بلاگ فاب

آموزش جدول ماتریس اول دبستان

آموزش جدول ماتریس اول دبستان

فهرست عناوین

از مباحث مهم درس ریاضیات، آموزش جدول ماتریس اول دبستانه که خیلی از دانش‌آموزان در یادگیری اون مشکل دارن! مبحث “ماتریس” از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین ساختارهای آموزش ریاضی اول دبستانه و باید دانش‌آموزان این مبحث رو به خوبی آموزش ببینن.

یکی از مشکلاتی که در کتاب ریاضی اول دبستان می‌تونیم ببینیم، اینه که توی کتاب در مورد جدول ماتریس توضیح اصولی‌ نوشته نشده؛ اما برای درک بهترش می‌تونین اپلیکیشن فاب رو نصب کنین و بحث ماتریس رو در اون به طور کامل آموزش ببینین. ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری پدیده‌های طبیعی در ریاضیات وجود داره که یکی از اون‌ها ماتریسه.

جدول ماتریس اول دبستان

جدول ماتریس در کتاب اول دبستان چیست؟

جدول ماتریس از یک سطر و ستون و چندین ردیف ساخته شده که با موضوعات مختلف پر میشه. برای مثال سطر این جدول با چند دایره در رنگ‌های متفاوت پر شده و ستون اون با چند مربع در رنگ‌های دیگه. بعد توی ردیف‌های پایین، دایره و سطری که به هم می‌رسن، ترکیب میشن.

این جدولی که در ادامه مطلب بهش اشاره کردیم، برای نمونه‌ست و شما با توجه به اعداد و مسئله مورد نظرتون می‌تونین برای فرزندتون جدول ماتریس طراحی کنین.

ایده برای آموزش جدول ماتریس اول دبستان

  • استفاده از کاغذ رنگی و درست کردن جدول به عنوان کاردستی ریاضی
  • استفاده از تم لباس برای سطر و عنوان مثل تیشرت و دامن‌های رنگی
  • کشیدن جدول با گچ روی زمین
  • قرار دادن سنگ‌های رنگی روی موزاییک و ترکیب اون‌ها در قالب ماتریس
همین حالا بخون!  بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

نمونه جدول ماتریس کلاس اول

یادگیری همراه با تمرین بهتره؛ اگه می‌خواین فرزندتون جدول ماتریس رو به خوبی آموزش ببینه و توان حل و بررسی انواع اون‌ها رو داشته باشه، بهتره با کاربرگ‌های حاوی این جداول، شروع به آموزش اون‌ها کنین. حل کاربرگ‌ها کمک می‌کنه که انگیزه دانش‌آموز برای یادگیری تقویت و تمرکزش زیاد بشه.

آموزش آسون‌تر، ایجاد هماهنگی بالا بین چشم و دست، تقویت حافظه، افزایش توانایی حل مسئله و… از مزایای پرداختن به کاربرگ‌هاست. برای سهولت دسترسی شما، در ادامه فایل حاوی چند نمونه کاربرگ جدول ماتریس رو قرار دادیم.

فایل کاربرگ جدول ماتریس

جدول ماتریس

کاربردهای جدول ماتریس اول دبستان

کاربردهای جدول ماتریس

فیزیک و مهندسی

در فیزیک عموما از ماتریس برای مدارهای الکتریکی، مدارها، فیزیک کوانتوم و اپتیک استفاده میشه. همچنین مباحث ولتاژ و جریان، هواپیما، فضاپیما و شبکه به دانش ماتریس نیاز دارن.

پزشکی

در کت اسکن و ام آر آی از ماتریس استفاده میشه.

اقتصاد

در اقتصاد از ماتریس معمولا برای محاسبه تولید ناخالص داخلی و محاسبه کارآمد تولید کالاها استفاده میشه.

فناوری اطلاعات

ماتریس در این حوزه توسط برنامه نویسان و شرکت‌های فناوری اطلاعات به وفور استفاده میشه.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی اول دبستان
رباتیک

اگر براتون سواله که آیا ماتریس در رباتیک هم کاربرد داره، باید بگیم، در رباتیک حرکت ربات‌ها بر اساس ردیف‌ها و ستون‌های ماتریس برنامه‌ریزی میشه.

جامعه‌شناسی

از جدول ماتریس می‌تونیم برای نشون دادن اطلاعات در مورد یک جمعیت خاص استفاده کرد. مثلا به دست آوردن آمار رشد جمعیت، یا آمار امید به زندگی در میان مردم یک کشور.

زمین شناسی

علم زمین‌شناسی هم به ماتریس نیاز داره. زمین شناسی در حیطه زلزله و تحقیقات پیرامون آن از ماتریس استفاده می‌کنن.

کامپیوتر

کامپیوتر هم با ماتریس سروکار داره؛ تصاویر دیجیتال و سه بعدی و همچنین برنامه‌های گرافیک مثل فتوشاپ به صورت ماتریس نشون داده میشه.

تاریخچه ماتریس

استفاده از ماتریس به دوران باستان یعنی حدود 2 قرن قبل از میلاد مسیح برمی‌گرده؛ استفاده از ماتریس در قرن‌های 18 و 19 میلادی برای تبدیل کردن اشیاء هندسی و حل معادله‌های خطی توسعه پیدا کرد. به طور کلی شروع استفاده از ماتریس به سال 1850 برمی‌گرده.

جمع‌بندی درباره آموزش جدول ماتریس اول دبستان

ماتریس نوعی شکل‌بندی به صورت مستطیلیه که یک سطر و یک ستون داره. این سطرها می‌تونن با اشکال یا اعداد پر بشن. ماتریس در شاخه‌های مختلف علم مثل جبر، فیزیک، مکانیک کلاسیک، نورشناسی، الکترومغناطیس، مکانیک کوانتوم و الکترودینامیک کوانتومی کاربرد داره.

آموزش ماتریس به افراد از دوران کودکی مهمه و توصیه می‌کنیم که مقاله حاضر رو به دقت مطالعه کنین و از فایل قرار داده شده در مطلب بالا، برای تمرین استفاده کنین. همچنین برای آموزش الگویابی ریاضی اول دبستان می‌تونین به صفحه مربوط در مجله آموزشی فاب مراجعه کنین.

سوالات متداول
  • ماتریس در زندگی چه کاربردهایی داره؟

    کاربردهای ماتریس در موارد بالا به طور کامل ذکر شده.

  • آیا ماتریس در سطوح پیشرفته هم طراحی میشه؟

    بله، ماتریس علاوه بر کاربرد در حوزه‌های مختلف علم، در ریاضیات سطوح بالاتر هم کاربرد زیادی داره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *