بلاگ فاب

ناخن جویدن در بزرگسالان

راه‌های کنترل ناخن جویدن

فهرست عناوین

ممکنه شما هم جزو افرادی باشین که قبلا عادت ناخن جویدن رو داشتین و یا الانم دارین. ناخن جویدن، عادتیه که خیلی‌ها درگیر اون هستن و اگه ادامه‌دار باشه تبدیل میشه به یک بیماری که توی علم پزشکی به اون اونیکوفاژیا میگن.

برای خیلی‌ها اذیت کننده‌ست و دوست دارن که این عادت رو ترک کنن. جویدن ناخن اگه تبدیل بشه به عادتی که ادامه داره و همیشه اون رو تکرار می‌کنین می‌تونه براتون مشکل ساز باشه.

همراه این مقاله باشین تا در مورد ناخن جویدن و راه‌های کنترل اون صحبت کنیم و شما راه‌های کنترل ناخن جویدن رو یاد بگیرین. چون ناخن جویدن بزرگسالان، یک مشکل شایعه و ممکنه خیلی از شما حتی از دوران کودکی تا حالا با اون درگیر باشین و دنبال راه‌هایی باشین که با استفاده از اون‌ها این کار رو ترک کنین.

علل جویدن ناخن

ناخن جویدن می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. از مهم‌ترین علل اون می‌تونیم مشکلات روحی، استرس و اضطراب، تنش‌های عصبی، گرسنگی و اختلال وسواس فکری و عملی رو نام ببریم.

افراد مختلف که به این دلایل شروع می‌کنن به جویدن ناخن‌هاشون، اگه این کار رو تکرار کنن براشون به عادت تبدیل میشه و بعدا حتی بدون داشتن هیچ دلیل خاصی و فقط از سر عادت، ناخن‌های خودشون رو می‌جون و نمی‌تونن این کار رو ترک کنن.

عوارض ناخن جویدن

اگه مشکل جویدن ناخن رو دارین و همیشه این کار رو انجام میدین، باید بدونین که این عادت ممکنه به شما آسیب‌های مختلفی وارد کنه و تهدیدی باشه برای سلامتی‌تون. اینجا براتون لیستی از این عوارض رو آوردیم، شاید با خوندن‌شون تصمیم بگیرین که این عادت رو ترک کنین!

به خطر افتادن زیبایی ناخن‌ها

اولین مشکلی که جویدن ناخن براتون به وجود میاره اینه که بعد از یک مدتی که این عمل رو تکرار کردین شکل ظاهری ناخن‌‌هاتون عوض میشه و اون زیبایی قبل رو دیگه نداره و تغییر شکل میده!

به خطر افتادن زیبایی ناخن‌ها

مشکل در رشد ناخن‌ها

ناخن جویدن بزرگسالان یک مسئله شایعیه که بین بعضی از افراد بزرگسال وجود داره و ممکنه خود شما هم به اون دچار باشین، ولی این رو بدونین که اگه زمانی که شما دارین ناخن‌‌های خودتون رو می‌جوین به بافت اطراف ناخن‌هاتون آسیب بزنین، ممکنه باعث بشه که رشد ناخن‌هاتون کم و یا متوقف بشه و ممکنه باعث ایجاد اختلال در کارهای روزمره‌تون هم بشه.

آسیب وارد شدن به دندان‌ها و لثه‌ها

تکرار این عادت به مرور باعث میشه که دندان‌های شما ساییده بشه و بافت لثه‌هاتون هم از بین بره یا دچار عفونت لثه بشین. آفت زدن و تبخال دهانی‌ام از عوارض دیگه‌ایه که با ناخن جویدن ممکنه براتون پیش بیاد.

مبتلا شدن به بیماری‌های گوارشی

شما با جویدن ناخن، حجم زیادی از میکروب‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها رو به دهان خودتون وارد می‌کنین و همین موضوع باعث میشه که بیماری‌های مختلف به سراغ‌تون بیاد. اتفاق دیگه‌ای که ممکنه با ناخن جویدن و ورود میکروب‌ها به دهان‌تون بیوفته اینه که دهان‌تون بوی بد بگیره و خودتون و اطرافیان‌تون رو اذیت کنه.

همین حالا بخون!  نقشه ذهنی بهترین راه رسیدن به نظم فکری

راه‌های کنترل ناخن جویدن

عادت ناخن جویدن رو نمیشه یک شبه ترک کرد، این کار نیاز به زمان داره. توی این راه باید صبور باشین و تلاش کنین و استمرار داشته باشین. اینجا بهترین راهکارهایی که برای ترک ناخن جویدن بزرگسالان وجود داره رو براتون نوشتیم:

راه‌های کنترل ناخن جویدن

دلیل ناخن جویدن خودتون رو پیدا کنین

برای اینکه بتونین یک عادتی رو ترک کنین باید اول ببینین که چرا به این عادت دچار شدین و معمولا چه زمان‌هایی اون رو انجام می‌دین؟ اگه اون دلایل رو پیدا کنین راحت‌تر می‌تونین به خودتون کمک کنین. مثلا ممکنه زمانی که استرس دارین، ناخن‌های خودتون رو بجوین، یا مثلا وقت‌هایی که دارین پیام‌هاتون رو چک می‌کنین همزمان از روی عادت، شروع به جویدن ناخن‌های خودتون هم بکنین.

اگه این دلایل و محرک‌ها رو پیدا کنین، توی اون مواقع، حواس خودتون رو بیشتر جمع می‌کنین و تعداد دفعات ناخن جویدن‌تون کمتر میشه.

ناخن‌هاتون رو کوتاه کنین

معمولا آدم‌ها وقتی که ناخن‌هاشون بلنده، بیشتر میرن سمت جویدن ناخن. پس اگه ناخن‌هاتون رو کوتاه کنین ممکنه تعداد دفعاتی که این کار رو می‌کنین کمتر بشه. اگه ناخن‌هاتون کوتاه باشه، جویدن ناخن براتون لذتی نداره و از انجام این کار پشیمون می‌شین. پس ناخن‌هاتون رو مرتب کوتاه کنین، چون اگه ناخن‌هاتون کوتاه باشه نمی‌تونین اون‌ها رو بجوین.

ناخن‌هاتون رو کوتاه کنین

دستکش بپوشین تا ناخن نجوین

اگه کوتاه کردن ناخن روتون جواب نداد و باز هم مثل قبل، عادت ناخن جویدن رو تکرار کردین، یک دستکش بپوشین یا روی ناخن‌هاتون چسب بزنین که ناخن‌های شما پوشونده بشه و وقتی خواستین ناخن جویدن رو تکرار کنین، ناخن‌هاتون در دسترس‌تون نباشن و نتونین این کار رو انجام بدین.

خودتون رو مشغول کنین

دستان خودتون رو از دهان‌تون دور کنین! خودتون رو مشغول کنین به کارهای مختلفی مثل تمیز کردن خونه، آشپزی، خیاطی، آب دادن به گل‌ها، رقصیدن، نقاشی کشیدن و.. . انقدر خودتون رو مشغول کنین که حواس‌تون از جویدن ناخن  پرت بشه. مشغول شدن به کارهای مختلف، یکی از راه‌های کنترل ناخن جویدن در بزرگسالان است.

ناخن‌هاتون رو تلخ کنین

اگه به ناخن‌هاتون چیزهایی مثل لاک یا محلول تلخ کننده ناخن بزنین، بعد از چند بار که با وجود این طعم روی ناخن‌هاتون، اون‎‌ها رو بجوین، به خاطر اون طعم بد و تلخی که داره، دیگه این کار رو تکرار نمی‌کنین و به مرور اون رو ترک می‌کنین.

برای ترک ناخن جویدن، آدامس بجوین

آدامس جویدن باعث میشه که دهان‌تون مشغول بشه و کمتر تمایل داشته باشین که ناخن‌هاتون رو بجوین و کم کم اون رو ترک کنین. البته اگه زیاد آدامس بجوین باعث میشه که دندون‌هاتون آسیب ببینه و به بیماری‌هایی مثل دیابت مبتلا بشین. پس برای کنترل ناخن جویدن بزرگسالان، گاهی اوقات جویدن آدامس توصیه میشه.

همین حالا بخون!  خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

جمع‌بندی در مورد ناخن جویدن و راه‌های کنترل اون

ناخن جویدن عادتیه که خیلی از افراد به اون بنا به دلایلی مثل انواع اختلالات اضطرابی مبتلا هستن. اگه شما هم جزو این افرادین، خوندن این مقاله رو بهتون توصیه می‌کنم تا کامل در مورد ناخن جویدن و راه‌های کنترل اون بخونین و یاد بگیرین که چجوری این کار رو ترک کنین.

البته اگه ناخن جویدن برای شما هنوز به یک عادت تبدیل نشده، هرچه زودتر انجام اون رو متوقف کنین تا به صورت همیشگی درگیرش نشین. چون اگه درگیرش بشین ممکنه براتون مشکل‌ساز بشه و ترک اون براتون خیلی سخت و زمان‌بر باشه. یاد گرفتن راه‌های کنترل ناخن جویدن به شما برای ترک این عادت کمک می‌کنه.

برای استفاده از دوره‌های مشاوره‌ای فاب، کافیه همین الان اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • ناخن جویدن چه دلایلی داره؟

    درگیری‌های ذهنی، استرس، گرسنگی و … می‌تونن از عواملی باشن که شما رو دچار عادت ناخن جویدن کنن.

  • ناخن جویدن چه مشکلاتی به وجود میاره؟

    این عادت ممکنه به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب بزنه، شما رو درگیر بیماری‌های مختلف کنه و مشکلات دیگه‌ای که توی مقاله گفتیم رو برای شما ایجاد کنه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *