بلاگ فاب

آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)

فهرست عناوین

دوره آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)

آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) که در اپلیکیشن فاب ارائه شده یکی از بهترین و کامل‌ترین دوره‌های آموزشی در زمینه آموزش درس فارسیه. ادبیات فارسی از دروس مهمیه که در تمام پایه‌ها از اول دوره تحصیلی با شما همراه بوده؛ اما، آموزش ادبیات فارسی دوازدهم برای امتحان نهایی توی این مقطع تحصیلی خیلی مهمه.

پس اهمیت زیادی داره حالا که سال آخر تحصیلی‌تونه و کنکور رو در پیش دارین حتما این درس رو خیلی خوب مطالعه و تمرین کنین. ویدیوهای آموزشی فاب می‌تونه توی موفقیت شما هم در امتحان نهایی و هم برای درک مطالب و مفاهیم این درس به طور شگفت‌انگیزی کمک کنه.

ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس ادبیات فارسی عمومی دوازدهمه که توسط گروه آموزشی فاب ارائه شده.

با استفاده از اپلیکیشن فاب، شما می‌تونین به راحتی تدریس ادبیات دوازدهم رو یاد بگیرین.

کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم به عنوان یک درس عمومی برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی در نظر گرفته شده. برای یادگیری بهتر این کتاب می‌تونین اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

ادبیات فارسی از گذشته تا الان به طور واضح فرهنگ و تمدن جامعه رو نشون میده و یکی از مهم‌ترین دروس شما در طول دوران تحصیل‌تونه؛ به همین دلیل یادگیری اون به صورت عمیق خیلی مهمه. با فیلم‌های آموزشی ارائه شده در اپلیکیشن فاب، شما می‌تونین صفر تا صد ادبیات دوازدهم رو به خوبی یاد بگیرین.

با استفاده از این اپلیکیشن، دانش‌آموزان می‌تونن آموزش فارسی دوازدهم رو به صورت دقیق یاد بگیرن. تدریس خط‌به‌خط مطالب آموزشی و قابلیت تکرار و یادگیری مجدد مطالب درسی، فرصتی مناسب برای یادگیری بهتر مطالب آموزش فارسی دوازدهمه.

ساختار کلی کتاب ادبیات دوازدهم (عمومی)

کتاب ادبیات دوازدهم که بین چهار رشتۀ ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی مشترکه، شامل هشت فصل و هجده درس میشه. این کتاب در مجموع 181 صفحه داره. کتاب ادبیات فارسی دوازدهم، دانش‌آموزان رو با انواع مختلف ادبیات مثل ادبیات پایداری، ادبیات تعلیمی و ادبیات حماسی آشنا می‌کنه.

ساختار کلی کتاب ادبیات دوازدهم (عمومی)

با توجه به حذف دروس عمومی از آزمون سراسری امسال، متاسفانه خیلی از دانش‌آموزان از اهمیت مطالعه این دروس غافل شدن؛ عدم توجه به آموزش ادبیات دوازدهم، عاملی مهم در نرسیدن به نتیجه دلخواه دانش‌آموزان دوازدهمه.

کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم، بر آموزش و تقویت مهارت‌های زبانی و ادبی تاکید داره. در ادامه به شما توضیح میدیم که با فیلم‌های آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم فاب، چه چیزهایی رو می‌تونین یاد بگیرین.

فهرست کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم

در ادامه فهرست مطالب ادبیات فارسی رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم؛ برای آشنایی بیشتر تا ادامه همراه ما باشین.

فهرست کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم

فصل یکم: ادبیات تعلیمی

تمرکز ادبیات تعلیمی، بر تعلیم و تربیته و شما این فصل رو با دو درس (شکر نعمت و مست و هوشیار) و در قالب‌های شعر خوانی و گنج حکمت یاد می‌گیرین. همینطور در این فصل با آرایه و دستور زبان (واژگان هم آوا، نقش دستوری ضمیر، انواع حذف و کاربرد معنایی افعال) به طور کامل آشنا میشین.

آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) ارائه شده در اپلیکیشن فاب به شما کمک می‌کنه که تمامی این مباحث و مفاهیم رو به راحتی یاد بگیرین و در حافظه بلند مدت به خاطر بسپارین. به طور کلی بیشتر دانش‌آموزان سال آخری، برای یادگیری بهتر مطالب درسی به تکرار و تمرین بیشتر مباحث آموزشی، نیاز دارن.

دانش‌آموزان در دوران تحصیل خود، یک چرخه آموزشی رو تجربه می‌کنن؛ بخشی از یادگیری دانش‌آموزان در کلاس درس و بخش عمده‌ از یادگیری در منزل انجام میشه. دسترسی به یک دوره آموزشی مناسب و قابلیت تکرار مطالب آموزشی در منزل، فرصتی مناسب برای یادگیری بهتر مباحث درسیه.

دانش‌آموزان با استفاده از اپلیکیشن فاب می‌تونن به راحتی به آموزش ادبیات فارسی دوازدهم بپردازن و روی مباحث این درس مسلط بشن.

همین حالا بخون!  آموزش عربی دوازدهم انسانی

فصل دوم: ادبیات پایداری

تمرکز ادبیات پایداری، بر بیان شکایات، اعتراضات و پیام‌های انقلابی در قالب نثر و نظمه. در واقع ادبیات پایداری به بیان مباحثی چون جنگ، نداشتن آزادی، استبداد و مسائلی مشابه این می‌پردازه.

آموزش فصل دوم ادبیات دوازدهم شامل سه درس (آزادی، درس آزاد و دماوندیه)، روان‌خوانی، گنج حکمت و مباحث ادبی چون آرایه استعاره، ترکیب وصفی و اضافی، آرایه مجاز، آرایه تلمیح، آرایه حسن تعلیل، غزل اجتماعی و آرایه کنایه میشه.

اپلیکیشن فاب، فیلم‌های آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم و به خصوص آموزش این فصل رو به شکل کامل و جامع و با استفاده از روش‌های نوین آموزش، ارائه میده. به کمک آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) فاب، به راحتی می‌تونین روی تمامی مباحث این فصل مسلط بشین.

همچنین بخوانید: آموزش دین و زندگی دوازدهم

فصل سوم: ادبیات غنایی

تمرکز ادبیات غنایی روی بیان احساسات و عواطف نویسنده‌ست. در واقع این فصل شامل ادبیات عرفانی و مباحثی چون وصال و فراق، ابعاد اجتماعی، طبیعت و مدح میشه.

این فصل شامل دو درس (نی‌نامه و در حقیقت عشق)، گنج حکمت، شعرخوانی و مباحث ادبی چون جناس تام، افعال گذرا و ناگذرا، اسلوب معادله، نقش دستوری و کلمات، سجع و تشبیه و نماده.

اپلیکیشن فاب، آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)، به ویژه مباحث ادبی این فصل رو به خوبی ارائه داده؛ به شکلی که دانش‌آموز دیگه نیاز به هیچ‌گونه منبع آموزشی دیگه‌ای نداره. با استفاده از برنامه فاب، دانش‌آموزان در هر سطح تحصیلی که هستن می‌تونن به راحتی به مطالب آموزشی مورد نظرشون دسترسی پیدا کنن.

با توجه به تعدد فصل‌های آموزش فارسی دوازدهم، استفاده از آموزش‌های اپلیکیشن فاب فرصتی مناسب برای یادگیری بهتر مطالب درسیه.

فصل چهارم: ادبیات سفر و زندگی

قطعا از نام این فصل میشه به محتویات آموزشی اون پی برد. تمرکز این فصل روی سفرنامه و خاطرات روزمره سفره. این فصل آسون‌ترین فصل در آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)، به شمار میره.

ادبیات سفر و زندگی

فصل ادبیات سفر و زندگی، شامل دو درس (از پاریز تا پاریس و کویر) و قواعد دستور زبان (قید صفت، صفت صفت، صفت مضاف‌الیه، ممیز و وابسته وابسته) میشه.

با فیلم‌های آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم فاب، می‌تونین به راحتی روی تمام این قواعد مسلط بشین.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی و آمار دوازدهم انسانی

فصل پنجم: ادبیات انقلاب اسلامی

ادبیات انقلاب اسلامی هم مثل فصل قبل در آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)، به عنوان یکی از آسون‌ترین فصول به شمار میره. تمرکز این فصل روی مرور رخدادها و اتفاقات انقلاب اسلامی به زبان نثر و نظمه.

این فصل دارای دو درس (فصل شکوفایی و اون شب عزیز) میشه. با دیدن فیلم‌های آموزشی ادبیات فارسی دوازدهم فاب، می‌تونین تمام مفاهیم این فصل رو به خاطر بسپارین.

فصل ششم: ادبیات حماسی

ادبیات حماسی روی بیان رشادت‌ها، شجاعت‌ها و دلاوری‌های واقعی یا غیرواقعی قهرمانان متمرکز شده. این فصل از ادبیات عمومی دوازدهم شامل دو درس (گذر سیاوش از آتش و خوان هشتم) و آموزش دستور زبان (شیوه بلاغی، آرایه مجاز، وابسته پیشین و پسین و زمینه‌های سبک حماسی) میشه.

تمامی این مباحث رو می‌تونین با آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) اپلیکیشن فاب به راحتی یاد بگیرین.

فصل هفتم: ادبیات داستانی

ادبیات داستانی شامل رمان‌، داستان‌های کوتاه و نوشته‌هایی از این قبیله. در این فصل با سه درس (سی‌مرغ و سیمرغ، درس آزاد و کباب غاز) و دستور زبان فارسی شامل نقش‌های تبعی، تلمیح، پیوند هم‌پایه ساز و پیوند وابسته‌ساز آشنا میشین.

با آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) فاب، می‌تونین به مفاهیم این فصل به‌طور کامل، مسلط بشین.

فصل هشتم: ادبیات جهان

تمرکز ادبیات جهان روی ارائه آثار بین‌المللی از نویسندگان مختلف جهانه. شما توی این فصل با دو درس خنده تو و عشق جاودانی از آثار نویسندگان موثر جهان مثل پابلو نرودا و شکسپیر، آشنا میشین.

بخش‌های مختلف کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم

کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم یک کتاب عمومیه که برای چهار رشته ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی در نظر گرفته شده. این کتاب شامل هشت فصل و هجده درسه که به بررسی انواع مختلف ادبیات فارسی از دوران باستان تا معاصر می‌پردازه.

هر درس از سه بخش تشکیل شده: کارگاه متن پژوهی، قلمرو ادبی و قلمرو فکری. همچنین در انتهای هر فصل یک بخش به نام گنج حکمت وجود داره که شامل متن‌ها و اشعاری از اندیشمندان و شاعران بزرگ فارسی زبانه.

بخش‌های مختلف کتاب آموزش ادبیات فارسی دوازدهم

  • کارگاه متن پژوهی:
    این بخش از کتاب شامل تمریناتی مبتنی بر متن درسه. این تمرینات مهارت‌های زبانی دانش‌آموز رو می‌سنجه.
  • قلمرو ادبی:
    بخش قلمرو ادبی در کتاب ادبیات فارسی دوازدهم، شامل سوالات ادبیه که باید توسط دانش‌آموز پاسخ داده بشه.
  • قلمرو فکری:
    این بخش از کتاب شامل تمریناتیه که درباره مفهوم نثر یا شعر از دانش‌آموز سوال می‌کنه و توانایی دانش‌آموز رو در درک متون ادبی می‌سنجه.
  • گنج حکمت:
    بخش گنج حکمت توی کتاب ادبیات فارسی دوازدهم، هر بار حکایتی آموزنده از ادبیات فارسی رو بیان می‌کنه.
  • شعر خوانی و روان خوانی:
    در پایان هر فصل از ادبیات فارسی دوازدهم، یا بخش شعر خوانی اومده یا بخش روان خوانی. این بخش‌ها شعر یا داستانی رو روایت می‌کنن. بعد از قسمت شعر خوانی یا روان خوانی بخشی به نام درک و دریافت قرار گرفته که شامل سوالاتی از محتوای شعر یا داستانه.

صفر تا صد ادبیات دوازدهم و همه مباحث نام ‌برده شده در بالا رو با دانلود اپلیکیشن فاب و تماشای فیلم‌های آموزشی توی این اپلیکیشن می‌تونین به طور کامل یاد بگیرین.

روش مطالعه ادبیات فارسی

ادبیات یک درس خیلی شیرین و در عین حال دشواره. برای یادگیری ادبیات باید به چندین بخش مسلط بشین. یادگیری معنای واژگان، املای درست کلمات، دستور زبان و درک متن و معنای شعر، برای یادگیری صحیح ادبیات ضرورت داره.

روش مطالعه ادبیات فارسی

برای یادگیری معنای واژه‌ها می‌تونین از واژه‌نامه آخر کتاب استفاده کنین. شما می‌تونین املای درست کلمات رو با مطالعه دقیق متن درس یاد بگیرین. برای یادگیری دستور زبان هم لازمه اونچه در کتاب آموزش داده میشه رو روی متون فارسی تمرین و تکرار کنین تا توی ذهنتون تثبیت بشه.

پایانِ سُخَن بِه کِه چِه باشَد      اُمید آنکِه کُنَد جِلبِ رِضایَت

به طور کلی، هزینه بالای کلاس‌های آموزشی، بیشتر وقت‌ها یک چالش بزرگ برای دانش‌آموزان و والدینه. دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر مطالب آموزشی، به منابع آموزشی مناسب نیاز دارن؛ وجود هزینه‌های بالا، یک عامل مهم برای عدم استفاده از محصوالات کمک آموزشیه. گروه آموزشی فاب با ارائه یک اپلیکیشن تخصصی، به دانش‌آموزان این امکان رو میده که بتونن با صرف کم‌ترین هزینه بهترین آموزش رو تجربه کنن.

درس عمومی ادبیات فارسی دوازدهم در هر سه مقطع مشترکه. بنابراین باید عملکرد خوبی در برنامه‌ریزی درسی برای این درس داشته باشین. برای دیدن اصول و روش‌های برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی می‌تونین به مقاله مربوط مراجعه کنین. فاب تمام نکات و روش‌های مطالعه درس و تست‌زنی رو در سال آخر برای شما تشریح کرده.

همینطور فاب توی مقاله برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی، نکاتی برای حل تمرین و مسئله و به خاطر سپاری راحت‌تر اون‌ها ارائه داده که می‌تونین ازش بهره ببرین. ضمنا اپلیکیشن فاب می‌تونه بهترین منبع برای دروس تخصصی و عمومی شما در رشته ریاضی باشه که با توجه به زمان کمی که در سال آخر در اختیار دارین، قطعا بهش احتیاج پیدا می‌کنین.

در آخر باید بگیم که نگران نباشین! فاب از دانش‌آموزان انسانی غافل نشده؛ اگه شما توی رشته انسانی در حال درس خوندن هستین، می‌تونین از نکات مشاوره‌ای که در مورد برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی توی مقاله مربوط گفتیم استفاده کنین.

دانش‌آموزان برای یادگیری آموزش ادبیات فارسی، می‌تونن از اپلیکیشن تخصصی فاب استفاده کنن. اپلیکیشن فاب، یک اپلیکیشن جامع کمک آموزشیه که می‌تونین برای یادگیری کتاب ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) هم از اون کمک بگیرین. کافیه اون رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • کتاب ادبیات فارسی دوازدهم (ادبیات 3) بین کدوم رشته‌ها مشترکه؟

    این کتاب بین رشته‌های ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی، مشترکه.

  • کتاب ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) چند فصل داره؟

    کتاب ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی) شامل هشت فصله و هجده درس داره.

  • بهترین روش خوندن ادبیات فارسی دوازدهم چیه؟

    برای یادگیری ادبیات باید به چندین بخش از جمله: معنای واژگان، املای کلمات و دستور زبان مسلط بشین. پاسخ کامل این سوال در متن این مقاله اومده.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

6 دیدگاه دربارهٔ «آموزش ادبیات فارسی دوازدهم (عمومی)»

  1. سلام. وقتتون بخیر باشه. آیا این درسته که ممکنه دروس عمومی به کنکور برگرده؟

    1. نگار ناظم

      سلام. ممنون🌹
      امکانش هست ولی تا الان راجع بهش صحبتی نشده. به همین خاطر ما با همون فرض که دروس عمومی از کنکور حذف شدن میریم جلو. در صورت تغییر این روند حتما داخل سایت اعلام میکنیم.

  2. من حوزه های مختلف ادبیات رو خیلی با هم قاطی میکنم. ادبیات غنایی و حماسی و …. خیلی زیادن. چطوری باید این مباحث رو به خاطر بسپارم. این درس واقعا مهمه…

    1. نگار ناظم

      نهال جان تنها راهی که برای این کار هست مرور و مطالعه زیاده. درسته منم قبول دارم که مباحث ادبیات فارسی خیلی زیاده ولی ساده‌ست. یه راهی که من میتونم بهت پیشنهاد کنم اینه که هر مبحث رو با توجه به اون اتفاقاتی که توی اون دوره افتاده حفظ کنی. اگه توی کتاب درسی در مورد اتفاقات و حواشی اون دوران صحبتی نکرده میتونی از منابع موجود توی ویکی پدیا استفاده کنی یا با سرچ توی گوگل اونا رو پیدا کنی. دوره آموزشی ادبیات فاب هم خیلی میتونه کمکت کنه و دسترسی بهش آسونه. به صورت ویدئویی و خیلی ساده همه مباحث رو توضیح داده و هر وقت که بخوای میتونی ویدئوهای تدریس رو دوباره ببینی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *