  بهترین اپلیکیشن آموزشی درسی

پرسشگر باشین

تفکر انتقادی و روحیه پرسشگری از جمله ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق به حساب میاد. اون‌ها همیشه به دنبال یافتن راه‌های جدید هستن و دوست دارن که همه چیز رو به چالش بکشن.

جواب‌های سطحی اون‌ها رو راضی نمیکنه و دنبال جواب‌های کامل‌تری می‌گردن. پرورش پرسشگری و تفکر انتقادی تا حد زیادی به والدین مربوط میشه.

منظم باشین

چرا منظم بودن جزو مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفقه؟

شاید مرتب کردن اتاق خیلی کار دوست داشتنی نباشه. شاید خیلی کسی حوصله نداشته باشه که کمدش رو تمیز کنه. وقتی که از خواب بیدار میشین شاید حال نداشته باشین که تختتون رو مرتب کنین.

منظم باشین

اما این موارد موفقیت شمار و تضمین میکنه. چونکه احساس مسئولیت رو بهتون یاد میده، تنبلی‌تون رو کاهش میده و باعث میشه آرامش فکری بیشتری داشته باشین.

پس بهتره بدونین که ویژگی دانش‌آموزان موفق از اتاق خواب اون‌ها شروع میشه.

با معلم‌هاتون ارتباط بگیرین

یک سری از دانش‌آموزان به واسطه تربیت و شخصیت‌شون ارتباط خوبی می‌تونن با معلم‌ها بگیرن. یک سری دیگه هم هستن که کلا دوست ندارن خیلی خودشیرنی کنن و برای همین ارتباطی با معلم‌ها نمی‌گیرن.

اما یکی از ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق و از روش‌های درس خوندن رتبه‌ برتر‌ها، برقرار ارتباط با محیط اطراف و به خصوص معلم‌ها است.

شاید شما خیلی تلاش کنین ولی معلم‌هاتون این تلاش رو نبینن. به هر حال اون‌ها ممکنه صدها شاگرد داشته باشن و نتونن که عملکرد هر دانش‌آموز رو به خوبی رصد کنن.

این دیگه وظیفه خود شما است که بتونین با ارتباط موثری که با معلم‌تون می‌گیرین، تلاش‌ها و زحمت‌هاتون رو به اون‌ها نشون بدین.

این حس که زحمات شما دیده شده انگیزه‌تون رو برای موفقیت بیشتر میکنه.

کنجکاو باشین!

اکثر دانش‌آموزان از بدو کودکی حس کنجکاوی دارن. شاید خیلی لازم نباشه که روحیه کنجکاوی رو توی خودتون افزایش بدین، ولی خیلی مهمه که اون‌ها رو سرکوب نکنین.

اگه یکی بهتون گفت که بیش از حد سوال می‌کنین ناراحت نشین و دست از سوال کردن نکشین.

کنجکاو باشین!

یک ضرب‌المثل قدیمی چینی هست که میگه: کسی که می‌پرسه برای پنج دقیقه نادونه و کسی که نمی‌پرسه تا ابد نادون می‌مونه.

این دنیا هنوز خیلی جا برای کشف کردن داره. پس مدام در حال یادگیری باشین و بگردین تا چیزهای جدیدی یاد بگیرین.

ویژگی خانواده‌های دانش‌آموزان موفق

هیچ پیشانی هیچ کودکی نوشته نشده که توی آینده موفق میشه یا نه. درسته که ژن خیلی تاثیر داره. نمیشه از نقش اراده و نیروهایی که توی وجود آدم هستن چشم پوشی کرد.

اما بیشترین توی پرورش کودکان موفق، محیط اطراف، شرایط زندگی، طبقه اجتماعی و خانواده فرد بیشترین تاثیر رو میذارن.

به همین دلیل نیاز دونستیم تا برخی از ویژگی‌های خانواده‌های دانش‌آموزان موفق رو هم بگیم تا والدین هم بدونن که چطور ویژگی‌های مثبت رو توی فرزندانشون ایجاد کنن.

حمایتگر باشین

بزرگترین و دلگرم کننده‌ترین چیز برای کودکان، حمایت خانواده است. شاید اون‌ها توی مدرسه تشویق بشن، بین دوستانشون موفق به نظر بیان و نظر مثبت اطرافیان رو جلب کنن؛ ولی توی خونه سرکوفت بشنون و ملامت بشن.

به کلی روحیه اون‌ها می‌ریزه. ذره‌ای از ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق توی کسانی که مدام مورد سرزنش قرار می‌گیرن وجود نداره.

حمایتگر باشین

این دسته از کودکان تا آخر عمر خودشون رو مقصر، بی‌عرضه و بی‌لیاقت می‌دونن.

پس میشه گفت مهم‌ترین ویژگی خانواده‌های دانش‌آموزان موفق، حمایت بی چون و چرای والدینه.

صبور باشین

ما آدم بزرگ‌ها خیلی اوقات صرفا زمان حال رو می‌بینیم. برای مثال ممکنه این سوال برامون پیش بیاد که چجوری فرزندمون نفهمیده که ۳ × ۵ چند میشه؟ ولی یادمون رفته که خودمون چقدر طول کشید تا تونستیم جدول ضرب رو حفظ کنیم.

پس صبور باشین و انتظار نداشته باشین که فرزندانتون آنی و فوری همه چیز رو یاد بگیرن. به اون‌ها فرصت اشتباه کردن بدین و موقع یاد دادن موضوعات بهشون صبور باشین.

به سلامت روان فرزندان اهمیت بدین

فکر نکنین اضطراب برای آدم بزرگ‌هاست. این روز‌ها به دلیل بد بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، آسیب‌های روانی به کودکان هم رسیده.

خیلی از اون‌ها توی دوران دبستان دچار افسردگی میشن، اضطراب و استرس زیادی رو تحمل می‌کنن و همین دلایل باعث افت تحصیلی اون‌ها میشه.

مدام با کودکانتون حرف بزنین، اون‌ها رو از فضاهای متشنج دور کنین و از پرخاش کردن خودداری کنین.

همین حالا بخون!  تاثیر شبکه‌های اجتماعی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

راه‌های بهبود سلامت روان فرزندان

اگه دوست دارین که فرزندان شما ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق رو دارا باشن باید بتونین به خوبی از سلامت روان اون‌ها مراقبت کنین.

شما می‌تونین برای بهبود سلامت روان فرزندانتون کارهای زیر رو انجام بدین:

  • به تغذیه اون‌ها اهمیت بدین؛
  • دست از سرکوب کردن بکشین؛
  • مراقب ذهنیت کنجکاو اون‌ها باشین؛
  • همراهشون باشین؛
  • تفریح‌های خونوادگی رو فراموش نکنین.
    راه‌های بهبود سلامت روان فرزندان

به قوانین احترام بذارین

اگه فکر می‌کنین که فرزند سرکشی دارین که درس نمی‌خونه و اتاقش رو مرتب نمی‌کنه و به موقع سر میز شام حاضر نمیشه باید به خودتون یادآوری کنین که خودتون چه در زمان کودکی و چه در بزرگسالی به قوانین احترام می‌ذارین؟

اولین و مهم‌ترین الگوی رفتاری کودکان والدین اون‌ها هستن. اگه فرزندی ببینه که پدر یا مادرش به قوانین احترام نمی‌ذارن مطمئنا خودشون توی آینده سرکش و یاغی بار میان.

پس اگه دوست دارین که فرزندانتون ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق رو داشته باشن، خودتون هم باید به قوانین موجود توی جامعه احترام بذارین تا اون‌ها هم از شما یاد بگیرن.

جمع‌بندی مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق

داشتن ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق یکی از آرزوهای بزرگ خانواده‌ها و دانش‌آموزانه.

ما سعی کردیم توی این مقاله به طور کامل توضیح بدیم که بسیاری از مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق ذاتی نیست بلکه کسب کردنیه.

خانواده‌ها و خود دانش‌آموزها می‌تونن با همکاری هم این ویژگی‌ها رو پرورش بدن.

تسلیم نشدن، صبوری، تفکر انتقادی و تعامل مناسب با محیط و آدم‌های اطراف از مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق به حساب میاد.

سوالات متداول
  • مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفق چیست؟

    هدف داشتن، برنامه‌ریزی و برخورداری از حمایت خانواده از بزرگترین ویژگی‌های دانش‌آموزان موفقه. به طور کامل‌تر توی مقاله این ویژگی‌ها رو توضیح دادیم.

  • چطوری تعامل خوبی با بقیه داشته باشیم؟

    این کار رو به عادت تبدیل کنین. سعی کنین قبل از اینکه کسی به شما سلام کنه شما به اون سلام کنین؛ مخصوصا اگه بزرگتر باشه. اینجوری اعتماد به نفستون بیشتر میشه و می‌تونین با بقیه بهتر ارتباط بگیرین.

  • تفکر انتقادی یعنی چه؟

    یعنی اینکه مدام سوال بپرسین و هر چیزی رو با یک بار گوش دادن قبول نکنین. سعی کنین خودتون به جواب برسین نه اینکه از بقیه انتظار داشته باشین شما رو به جواب برسونن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *