بلاگ فاب

روش درس خوندن نابغه‌ها

روش درس خوندن نابغه‌ها

فهرست عناوین

خیلی از شما ممکنه محصل باشین و دلتون بخواد که توی امتحانات بهترین نمرات رو بگیرین و دروس خودتون رو خیلی خوب یاد بگیرین. برای اینکه این اتفاق بیوفته باید سبک درس خوندن‌تون درست و اصولی باشه و حتی مثل نابغه‌ها درس بخونین. درسته که نابغه‌ها هوش بالایی دارن اما قطعا سبک درس خوندن‌شون هم خاصه که باعث شده تبدیل بشن به نابغه.

پس اگه روش درس خوندن نابغه‌ها رو بلد باشین می‌تونین به نتایج خیلی خوبی از درس خوندن‌تون برسین.

درس خوندن به روش نابغه‌ها

درس خوندن به سبک نابغه‌ها چطوریه؟

مهم‌ترین نکته اینه که نابغه‌ها یک برنامه درسی استاندارد و اصولی دارن و طبق اون برنامه درس می‌خونن و پیش میرن، از طرفی وقتی دارن درس می‌خونن به هیچ چیزی فکر نمی‌کنن جز درس و خیلی نکات دیگه که در ادامه اون‌ها رو به شما می‌گیم و در واقع این‌ نکاتی که گفته میشه، اصول مطالعه استاندارده.

عواملی که حواس شما رو پرت می‌کنن از خودتون دور کنین

تلفن همراه، تلویزیون و … از عواملین که اگه موقع درس خوندن کنار شما باشن، حواس‌تون رو از درس خوندن پرت می‌کنن.

عواملی که حواس شما رو پرت می‌کنن از خودتون دور کنین

پیشنهاد میشه که توی محیط کاملا آروم و بدون سر و صدا و وسیله‌های اضافی درس بخونین. گوش دادن به یک موزیک بی کلام هم می‌تونه به شما کمک کنه که روی درس خوندن تمرکز کنین و شلوغی‌های اطراف، مزاحم درس خوندن‌تون نشه. با دور کردن عوامل حواس پرتی، می‌تونین درس خوندن به سبک نابغه‌ها رو تجربه کنین.

برای خودتون هدف تعیین کنین

اگه می‌خواین درس خوندن به روش نابغه‌ها رو انجام بدین باید برای درس خوندن‌تون هدف تعیین کنین. نابغه‌ها افرادین که انگیزه کافی از درس خوندن رو دارن و این انگیزه، از همون هدفی که برای خودشون تعیین کردن میاد. شما هم می‌تونین هدف‌هایی رو مشخص کنین مثلا رسیدن به نمرات بالا، قبولی توی دانشگاه، قبولی توی مدرسه تیزهوشان، رسیدن به شغل ایده آل در آینده و … .

حتی هدف‌های کوچک‌تر و قابل دسترس‌تری هم می‌تونین برای خودتون تعیین کنین. برای مثال به خودتون بگین من باید تا سه ساعت دیگه فلان مبحث زیست رو بخونم و یاد بگیرم و اگه تونستم بهش عمل کنم برای خودم یک جایزه می‌گیرم (یا هر چیزی که دوست دارین).

اینجوری دیگه تمام تلاش‌تون رو می‌کنین که بتونین توی سه ساعت آینده اون مبحث رو بخونین تا به جایزه‌ای که تعیین کردین برسین. داشتن هدف به شما انگیزه میده برای ادامه دادن و تلاش کردن.

همین حالا بخون!  تاثیر فلش کارت در یادگیری دانش‌آموزان

ساعت مناسب درس خوندن‌تون رو پیدا کنین

بدن افراد مختلف با همدیگه متفاوته و بهترین ساعت‌هایی که برای درس خوندن اون‌ها وجود داره‌ام با هم فرق داره. مثلا ممکنه یک نفر اگه ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر درس بخونه بهترین جواب رو بگیره و یک نفر دیگه اگه از ساعت 7 صبح شروع کنه به درس خوندن براش بازدهی بیشتری داشته باشه. پس خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین و دنبال ساعت مناسب درس خوندن خودتون بگردین.

داشتن برنامه درسی استاندارد

همونجوری که توی ابتدای این مقاله گفتیم، نابغه‌ها برای خودشون یک برنامه درسی خوبی دارن و طبق اون برنامه درس می‌خونن و پیش میرن.

داشتن برنامه درسی استاندارد

برنامه درسی داشتن روش درس خوندن رتبه‌ برتر‌هاست و به شما کمک می‌کنه که ذهن‌تون به یک آرامش و نظم خوبی برسه و بدونه که الان دقیقا قراره چیکار کنه.

مهمه که برنامه درسی که طبق اون درس می‌خونین به صورت منحصر به فرد و فقط برای خودتون باشه نه کس دیگه. همچنین یک برنامه درسی با کیفیت، برنامه‌ایه که منعطف باشه و زمان جبرانی توی اون در نظر گرفته شده باشه.

در نظر گرفتن زمانی برای تجدید انرژی

اگه شما فردی باشین که مدام و پشت سر هم درس می‌خونین و هیچ استراحتی ندارین بعد از مدتی بدن‌تون کم میاره و دیگه انرژی زیادی برای تلاش کردن نداره.

خیلی مهمه که بعد از هر حداقل نیم ساعت درس خوندن، درس و کتاب رو ببندین و حدود 5 دقیقه استراحت کنین. توی تایم استراحت اصلا نباید به درس فکر کنین، این تایم برای اینه که ذهن و بدن‌تون استراحت کنه و با انرژی بیشتری دوباره به درس خوندن برگردین. همچنین تفریح‌ها و سفرهای دوره‌ای هم برای تجدید انرژی خیلی کمک کننده‌ست.

همین حالا بخون!  خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

مرور مباحث به سبک نابغه‌ها

اگه می‌خواین از درس خوندن‌تون نتیجه بگیرین باید بدونین که مرور کردن مطالب خونده شده یکی از نکات مهم درس خوندن به سبک نابغه‌ها است.

امکان نداره شما با یک بار خوندن بتونین مبحثی رو یاد بگیرین و به سوالاتش جواب بدین. خیلی مهمه مطلبی رو که یک بار خوندین، توی دفعات مختلف مثلا بعد از 24 ساعت و دوباره بعد از حداقل سه روز تا یک هفته بعد، اون مبحث رو برای خودتون مرور کنین تا یادآوری بشه و در ذهن‌تون تثبیت بشه.

بعضی از دروس ممکنه سخت‌تر باشن و نیاز به تعداد دفعات مرور بیشتری داشته باشن و بعضی‌ها رو هم ممکنه با مرور کمتر بتونین یاد بگیرین.

نوشتن نکات مهم درس

خیلی خوبه که اگه در حال مطالعه هر مبحثی که هستین، بعد از خوندن هر پاراگراف، نگاه کنین که چه نکات مهمی از اون می‌تونین بیرون بیارین و اون‌ها رو بنویسین. کتاب‌های تقویتی هم با درسنامه‌هایی که دارن اون مبحث رو تکمیل می‌کنن و شما می‌تونین نکات مهم اون درسنامه‌ها رو برای خودتون بنویسین.

نوشتن نکات مهم درس

چیزهایی که یاد گرفتین رو به دیگران آموزش بدین

روش درس خوندن نابغه‌ها چجوریه؟ اون‌ها معمولا وقتی یک مبحث رو می‌خونن برای اینکه کامل یاد بگیرن، همون مطلب رو یا برای خودشون بازگو می‌کنن و یا به دیگران آموزش میدن.

این روش، یکی از بهترین روش‌ها برای ثبت مطالب توی ذهنه. اگه بتونین مطلبی که خوندین رو به طور کامل و با جزئیات برای خودتون یا دیگران بازگو کنین یعنی اون مطلب رو به خوبی یاد گرفتین.

ولی اگه نتونستین، بررسی کنین که ایراد کارتون کجا بوده و بعد سعی کنین اون رو اصلاح کرده و دوباره همون مطلب رو بازگو کنین تا دیگه خیال‌تون راحت باشه که اون رو خوب یاد گرفتین.

شرکت کردن در آزمون‌های آزمایشی

آزمون‌های آزمایشی به شما کمک می‌کنن تا خودتون رو بسنجین و ببینین که آیا می‌تونین به سوالات مربوط به مطلبی که خوندین و فکر می‌کردین کامل یاد گرفتین جواب بدین یا نه؟

تحلیل آزمون هم خیلی مهمه پس بعد از آزمون، اون رو فراموش نکنین.

همین حالا بخون!  5 گام مهم برای افزایش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان

مطالعه مستمر و جدی

اگه می‌خواین به نتایج خیلی خوبی برسین و موفق بشین باید هم تلاشگر و با پشتکار باشین و هم مطالعه مستمر داشته باشین.

یعنی نباید اینجوری باشه که یک روز درس بخونین و روز بعدش نخونین. یک روز زیاد مطالعه کنین و روز بعدش میزان مطالعه‌تون خیلی کم باشه.

پیوسته و آهسته پیش رفتن خیلی موثر تر از اینه که یک روز سریع پیش برین و یک روز قدمی برندارین.

مراحل درس خوندن به شیوه نابغه‌ها

درس خوندن چند تا مرحله داره و اگه شما طبق این مراحل درس بخونین می‌تونین یادگیری باکیفیت و مطمئنی داشته باشین.

مراحل درس خوندن به شیوه نابغه‌ها

1. نگاه کلی به مباحث

در مرحله اول بهتره که یک نگاه اجمالی و کلی به مباحثی که قراره بخونین بندازین. این کار نباید بیشتر از پنج دقیقه وقت شما رو بگیره. توی این مرحله، شما باید کتاب رو دست گرفته و صفحات اون رو فقط ورق بزنین تا ببینین مطلبی که می‌خواین بخونین اصلا در مورد چیه؟

2. ایجاد سوال از مباحث

در مرحله دوم سعی کنین یک دور اون مبحث رو بخونین تا آشنایی شما با اون مطلب بیشتر بشه و زمانی که دارین می‌خونین شروع کنین به طرح سوال از اون مبحث و خودتون به اون سوالات جواب بدین.

3. مطالعه عمیق‌ و جزئی‌تر

آخرین مرحله اینجوریه که حالا شما باید اون مطلب رو خیلی عمیق و با کیفیت و با همه جزئیاتی که داره بخونین و یاد بگیرین و بعدش شروع کنین برای خودتون بازگو کردن.

اینجوری درس خوندن‌تون به سبک نابغه‌ها خیلی نزدیک میشه.

همین حالا بخون!  تاثیر شبکه‌های اجتماعی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

جمع‌بندی روش درس خوندن نابغه‌ها

توی این مقاله روش درس خوندن نابغه‌ها رو بررسی کردیم و نکات مهم مطالعه‌ای اون‌ها رو باهم دیدیم و متوجه شدیم که این افراد با به کارگیری یک سری مراحل ساده، تونستن به موفقیت برسن.

پس پیشنهاد می‌کنیم شماام به همه نکات گفته شده توی این مقاله عمل کنین تا تبدیل بشین به یکی از افراد موفق.

اگه دنبال منابع آموزشی با کیفیت هستین که سطح تحصیلی خودتون رو ارتقا بدین، اپلیکیشن فاب رو نصب کنین و بعد از مشخص کردن پایه و رشته تحصیلی‌تون، فیلم‌های آموزشی مربوطه رو با کمترین هزینه دریافت کنین.

همچنین اگه می‌خواین با روش مطالعه دروس انسانی رتبه‌های برتر آشنا بشین، می‌تونین مقاله مربوط به این موضوع رو در مجله آموزشی فاب مطالعه کنین. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودین.

سوالات متداول
  • روش مطالعه افراد نابغه چجوریه؟

    اون‌ها با تمرکز درس می‌خونن، طبق برنامه درسی مخصوص به خودشون پیش میرن، مباحث خونده شده رو مرور می‌کنن و با شرکت در آزمون‌های آزمایشی خودشون رو محک می‌زنن.

  • مراحل مطالعاتی نابغه‌ها چجوریه؟

    اون‌ها اول یک دور به صورت چشمی به مباحث نگاه می‌کنن و بعد خیلی سریع به صورت سطحی مطالب رو می‌خونن و از اون‌ها برای خودشون سوال طرح می‌کنن و در مرحله آخر اون مبحث رو عمیق و با دقت می‌خونن تا کامل یاد بگیرن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *