بلاگ فاب

نحوه محاسبه تراز کنکور

نحوه محاسبه تراز کنکور

فهرست عناوین

محاسبه تراز کنکور

یکی از مهم‌ترین عوامل توی آزمون کنکور که داوطلبان باید توجه زیادی به اون داشته باشن، نحوه محاسبه تراز کنکور است. رتبه نهایی با تراز فرق داره و داوطلبان باید به این نکته توجه کنن. تراز آزمون کنکور و رتبه با هم یکی نیست.

عامل مشخص کننده رتبه نهایی دانش‌آموزان، تراز در کنکوره، به عبارتی دیگه تراز آزمون کنکور مشخص می‌کنه که ارزش نتیجه کنکور داوطلبان به چه صورته. متقاضیان زیادی همیشه سوال دارن که تراز کنکور چطور محاسبه میشه، برای پاسخ به این سوال باید با تراز آزمون کنکور و رتبه کنکور آشنا بشین.

تراز کنکور چیست؟

تراز کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل توی قبولی داوطلبان در کنکور سراسریه. این تراز، سطح علمی داوطلب رو نسبت به شرکت‌کنندگان دیگه مشخص می‌کنه. در واقع، تراز کنکور نمایانگر میزان موفقیت و توانایی داوطلب توی آزمون است.

از طریق محاسبه تعداد و ارزش سوالاتی که داوطلبان پاسخ میدن، به اون‌ها امتیاز تعلق می‌گیره. این امتیاز، تراز یا نمره علمی نامیده میشه.

تراز کنکور معیاری استاندارد برای مقایسه فرد با شرکت‌کنندگان دیگه است. هر چه تراز داوطلب نسبت به دیگران بالاتر باشه، شانس قبولی اون برای پذیرش توی دانشگاه و رشته‌های برتر بیشترخواهد بود. این تراز، سطح علمی داوطلب رو نسبت به جامعه آماری مشخص می‌کنه و به عبارت دیگه، نشان‌دهنده موفقیت و توانمندی اون توی آزمونه.

برای محاسبه تراز کنکور، امتیاز هر سوال در آزمون سراسری لحاظ می‌شه. این تراز، به داوطلبان کمک می‌کنه تا میزان علمی خودشون رو در مقایسه با دیگران بسنجه.

از اون‌جایی که فلسفه برگزاری کنکور سراسری سنجش سطح علمی داوطلبان است، تراز کنکور بهترین معیار برای سنجش این سطح درنظرگرفته میشه. به طور کلی، هرچه تراز داوطلبی بیشتر از 5000 باشه، سطح علمی اون از میانگین جامعه آماری بالاتر بوده و به نفرات برتر آزمون نزدیک‌تر میشه.

تراز کنکور چیست؟

تفاوت تراز کنکور با رتبه کنکور

تراز کنکور و رتبه کنکور دو مفهوم متفاوت توی آزمون کنکور سراسری هستن:

تراز کنکور:

  • تراز کنکور نشان‌دهنده سطح علمی داوطلب در مقایسه با شرکت‌کنندگان دیگه توی آزمون سراسریه.
  • این معیار برای مقایسه متقاضی با دیگران مناسبه و نشون میده که داوطلب دربین همه شرکت‌کنندگان در چه جایگاهی قرار داره.
  • تراز کنکور با در نظرگرفتن تعداد و ارزش هر سوال درستی که داوطلب به اون پاسخ میده، محاسبه میشه.
  • محدوده نمره تراز بین ۰ تا ۱۰۰۰۰ یا ۰ تا ۱۳۰۰۰ است.
  • داوطلبان برتر کنکور ترازی بالاتر از ۱۲۰۰۰ دارن.
  • تراز کنکور نشون‌دهنده توانمندی علمی داوطلب در درس مذکوره.

رتبه کنکور:

  • رتبه کنکور نشون‌دهنده ترتیب داوطلبان در آزمون سراسریه.
  • به طورمثال اگه در حدود ۶۰۰۰ شرکت‌کننده توی آزمون وجود داشته باشه، رتبه نهایی تنها نفرات اول تا ۲۰۰۰ رو مشخص می‌کنه.
  • رتبه نشون‌دهنده درصد خام رتبه کنکوره.
  • تفاوت رتبه و تراز در اینه که تراز تفاوت سطح علمی بین داوطلبان رو نشون میده، در حالی که رتبه نشون‌دهنده ترتیب افراده.

به طور خلاصه، تراز کنکور معیاری برای مقایسه سطح علمی داوطلب با دیگرانه، در حالی که رتبه کنکور ترتیب داوطلبان رو نشون میده.

چجوری تراز کنکور رو محاسبه کنیم؟

تراز کنکور یک معیار استاندارده که در ایران برای ارزیابی عملکرد داوطلبان توی آزمون کنکور استفاده میشه. این تراز بر اساس نمرات داوطلب در دروس عمومی و تخصصی کنکور محاسبه میشه. به عبارت دیگه، تراز کنکور نمایانگر میانگین نمرات داوطلب توی آزمون کنکور و نمرات سوابق تحصیلی اونه.

این معیار به ما کمک می‌کنه تا عملکرد داوطلب رو با شرکت‌کنندگان دیگه توی آزمون مقایسه کنیم.

به طور کلی، تراز کنکور نمایانگر ترکیبی از نمره‌های آزمون و سوابق تحصیلی داوطلب است و در تعیین رتبه داوطلبان توی آزمون کنکور نقش مهمی داره. این تراز بر اساس عملکرد داوطلب در هر درس آزمون در مقایسه با عملکرد داوطلبان دیگه محاسبه میشه.

به طور کلی، مهم‌ترین تفاوت نمره خام با نمره تراز در اینه که نمره خام صرفا با توجه به عملکرد شخص محاسبه میشه، در حالی که برای محاسبه نمره تراز، عملکرد داوطلبان دیگه هم در نظر گرفته میشه.

محاسبه تراز کنکور

محاسبه تراز آزمون‌های آزمایشی

تراز آزمون‌های آزمایشی در کنکور، معیاریه که عملکرد داوطلبان رو با شرکت‌کنندگان دیگه توی آزمون مقایسه می‌کنه. این تراز به محاسبه نمره شما در مقایسه با عملکرد داوطلبان دیگه در هر درس آزمون می‌پردازه. برای محاسبه تراز درسی، ابتدا نمره خام (نمره کسب‌شده در آزمون) رو با درصد هر درس ضرب می‌کنیم.

سپس نمرات دروس رو با وزن‌دهی محاسبه کرده و نمره تراز درسی رو به دست میاریم. به عنوان مثال، اگه در درس ریاضی نمره 16 کسب کردین و میانگین نمرات دانش‌آموزان دیگه در این درس 14 باشه، نمره تراز شما ممکنه بالاتر از نمره خام باشه. تفاوت نمره خام و نمره تراز، عامل مهمی در تعیین رتبه داوطلبانه.

تاثیر بررسی تراز برای پیگیری مسیر پیشرفت

نمره خام و درصدها می‌تونن تا حدودی وضعیت درسی شما رو مشخص کنن ولی تراز از همه این‌ها با شما روراست‌تره و تعیین می‌کنه در کجای مسیر قرار دارین. اگه می‌خواین مسیر پیشرفت‌تون رو بررسی کنین بیشترین انرژی‌تون رو روی محاسبه و بررسی تراز بذارین. هرچه مقدار تراز به مرور زمان بزرگ‌تر بشه نشون‌دهنده پیشرفت بیشتریه.

جمع‌بندی نحوه محاسبه تراز کنکور

از ابتدای مدرسه، ملاک و معیار موفقیت‌ دانش‌آموزان نمره‌ بوده. این نمره وارد کارنامه تحصیلی شده و از این نمرات، معدل گرفته میشه. در واقع وضعیت بقیه شاگردان تاثیری روی شرایط درسی شما نداشت و هرکس چیزی رو برداشت می‌کرد که خودش کاشته بود.

ولی در مورد کنکور وضعیت متفاوته. شما با بقیه شرکت‌کنندگان توی تمامی سوالات مقایسه می‌شین و نتیجه‌ کاملا بستگی به نحوه عملکرد بقیه داوطلبان داره و باید ارزش ذاتی نمره‌تون مشخص بشه. بنابراین سازمان سنجش با محاسبه تراز در کنکور، داوطلبان رو باهم مقایسه می‌کنه.

توی این مقاله در مورد نحوه محاسبه تراز کنکور صحبت کرده و سعی کردیم تمام نکاتی که در این مورد وجود داره رو بهتون بگیم تا بتونین تراز کنکور خودتون رو محاسبه کنین و نسبت به افزایش تراز کنکور در آزمون اصلی اقدام کنین.

سوالات متداول
  • تراز کنکور چیست؟

    تراز کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل توی قبولی داوطلبان در کنکور سراسری است. این تراز، سطح علمی داوطلب رو نسبت به شرکت‌کنندگان دیگه مشخص می‌کنه.

  • بررسی تراز در پیگیری مسیر پیشرفت چه تاثیری داره؟

    اگه می‌خواین مسیر پیشرفتتون رو بررسی کنین بیشترین انرژی‌تون رو روی محاسبه و بررسی تراز بذارین زیرا تراز تعیین می‌کنه در کجای مسیر قرار دارین.

  • محاسبه تراز آزمون‌های آزمایشی چه چیزی رو مشخص می‌کنه؟

    تراز آزمون‌های آزمایشی درکنکور، معیاری است که عملکرد داوطلبان رو با شرکت‌کنندگان دیگه توی آزمون مقایسه می‌کنه. این تراز به محاسبه نمره شما در مقایسه با عملکرد داوطلبان دیگه درهردرس آزمون می‌پردازه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *