دوره آموزشی علوم سوم دبستان
ویدئوی زیر، نمونهای از آموزش علوم سوم دبستان با استفاده از آزمایشات و تکنیکهای جدیده. شما میتونین با دانلود و نصب اپلیکیشن فاب به راحتی به تمام ویدئوهای این درس برای فرزند دلبنتدتون دسترسی داشته باشین.
سرفصلهای دوره آموزش علوم سوم دبستان
کتاب علوم سوم دبستان، 14 تا فصل داره که توی ادامه این مقاله درباره اون بحث میکنیم:
فصل 1 – زنگ علوم
هدف از ارائه این درس، مشاهده و توجه به جزئیات، جمعآوری اطلاعات از محیط پیرامون و گزارش نویسیه.
فصل 2 – خوراکیها
این درس از دوره آموزش علوم سوم دبستان، در مورد موادیه که نیاز بدن ما انسانها رو تامین میکنه. در پایان دانشآموزان به این میرسن که برای جذب این مواد غذایی باید برنامه غذایی خودشون رو در طی روز، چجوری تنظیم کنن.
فصل 3 – مواد اطراف ما
توی دنیای پیرامون ما مواد به سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارن و میتونن از طریق ذوب، انجماد و تبخیر به حالتهای دیگه تغییر پیدا کنن.
فصل 4 – اندازه گیری مواد
مایعات و جامدات، هر کدوم با معیارهای خاصی سنجیده میشن. اندازهگیری حجم مایعات با مقیاسهایی مثل لیتر، گرم و کیلوگرم اندازهگیری میشن و جرم جامدات با ابزارهایی مثل ترازو. همچنین فعالیتهایی توی این درس از علوم سوم بررسی میشه و خود دانشآموزان، مواد رو آزمایش و اندازهگیری میکنن.
فصل 5 – آب مادهی پر ارزش
دانشآموزان توی این مبحث، با ارزش آب در زندگی و چرخه اون آشنا میشن. همچنین درباره سطح آبها و خشکیهای کره زمین، نحوه تبخیر آب، تشکیل ابر، بارش و افزایش آبهای کره زمین، توی این بخش بحث میشه.
فصل 6 – زندگی ما و آب
آب، یکی از حیاتیترین عناصر توی زندگی همه موجودات کره زمینه و میزان نفوذ اون توی انواع خاکها متفاوته. همین موجب به وجود اومدن انواع آبهای زیرزمینی میشه. آب توی مکانهای مختلفی از جمله اقیانوس، دریا و رود پیدا میشه که هر کدوم با روشهای متفاوتی تشکیل شدن. همچنین باید توجه کنیم آبی که ما برای آشامیدن از اون استفاده میکنیم، مراحلی رو برای تصفیه پشت سر گذاشته.
فصل 7 – نور و مشاهدهی اجسام
مباحثی که توی این درس از علوم سوم آموزش داده میشه عبارتن از:
- ایدهها و مفاهیم مربوط به بازتاب نور و مشاهده اجسام
- تفاوت بازتاب نور از روی اجسام صیقلی و غیر صیقلی
- نیاز به وجود منبع نور
- برخورد نور به اجسام
- بازتاب نور برای دیدن اجسام
فصل 8 – جستوجو کنیم و بسازیم
توی این درس، دانشآموز وسایل و اجسام خودش رو بررسی میکنه و یاد میگیره که چطوری میتونه برای رفع نیازهای خودش با ابزار ساده اطرافش، وسایل کاربردی بسازه. همچنین تمرینهایی توی این درس وجود داره که بر اساس اون، دانشآموزان باید برای جلوگیری از هدر رفتن آب، با روشهای نصب درست و اتصالات لوله آشنا بشن.
فصل 9 – نیرو همه جا 1
توی این درس، با مفهوم نیرو و تاثیرات اون روی متوقف کردن اجسام، تغییر شکل و تغییر جهت اونها آشنا میشیم.
فصل 10 – نیرو همه جا 2
نیرو رو میتونین توی مواردی مثل کشش یا دافعه بین قطبهای دو تا آهن ربا، گرانش زمین و استفاده از اهرم توی مواقعی که نیروی کافی برای جابجایی اجسام ندارین جستجو کنین.
فصل 11 – بکارید و ببینید
توی این درس از علوم سوم، دانش آموز با قسمتهای مختلف یک گیاه آشنا میشه و بعد، چرخه رشد یک دانه، کاربردهای اون، بخشهای مختلف دانه رو بررسی میکنه. انواع ریشهها، ساقهها، برگها، گلها و دانهها، بخشهای خوراکی گیاهان و چرخه زندگی گیاهان گلدار و مخروطدار هم جزء مباحثیه که توی این بخش ارائه میشه.
توی این درس، معلم میتونه برای آموزش، دانشآموزان رو ببره بازار گل و یا از اونها بخواد که گیاهی توی یک گلدان بکارن و روند رشد اون رو بررسی کنن.
فصل 12 – هرکدام جای خود 1
بر روی کره زمین، گونههای جانوری متفاوتی وجود دارن که از نظر غذا، محل زندگی و نحوه رشد به انواع گوناگون طبقهبندی میشن. همچنین توی این بخش، با دو نوع از جانوران مهرهدار، یعنی ماهیها و دوزیستان آشنا میشیم.
فصل 13 – هرکدام جای خود 2
دانشآموزان توی این درس از علوم سوم، با انواع ویژگیهای خزندگان، پرندگان و پستانداران آشنا میشن. ویژگیهای این جانوران نسبت به ویژگیهای جانورانی که توی گروههای بالاتر اشاره کردیم متفاوتن و از اونها میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- اندام تنفسی و نحوه حرکت
- نحوه دفاع در برابر دشمن
- نوع پوشش بدن
- نحوه تولید مثل و مراقبت از فرزندان
به طور گسترده توی این درس، مهرهداران و پستانداران بررسی میشن و توی فعالیتی در مورد مار و ساختار بدنی این جانور صحبت میشه.
فصل 14 – از گذشته تا آینده
نهایتا توی درس آخر در مورد مواد غذایی و روشهای نگهداری اونها و سیر تکاملیشون صحبت میشه.
ساختار آموزشی کتاب علوم سوم دبستان
کتاب درسی علوم سوم در سال 1400 به چاپ رسید که 112 صفحه و 14 فصل داره. توی این کتاب، موضوعات و موارد زیر بررسی میشه:
- جمعآوری اطلاعات و گزارش نویسی
- مواد خوراکی
- حالات مختلف مواد و اندازهگیری حجم یا جرم اونها
- چرخه آب
- نور
- نیرو
- چرخه زندگی برخی گیاهان
- دستهبندی موجودات زنده
- طبقهبندی جانوران مهرهدار
علاوه بر این، هر فصل از کتاب درسی بخشهای متفاوتی مثل فعالیت، ایستگاه فکر، مشاهده، مقایسه، جمعآوری اطلاعات و گفتگو داره که هر کدوم به نحوی خاص، تدریس میشه.
نکات مهم در تدریس علوم سوم دبستان
- برای آموزش علوم سوم باید از مباحثی استفاده بشه که امکان تحقیق و تهیه گزارش درباره اون برای دانش آموز فراهم باشه. همچنین این فعالیتها نباید اینقدر سخت باشه که قابل انجام دادن نباشه.
- بهتره برای تدریس هر فصل، از دانشآموزان خواسته بشه مواد لازم رو با خودشون به کلاس بیارن تا زمینه یادگیری بهتر، فراهم بشه.
- انجام فعالیتها به صورت فردی و گروهی، اهمیت بالایی برای تدریس این کتاب داره.
- استفاده از فیلمها و اپلیکیشنهای آموزشی، توی نحوه یادگیری علوم سوم اهمیت زیادی داره که توی مباحث زیر، در مورد اونها بیشتر صحبت شده.
بودجهبندی سالانه تدریس علوم سوم
برنامه تدریس کتاب علوم سوم باید جوری باشه که تا آخر نیمه اول اردیبهشت ماه تدریس همه مباحث تموم بشه. توی جدول زیر، یک بودجهبندی برای تدریس مباحث درسی علوم سوم ارائه شده:
مهر | آبان | آذر | دی | بهمن | اسفند | فروردین | اردیبهشت |
نیمه اول زنگ اول |
نیمه اول
مواد اطراف ما |
نیمه اول
آب، ماده با ارزش |
نیمه اول
نور و مشاهده اجسام |
نیمه اول
نیرو همه جا 1 |
نیمه اول
بکارید و ببینید |
نیمه اول
—- |
نیمه اول از گذشته تا آینده |
نیمه دوم
خوراکیها |
نیمه دوم
اندازه گیری مواد |
نیمه دوم
زندگی ما و آب |
نیمه دوم
جستجو کنیم و بسازیم |
نیمه دوم
نیرو همه جا 2 |
نیمه دوم
هر کدام جای خود 1 |
نیمه دوم
هر کدام جای خود 2 |
نیمه دوم مرور |
استفاده از اپلیکیشن آموزشی و ویدئوهای آموزشی فاب
با توجه به تحقیقات انجام شده، استفاده از ویدئوهای آموزشی باعث ایجاد حس کنجکاوی توی دانشآموزان میشه. این روش آموزشی، باعث میشه اونها نسبت به مباحث درسی، بیشتر علاقهمند بشن و جنبه آموزش چند حسی هم داره. ویدئوهای آموزشی و کلاسهای آنلاین اپلیکیشن فاب، بالاترین استانداردها رو بین مجموعههای آموزشی داره.
جمعبندی در مورد دوره آموزش علوم سوم دبستان
با مطالعه درس علوم سوم دبستان، دانشآموزان به این نتیجه میرسن که میتونن با استفاده از روشهای نوین و مشاهدات علمی، دنیای اطراف خودشون رو بهتر بشناسن و تا تئوریها رو با روشهای علمی اثبات نکردن قبول نکنن. توی این کتاب بیشتر روی اهداف شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی تمرکز میشه و تدریس معلم هم، بر این اساسه.
همچنین بخوانید: آموزش اجتماعی سوم