بلاگ فاب

تقویت اراده برای درس خوندن

تقویت اراده برای درس خوندن

فهرست عناوین

برای شما هم پیش اومده که قبل از اینکه بخواین درس بخونین از خودتون بپرسین چرا باید درس بخونم؟ درس خوندن چی به زندگی من اضافه میکنه؟ اگه این سوالات یا سوالاتی مثل این رو از خودتون پرسیدین باید بگیم که عاملی که باعث به وجود اومدن این سوالات میشه، نداشتن انگیزه و اراده‌ست.

تقویت اراده برای درس خوندن یعنی اول از همه قورباغه‌تون رو قورت بدین. یعنی اول از همه درس‌هایی رو شروع کنین که براتون سخته. مثلاً اگه توی درس ریاضی مشکل دارین و برنامه‌ریزی کردین که هر وز 2 صفحه از این کتاب رو تمرین کنین. حتماً این کارو انجم بدین و پشت گوش نندازین.

قدم‌ها و کارهای کوچک رو دست کم نگیرین. تکرار و پشتکار در کارهای کوچک در نهایت شما رو به هدف‌تون می‌رسونه و باعث میشه توی اون کار به مهارت برسین.

راه_های تقویت اراده برای درس خوندن (1)

روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

عوامل مختلفی باعث ایجاد انگیزه و اراده در شما میشن که ما در این مقاله از فاب به چند مورد از این عوامل می‌پردازیم و کامل براتون توضیح میدیم.

شروع کنین

اگه قصد دارین کاری رو انجام بدین؛ از شنبه شروع می‌کنم و هزارتا بهونه‌ دیگه رو بذارین کنار و خودتون رو گول نزنین. ادامه دادن درس خوندن به اندازه شروع کردنش سخت نیست. فقط شروع کنین و کاری رو که باید انجام بشه رو انجام بدین. هر روز اندازه همون روز درس بخونین بدون اینکه فکر کنین دیروز چقدر درس خوندین یا فردا قراره چند صفحه بخونین.

برای تقویت اراده برای درس خوندن فقط کافیه شروع کنین

تأثیر محیط رو دست کم نگیرین

جایی که برای درس خوند‌تون در نظر می‌گیرین خیلی مهمه. البته این برای هر شخصی متفاوته. ممکنه شما توی اتاق‌تون که درس می‌خونین بیشترین بازدهی رو داشته باشین و یکی دیگه وسط هال رو برای درس خوندن انتخاب کنه یا شایدم کتابخونه. خودتون بهتر از هر کسی می‌دونین که کجا برای درس خوندن راحتین.

فقط چند تا نکته در مورد جایی که برای درس خوندن انتخاب می‌کنین رو در نظر بگیرین:

  • نور محیط مناسب باشه
  • تهویه‌اش خوب باشه
  • ساکت باشه

ورزش کنین

شنیدین میگن عقل سالم در بدن سالم؟ فعالیت بدنی و برنامه ورزش منظم عملکرد شما در درس خوندن رو خیلی بهتر میکنه. بدن فعال و پر انرژی روی ذهن تأثیرات خیلی خوبی میذاره. ورزش رو در روتین روزانه‌تون قرار بدین و بخاطر کنکور، درس خوندن یا هر چیز دیگه‌ای ورزش‌تون رو پشت گوش نندازین.

ورزش کردن چیزیه که توی بدترین حالت هم حال شما رو خوب میکنه و زمانی که توی روتین‌تون باشه تعادل رو به زندگی‌تون میاره. همینطور بی‌ارادگی در درس خوندن رو هم از بین می‌بره.

برای تقویت اراده برای درس خوندن ورزش کنین

از مطالعه‌تون لذت ببرین

از زمانی که برای درس خوندن میذارین لذت ببرین. خیلی از شما معلم‌هایی داشتین که کسل‌کننده‌ترین درس‌هارو جوری تدریس می‌کردن که شما لحظه‌شماری می‌کردین تا جلسه بعدی برسه. اون‌ها در واقع همون درس رو به شیوه‌ای جذاب به شما یاد می‌دادن. اما خب اون معلم‌ها توی زندگی‌تون همراه شما نیستن.

از شیوه اون‌ها برای درس خوندن‌تون استفاده کنین. دست به کار بشین و توی این زمینه به خودتون کمک کنین. بگردین و راه حل و روش‌هایی رو پیدا کنین که درس‌هایی که براتون سخته رو بتونین به شکلی جذاب کنین و از خوندنشون لذت ببرین.

ما چندتا پیشنهاد براتون داریم که میتونه برای این کار به شما ایده بده:

  • از لوازم تحریر رنگی رنگی استفاده کنین و نت برداری کنین. این کار باعث میشه تا مطالب خیلی خوب توی ذهن‌تون بمونه. البته زیاده روی نکنین. چون اونطوری کلاً حواس‌تون میره به لوازم تحریر و درس خوندن یادتون میره.
  • از یک داستان ساختگی استفاده کنین. بین مطالبی که می‌خونین یک رابطه داستان وار برقرار کنین تا کمک کنن که توی ذهن‌تون بمونه.
  • دیدن فیلم‌های آموزشی هم خیلی می‌تونه توی تثبیت اطلاعات توی ذهن‌تون کمک کننده باشه. توی اینترنت فیلم‌های آموزشی رایگان زیادی هستن که می‌تونین ازشون استفاده کنین. البته از منابع معتبر این فیلم‌ها رو تماشا کنین تا اطلاعات اشتباهی در اختیارتون قرار ندن. فیلم‌های آموزشی رو میشه یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در یادگیری دونست.
همین حالا بخون!  تاثیر فلش کارت در یادگیری دانش‌آموزان

انضباط شخصی و فکری داشته باشین

انضباط رو هم در زندگی شخصی و هم در ذهن‌تون رعایت کنین. همونطوری که توی یک محیط شلوغ خیلی خوب نمی‌تونین تمرکز کنین و کارهاتون رو انجام بدین اگه ذهن‌تون هم آشفته و درگیر باشه نمی‌تونه عملکرد خوبی داشته باشه. مشغله‌های ذهنی‌تون رو یادداشت کنین.

اگه قراره که تلفنی به همکارتون بزنین، کاربانکی انجام بدین یا خرید کنین رو بنویسین. نگه داشتن تمام این چیز‌های کوچک توی مغز از اون فضایی رو اشغال میکنه. در واقع می‌تونین مغزتون رو مثل حافظه گوشی‌تون در نظر بگیرین.

انضباط شخصی و فکری دشته باشین

شما توی تلفن همراه‌تون اطلاعات اضافی و کم اهمیت رو پاک می‌کنین تا برای اطلاعات مهم‌تون فضا باقی بمونه و مشکلی براشون بوجود نیاد. با ذهن‌تون هم همین کارو انجام بدین. نوشتن باعث میشه ذهن شما خالی بشه و انضباط فکری رو می‌تونین بدست بیارین.

کارهای بزرگ رو تقسیم‌بندی کنین

هر زمان که قصد انجام کار بزرگی رو دارین بحث اراده میشه. درسته که انجام دادن کارهای بزرگ اراده می‌خواد ولی بعضی وقتا کاری که می‌خواین انجام بدین رو انقدر برای خودتون بزرگ و دست‌نیافتنی می‌کنین که دیگه با اراده هم از پس انجام دادنش برنمیاین.

هر وقت که قراره کار بزرگی انجام بدین، قبلش این کار رو برای خودتون به کارهای کوچک تقسیم کنین. به قدری کوچک که دیگه از انجام دادنش نترسین. مثلاً اگه قراره یک کتاب 200 صفحه‌ای بخونین برنامه‌ریزی کنین که هر روز 20 صفحه از ین کتاب رو بخونین و براش 2 هفته زمان در نظر بگیرین که اگه یک روز اتفاق غیر قابل پیش بینی براتون افتاد، بتونین برنامه‌تون رو برسونین.

شما بعد از 10 روز یک کتاب 200 صفحه‌ای رو که ماه‌ها بود بخاطر زیاد بودنش نمی‌خوندین رو تموم کردین. سخت نبود؛درسته؟ با بقیه کارهایی که اذیت‌تون میکنه هم همین کارو بکنین.

همین حالا بخون!  آموزش مدیتیشن قبل از درس خوندن

جمع‌بندی در مورد تقویت اراده برای درس خوندن

ما توی این مقاله از فاب سعی کردیم در مورد روش‌هایی صحبت کنیم که در تقویت اراده برای درس خوندن موثر هستن. تکنیک‌ها و روش‌هایی که در ین مقاله ارائه دادیم به شما در تقویت راده کمک می‌کنن. همچنین خالی از لطف نیست که بدونین که شمایی که این مقاله رو خوندیدن کاری سخت رو پیش رو دارین که به فکر تقویت اراده‌تون افتادین.

شما به هر حال باید اون کار رو انجام بدین و هر روز زمانی رو برای اون کار در نظر بگیرین پس بهتره که توی اون زمان روی کارتون متمرکز باشین و اون کار رو برای خودتون به کاری لذت بخش تبدیل کنین.

سوالات متداول
  • چرا باید اراده‌ام رو تقویت کنم؟

    داشتن اراده برای درس خوندن در واقع مثل سوخت ماشین برای حرکت لازم و ضروریه.

  • همیشه شروع درس خوندن برام سخته؛ چیکار کنم؟

    درس‌تون رو به قسمت‌های کوچک تقسیم کنین. اینطوری خوندنش براتون راحت میشه و به آسونی می‌تونین انجامش بدین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *