بلاگ فاب

فرار از نمره منفی کنکور

فرار از نمره منفی کنکور

فهرست عناوین

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی خیلی از افراد، آزمون سرنوشت‌ساز کنکوره. هر سال عده زیادی از دانش‌آموزان، ماه‌های زیادی رو صرف یادگیری مطالب و تکنیک‌های مختلف می‌کنن که بتونن توی این آزمون بهترین نتیجه ممکن رو بگیرن تا توی دانشگاه مد نظرشون ادامه تحصیل بدن.

برای همین، نیازه که داوطلبان چالش‌های مختلف پیش روی خودشون رو بدونن تا بتونن به بهترین شکل خودشون رو برای آزمون آماده کنن.

یکی از چالش‌هایی که اون‌ها باهاش رو به رو میشن، نمره منفی لحاظ شده توی این آزمونه. توی این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه‌های فرار از نمره منفی کنکور بپردازیم.

نمره منفی کنکور

شاید برای خیلی‌ها سوال باشه که اصلا نمره منفی کنکور چیه و چطوری عمل می‌کنه؟

نمره منفی کنکور چیه؟

نمره منفی کنکور، راهیه که از پاسخ‌های شانسی به سوالات جلوگیری بشه. طبق این قاعده، به ازای هر سه پاسخ غلط، شما امتیاز یکی از پاسخ‌های درست‌تون رو از دست میدین.

به همین خاطر، یکی از توصیه‌هایی که مشاوران مختلف تحصیلی به مراجعین خودشون می‌کنن، اینه که در صورت اطمینان نداشتن از پاسخ یک سوال، اون رو جواب ندین.

توی کنکور رقابت بالایی وجود داره و افراد زیادی دارن این آزمون رو شرکت می‌کنن. یک پاسخ غلط می‌تونه حتی شهر محل تحصیل شما رو هم تغییر بده.

برای اینکه بهتر متوجه اهمیت نمره منفی کنکور بشین، فرض کنین که 50 سوال پیش روی شماست. اگه شما به 30 سوال پاسخ درست بدین، نمره خالص شما میشه 60 درصد.

حالا فرض کنین که ده سوال رو شانسی میزنین و از بین اون‌ها 6 تاش غلط از آب در میاد. اگه اون 6 تا پاسخ غلط رو نداشتین، درصد شما میشد 68 درصد. اما با در نظر گرفتن اون 6 پاسخ غلط، درصد شما به 64 درصد کاهش پیدا می‌کنه.

توی رقابتی که به این شدت سنگینه و حساسیت بالایی داره، هر درصد ارزشمنده؛ چه برسه به چهار درصد.

محسابه نمره منفی کنکور

همون‌طور که در پاراگراف قبل گفته شد، به ازای هر سه پاسخ منفی که شما در برگه پاسخ‌نامه خودتون علامت می‌زنین، یکی از پاسخ‌های صحیح شما حذف میشه.

روش محاسبه نمره منفی

درصد و نمره خالص شما توی آزمون‌ها، نسبت تعداد پاسخ‌های صحیح به کل سوالاته. اما به خاطر نمره منفی کنکور، درصد و نمره شما به شکل دیگه‌ای محاسبه میشه.

درصد کنکور

به همین خاطر، خیلی مهمه که شما راه‌هایی رو بلد باشین که از افتادن خودتون توی دام نمره منفی کنکور جلوگیری کنین. ممکنه شخصی که مطالعه کم‌تری هم داشته، به خاطر رعایت کردن این اصل، از شخصی که زمان بیش‌تری هم برای آمادگی گذاشته درصد و نمره بالاتری رو کسب کنه.

تاثیر نمره منفی کنکور در رتبه

شاید براتون سوال باشه که به ازای هر پاسخ غلطی که توی کنکور انتخاب می‌کنین، چقدر رتبه شما تغییر می‌کنه. این موضوع بستگی به میزان پاسخ دهی داوطلبان دیگه هم داره، اما به طور کلی میشه گفت که هر پاسخ غلط، ممکنه بین 400 تا 1500 نفر تغییر توی رتبه شما داشته باشه که اصلا مقدار کمی نیست.

تاثیر نمره منفی روی رتبه بندی

به همین خاطر اگه سوالی رو بلد نبودین، ریسک نکنین؛ چون 75 درصد ممکنه غلط بزنین و کلی رتبه‌تون جابه‌جا بشه.

راهکارهای جلوگیری از نمره منفی کنکور

حالا که در مورد تاثیر نمره منفی کنکور دونستین، باید برای مقابله با اون روش‌هایی رو در پیش بگیرین. صرف اینکه درس‌ها رو خوب خوندین باعث نمیشه از نمره منفی کنکور دور باشین و بگین خب من که به مطالب مسلطم، پس نمره منفی نمیزنم.

راهکارهای مختلفی ممکنه برای این کار وجود داشته باشه و شما باید با توجه به شرایط خودتون ببینین که کدوم‌ها براتون کاربرد بیش‌تری داره. در ادامه لیستی از این روش‌ها رو براتون آوردیم که می‌تونه براتون تاثیرگذار باشه.

با دقت خوندن صورت سوال

خیلی از داوطلبان هستن که به خاطر محدود بودن زمان پاسخ دهی به سوالات کنکور، عجله می‌کنن و سعی می‌کنن توی زمان خیلی کم به سوالات پاسخ بدن تا بتونن برای سوالات سخت‌تر زمان بیش‌تری داشته باشن.

سوالات رو با دقت بخونین

این باعث میشه که موقع خوندن سوالات، دقت‌شون پایین بیاد و سوال رو بد متوجه بشن. ضمن اینکه توی کنکور خیلی از سوالات، با این هدف طراحی میشه که شما توی نگاه اول برداشت اشتباهی داشته باشین و اصطلاحاً انحرافی هستن.

به همین خاطر باید حواس‌تون باشه که سوالات رو با دقت و تمرکز کافی بخونین تا کاملاً متوجه بشین که سوال از شما چی میخواد و از چه روشی باید به پاسخ درست برسین.

فکر نکردن به سختی یا سادگی سوالات

سعی کنین سوالات رو بدون قضاوت پاسخ بدین. فکر کردن به اینکه این درس سخته، اون درس آسونه یا فکر به اینکه نکنه این سوال که برای من سخته، برای بقیه آسون باشه و غیره، باعث میشه که تمرکز و دقت شما شدیداً پایین بیاد، اضطراب پیدا کنین و نتونین تصمیم درست رو موقع انتخاب پاسخ درستِ سوالات بگیرین.

کنار گذاشتن وسواس

خیلی از داوطلب‌ها ممکنه درگیر وسواس پاسخ دهی به سوالات بشن. ممکنه برای خیلی‌ها پیش بیاد که بخوان سوالات بی پاسخ نداشته باشن و به تمام سوالات پاسخ بدن. اما باید بدونین که به زور پاسخ دادن به سوالات باعث میشه فقط میزان پاسخ‌های اشتباه‌تون بالاتر بره.

باهوش باشین؛ بدونین کجا بهتره که سوالات رو خالی بذارین و کجا لازمه که پافشاری کنین و زمان بیش‌تری برای حل سوال بذارین. برای این کار، اول به سوالاتی که می‌تونین، پاسخ بدین. توی زمان اضافه‌ای که آوردین، برگردین اول سوالات و سعی کنین حالا به سوالاتی که شک داشتین پاسخ بدین و در آخر هم سوالاتی که براتون چالش برانگیز بودن.

وسواس نداشته باشین

هیچوقت، وقت اضافه برای یک سوال صرف نکنین. چون ممکنه توی زمانی که سعی کردین پاسخ یک سوال سخت رو پیدا کنین، می‌تونستین به سه سوال ساده پاسخ صحیح بدین و درصدتون رو بالاتر ببرین.

عجله نداشته باشین

ترس از تموم شدن زمان پاسخ دهی به سوالات و ترس از شکست در کنکور، باعث میشه که شما توی جواب دادن عجله کنین. عجله کردن باعث میشه هم سوالات رو خوب متوجه نشین، هم استرس‌تون بالا بره و سخت‌تر پاسخ رو پیدا کنین و هم به سوالات به اجبار پاسخ بدین و نمره منفی کنکور رو برای خودتون لحاظ کنین.

پس اصلا عجله نکنین. مهارت مدیریت زمان در کنکور و راه‌های کنترل اون رو یاد بگیرین تا بتونین توی آزمون بهترین نتایج رو بگیرین. بهتره که برای این کار راه‌های کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون رو یاد بگیرین.

جمع‌بندی نمره منفی کنکور

همون‌طور که بررسی کردیم، نمره منفی کنکور مسئله‌ایه که اصلا نمیشه ازش چشم پوشی کرد و توجه یا عدم توجه شما بهش می‌تونه موفقیت یا عدم موفقیت‌تون رو رقم بزنه. پس سعی کنین راههای فرار از نمره منفی کنکور رو یاد بگیرین تا بتونین رتبه خودتون رو بهتر کنین و به چیزی که لایقش هستین دست پیدا کنین.

اما در کنار اون، شما باید مطالب رو به خوبی یاد گرفته باشین تا این راهکارها به دردتون بخوره. به همین خاطر، ما به شما اپلیکیشن فاب رو معرفی می‌کنیم. توی این برنامه، به ساعت‌ها آموزش ارزان دسترسی دارین که می‌تونه بهتون کمک کنه که هرچه بیش‌تر برای این آزمون سرنوشت‌ساز آماده بشین.

سوالات متداول
  • نمره منفی کنکور چقدره؟

    به ازای هر سه پاسخ منفی، یکی از پاسخ‌های درست شما حذف میشه.

  • درصد کنکور از چه طریقی حساب میشه؟

    سه برابر تعداد پاسخ‌های درست، منهای تعداد غلط‌ها، تقسیم بر تعداد کل سوالات، ضرب در صد میشه و درصد میشه.

  • نمره منفی روی رتبه چه تاثیری داره؟

    حدوداً به ازای هر نمره منفی بین 400 تا 1500 نفر تغییر رتبه ایجاد میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *