بلاگ فاب

راه‌های کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون

راه‌های کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون

فهرست عناوین

تا حالا براتون پیش اومده به خاطر بی‌دقتی در جلسه آزمون، امتحانی که باید ازش نمره 20 می‌گرفتی رو خراب کنین؟ اشتباه خوندن و متوجه نشدن سوالات آزمون رو (که اتفاقاً سوالات آسونی هم بودن) چند بار تجربه کردین؟

اشتباهاتی مثل جا گذاشتن یک سوال، اشتباه متوجه شدن منظور سوال، فراموش کردن جواب نهایی و …. همگی حاصل بی‌دقتی در جلسه آزمون هستن. پس راه‌های کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون چه چیزهایی هستن؟

برای موفقیت در آزمون‌ها و امتحانات مختلف، بعد از به خاطر سپردن مطالب درسی، دقت کردن در پاسخ به سوالات آزمون، مهمترین مسئله برای موفقیته. توی این مقاله از فاب، راه حل هایی برای کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون گفته شدن. اگه شما هم بارها گرفتار بی‌دقتی در آزمون شدین و دنبال راه حل برای از بین بردن ترس از شکست در کنکور هستین، تا پایان این مقاله با ما همراه باشین.

همین حالا بخون!  تراز کنکور چیست؟

راهکارهایی برای کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون

راهکارهایی برای کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون وجود دارن. این راهکارها بسیار هم کارآمد هستن. پس بی‌دقتی رو ویژگی ذاتی خودتون ندونین، که مثل یک نفرین از زمان تولد همراهتون بوده. در ادامه، چند راهکار برای کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون رو، بهتون معرفی می‌کنیم:

مدیریت زمان داشته باشین

یکی از مهمترین دلایل بی‌دقتی، عجله داشتن و کم آوردن زمانه. معمولاً هر کاری رو که بخوایم در زمان کم و با عجله انجام بدیم، نتیجه مطلوبی به همراه نداره. توی امتحاناتی که میدین، زمان رو مدیریت کنین. با این کار، مجبور نیستین با عجله به سوالات جواب بدین.

مدیریت زمان داشته باشید

طبیعتاً در آزمون‌هایی مثل کنکور که مجبورین به سوالات چندین درس توی یک زمان محدود پاسخ بدین، مدیریت زمان کار سخت‌تری میشه؛ اما غیر ممکن نیست. وقتی قصد شرکت در آزمونی رو دارین، از قبل درباره تعداد سوالات و زمانی که دارین پرس و جو کنین. با این کار می‌تونین توی خونه، مدیریت زمان در جلسه آزمون رو تمرین کنین.

استرس رو از خودتون دور کنین

استرس داشتن در جلسه آزمون، مشکل بسیاری از دانش‌آموزانه. به طور معمول وقتی درس رو خوندین و تمرین‌های اون رو هم حل کردین، توی جلسه آزمون استرس کمتری رو تجربه می‌کنین. وقتی به جلسه آزمون میرین، باید خودتون رو متقاعد کنین که دیگه وقت درس خوندن تموم شده و استرس داشتن فقط کارو بدتر میکنه.

پس چه آماده آزمون باشین چه نباشین، توی اون لحظه نمی‌تونین معجزه کنین. پس تنها کاری که باید بکنین اینه که بهترینِ خودتون رو ارائه بدین.

معمولاً با به کار بردن راهکارهایی ساده مثل تغذیه مناسب قبل از امتحان و تنفس عمیق برای آرامش بیشتر، می‌تونین استرس خودتون رو توی جلسه آزمون مدیریت کنین. اما اگه استرس شما در تمام آزمون‌ها زیاد و خارج از کنترله، حتماً برای مدیریت اون از مشاور و روانشناس کمک بگیرین.

ابتدا سراغ سوالات آسون‌تر برین

چه توی امتحانات معمولی مدرسه و چه آزمون‌های بزرگی مثل کنکور، بهتره ابتدا سراغ بخش‌های آسون‌تر برین. دلیلش اینه که اگه از همون اول به سوالات جدید و سختی برخورد کنین که باعث میشه مغزتون سوت بکشه، دچار استرس و سردرگمی میشین. پس، دقت شما کاهش پیدا میکنه.

اول به سراغ سوالات آسانتر بروید

پس با بخش‌هایی شروع کنین که برای شما آشناست و توی اون مهارت دارین. وقتی به چند سوال پاسخ صحیح بدین، اعتماد به نفستون برای پاسخ به سوالات بیشتر شده و استرس‌تون هم کاهش پیدا میکنه.

سوالات را با دقت بخونین

از روی هیچ سوالی سرسری عبور نکنین. بسیاری از بی‌دقتی‌ها حاصل با عجله خوندن سوالاته. به ویژه سوالاتی که مطمئن هستین جوابش رو میدونین! هر چقدر هم یک سوال به نظرتون آسون و پیش پا افتاده بیاد، باید اون رو با دقت و کلمه به کلمه بخونین. البته، مدیریت زمان رو هم فراموش نکنین!

منظم و دقیق به سوالات آزمون پاسخ بدین

در همه آزمون‌ها، خوانایی و تمیز نوشتن رو فراموش نکنین. بی‌نظمی و درهم و برهم نوشتن پاسخ‌ها، خودش عامل افزایش بی‌دقتی شماست. با نظم و حوصله به سوالات پاسخ بدین و از کثیف کردن بی مورد برگه‌های پاسخنامه و سوالات خودداری کنین. بدخط بودن باعث میشه که معلمتون هم نفهمه چی نوشتین. اینجوری احتمال داره نمره کمتر از حقتون بگیرین.

همین حالا بخون!  بررسی انواع دام‌های تستی در کنکور

بی‌دقتی‌های خودتون رو یادداشت کنین

پس از هر امتحانی، توی یک برگه یا دفترچه، تمام بی‌دقتی‌های خودتون رو یادداشت کنین. مثلاً دقیق کامل نخوندن صورت سوال یا ندیدن سوالات پشت برگه، از این دست بی‌دقتی‌ها است.

لیست این بی‌دقتی‌ها رو شب قبل از هر امتحانی که دارین مرور کنین. به این ترتیب، ذهنتون آمادگی بیشتری برای مقابله با اون‌ها پیدا می‌کنه.

آزمون‌ رو شبیه‌سازی کنین

آزمون رو شبیه سازی کنین

قبل از رفتن به جلسه، توی خونه برای خودتون آزمون رو شبیه‌‌سازی کنین. این کار باعث میشه تا مدیریت زمان رو یاد بگیرین. همچنین با تکرار این عمل، سرعت شما در پاسخ به سوالات بالا میره. ممکنه در ابتدا بسیار کند عمل کنین؛ اما نگران نباشین. این مسئله به مرور بهبود پیدا می‌کنه.

وقتی از قبل، خودتون رو در شرایطی مشابه آزمون قرار بدین، با آمادگی و دقت بیشتری سر جلسه حاضر میشین.

به تغذیه و خواب خودتون توجه کنین

داشتن تغذیه مناسب و خواب کافی قبل از آزمون، بسیار اهمیت داره. اگه سر جلسه امتحان گرسنه باشین یا برعکس، از پرخوری زیاد سنگین و کسل باشین، احتمال بی‌دقتی شما توی آزمون بالا میره.

همچنین نداشتن خواب و استراحت کافی، باعث میشه مطالب امتحان رو نتونین توی ذهنتون دسته‌بندی کنین. ممکنه شب امتحان نخوابین و روز بعدش هم احساس خواب‌آلودگی بهتون دست نده. اما قطعاً این کار به تمرکز و حافظه شما آسیب میزنه.

شب قبل از آزمون طوری برنامه‌ریزی کنین که استراحت و خواب کافی داشته باشین. قبل از رفتن به جلسه آزمون هم خوراکی‌های مقوی و سبک مثل نان و پنیر و گردو بخورین. تعدادی شکلات و یک بطری آب هم همراه داشته باشین؛ ممکنه سر جلسه تشنه‌تون بشه و معلم یا مراقب بهتون اجازه بیرون رفتن نده.

همین حالا بخون!  انواع اختلالات اضطرابی و روش‌های درمان

جمع‌بندی کاهش بی‌دقتی در آزمون

باید بدونین که بی‌دقتی در آزمون و مسائل دیگر، تنها مشکل شما نیست. همه انسان‌ها کم و بیش گرفتار این مشکل میشن. اما نکته خوشحال کننده اینه که بی‌دقتی یک ویژگی ذاتی نیست که نتونیم اصلاحش کنم راه‌های کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمون رو می‌تونین با راهکارهای این مقاله و کمک گرفتن از مشاوران، یاد بگیرین. افزایش دقت و تمرکز نه تنها در آزمون‌ها، بلکه در تمام مسائل زندگی، کمک می‌کنه تا نتیجه بهتری کسب کنین.

سوالات متداول
  • چگونه می‌تونیم بی دقتی در آزمون رو کاهش بدیم؟

    راهکارهای زیادی برای کاهش بی دقتی درآزمون وجود دارن. توی این مقاله 8 راهکار مفید رو در اختیار شما گذاشتیم.

  • آیا استرس باعث افزایش بی‌دقتی در آزمون میشه؟

    بله. استرس داشتن تاثیر زیادی بر کاهش دقت در آزمون‌ها داره. اما، از استرس داشتن خودتون استرس نگیرین! به جای این کار مخرب، با یه مشاور خوب مشورت کنین.

  • مهمترین دلیل بی‌دقتی در آزمون چیست؟

    برای هر شخص دلایل متعددی برای بی دقتی وجود داره. استرس زیاد یا برعکس اون، اعتماد به نفس کاذب و خوب نخوندن سوالات، از مهمترین دلایل بی‌دقتی در آزمون هستن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *