بلاگ فاب

آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

فهرست عناوین

پیش دبستانی از دوره‌های مهم زندگی یک کودکه که توی اون مهارت‌های زیادی رو فرا می‌گیره و ذهن خودش رو برای خیلی از مسائل توی سال‌های بعد آماده میکنه. یکی از آموزش‌ها، آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانیه. آموزش الفبا به کودکان شروع روند تحصیلی اون‌هاست.

کودکان تقریباً از سن دو سالگی شروع به ادای کلمات و جملات کوتاه می‌کنن؛ اما حروف و اصوات رو به صورت مجزا نمی‌شناسن. آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی، اون‌ها رو برای یادگیری کامل حروف و اصوات توی کلاس اول آماده‌تر میکنه.

حروف الفبا از اولین مواردیه که کودک در بدو ورود به مدرسه با اون روبرو میشه. بنابراین آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی که باید آماده رفتن به کلاس اول دبستان بشن، امری مهمه.

توی این وضعیت یادگیری و آموزش الفبا به کودک لازمه از طریق سرگرمی و بازی باشه تا از یادگیری خسته و دلزده نشه. ما توی این مقاله به اهمیت آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی و بهترین روش‌های آموزش الفبا به کودکان پرداختیم.

اگه کودکی دارین که در حال ورود به پیش دبستانی و یا در حال گذروندن اونه و می‌خواین از ابتدا پایه‌ای قوی توی درک مسائل و یادگیری مفاهیم درسی داشته باشه به شما پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت فرزند خودتون در آینده، با فاب همراه بشین.

آموزش الفبای فارسی به کودکان

در سال‌های اخیر برای پیش دبستانی دو رنج سنی مشخص شده. پیش دبستانی 1 برای کودکان 3 تا 5 سال و پیش دبستانی 2 برای کودکان 5 تا 7 ساله. آموزش الفبا در دوره پیش دبستانی دوم اهمیت بیشتری داره. چون پس از گذروندن این دوره کودک وارد مدرسه و فضای آموزش رسمی و جدی میشه.

مربیان توی هر یک از دوره‌های پیش دبستانی باید مهارت‌های خاصی رو به کودکان آموزش بدن. طبیعیه که کودک توی دوره پیش دبستانی خیلی آماده آموزش خشک و رسمی مثل چیزی که توی مدرسه می‌گذره نیست. بنابراین آموزش توی دوره پیش دبستانی همراه با بازی، شادی و خلاقیته.

اهمیت آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

کودک به پیش دبستانی میره تا در قالب بازی‌ و سرگرمی، برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به مدرسه رو یاد بگیره. یکی از این مهارت‌های مهم، یادگیری حروف الفباست. حروف الفبا اصلی‌ترین موضوعیه که کودک در دبستان یاد می‌گیره و در واقع پایه همه آموزش‌هاست.

هر کدوم از دوره‌های پیش دبستانی دارای اصولی برای تدریسه که معلم‌ها و مربیان باید اون‌ها رو رعایت کنن. لازمه که برخی از آموزش‌ها حتماً با سرگرمی و بازی باشه تا کودک رو برای آموزش توی سال‌های بعدی مشتاق‌تر کنه.

توی دوره پیش دبستانی موارد متفاوتی آموزش داده میشه. مفاهیم اعداد و حجم‌ها و همچنین الفبا از این قبیل موارد هستن.

همین حالا بخون!  آموزش زبان فارسی به کودکان همراه با بازی

نحوه آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

  • آموزش الفبا توی دوره پیش دبستانی آمادگی‌های لازم رو برای کودک جهت ورودش به دبستان فراهم می‌کنه. اما کودکان توی این سنین احتیاج به بازی و سرگرمی دارن. به همین دلیل برای آموزش نباید زیاد اون‌ها رو خسته کنیم تا به کلی از درس و مدرسه دلزده و سرد بشن. برای آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی راه‌های خلاقانه و جذابی وجود داره.
  • بازی یکی از بهترین روش‌ها برای درس خواندن کودکان و یکی از روش‌های جذابیه که در بین سایر روش‌ها می‌تونین برای آموزش الفبا به کودکان از اون استفاده کنین. این روش گزینه خوبی برای یادگیری الفباست.
  • کودکان معمولاً علاقه زیادی به بازی‌های گروهی دارن و میشه از طریق بازی‌هایی مثل خمیر بازی و نقاشی به صورت گروهی الفبا رو به اون‌ها آموزش داد.
  • کتاب‌های آموزشی متعددی برای آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی وجود داره که برای آموزش صداها و الفبا می‌تونین از اون‌ها استفاده کنین.
  • نحوه مداد دست گرفتن اولین گام مهم توی آموزش الفبا و خوندن و نوشتن حروف الفباست. می‌تونین با تهیه یک دفتر و سرمشق گرفتن توی اون از کودک بخواین با کشیدن و تمرین‌ الگوها با مداد و نحوه در دست گرفتن اون آشنا بشه.

مشاوره برای آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

یکی از دوره‌هایی که نقش بسیار مهمی توی شکل گیری رفتار و خلقیات یک فرد داره، دوره‌ایه که توی کودکی تحت عنوان دوره پیش دبستانی می‌گذرونه. به توصیه روانشناسان توی این دوره به علت حساسیتی که داره باید با کودک به درستی رفتار بشه و به نیازهای او توجه بشه.

چرا که بی توجهی به نیازهای کودک موجب بازتاب منفی توی سنین بزرگسالی او میشه. کودک توی این سن احتیاج به بازی و سرگرمی داره و با اینکه یادگیری یک سری مفاهیم اولیه مثل اعداد و الفبا مهمه، نمیشه از ازش انتظار داشت که فقط درس بخونه.

مشاوره برای آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

توی دوره پیش دبستانی کودکان هر کدوم سطح یادگیری متفاوتی دارن و نمیشه از همه اون‌ها یک انتظار داشت. برخی از اون‌ها با یک بار توضیح تمام مفاهیم توضیح داده شده رو یاد می‌گیرن و برخی دیگه احتیاج به تمرین و تکرار بیشتری دارن. پس بهتره سطح یادگیری کودک خودتون رو بسنجین و در نظر داشته باشین.

در سنین پایین کودکان دارای روحیه حساس و بسیار تلقین پذیری هستن. بنابراین باید دقت داشته باشین که چگونه با او صحبت می‌کنین. اگه از عبارات و جملات منفی مثل: تنبلی نکن، چرا درس نمی‌خونی و چرا یاد نمی‌گیری استفاده کنین، ممکنه برای همیشه کودک رو از درس خوندن و تلاش برای ادامه یادگیری دلسرد و منصرف کنین.

مواردی که در دوره پیش دبستانی توی آموزش الفبا باید در نظر گرفته بشن:

  • خوندن الفبا با ترانه و شعر
  • تشخیص حروف
  • جفت کردن حروف با همدیگه
  • شناسایی صدای همه حروف
  • پیدا کردن حروف توی یک متن
  • نوشتن برخی از حروف الفبا

چالش کمتر توی کلاس اول دبستان

کودکی که از پیش با حرف الفبا آشنایی داشته و اصوات رو می‌شناسه، توی کلاس اول دبستان با چالش‌های کمتری مواجه میشه. در نتیجه والدین این کودک هم استرس و نگرانی کمتری بابت آموزش او توی کلاس اول دارن. وقتی دانش‌آموز کلاس اولی با آگاهی نسبی نسبت به حروف وارد کلاس میشه، دیگه موارد آموزشی رو با اعتماد به نفس بیشتری یاد می‌گیره.

توی سن 5 تا 7 سالگی کودک توانایی درک مفاهیم مربوط به حروف و اعداد رو داره. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرده و کودکان رو با ذهن باز و پذیرنده راهی کلاس اول دبستان کرد. اما دوره اول پیش دبستانی رو بهتره به آموزش مفاهیم آسون‌تر اختصاص داد.

همین حالا بخون!  آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر

بهترین روش آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی

مهمترین نکته‌ای که باید توی آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی به اون توجه داشت، اینه که کودکان نیاز به بازی و سرگرمی دارن؛ آموزش سختگیرانه و رسمی، کودک رو خسته و دلزده میکنه.

برای آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی، روش‌های متفاوتی رو میشه استفاده کرد. نکته مهم سرگرم کننده بودن این روش‌هاست. نباید کودک رو مجبور به یادگیری کرد تا از آموزش خسته بشن. بلکه باید روشی رو انتخاب کرد که خود کودک به یادگیری ترغیب بشه. در ادامه چند روش برای آموزش حروف الفبا به کودکان پیش دبستانی ذکر شده:

بهترین روش آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی

آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی همراه بازی

کودکان مهمترین کار خودشون رو بازی کردن می‌دونن. اون‌ها تقریباً همیشه در حال بازی کردن هستن و از اون لذت می‌برن. بنابراین آموزش حروف الفبا از طریق یک بازی سرگرم کننده، فکر هوشمندانه‌‌ایه. برای این کار می‌تونین بازی‌های مختلفی رو انتخاب کنین. می‌تونین از فضای مجازی و محصولات مختلف کمک آموزشی هم استفاده کرده و از اون‌ها ایده بگیرین.

آموزش همراه با شعر

شعر خوندن برای کودکان لذت بخشه. می‌تونین اشعار مربوط به حروف الفبا رو جمع آوری کرده و شعر مورد علاقه کودک را براش بخونین. کودک رو تشویق کنین تا شعر رو حفظ کنه و براتون بخونه.

هر نکته آموزشی رو که همراه با شعر به کودک‌تون بیاموزین، توی ذهنش خیلی موندگارتر بوده و ممکنه تا سال‌های بزرگسالی هم از حافظه‌اش پاک نشه.

آموزش همراه با موسیقی

موسیقی‌های کودکانه شادی آور و سرگرم کننده هستن. توی فضای مجازی می‌تونین خیلی از موسیقی‌های آموزشی مخصوص کودک رو یاد بگیرین. همچنین محصولات خوبی هم توی این زمینه تولید شده که می‌تونین تهیه کنین.

آموزش همراه با موسیقی

موسیقی که برای کودکان جذاب باشه به راحتی اون‌ها رو با خودش همراه کرده و کار شما را توی آموزش حروف الفبا، خیلی آسون می‌کنه. آموزش حروف الفبا همراه با موسیقی، توی کلاس‌های پیش دبستانی بسیار موثره.

به کودک‌تون پاداش بدین

فراموش نکنین که کودکان عاشق جایزه گرفتن هستن. اگه برای یادگیری هر مبحث آموزشی جایزه و پاداش تعیین کنین، کودک تلاش بیشتری برای یادگیری میکنه.

مهارت‌هایی که میشه قبل از کلاس اول به کودک آموزش داد

کودک توی سن 7 سالگی وارد کلاس اول میشه؛ در واقع این سن شروع آموزش رسمی به کودکه. اما اگه کودک رو تا رسیدن به این سن به حال خود رها کرده و او رو وارد فضای آموزش نکنین، به احتمال زیاد کودک، کلاس اول رو خیلی سخت‌تر از هم سن و سالاش می‌گذرونه.

کودکان معمولاً از سنین دو و سه سالگی شروع به صحبت کردن و راه رفتن می‌کنن. هر چند هر کاری که کودک اون رو شروع می‌کنه، اولش همراه با ایرادهای زیادیه. اشتباهات کودک توی حرف زدن برای اغلب ما سرگرم کننده و خنده‌داره.

مهارت‌هایی که میشه قبل از کلاس اول به کودک آموزش داد

گاهی خود کودک هم از اینکه با ادای اشتباه کلمات و اصوات اطرافیانش رو به خنده میندازه احساس شادی می‌کنه. اما باید بدونین که کودک توی همین سنین هم می‌تونه پذیرای آموزش صحیح شما باشه. به ویژه وقتی کودک به سن پنج سالگی می‌رسه، تلفظ صحیح کلمات و اصوات اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. بنابراین آموزش الفبا به کودک پیش دبستانی مسئله‌ایه که نباید از اهمیت اون غافل بشین.

فرزند شما می‌تونه تا قبل از رفتن به کلاس اول، حروف الفبا رو بشناسه و حتی اون‌ها رو بنویسه. اعداد هم از مواردیه که میشه اون‌ها رو توی همین سن به کودک آموزش داد. این موارد معمولاً توی کلاس‌های پیش دبستانی توسط مربیان به صورت اصولی آموزش داده میشه.

اما اگه شما هم بتونین توی خونه همراه با بازی و سرگرمی، حروف الفبا رو به کودک‌تون آموزش بدین، کودک شما با آمادگی بیشتری وارد مدرسه میشه.

همین حالا بخون!  آموزش فارسی به کودکان خارج از کشور

جمع‌بندی درباره آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی

یادگیری الفبا همونطور که در بالا گفتیم ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین قسمت یادگیری و شروع راه تحصیلی در فرزند شماست. الفبا یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین موضوعات سازنده برای یادگیریه. در واقع آموزش الفبای فارسی به کودکان پیش دبستانی پایه و اساس شکل‌گیری مهارت‌های خوندن و نوشتن رو توی اون‌ها می‌سازه.

حروف الفبا مهمترین چالش کودک توی کلاس اول دبستانه. در سال‌های اخیر توی دوره پیش دبستانی حروف الفبا همراه با بازی به کودکان آموزش داده میشه. آشنایی کودک با حروف الفبا قبل از رفتن به کلاس اول اهمیت زیادی داره. کودکی که توی دوره پیش دبستانی با حروف و اصوات آشنا شده، کلاس اول دبستان رو با موفقیت بیشتری پشت سر میزاره.

با آموزش صحیح الفبا به کودک‌ زمینه موفقیت بیشتر فرزندتون رو توی سال‌های بعد فراهم می‌کنین. برای این منظور پیشنهاد ما به شما اپلیکیشن فابه که بسته‌های آموزشی جذابی برای کودک شما داره.

اپلیکیشن فاب، یک برنامه کمک آموزشی جامعه که می‌تونین از اون برای آموزش حروف الفبا به کودک پیش دبستانی و همچنین آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر کمک بگیرین. برای دسترسی به خدمات فاب، اون رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • چه روش‌هایی برای آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی وجود داره؟

    بازی، نقاشی، شعر و ترانه از روش‌هایی هستنن که برای آموزش الفبا توی دوران پیش دبستانی خیلی پرکاربرد هستن.

  • آموزش الفبا توی پیش دبستانی از چه لحاظ اهمیت داره؟

    کودک با یادگیری الفبا توی سن پایین در سال‌های بعدی تحصیل خودش با سرعت بیشتری پیشرفت میکنه.

  • نحوه آموزش الفبا توی منزل به کودکان چگونه‌ است؟

    توی منزل میشه از بسته‌های آموزشی، ویدئو، ترانه و بازی برای آموزش استفاده کرد.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *