بلاگ فاب

درمان کمال‌گرایی در درس خوندن

درمان کمال‌گرایی در درس خوندن

فهرست عناوین

کمال‌گرایی در درس خوندن از جمله مشکلاتیه که خیلی از دانش‌آموزان با اون مواجه هستن. کمال‌گرایی باعث میشه که دانش‌آموزان در انجام کار‌های خودشون از جمله مطالعه، زمان زیادی رو صرف کنن و جالبه بدونین بیشتر افراد به دنبال این هستن که در انجام هر کاری بهترین باشن.

داشتن این تفکر در انجام بعضی از امور نتیجه منفی داره! یادتون باشه که کمال‌گرایی یک شمشیر دولبه‌ست و امکان داره شما رو دچار افت تحصیلی کنه؛ این موضوع همونطور که می‌تونه به افراد انگیزه بده، می‌تونه باعث استرس در انجام کار‌ها بشه.

خیلی از دانش‌آموزان در درس خوندن درگیر کمال‌گرایی میشن؛ این موضوع باعث میشه که برای مطالعه یک مبحث زمان زیادی رو صرف کنن و دائما برای تثبیت مطالب درسی، به عقب برگردن.

همین حالا بخون!  راهکارهای افزایش معدل

خیلی از والدین کمال‌گرایی رو یک صفت خوب برای فرزندشون در نظر می‌گیرن و توجه به این موضوع رو لازمه موفقیت تحصیلی فرزندشون میدونن. والدین و دانش‌آموزان عزیز باید بدونن که کمال‌گرایی و موفقیت دو موضوع متفاوت از هم هست که بهتره این موضوع به صورت دقیق بررسی بشه. اگه شما هم تمایل دارین با روش‌های کمال‌گرایی در مطالعه آشنا بشین، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشین.

چه دانش‌آموزانی کمال‌گرا هستن؟

دانش‌آموزان کمال‌گرا در بیشتر مواقع توی درس خوندن با مشکلات زیادی روبه‌رو میشن؛ این دسته از دانش‌آموزان تمایل دارن بیشتر کار‌های خودشون رو به صورت ایده‌آل انجام بدن. دانش‌آموزانی که با این موضوع درگیر هستن در بیشتر اوقات دچار کمال‌گرایی در درس خوندن میشن.

چه دانش‌آموزانی کمال‌گرا هستند؟

دانش‌آموزان کمال‌گرا بدون توجه به شرایط فعلی، هدف‌های دور از دسترسی رو برای خودشون مشخص می‌کنن و زمانی که به این اهداف نمیرسن احساس سرخوردگی می‌کنن. بدون شک داشتن هدف و برنامه‌ریزی، لازمه موفقیت در مسیر تحصیلیه؛ اما، این اهداف باید منطقی و در دسترس باشه. ما توی این قسمت قبل از پرداختن به موضوع کمال‌گرایی در درس خوندن، ویژگی‌های دانش‌آموزان کمال‌گرا رو بررسی می‌کنیم.

دانش‌آموزانی که در مطالعه روزانه خودشون کمال‌گرا هستن

بدون شک همه افراد از اهمیت مدیریت زمان موقع مطالعه دروس اطلاع دارن. افراد روزانه باید زمانی رو به درس خوندن و مرور مطالب درسی اختصاص بدن. متاسفانه خیلی از دانش‌آموزان در مطالعه مطالب درسی، دچار مشکل هستن.

این دسته از دانش‌آموزانی که دچار کمال‌گرایی در درس خوندن هستن، ساعت‌ها زمان‌شون رو صرف خوندن یک مبحث درسی می‌کنن؛ در نتیجه زمان کافی برای مطالعه دروس دیگه رو پیدا نمی‌کنن.

گذاشتن زمان زیاد برای یادگیری یک مطلب درسی، باعث میشه که دانش‌آموزان فرصت مطالعه مطالب دیگه رو پیدا نکنن. خیلی از دانش‌آموزان در مطالعه روزانه خودشون کمال‌گرا هستن؛ همین ویژگی باعث میشه که نتونن به موفقیت تحصیلی مطلوب برسن.

همین حالا بخون!  ترمیم معدل برای کنکور 1403

دانش‌آموزانی که در برنامه‌ریزی درسی خودشون کمال‌گرا هستن

برنامه‌ریزی باید مطابق با ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان باشه. داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و مطابق با واقعیت، می‌تونه به اجرای درست اون منتهی بشه. خیلی از دانش‌آموزان در ارائه برنامه‌ریزی به ویژگی‌های فردی و شرایط محیطی خودشون توجه نمی‌کنن و همین موضوع باعث میشه که نتونن عملکرد موفقی در اجرای برنامه تحصیلی خودشون داشته باشن.

بهتره که دانش‌آموزان عزیز به این نکته مهم توجه کنن که برنامه‌ریزی باید منطقی و در دسترس باشه. دانش‌آموزانی که کمال‌گرا هستن معمولا در تنظیم برنامه‌ریزی تحصیلی خودشون، واقعیت‌های موجود رو در نظر نمی‌گیرن و انتظاری فراتر از شرایط خودشون دارن.

کمال‌گرایی در درس خوندن چه مشکلاتی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنه؟

دانش‌آموزانی که دچار کمال‌گرایی هستن در اکثر مواقع استرس و اضطراب زیادی رو تحمل می‌کنن. این دسته از دانش‌آموزان در صورتی که به موفقیت نرسن، احساس افسردگی می‌کنن. دانش‌آموزانی که دچار کمال‌گرایی در درس خوندن هستن، معمولا هدف‌های غیر قابل دسترسی رو برای خودشون مشخص می‌کنن.

این موضوع باعث میشه در صورتی که به این اهداف نرسن احساس سرخوردگی و ضعف کنن. همه این موضوعات باعث میشه که این دسته از دانش‌آموزان از ادامه مسیر ناامید شده و درس خوندن رو رها کنن.

راهکار‌های درمان کمال‌گرایی در درس خوندن

شما تا اینجای مقاله با کمال‌گرایی در مطالعه و مشکلاتی اون به صورت دقیق آشنا شدین. کمال‌گرایی در بعضی از اوقات می‌تونه یک ویژگی منفی باشه. ویژگی که می‌تونه استاندارد‌های زندگی افراد رو تغییر بده. دانش‌آموزانی که کمال‌گرا هستن دائم در حال ارزیابی شرایطشون هستن و از خودشون توقع زیادی دارن.

این موضوعات اگه مدیریت و درمان نشن، مشکلات زیادی رو برای افراد به وجود میاره. درمان کمال‌گریی در درس خوندن یکی از روش‌‌های افزایش یادگیری در دانش‌آموزانه. ما توی این قسمت به صورت دقیق راهکار‌های جلوگیری از کمال‌گرایی در درس خوندن رو بررسی می‌کنیم.

راهکار‌های درمان کمال‌گرایی در درس خواندن

افکار و عادت‌های خودتون رو یادداشت کنین

اولین قدم برای درمان کمال‌گرایی در درس خوندن، تشخیص عادت‌ها و باور‌های اشتباهه. سعی کنین تمام عادت‌های اشتباهتون رو موقع درس خوندن به صورت دقیق یادداشت کنین. این عادت‌ها و رفتار‌ها رو تحلیل کنین و منشا اون‌ها رو شناسایی کنین.

برای مثال خیلی از دانش‌آموزان همیشه به نتیجه و نمره فکر می‌کنن و با تصور نمره صرفا 20 درس می‌خونن. توجه زیاد به نمره زمان مطالعه باعث میشه که دانش‌آموزان تمرکز کافی برای درس خوندن نداشته باشن.

به فکر انجام کار در واقعیت باشین

دانش‌آموزانی که کمال‌گرا هستن رویا پردازی می‌کنن و کار‌های خودشون رو به صورت عملی انجام نمیدن. این دسته از دانش‌آموزان صرفا شرایط ایده‌آل خودشون رو تصویر‌سازی می‌کنن؛ ولی، در عمل اقدام اساسی برای موفقیت انجام نمیدن.

برای مقابله با کمال‌گرایی، بهتره که دست از فکر کردن بکشین و در واقعیت کار‌‌های خودتون رو انجام بدین.

دومین راه برای درمان کمال‌گرایی در درس خوندن، شروع به انجام کاره. رویا‌پردازی رو کنار بذارین و اولین قدم رو برای رسیدن به نتیجه دلخواهتون بردارین. بدون شک پیوسته قدم برداشتن باعث موفقیت شما در مسیر تحصیلی‌تون میشه.

هدف‌هاتون رو بر اساس واقعیت مشخص کنین

انتخاب هدف‌های غیر قابل دسترس نه تنها به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک نمی‌کنه؛ بلکه در ادامه باعث ایجاد حس منفی میشه. زمانی که افراد به اهدافشون نمیرسن به مرور احساس شکست و ناکامی‌ می‌کنن. برای درمان کمال‌گرایی در درس خوندن، دانش‌آموزان باید اهداف خودشون رو بر اساس واقعیت‌ مشخص کنن و متناسب با اهدافشون تلاش کنن.

در انجام کارها اولویت‌بندی داشته باشین

بهترین راه برای درمان کمال‌گرایی، برنامه‌ریزی و داشتن اولویت در انجام کارهاست. با ایجاد یک برنامه‌ریزی دقیق شما می‌تونین کارهای مهمتون رو در اولویت انجام قرار بدین. دانش‌آموزان باید برای مطالعه هر درس زمان مشخصی رو در نظر بگیرن. دانش‌آموزان با انجام این کار می‌تونن کار‌های خودشون رو در زمان مشخصی انجام بدن. این کار به مدیریت زمان برای مطالعه دروس کمک می‌کنه.

پس بهتون پیشنهاد می‌کنیم که از همین حالا کار‌ها و درس‌هاتون رو اولویت‌بندی کنین و طبق این قانون، درس بخونین.

به نکات مثبت توجه کنین

یادتون باشه چالش‌ها بخشی از زندگی شما هستن؛ پس با دید مثبت به اون‌ها نگاه کنین. اینکه دائما به همه چیز نگاه منفی داشته باشین؛ باعث میشه که در دراز مدت احساس افسردگی کنین. تلاش کنین تا جنبه‌های مثبت پیرامون رو ببینین.

خیلی از دانش‌آموزان کمال‌گرا زمانی که به اهداف خودشون نمیرسن و نمرات خوبی کسب نمی‌کنن، احساس شکست میکنن و سرشار از احساسات منفی میشن. این دسته از دانش‌آموزان به دلیل این موضوع، از تلاش کردن دست‌ برمیدارن و در ادامه مسیر متوقف میشن. این موضوع نکته منفی کمال‌گرایی محسوب  میشه.

یادتون باشه که توجه به نکات مثبت می‌تونه یک راه مهم در درمان کمال‌گرایی باشه.

همین حالا بخون!  آموزش درس خوندن در زمان کم برای امتحانات

از اشتباه کردن نترسین

اشتباه کردن می‌تونه شما رو قوی‌تر کنه. برای درمان کمال‌گرایی در درس خوندن، به هیچ عنوان از اشتباه کردن نترسین. اشتباه شما رو قوی‌تر می‌کنه؛ چون که، معمولا اشتباهات می‌تونه یک تجربه بزرگ برای شما باشه. تجربه‌ای که بتونه در ادامه به شما کمک کنه.

سعی کنین از اشتباهات خودتون درس بگیرین و به جای ناامیدی برای یه شروع قوی‌تر خودتون رو آماده کنین.

دانش‌آموزان کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارن؟

دانش‌آموزان کمال‌گرا معمولا ویژگی‌های یکسانی دارن که ما توی این قسمت به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.

ویژگی دانش آموزان کمالگرا

  • در مطالعه دروس وسواس زیادی دارن؛
  • برای موفقیت بیشتر خیال‌بافی می‌کنن تا اقدام؛
  • از اشتباه کردن واهمه دارن؛
  • شکست رو غیر‌قابل تحمل می‌دونن؛
  • هیچ حد وسطی رو در انجام کار‌ها رعایت نمی‌کنن؛
  • در انجام کار‌ها، همه چیز رو به صورت کامل در نظر می‌گیرن.

جمع‌بندی درباره درمان کمال‌گرایی در درس خوندن

کمال‌گرایی در درس خوندن موضوعیه که والدین و دانش‌آموزان باید توجه ویژه‌ای به اون داشته باشن. کمال‌گرایی یک رفتار افراطی در دانش‌آموزانه؛ در صورتی که این رفتار کنترل نشه مشکلات زیادی رو برای دانش‌آموزان به وجود میاره. ما توی این مقاله به بررسی دقیق این موضوع و روش‌های جلوگیری از کمال‌گرایی پرداختیم.

بهتره که دانش‌آموزان با دقت زیادی این موضوع رو بررسی کرده و به دنبال راهی برای جبران این موضوع اساسی باشن. همچنین برای جلوگیری از این موضوع بهتره با روشی اصولی درس بخونین. فیلم‌های آموزشی اپلیکیشن فاب به شکل صحیح و اصولی دروس رو ارائه میدن که می‌تونه از وسواس و کمال‌گرایی در مطالعه جلوگیری کنه.

سوالات متداول
  • دانش‌آموزان کمال‌گرا چه ویژگی‌های دارن؟

    این دسته از دانش‌آموزان در مطالعه، وسواس زیادی دارن و مایل هستن همه کار‌ها رو به صورت کامل انجام بدن.

  • آیا کمال‌گرایی باعث پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان میشه؟

    خیر؛ بدون شک کمال‌گرایی باعث میشه که دانش‌آموزان نتونن به نتیجه دلخواهشون برسن.

  • کمال‌گرایی در مطالعه چه مشکلاتی رو برای دانش‌آموزان به وجود میاره؟

    کمال‌گرایی باعث ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان میشه؛ دانش‌آموزان زمانی که به اهدافشون نمی‌رسن احساس افسردگی می‌کنن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *