بلاگ فاب

همراه داشتن گوشی در مدرسه

همراه داشتن گوشی در مدرسه

فهرست عناوین

اگه از متولدین دهه هفتاد یا شصت باشین، همراه داشتن گوشی در مدرسه برای شما یک کار ممنوع و به شدت خطرناک به حساب میاد. چون معلوم نبود که اگه ناظم یا معلم گوشی رو ازمون می‌گرفت، چه بلایی سرمون می‌اومد.

اما امروزه دیگه همراه داشتن گوشی در مدرسه، یک کار عجیب و خطرناک محسوب نمیشه و اکثر دانش‌آموزان توی مدرسه هم گوشی با خودشون می‌برن.

حالا آیا مدرسه حق داره گوشی شما رو ضبط کنه؟ اگه دبیر یا معلم گوشی رو ضبط کرد تکلیف چیه؟ به طور کلی مزایا و معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه چیه؟ برای رسیدن به جواب این سوالات که لازمه آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مدرسه‌ست، تا پایان مقاله همراه ما بمونین.

آیا همراه داشتن گوشی در مدرسه ممنوع است؟

طبق گفته وزیر آموزش و پرورش وقت، استفاده از تلفن‌‌های همراه و ارائه محتوای آموزشی در برنامه «شاد» می‌تونه یادگیری دانش‌آموزان رو افزایش بده.

درسته که هنوز قانون مشخصی برای همراه داشتن گوشی در مدرسه از طرف مسئولین وضع نشده؛ اما همچنان مدارس نمی‌تونن گوشی دانش‌آموزان رو ضبط کنن و از لحاظ حقوقی اجازه همچین کاری رو ندارن. مسئولین مدرسه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان باید این نکته رو مشخص کنن که همراه داشتن گوشی در مدرسه توسط دانش‌آموزان آزاده یا ممنوعه.

با توجه به کاربردهای زیاد تلفن‌های همراه، دیگه نمیشه به اون صرفا به چشم یک وسیله بازی و سرگرمی نگاه کرد که نظم مدرسه رو دچار اخلال کنه. به همین دلیل در بسیاری از مدارس، همراه داشتن گوشی در مدرسه، در صورت استفاده صحیح، منع قانونی نداره.

اگه ناظم گوشی من رو گرفت چی کار کنم؟

گفتیم که از لحاظ قانونی، هیچ ناظم، معلم و مدیری حق  ضبط گوشی دانش‌آموزان رو نداره و در صورت کشف اون باید تا قبل از پایان ساعت کار مدرسه، گوشی رو تحویل دانش‌آموز بده.

همچنین مدارس حق نگه داشتن گوشی دانش‌آموزان تا مدت طولانی و همینطور گرفتن جریمه‌های نقدی به خاطر این کار رو ندارن و در صورت مشاهده، دانش‌آموزان می‌تونن از طریق اداره آموزش و پرورش محل اقدام به شکایت علیه مدرسه کنن.

اگه ناظم گوشی من رو گرفت چی کار کنم؟

البته اگه دانش‌آموزان از گوشی‌های همراهشون استفاده‌های نامتعارف بکنن و نظم کلاس و مدرسه رو بهم بزنن، ناظم و معلم حق این رو دارن که به دلیل بی‌نظمی گوشی رو از دانش‌آموز بگیرن یا اینکه با کم کردن نمره و موارد تنبیهی دیگه، جلوی بی‌نظمی دانش‌آموزان رو بگیرن.

مزایای همراه داشتن گوشی در مدرسه

بیاین فرض کنیم که تونستین گوشی ببرین مدرسه و از والدین، معلم، ناظم و مدیر هم اجازه‌اش رو گرفتین. حالا که انقد اصرار کردین که گوشی ببرین مدرسه، ببینیم اصلا مزایایی هم داره؟

قطعا همراه داشتن گوشی در مدرسه مزایای خاص به خودش رو داره. اما در صورتی که بتونین از این وسیله استفاده درستی داشته باشین.

بیاین با هم بررسی کنیم ببینیم داشتن گوشی در مدرسه چه مزایایی داره.

امکان برقراری ارتباط ضروری

یکی از مهم‌ترین مزایا همراه داشتن گوشی در مدرسه، امکان برقراری ارتباطات ضروریه. در مواقع ضروری دانش‌آموزان می‌تونن با والدین یا معلم‌هاشون تماس بگیرن و راهنمایی کسب کنین.

همچنین خیلی از دانش‌آموزان توی انجمن‌های دانش‌آموزی حضور دارن. یا اینکه خیلی از اون‌ها توی پروژه‌های گروهی شرکت می‌کنن. اعضای انجمن‌ها و پروژها باید بتونن با هم دیگه ارتباط برقرار کنن.

با همراه داشتن گوشی در مدرسه، اعضای انجمن‌ها یا کسانی که توی پروژه‌های گروهی شرکت می‌کنن، می‌تونن به راحتی با هم دیگه ارتباط برقرار کنن و گزارش کارهاشون رو برای هم دیگه بفرستن.

امکان برقراری ارتباط ضروری

همچنین اگه یکی از کادرهای آموزشی نیز توی انجمن یا پروژه کلاسی حضور داشته باشه، دانش‌آموزان باید بتونن با اون شخص ارتباط داشته باشن که این کار با همراه داشتن تلفن همراه امکان پذیره.

در ضمن! دانش‌آموزان می‌تونن در صورت مشاهده تخلف، مثل تنبیه فیزیکی، با تلفن همراه خودشون گزارش تهیه کنن و اون رو برای حراست آموزش و پرورش ارسال کنن.

افزایش منابع آموزشی

دانش‌آموزان با همراه داشتن تلفن همراه در مدرسه می‌تونن منابع آموزشی بیشتری در اختیار داشته باشن. برای مثال دانش‌آموزان می‌تونن توی مدرسه و در زنگ تفریح مقالات نکات مطالعه رو در وب‌سایت فاب مطالعه کنن.

همچنین اون‌ها می‌تونن با دانلود پی‌دی‌اف کتاب‌های درسی، تماشا ویدیوهای آموزشی و مراجعه به سایت‌های آموزشی، به منابع بیشتری دسترسی داشته باشن.

با دانلود اپلیکیشن آموزشی فاب، دانش‌آموزان می‌تونن به ساعت‌ها ویدیو آموزشی، توسط مطرح‌ترین اساتید کشور، دسترسی داشته باشن. هزینه استفاده از ویدیوهای آموزشی فاب، بسیار پایینه و دانش‌آموزان با پرداخت ۱۰ هزار تومان به ازای هر درس می‌تونن به این ویدیوها دسترسی داشته باشن.

تماشا ویدیوهای تدریس توی وقت‌های آزاد، دانش‌آموزان رو برای حضور توی کلاس آماده میکنه.

گسترش مهارت‌های دیجیتال

الان که توی عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و تکنولوژی به اکثر بخش‌های زندگی ما نفوذ کرده، گسترش مهارت‌های دیجیتال از ملزومات زندگیه. دانش‌آموزان امروزه بیشتر وقت خودشون رو پای گوشی‌های همراه می‌گذرونن. اما اینکه چه استفاده‌ای از گوشی توی مدرسه ببرن هم موضوع مهمیه که باید به اون پرداخت.

اگه اون‌ها بتونن توی مدرسه هم گوشی همراهشون باشه، می‌تونن مهارت‌های دیجیتالی‌شون رو ارتقا بدن؛ در صورتی که آموزش مناسب ببینن و از آسیب‌های فضای مجازی باخبر باشن.

حتی توی سیاست‌گذاری‌های مسئولین هم، استفاده کاربردی از تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته و تصمیم بر این شده که طرز استفاده صحیح از تلفن همراه رو توی کتاب‌های درسی هم وارد کنن. اما قبل از تصویب همچین قانونی باید آگاهی لازم رو به دانش‌آموزان انتقال داد.

معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه

خب حالا که انقد از خوبیای گوشی داشتن در مدرسه گفتم، بد نیست که یکمم از بدی‌هاش بگیم. به هر حال یک سری دلایلی باید باشه که از قدیم روی داشتن گوشی انقدر حساس بودن.

اما می‌دونیم که خیلی از این حساسیت‌ها بی‌جا است و میشه با آموزش مناسب، استفاده صحیح از گوشی در مدرسه رو به دانش‌آموزان یاد داد.

معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه

با وجود همه این مسائل، گوشی داشتن توی مدرسه معایبی هم داره. خیلی از دانش‌آموزانی که گوشی می‌برن مدرسه، اصلا به فکر درس خوندن نیستن و فقط می‌خوان که وقتشون رو پای گوشی بگذرونن. اما دانش‌آموزانی که به قصد درس خوندن میرن مدرسه هم می‌تونن گوشی با خودشون داشته باشن، اما باید از معایب اون هم با خبر باشن.

برخی از معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه رو در ادامه مقاله توضیح دادیم.

پرت شدن حواس و کم شدن تمرکز

وقتی که توی مدرسه گوشی همراهتون باشه، همیشه این ترس رو دارین که نکنه بدزدنش، گم بشه یا اینکه دست ناظم بی‌افته. همین مسئله باعث میشه که تمرکز دانش‌آموز تا حد زیادی کم بشه و حواسش به درس نباشه.

همچنین همراه داشتن گوشی در مدرسه، باعث میشه که حواستون مدام پرت مسائل داخل اون بشه. صحبت با دوستان دیگه، چرخ زدن توی فضای مجازی و نشون دادن عکس و فیلم‌هاتون به دوستان، از عوامل دیگه حواس پرتی دانش‌آموزانیه که همراه خودشون گوشی می‌برن مدرسه.

اطلاعات شخصی داخل گوشی‌ها یکی دیگه از عوامل حواس‌پرتی دانش‌آموزانه. هر کسی عکس‌ها و اطلاعات شخصی توی گوشیش داره که دوست نداره بقیه آدم‌ها اون‌ها رو ببینن. لو رفتن اطلاعات شخصی می‌تونه باعث آبروریزی و از بین رفتن اعتماد به نفس دانش‌آموز بشه و همین مسئله جلوی درس خوندن اون‌ها رو بگیره.

پس اگه گوشی با خودتون می‌برین مدرسه، حتما حواستون به این مسائل باشه.

کم شدن فعالیت‌های جسمانی

زنگ تفریح و زنگ ورزش، دو تا از زمان‌هاییه که دانش‌آموزان می‌تونن فعالیت بدنی داشته باشن. همونطور که خودتون می‌دونین، میانگین فعالیت بدنی بین دانش‌آموزان پایینه و مشکلات زیادی در همین رابطه برای اون‌ها پیش میاد.

کم شدن فعالیت‌های جسمانی

همراه داشتن گوشی در مدرسه، می‌تونه منجر به کاهش فعالیت‌های جسمانی دانش‌آموزان بشه. چون خیلی از اون‌ها (مخصوصا دانش‌آموزان دختر) ممکنه ترجیح بدن که توی زنگ‌های تفریح یا زنگ‌های ورزش، به جای داشتن فعالیت جسمانی وقتشون رو پای گوشی بگذرونن.

همراه داشتن گوشی در مدرسه، نباید مانع فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان بشه و اون‌ها باید از وقت‌های آزادشون بیشترین استفاده رو ببرن. در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه میشن.

کاهش خلاقیت‌ و افت تحصیلی

یکی از بزرگترین معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه، افت تحصیلیه. خیلی از دانش‌آموزان، همونطور که قبل‌تر گفتیم، اکثر وقتشون رو پای گوشی می‌گذرونن و این عادت رو توی مدرسه هم ترک نمی‌کنن. تکلیف این سری از دانش‌آموزان روشنه و خودشون باید برای آینده‌شون تصمیم بگیرن.

اما روی صحبتمون با اون سری از دانش‌آموزانیه که از ابتدای سال تحصیلی تلاش کافی داشتن ولی چند وقتیه که نمی‌تونن تمرکز لازم رو داشته باشن یا اینکه دیگه اشتیاقی برای درس خوندن ندارن. برای این دسته از دانش‌آموزان، استفاده از گوشی همراه در مدرسه حکم یک شمشیر دولبه رو داره. اگه اون‌ها استفاده مناسب از گوشی رو بلد نباشن بی‌انگیزگی و عدم تمرکزشون بیشتر هم میشه.

همچنین، کاهش خلاقیت یکی دیگه از معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه است. توی این دوره‌ای که گوشی‌های همراه اکثر کارهای انسان‌ها رو آسان‌تر کردن، ممکنه دانش‌آموزان برای ساده‌ترین کارها هم به گوشی رجوع کنن.

همین مسئله باعث کاهش خلاقیت فردی اون‌ها میشه. برای مثال اگه دانش‌آموزان جواب سوالات مدرسه رو از توی گوشی ببینن یا اینکه برای ضرب و تقسیم‌های ساده هم از ماشین حساب گوشی استفاده کنن، ذهنشون تنبل و خلاقیتشون کم میشه.

جمع‌بندی درباره همراه داشتن گوشی در مدرسه

توی این مقاله سعی کردیم همه جوانب همراه داشتن گوشی در مدرسه رو مورد بررسی قرار بدیم. از لحاظ قانونی این مسئله رو بررسی کردیم و از مزایا و معایب همراه داشتن گوشی در مدرسه گفتیم.

همراه داشتن گوشی در مدرسه، باید با هماهنگی خانواده و مدرسه صورت بگیره. کادر مدرسه از نظر حقوقی اجازه ضبط گوشی همراه دانش‌آموزان رو نداره. ولی اگه توی قوانین مدرسه این موضوع قید شده باشه که همراه داشتن گوشی در مدرسه ممنوعه، می‌تونن دانش‌آموز خاطی رو تنبیه انظباطی کنن.

داشتن گوشی در مدرسه خوبی‌ها و بدی‌هایی داره که اگه طرز استفاده صحیح از اون رو بلد باشین، خوبی‌ها بیشتر و بدی‌ها کمتر میشه. اما در صورت نداشتن فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه، معایب اون بیشتر از مزایاش میشه.

امیدواریم که این مقاله به اطلاعات کافی رو در اختیارتون گذاشته باشه. همچنین اگه دوست دارین در مورد بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه اطلاعات به دست بیارین، می‌تونین مقاله مربوط رو در مجله آموزشی فاب مطالعه کنین.

سوالات متداول
  • گوشی بردن به مدرسه قانونیه؟

    هنوز قانون مشخصی در رابطه با ممنوع بودن یا نبودن گوشی تلفن همراه در مدرسه تصویب نشده. این مسئله رو باید از مسئولان مدرسه پرسید.

  • گوشی داشتن در مدرسه چه خوبی‌هایی داره؟

    گوشی داشتن توی مدرسه باعث میشه که دانش‌آموزان محتواهای آموزشی بیشتری در اختیار داشته باشن، توانایی‌های تکنولوژی‌شون رو بالا ببرن و بتونن به راحتی با بقیه ارتباط برقرار کنن.

  • اگه معلم گوشیمون رو گرفت و پس نداد می‌تونیم ازش شکایت کنیم؟

    بله از نظر قانونی این حق برای دانش‌آموزان وجود داره. چون که هیچ کسی نمی‌تونه بدون مجوز گوشی همراه کسی رو ضبط کنه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *