بلاگ فاب

چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم؟

چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم؟

فهرست عناوین

ریاضی یک درس سخت اما شیرینه. همون اندازه که یک سری افراد از ریاضی فراری هستن، بعضی‌ها از یادگیری اون و حل مسائل مختلف ریاضی لذت می‌برن. با این‌ همه، اینکه چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم سوال و چالش خیلی از دانش‌آموزها و دانشجو‌هاست.

درس ریاضی، روش مطالعه مخصوص به خودش رو داره و خوندن اون خیلی با روش‌های مطالعه‌ درس‌های دیگه مثل شیمی، ادبیات، عربی و … متفاوته. در ادامه به بررسی این موضوع که چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم، می‌پردازیم.
پیشنهاد می‌کنیم که اگه شما هم توی این درس ضعف دارین یا دنبال یادگیری تکنیک‌های تقویت درس ریاضی برای امتحان هستین این مقاله رو تا آخر بخونین.

نحوه مطالعه ریاضی برای امتحان

برای موفقیت در امتحان ریاضی، مطالعه صرف مباحث جواب نمیده و لازمه که با روش‌های خوندن این درس به‌ خوبی آشنا باشین. روش‌ها و نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم رو باید کنار هم انجام بدین تا نتیجه خوبی از اون بگیرین.

بنابراین تلاش کنین که تمامی مواردی که در ادامه میاد رو جدی بگیرین و اون‌ها رو پیاده سازی کنین تا موفقیتتون در امتحان ریاضی تضمین بشه. روش مطالعه ریاضی برای امتحان به شرح زیره:

نحوه مطالعه ریاضی برای امتحان

مطالعه ریاضی رو به‌ موقع آغاز کنین

ریاضی درسی نیست که بشه اون رو توی یک شب و یک هفته یاد گرفت؛ مطالعه درس ریاضی رو از اول ترم تحصیلی شروع کنین تا زمان کافی برای پرداختن به همه‌ مباحث در اختیارتون باشه.

اگه قصد دارین که این درس رو با بهترین کیفیت و عمیق یاد بگیرین، پیشنهاد می‌کنیم که هر روز، مقداری از مباحث رو مطالعه کنین. در خوندن درس ریاضی، پیوستگی خیلی مهمه؛ توجه داشته باشین که نباید مطالعه و تمرین درس ریاضی رو برای مدت طولانی کنار بگذارین.

برنامه‌ریزی داشته باشین

برنامه‌ریزی، قدم اول برای موفقیت در خیلی از کار‌ها و یکی از اصول مهم در بهترین روش‌های درس خوندنه. برای اینکه به همه کارهاتون برسین و ریاضی رو هم پیوسته مطالعه کنین، لازمه برنامه‌ریزی درسی داشته باشین.

همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم، می‌تونین ساعت‌های کمی در طول روز رو به این درس اختصاص بدین؛ اما هر روز اون درس رو بخونین تا هم به بقیه کارهاتون برسین و هم مطالعه ریاضی برای امتحان تداوم داشته باشه.

هدف تعیین کنین

اگه برای خودتون هدف تعیین کنین و اون رو تحلیل و بررسی کنین، متوجه میشین که خیلی از کارهای ساده و کوچک، لازمه رسیدن شما به اون هدف بزرگ و اصلی هستن. مطالعه ریاضی برای امتحان، یک هدف کوتاه‌ مدت به‌ حساب میاد. اما یک مرحله کوچک از هدف بزرگی مثل پزشک ‌شدنه؛ پس هدف رو فراموش نکنین تا انگیزه شما از بین نره.

چطور برای امتحان ریاضی درس بخوانیم؟

اولویت با کتاب درسیه

به این موضوع توجه داشته باشین که اولویت با کتاب درسیه. خیلی از افراد برای مطالعه و یادگیری درس ریاضی اول سراغ کتاب‌های کمک آموزشی و محصولات مشابه میرن، غافل از اینکه منبع اصلی همون کتابیه که توی مدرسه تدریس میشه.

دقت کنین، حرف ما این نیست که از منابع دیگه‌ استفاده نکنین؛ برعکس، مطالعه و حل تمرین‌های این مدل کتاب‌ها خیلی مفید هستن، اما بهتره اول از همه مفاهیم کتاب درسی خودتون رو مطالعه کنین و اون‌ها رو عمیقا درک کنین، سپس سراغ منابع دیگه‌ برین. لازم به ذکره که باید از چند منبعی‌ شدن جلوگیری کنین.

حضور در کلاس رو جدی بگیرین

بعضی وقت‌ها حتی از دست دادن یک جلسه کلاس هم می‌تونه به روند یادگیری شما آسیب بزنه. تلاش کنین به صورت مداوم توی کلاس درس ریاضی حضور داشته باشین، چون که این درس خوندنی یا حفظی نیست و لازمه فردی که علم اون رو داره به شما آموزش بده.

همچنین حضور در کلاس موجب میشه که با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو بشین و بتونین سوالات خودتون رو سریع‌‌تر بپرسین و مسائلی که درک نکردین رو برطرف کنین. حضور در کلاس یکی از راه‌های قوی شدن در درس ریاضیه.

حضور در کلاس رو جدی بگیرین

شرکت در دوره‌های آموزشی فاب

اگه جلسه‌ای رو از دست دادین و مباحث رو به‌ خوبی یاد نگرفتین، می‌تونین با کمک دوره‌های آموزشی فاب اون‌ها رو جلو ببرین و مباحث رو برای خودتون جا بندازین.

توجه داشته باشین که آموزش صحیح توی درس ریاضی اهمیت زیادی داره، پس از این امر غافل نشین و به هر طریق ضعف‌هاتون رو جبران کنین. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین کمک میکنه که در هر زمان، توانایی دسترسی به آموزش‌های درس ریاضی رو داشته باشین.

مرور درس برای امتحان ریاضی

همه دروس به مرور نیاز دارن؛ اما برای مرور درس ریاضی لازمه همون روز اقدام کنین؛ توصیه میشه چند ساعت بعد از این که آموزش تموم شد، مرور رو شروع کنین تا بتونین به خوبی مطالب رو یاد بگیرین و موقع حل تمرین، تست و… نیاز به یادآوری طولانی و وقت‌گیر نداشته باشین.

همچنین با گذر زمان هم ممکنه یک سری از مطالب فراموش بشن و تنها مرور کارساز نباشه، برای جلوگیری از پیش اومدن این اتفاق از روش‌های زیر می‌تونین استفاده کنین:

  • خلاصه‌نویسی و نشانه‌گذاری نکات مهم
  • ساخت فلش کارت و یادداشت مواردی مثل فرمول‌ها
  • تحلیل تست و آزمون
  • بررسی انواع دام‌های تستی

حل تمرین، مسئله و تست

اگه براتون سواله که چطور برای امتحان ریاضی بخونیم، باید بدونین که حل مسئله‌های مختلف، تست و حل تمرین‌های زیاد چاره کار شماست. لازمه اول به تمرین‌های کتاب درسی بپردازین و بعد از اون سراغ منابع کمک آموزشی برین.

توجه داشته باشین که ممکنه بعد از مطالعه فکر کنین که به مباحث تسلط دارین اما معمولا این یک خیال بیهوده‌ست و وقتی که تمرین‌های مختلف انجام بدین، متوجه میشین که بعضی نکات رو به‌ خوبی یاد نگرفتین، پس تمرین و تکرار رو جدی بگیرین تا تسلط بالایی به مباحث ریاضی پیدا کنین.

درس‌ خوندن به ‌صورت گروهی

اکثر افراد ترجیح میدن که تنهایی درس بخونن و به طور طبیعی این امر ایرادی هم نداره؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه گروهی رو هم امتحان کنین. مطالعه گروهی درس ریاضی کمک می‌کنه که با انواع تفکر و راه‌ حل‌ها آشنا بشین و ذهنی باز‌تر داشته باشین. بحث و گفت‌و‌گو سر مسائل مختلف هم باعث یادگیری بهتر شما میشه.

درس‌ خوندن به ‌صورت گروهی

انتخاب زمان مناسب

یادگیری ریاضی کمی سخت به‌نظر میرسه، بنابراین زمانی رو برای مطالعه انتخاب کنین که بازدهی ذهنی شما بالا باشه. زمان مناسب رو با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خودتون انتخاب کنین، نه بر اساس انتخاب بقیه. توجه داشته باشین که اول صبح و آخر شب معمولا برای مرور مناسب‌تره.

جمع‌بندی در مورد اینکه چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم؟

همونطور که قبل‌تر گفتیم، روش مطالعه ریاضی برای امتحان کمی متفاوت از بقیه درس‌هاست و لازمه که تمرین و تکرار زیادی داشته باشین. توی این مقاله روش‌ها و نکات مهم درباره نحوه مطالعه صحیح این درس رو بیان کردیم. توجه کنین که لازمه آروم و با صبر و حوصله، همه‌ موارد گفته شده از جمله: برنامه‌ریزی، حل تمرین‌های متعدد و… رو انجام بدین تا نتیجه مطلوب رو به دست بیارین.

سوالات متداول
  • چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم؟

    برای مطالعه این درس باید برنامه‌ریزی داشته باشین، کتاب درسی رو اولویت قرار بدین و به موارد گفته شده توی مقاله پیش رو توجه کنین.

  • آیا ریاضی نیاز به مرور داره؟

    بله، مباحث ریاضی رو هم توی روز یادگیری مباحث و هم با گذر زمان مرور کنین تا تسلط کافی داشته باشین.

  • برای یادگیری ریاضی حضور توی کلاس مهمه؟

    بله، حضور توی کلاس ریاضی بسیار پر اهمیته و جبران غیبت فقط با مطالعه زیاد یا تدریس خصوصی به دست میاد.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *