بلاگ فاب

درس خوندن به سبک کره‌ای‌

درس خوندن به سبک کره‌ای‌

فهرست عناوین

این روزها الگوهای زندگی نوجوانان تغییرات بسیاری کرده است. خیلی از دانش‌آموزان الگوی خودشون رو ستاره‌های موسیقی یا بازیگرهای کره‌ای قرار می‌دن. برای خیلی از علاقه‌مندان به فرهنگ کره، این سوال پیش بیاد که درس خوندن به سبک کره‌ای‌ چطوریه؟

اگه نمیدونین، باید بگیم که نگاه به فیلم و سریال‌های شاد و موسیقی‌های مهیجشون نگاه نکنین. کره‌ای‌ها یکی از سختگیرترین آدم‌ها توی مسائل تحصیلی هستن.

پشیمون شدین؟ 😅 عیبی نداره. تا آخر این مقاله از فاب همراه ما باشین تا ببینین دانش‌آموزان کره‌ای، که از موفق‌ترین دانش‌آموزان و دانشجویان در سرتاسر جهان هستن، به چه سبکی درس می‌خونن.

آموزش درس خوندن کره‌ای‌ها

حالا که مصمم هستین که درس خوندن به سبک کره‌ای‌ها رو یاد بگیری، بهتره که بهتون چند راهکار معرفی کنم. این روش‌ها صرفا مخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان کره‌ای نیست و برای اکثر دانش‌آموزن دنیا هم کاربرد داره.

البته توی کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند، سوئد و آمریکا که سخت‌گیری تحصیلی کمتر از کره جنوبیه، ممکنه که از این روش‌ها خیلی استفاده نشه. اما به دلیل شباهت‌هایی که توی سیستم آموزشی کشور ما با کره جنوبی داره، درس خوندن به سبک کره‌ای‌ به کار ما میاد.

در ادامه هم می‌گیم چطوری به سبک کره‌ای‌ها درس بخونین و هم از شباهت‌هایی که توی سیستم‌های آموزشیمون وجود داره میگیم.

مطالعه سخت؛ اولین شاخصه درس خوندن به سبک کره‌ای‌

اولین و شاید مهم‌ترین اصل درس خوندن به سبک کره‌ای‌، مطالعه سخته. شاید باورتون نشه اگه بدونین که کره‌ای‌ها روزی حداقل ۸ و حداکثر ۱۵ ساعت درس می‌خونن.

مطالعه سخت

اما مطالعه سخت فقط به معنی روخوانی از روی کتاب نیست. دانش‌آموزان کره‌ای از روش‌های مطالعاتی مختلفی استفاده می‌کنند تا یادگیری عمیقی داشته باشند.

پس شما هم اگه دوست دارین درس خوندن به سبک کره‌ای‌ها رو تجربه کنین حتما مطالعه سخت داشته باشین و از تکنیک‌های مطالعاتی استفاده کنین.

نظم و انظباط دانش‌آموزان کره‌ای

یکی دیگه از مواردی که درس خوندن به سبک کره‌ای‌ رو از خیلی از کشورهای دیگه متمایز میکنه، نظم و انظباط دانش‌آموزانه. به احتمال زیاد توی کشورهای اروپایی و آمریکایی، خبری از لباس فرم برای بچه‌ها نیست، ولی دانش‌آموزان دختر و پسر کره‌ای هر کدام با یونیفرم‌های مخصوص خودشون در کلاس‌های درس شرکت می‌کنن.

به طور کلی مدرسه و درس خوندن برای کره‌ای‌ها یک نوع تمرین نظم و انظباطه. چون که دانش‌آموزان در مدرسه نظم و انظباط رو یاد می‌گیرن و توی مراحل بعدی زندگی و سر کارشون، این نظم و انظباط را اجرا می‌کنن.

برنامه‌ریزی به سبک کره‌ای

گفتیم که کره‌ای‌ها ممکنه تا ۱۵ ساعت و بلکه‌ هم بیشتر، مشغول درس خوندن باشن. اما ۱۵ ساعت مطالعه درسی بدون برنامه‌ریزی تقریبا نشدنیه و اگه هم کسی این کار رو انجام بده نباید انتظار نمرات خوبی داشته باشه.

پس اگه دوست دارین درس خوندن به سبک کره‌ای‌ رو تجربه کنین، حتما باید برنامه‌ریزی‌تون رو هم به همون سبک انجام بدین.

با توجه به برنامه فشرده درسی در مدارس کره‌ای، دانش‌آموزان باید خیلی ریز و با جزئیات تمام، برنامه‌ریزی درسی رو انجام بدن و خیلی از موارد رو ذکر کنن.

برای مثال، وقت تلویزیون دیدن، کار با گوشی، کتاب خوندن و فیلم دیدن رو هم مشخص کنین. ساعت‌های معینی برای شام، ناهار و عصرونه در نظر بگیرین و وقت‌های استراحتتون رو هم توی برنامه‌ریزی معلوم کنین که دچار سردرگمی نشین و بتونین ساعت‌های زیادی‌، مثل دانش‌آموزان کره‌ای درس بخونین.

همین حالا بخون!  ساعات طلایی برای درس خوندن

سبک زندگی سالم

خیلی از موفقیت‌های دانش‌آموزان کره‌ای، مربوط به سبک زندگی سالم اون‌ها میشه. سلامتی جسمانی و بهداشت روانی، از جمله دلایل اصلی موفقیت دانش‌آموزان به حساب میاد.

پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، آمینو اسیدها و چربی‌های مفید برای بدن، کارکرد مغز رو ارتقا میدن و روی یادگیری دانش‌آموزان تاثیر مستقیم می‌ذارن.

بدیهیه دانش‌آموزی که تغذیه مناسب نداره و مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات پایینی داره، دچار مشکلات درسی و اختلالات یادگیری بشه.

پس حتما یک جستوجوی کوچک درباره برنامه غذایی نوجوانان کره‌ای هم داشته باشین و سعی کنین یک شیوه سالم زندگی رو در پیش بگیرین.

تمرینات ذهنی

تمرینات ذهنی یکی دیگه از کارهاییه که مربوط به بهداشت روان و سلامت فردی میشه.

تمرینات ذهنی

تمرینات ذهنی توی میزان یادگیری دانش‌آموزان تاثیر زیادی میذاره، استرس‌های اون‌ها رو کم می‌کنه و باعث میشه تمرکزشون موقع درس خوندن بالاتر بره.

مدیتیشن، نیایش، دعا و نگرش مثبت از جمله تمرین‌های ذهنی است که دانش‌آموزان می‌تونن انجام بدن.

اگه شما هم دوست دارین درس خوندن به سبک کره‌ای‌ها رو یاد بگیرین، حتما روی معنویات خودتون هم تمرکز کنین.

همین حالا بخون!  تقویت اراده برای درس خوندن

تعیین هدف مشخص

تقریبا هدف همه دانش‌آموزان از درس خوندن مشخصه؛ اون هم چیزی نیست جز موفقیت. ولی وقتی حرف از تعیین هدف مشخص می‌زنیم منظورمون اینه که خیلی ریز و با جزئیات این هدف رو متصور بشین.

برای مثال رشته تحصیلی که دوست دارین در آن موفق بشین، دانشگاه مورد نظر و حتی کشوری که برای تحصیل دوست دارین به اون مهاجرت کنین رو بنویسین.

هدف اصلی برای دانش‌آموزان ایرانی و کره‌ای هم تقریبا یکیه. با این تفاوت که هدف دانش‌آموزان ایرانی کنکور و هدف دانش‌آموزان کره‌ای سائونگه (suneung).

درس خوندن به سبک کره‌ای‌ طوریه که بچه‌ها برای آزمون سرنوشت‌ساز سائونگ آماده بشن.

شما می‌تونین ریزتر هم بشین و رتبه مورد نظرتون رو مشخص کنین. اینطوری دیگه می‌دونین برای چه چیزی دارین تلاش می‌کنین و این خودش برای شما انگیزه میشه. همچنین میزان تلاشی که باید داشته باشین و ساعت‌های مطالعه‌تون رو هم با این روش می‌تونین مشخص کنین.

تکنیک‌های درس خوندن به سبک کره‌ای‌

حالا که داریم درباره درس خوندن به سبک کره‌ای‌ حرف می‌زنیم، بد نیست که یک سری از تکنیک‌هایی که دانش‌آموزان این خطه برای درس خوندن انجام میدن رو هم معرفی کنیم.

تکنیک‌های درس خوندن به سبک کره‌ای‌

البته این تکنیک‌ها رو هم ممکنه خودتون از قبل انجام داده باشین و بین اکثر دانش‌آموزان جهان مشترک باشه. اما برای کسانی که دنبال درس خوندن به سبک کره‌ای‌ هستن، این موارد رو توضیح دادیم تا ببینن خیلی از روش‌ها مشترکه و دانش‌آموزان کره‌ای جادو و جمبل نمی‌کنن برای درس خوندن.

خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری

یکی از عادت‌های دانش‌آموزان کره‌ای، خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری موقع تدریس معلم یا موقع درس خوندنه.

خلاصه‌نویسی باعث میشه حجم درس‌های شما کمتر بشه و توی زمانتون صرفه‌جویی کنین. همچنین با یادداشت برداری، یادگیری عمیق‌تری دارین و مطالب رو زودتر یاد می‌گیرین و دیرتر فراموش می‌کنین.

البته بهتره یادتون باشه که خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری رو زمانی باید انجام بدین که از درس جا نمونین و حواستون باشه که توی زمان‌های منتهی به امتحانات، این کار رو نکنین. چون باعث میشه که بخش‌های مهمی از درس‌ها رو به اشتباه حذف کنین.

تشکیل گروه‌های مطالعاتی

به طور کلی، فعالیت گروهی و اشتراکی توی شرق آسیا یک کار پسندیده است. برعکس ما که خیلی وقت‌ها دوست داریم کارهامون رو تنهایی انجام بدیم و از همکاری کردن فراری هستیم، دانش‌آموزان کره‌ای برای بهبود عملکرد درسی خودشون سعی می‌کنن که گروه‌های مطالعاتی تشکیل بدن.

تشکیل گروه‌های مطالعاتی

این کار باعث میشه که چندین مغز همزمان روی یک درس متمرکز بشه. همین مسئله اشتباهات دانش‌آموزان رو کاهش میده. ممکنه یک دانش‌آموز توی درس ریاضی مشکل داشته باشه و اون یکی توی درس زبان انگلیسی. هر دوی این دانش‌آموزان می‌تونن توی گروه مطالعاتی، مشکلات خودشون رو با بقیه درمیون بذارن و با کمک هم اشکالاتشون رو رفع کنن.

تشکیل گروه مطالعاتی انگیزه دانش‌آموزان رو بالا می‌بره و با ایجاد یک فضای رقابتی باعث میشه که دانش‌آموزان از درس دلسرد نشن.

استفاده از فلش کارت

یکی دیگه از تکینک‌های درس خوندن به سبک کره‌ای‌، که از بهترین روش‌های درس خوندنه و توی اکثر کشورهای دنیا هم استفاده میشه، به کار بردن فلش کارته.

با استفاده از فلش کارت‌ها، دانش‌آموزان می‌تونن توی زمان‌ها و مکان‌هایی که به کتاب درسی دسترسی ندارن، به یادگیری مشغول باشن. همچنین این کارت‌های کوچک، با کم کردن حجم درس خوندن دانش‌آموزان، سرعت اون‌ها رو توی یادگیری بالا می‌بره.

دانش‌آموزان می‌تونن روی یک قسمت از فلش کارت کلمه یا عبارت مورد نظر رو بنویسن و پشت همون کارت توضیحات مربوط به عبارت رو یادداشت کنین.

این کار باعث میشه که یادگیری برای شما جذاب‌تر و راحت‌تر بشه. دانش‌آموزان کره‌ای هم اکثر وقتا یک دسته از این فلش کارت‌ها رو همراه خودشون دارن.

همین حالا بخون!  راهکارهای ایجاد عادت درس خوندن

جمع‌بندی درس خوندن به سبک کره‌ای‌

کشور کره جنوبی جزو قدرت‌های اول آسیا و از جمله کشورهای قدرتمند توی دنیا به حساب میاد. موفقیت‌های این کشور توی زمینه تکنولوژی، صنعت و سیاست قابل مشاهده است. اما چیزی که باعث شده تا کره جنوبی به این میزان از رشد و شکوفایی برسه، درس خوندن به سبک کره‌ایه.

اون‌ها از دوران دبستان بچه‌ها رو به مطالعه سخت، نظم و انظباط، توجه به سلامت تن و روان و همینطور روحیه همکاری عادت میدن و همین رفتارها باعث میشه که اون‌ها با تلاش و پشت کار زیاد موفقیت‌های تحصیلی زیادی به دست بیارن و برای کشورشون مفید باشن.

ما هم توی این مقاله، با توجه به علاقه روزافزون نوجوانان ایرانی به فرهنگ کره جنوبی، سعی کردیم تا از روش‌های درس خوندن به سبک دانش‌‌آموزان کره‌ای بگیم. تا دانش‌آموزانی که دوست دارن موفق بشن از این روش‌ها استفاده کنن.

سوالات متداول
  • کره‌ای‌ها چند ساعت توی روز درس می‌خونن؟

    برنامه درس خوندن دانش‌آموزان کره‌ای خیلی سنگینه. اون‌ها در طول روز حداقل ۸ و حداکثر ۱۷ ساعت درس می‌خونن.

  • چرا درس خوندن به سبک کره‌ای به ما کمک میکنه؟

    دانش‌آموزان کره‌ای پرتلاش‌ترین دانش‌آموزان جهان هستن. مطمئنا الگوبرداری از اون‌ها می‌تونه به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنه.

  • هدف دانش‌آموزان کره‌ای از درس خوندن چیه؟

    هدف اون‌‌ها تقریبا مشابه هدف دانش‌آموزان ایرانیه. اون‌ها هم برای ورود به دانشگاه‌های معتبر باید توی یک آزمون سخت شرکت کنن، مثل کنکور خودمون. دانش‌آموزان کره‌ای هم به هدف قبولی توی اون آزمون، سخت تلاش می‌کنن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *