بلاگ فاب

چطور برای کنکور درس بخونیم؟ – کنونیکال شده- تغییری روی این مقاله انجام نشود

چطور برای کنکور درس بخونیم؟

فهرست عناوین

چطور برای کنکور درس بخونیم؟ سوالیه که اکثر داوطلبان کنکور تمایل دارن به جواب اون برسن. آشنایی با تکنیک‌های درس خوندن برای کنکور به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که بتونن با برنامه‌ریزی بهتری برای کنکور درس بخونن.
اکثر داوطلبان با نزدیک شدن به زمان کنکور استرس و اضطراب زیادی دارن؛ نداشتن برنامه مشخص و دقیق از جمله دلایلیه که دانش‌آموزان رو با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کنه.

دانش‌آموزان این موضوع رو خیلی خوب میدونن که برای داشتن یک آینده شغلی و تحصیلی مناسب باید با نکات مهم درس خوندن آشنا باشن؛ در واقع تکنیک‌های درس خوندن برای کنکور راهیه برای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان.
ما توی این مقاله از گروه آموزشی فاب نکاتی رو بررسی می‌کنیم که شما با مطالعه اون می‌تونین به جواب این سوال که چطوری برای کنکور آماده بشین برسین؛ پس تا ادامه همراه ما باشین.

چرا کنکوری درس خوندن مهمه؟

دانش‌آموزان در دوران مدرسه، سبک متفاوتی از درس خوندن رو تجربه می‌کنن؛ اما، با نزدیک شدن به آزمون سراسری با فضای آموزش و یادگیری متفاوت‌تری روبه‌رو میشن. این موضوع باعث میشه که دانش‌آموزان نتونن با روش‌های آموزشی قبلی‌شون برای کنکور آماده بشن.

چرا کنکوری درس خوندن مهمه؟به طور کلی، دانش‌آموزان در تمام دوران تحصیلی‌شون به صورت تشریحی درس خوندن و خیلی با تکنیک‌ها و مهارت‌های تست‌زنی آشنا نبودن؛ اما، کنکور یک آزمون تست محوره و دانش‌آموزان برای موفقیت باید با مهارت‌های تست‌زنی آشنا بشن.
بسیاری از دانش‌آموزان با مفهومی درس خوندن دروس آشنا نیستن و صرفا به یادگیری سطحی مطالب درسی بسنده می‌کنن؛ این موضوع اصلی‌ترین تفاوت درس خوندن کنکوریه. دانش‌آموزان برای درس خوندن کنکوری باید تمومی مطالب درسی رو به صورت مفهومی مطالعه کنن. بدون شک این موضوع نیازمند دقت و تمرکز زیاد دانش‌آموزان هنگام مطالعه‌ست.

همین حالا بخون!  ترس از شکست در کنکور را از بین ببرید!

اشتباه رایج دانش‌آموزان

بسیاری از دانش‌آموزان در دوران مدرسه وضعیت درسی خوبی دارن و همین موضوع باعث میشه که برای کنکوری درس خوندن برنامه‌ریزی خاصی نداشته باشن و صرفا به درس خوندن به سبک مدرسه بسنده کنن.
این موضوع اصلی‌ترین اشتباه دانش‌آموزان کنکوریه!

فضای آزمون سراسری متفاوت با دیگر آزمون‌هاست؛ عدم توجه به این موضوع باعث میشه که دانش‌آموزان با وجود وضعیت تحصیلی خیلی خوب نتونن عملکرد خوبی رو در جلسه کنکور داشته باشن. یادگیری نکات مهم درس خوندن برای کنکور به داوطلبان این امکان رو میده که بتونن با برنامه‌ریزی بهتری برای آزمون سراسری آماده بشن.
داوطلبان با روش مطالعه کنکوری می‌تونن به شکل کاملا اصولی درس خوندن برای کنکور رو تجربه کنن.

نکات مهم درس خوندن به سبک کنکور

تا اینجای مطلب با این موضوع آشنا شدین که برای درس خوندن و رسیدن به نتیجه مطلوب بهتره که با نکات مهم درس خوندن به سبک کنکور آشنا بشین. ما توی این قسمت، این نکات رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم؛ برای آشنایی با این موضوع بهتره که تا ادامه همراه ما باشین.

برنامه‌ریزی درسی مختص به خودتون رو داشته باشین

برای رسیدن به پاسخ این سوال که چطوری برای کنکور درس بخونیم؟ اولین نکته داشتن یک برنامه‌ریزی درسیه؛ در واقع، دانش‌آموزان با داشتن برنامه‌ریزی کنکور می‌تونن با نظم بیشتری درس بخونن و سبک مطالعه و هدف خودشون رو به صورت دقیق مشخص کنن.

برنامه‌ریزی درسی مختص به خودتون رو داشته باشین

بدون شک با حذف دروس عمومی از آزمون سراسری، خیلی از دانش‌آموزان از مطالعه این دروس غافل میشن و تموم تمرکز خودشون رو صرف مطالعه دروس تخصصی می‌کنن. این موضوع یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزانه؛ درسته که دروس عمومی از کنکور حذف شدن ولی، به دلیل تاثیر دروس عمومی در کنکور بهتره که دانش‌آموزان از مطالعه این دروس غافل نشن.

دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی درسی می‌تونن شیوه‌های مطالعه تموم دروس رو از هم تشخیص بدن و با آگاهی بیشتری درس بخونن. دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی درسی‌شون بهتره زمانی رو به مطالعه دروس عمومی اختصاص بدن و برای هر درس سبک مطالعه مختص به خودش رو مشخص کنن.

همین حالا بخون!  برنامه‌ریزی کنکور 1403

هدف خودتون رو به صورت دقیق مشخص کنین

“چطور برای کنکور درس بخونیم؟”

یکی دیگه از نکات مهم مطالعه برای کنکور، تعیین هدفه. دانش‌آموزان با مشخص کردن هدف خودشون از ورود به دانشگاه، می‌تونن به نتیجه بهتری برسن. تعیین هدف به دانش‌آموزان انگیزه حرکت میده و این موضوع باعث میشه که دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری تلاش کنن.

دانش‌آموزان باید به این نکته توجه کنن که برای مشخص کردن هدف، بهترین راه تعیین هدف دقیق و واضحه است. بدون شک برای اینکه بتونین به برنامه‌های درسی‌تون پایبند باشین بهتره که هدف‌تون رو به صورت دقیق مشخص کنین.

با سرفصل‌های کتاب آشنا بشین

زمانی که شما کتاب درسی‌تون رو باز می‌کنین و تصمیم می‌گیرین درس خوندن رو شروع کنین، بهترین کار در قدم اول، اینه که ساختاری از مطالب درسی‌تون رو توی ذهن‌تون ثبت کنین؛ برای این کار شما به مطالعه روزنامه‌وار نیاز دارین.
سعی کنین در ابتدا یک نگاه کلی به سرفصل‌ها بندازین و با عنوان مطالب درسی‌تون آشنا بشین؛ آشنایی با ساختار مطالب کتاب به شما کمک می‌کنه که با تمرکز بیشتری مطالب کتاب رو درک کنین.

همین حالا بخون!  آشنایی با انواع تست‌های کنکوری

با تمرکز و دقت درس بخونین

تمرکز مهم‌ترین رکن موفقیت دانش‌آموزانه؛ خیلی از دانش‌آموزان موقع درس خوندن تمرکز خوبی برای یادگیری مطالب درسی ندارن و همین موضوع باعث میشه که نتونن درس‌هاشون رو به درستی یاد بگیرن. یادگیری عمیق و مفهومی به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که با سرعت بیشتری مطالب رو در ذهنشون تثبیت کنن.
دانش‌آموزان باید سعی کنن هنگام مطالعه مطالب، مفهومی درس خوندن رو فراموش نکنن و با دقت زیادی دروس رو یاد بگیرن.

مطالب درسی‌تون رو خلاصه‌نویسی کنین

یکی دیگه از نکات مهم درس خوندن برای کنکور، انجام خلاصه‌نویسی درست مطالب درسیه؛ خلاصه‌نویسی به تثبیت مطالب درسی در ذهن دانش‌آموزان کمک می‌کنه. خیلی از دانش‌آموزان، خلاصه‌نویسی مطالب درسی رو یک کار وقت‌گیر می‌دونن و از انجام این کار مهم غافل میشن!

مطالب درسی‌تون رو خلاصه‌نویسی کنین
خلاصه‌نویسی مهم‌ترین اصل درس خوندنه؛ با خلاصه‌نویسی درسی، دانش‌آموزان می‌تونن به مطالب مهم و کلیدی هر درس دسترسی داشته باشن و به راحتی درس‌هاشون رو مرور کنن.
بهتره که این موضوع رو بدونین که با نزدیک شدن به آزمون سراسری، خیلی از دانش‌آموزان نمی‌تونن زمانشون رو به درستی مدیریت کنن. کمبود وقت اصلی‌ترین چالش داوطلبان کنکوریه؛ چالشی که تنها راهکار کنترل اون، خلاصه‌نویسی مطالب درسیه. داوطلبان کنکور با خلاصه‌نویسی مطالب می‌تونن به تمومی مطالب مهم و کلیدی هر درس توی کوتاه‌ترین زمان دسترسی داشته باشن.

مثل یک معلم درس بخونین!

کنفرانسی درس خوندن یکی از نکات مهم درس خوندن برای کنکوره. زمانی که دانش‌آموزان مطالب درسی‌شون رو به کسی توضیح میدن، در واقع به یادگیری بهتر خودشون کمک می‌کنن.

پیشنهاد میشه که دانش‌آموزان پایان مطالعه، زمانی رو به توضیح مطالب درسی به خودشون اختصاص بدن و با دقت زیادی درست مثل یک معلم، درس رو توضیح بدن. بدون شک این موضوع باعث تثبیت مطالب درسی توی ذهن دانش‌آموزان میشه.

تمرین مطالب رو فراموش نکنین

تکرار و تمرین شرط موفقیت تحصیلیه؛ دانش‌آموزان با تکرار و تمرین مطالب درسی می‌تونن یادگیری بهتری رو تجربه کنن. دانش‌آموزان در تنظیم برنامه‌ریزی درسی نباید از اهمیت این موضوع غافل بشن. در اصل با تکرار و تمرین دانش‌آموزان می‌تونن مطالب درسی‌شون رو مفهومی‌تر یاد بگیرن. حل تمرین‌های متعدد به دانش‌آموزان این امکان رو میده که با تسلط بیشتری درس بخونن.

از آشنایی با نکات تست‌زنی غافل نشین

یکی دیگه از نکات مهم درس خوندن برای کنکور، آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنیست؛ کنکور یک آزمون تست محوره و به همین دلیل نیازه که دانش‌آموزان با تکنیک‌ها و اصول تست‌زنی آشنا باشن. متاسفانه سبک آموزش دانش‌آموزان در مدرسه، تشریحی محوره. اکثر دانش‌آموزان با روش‌های تست‌زنی آشنا نیستن.

از آشنایی با نکات تست‌زنی غافل نشین

عدم آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی باعث میشه که دانش‌آموزان نتونن در جلسه آزمون به صورت دقیق به سوالات پاسخ بدن. دانش‌آموزان باید به این موضوع مهم توجه کنن که برای کنکوری درس خوندن باید در کنار روش‌های تستی به روش‌های تشریحی هم توجه کنن. با توجه به این دو روش، دانش‌آموزان می‌تونن با خیال راحت‌تری در جلسه آزمون شرکت کنن.

اصول تست‌زنی در آزمون سراسری

خب بارها درباره اهمیت روش‌های تست‌زنی صحبت کردیم. آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی اصول و قواعد خاص خودش رو داره که بهتره دانش‌آموزان از اون مطلع بشن. دانش‌آموزان با اطلاع از اصول تست‌زنی می‌تونن با تسلط بیشتری در جلسه آزمون شرکت کنن. همراه ما باشین تا با اصول تست‌زنی به صورت کامل آشنا بشین.

همین حالا بخون!  آشنایی با تخمین رتبه کنکور
از سوالات آسون‌تر شروع کنین

این نکته یکی از مهم‌ترین اصول تست‌زنیه. بسیاری از داوطلبان کنکور، آزمون رو با حل سوالات سخت‌تر شروع می‌کنن و معمولا زمان زیادی رو برای حل سوالات سخت‌تر اختصاص میدن. این موضوع باعث میشه که در انتهای آزمون با کمبود زمان مواجه بشن. برای کنترل این موضوع، بهتره که داوطلبان از توقف زیاد برای حل سوالات سخت دوری کنن.

با سرعت عمل بیشتری تست بزنین

زمان مهم‌ترین فاکتور موفقیت داوطلبانه؛ به همین دلیل نیازه که داوطلبان با سرعت عمل بیشتری به سوالات پاسخ بدن. سعی کنین در جلسه آزمون از حواس‌پرتی‌های محیط دوری کنن و با دقت زیادی به سوالات پاسخ بدین.

جمع‌بندی چطور برای کنکور درس بخونیم؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال که چطور برای کنکور درس بخونیم؟ بهتره که داوطلبان با تکنیک‌های اصولی آشنا بشن؛ به طور کلی، درس خوندن برای کنکور، سبک و روش مختص به خودش رو داره که بهتره داوطلبان کنکوری از اون باخبر باشن. در قدم اول، داشتن یک برنامه منظم اصلی‌ترین تکنیک درس خوندن برای کنکوره که می‌تونه به زمان‌بندی بهتر مطالعه داوطلبان کمک کنه.

سوالات متداول
  • یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان کنکوری چیه؟

    یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان کنکوری، مطالعه مطالب کنکوری به سبک دروس مدرسه‌ست.

  • یکی از مهم‌ترین اصول تست‌زنی چیه؟

    داشتن سرعت عمل و نداشتن مکث روی سوالات سخت‌تر از مهم‌ترین اصول تست‌زنیه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *