بلاگ فاب

آموزش پیش دبستانی در منزل

آموزش پیش دبستانی در منزل

فهرست عناوین

زمانی که بچه‌ها وارد دوره پیش دبستانی میشن آموزش‌های مختلفی می‌بینن که می‌تونه برای آینده اون‌ها خیلی مفید باشه.

بعضی وقت‌ها پدر و مادرها به دلایل مختلفی دوست ندارن که فرزندان‌شون رو به کلاس‌های حضوری آموزش پیش دبستانی بفرستن و ترجیح میدن که روش آموزش پیش دبستانی در منزل رو پیش بگیرن. اگه شما هم از اون والدینی هستین که می‌خواین پیش دبستانی رو توی منزل به فرزند خودتون آموزش بدین، تا آخر این مقاله از گروه آموزشی فاب همراه ما باشین.

آموزش به کودکان پیش دبستانی در منزل

اگه می‌خواین آموزش پیش دبستانی به کودک‌تون رو توی منزل انجام بدین باید اول از همه دنبال منابع آموزشی مناسب باشین. حواس‌تون به کیفیت منابع آموزشی که برای فرزندتون تهیه می‌کنین باشه، این منایع باید سطح خیلی خوبی داشته باشه تا فرزند شما از هم سالانش که دارن توی مراکز آموزشی، دوره پیش دبستانی خودشون رو می‌گذرونن جا نمونه.

شما باید برای نحوه تدریس خودتون هم آموزش ببینین تا بتونین مباحث رو جوری به فرزندتون آموزش بدین که کامل یاد بگیره. اینجا به شما یک سری کارهای اولیه که برای شروع آموزش پیش دبستانی در منزل باید انجام بدین رو میگیم تا راهنماتون باشه.

همین حالا بخون!  دلیل درس نخوندن کودکان

پیدا کردن منابع آموزشی با کیفیت

اولین قدم برای شروع آموزش مباحث پیش دبستانی و یکی از بهترین روش‌ها برای درس خوندن کودکان اینه که دنبال یک سری منابع آموزشی با کیفیت باشین. این منابع می‌تونه ترکیبی از فیلم‌های آموزشی، کتاب، پادکست، بازی و … باشه.

البته شما باید منابعی که برای دانش‌آموزان مقطع پیش دبستانیه رو کامل برای فرزندتون تهیه کنین و بهش آموزش بدین ولی به جز اون‌ها، پیشنهاد می‌کنیم یک سری منابع اضافه‌تری هم با توجه به شرایط و روحیات فرزندتون، برای آموزشش در نظر بگیرین.

پیدا کردن منابع آموزشی با کیفیت

یاد گرفتن روش تدریس مناسب

روش تدریس شما، نقش زیادی توی فهم مطالب توسط فرزند شما داره. اولا باید این رو در نظر داشته باشین که فرزند شما فقط 6 سالشه و توی دنیای کودکانه خودشه، اون بیشتر به فکر بازی و شیطنته و زیاد نمی‌تونه بشینه پای درس خوندن. شما باید روش تدریس سرگرم کننده‌ای رو داشته باشین تا برای کودک‌تون جذاب باشه و به تدریس شما گوش بده.

به جز اینکه باید با یک روش هیجان انگیز به فرزندتون آموزش بدین، باید جدیدترین شیوه‌های تدریس رو بلد باشین تا بتونین به طور کامل مفهوم مطالب رو به کودک خودتون انتقال بدین.

همین حالا بخون!  راهکارهای شگفت‌انگیز برای افزایش تمرکز کودکان

شناخت دقیق مشکلات فرزندتون

شما باید تمام مشکلات و موانع آموزشی که فرزندتون داره رو پیدا کنین و اون‌ها رو بررسی کنین و دنبال راهی باشین که این موانع رو حل کنین و به فرزندتون کمک کنین تا این مشکلات رو حل کنه.

مثلا ممکنه فرزند شما خیلی بازیگوش باشه و براش سخت باشه که بشینه سر درس، شما باید این موضوع رو در نظر بگیرین و از اون توقع نداشته باشین که ساعت‌های زیادی رو با شما برای آموزش دیدن همراهی کنه. باید تایم‌های آموزشی رو جوری بچینین که فرزندتون اذیت نشه و از درس و آموزش زده نشه.

برنامه‌ریزی برای آموزش

حالا که تمام مراحل بالا رو انجام دادین، وقت این رسیده که یک برنامه خوبی بریزین و طبق اون برنامه، آموزش پیش دبستانی فرزندتون رو پیش ببرین. داشتن برنامه به شما کمک می‌کنه که کارها رو خیلی هدف‌مندتر انجام بدین و اگه برنامه نداشته باشین ممکنه نتونین این آموزش رو به صورت تاثیرگذاری انجام بدین.

برنامه‌ریزی برای آموزش

تهیه لوازم مورد نیاز برای آموزش

برای اینکه بتونین مباحث رو به فرزندتون آموزش بدین باید یک سری ابزار و وسایل داشته باشین تا این آموزش به بهترین شکل ممکن پیش بره. بعضی از این وسایل عبارتند از:

  1. تخته وایت برد و ماژیک
  2. ابزارهایی برای آموزش شمارش اعداد و حروف الفبای فارسی به کودک
  3. کتاب آموزشی
همین حالا بخون!  تکنیک‌های افزایش هوش کودکان

موارد مهم برای آموزش پیش دبستانی

  1. شناخت اعضای بدن و کاربرد هر کدوم از اون‌ها
  2. شناخت حواس پنج گانه
  3. آشنایی با حروف الفبا
  4. آشنایی ابتدایی با ریاضی و یاد گرفتن شمارش اعداد
  5. آشنایی کودکان با قوانین اجتماعی
  6. آشنایی کودکان با حقوق شخصی خودشون و دفاع از این حقوق
  7. آشنایی با مسائل دینی و فرهنگی
  8. افزایش دایره لغات کودکان
  9. آداب معاشرت
  10. نقاشی کشیدن

گذروندن دوره پیش دبستانی اجباریه یا نه؟

گذروندن دوره پیش دبستانی اجباری نیست ولی به خاطر فواید زیادی که داره پیشنهاد می‌کنیم که حتما فرزندتون رو توی یک مرکزی ثبت‌نام کنین تا آموزش پیش دبستانی رو بگذرونه یا خودتون توی خونه مباحث مربوط به پیش دبستانی رو به فرزندتون آموزش بدین.

اگه فرزند شما پیش دبستانی رو بگذرونه، مستقل‌تر میشه، با آمادگی بیشتری دوران مدرسه و ابتدایی رو شروع می‌کنه و یادگیری مباحث درسی براش آسون‌تر میشه.

گذروندن دوره پیش دبستانی اجباریه یا نه؟

فواید آموزش پیش دبستانی در منزل

  1. همونجوری که گفتیم و همتون هم می‌دونین، بچه‌ها توی این سن و سال معمولا بازیگوشن و نمی‌تونن زیاد روی درس تمرکز کنن و ساعت طولانی سر کلاس بشینن. آموزش پیش دبستانی در منزل این امکان رو برای اون‌ها فراهم می‌کنه که از توی خونه و بدون اینکه نیاز باشه ساعت‌های زیادی رو توی مدرسه یا آموزشگاه باشن، مطالب پیش دبستانی رو آموزش ببینن.
  2. مزیت دیگه‌ای که این شیوه آموزشی داره اینه که انعطاف‌پذیره و شما و کودک‌تون می‌تونین هر زمان که بخواین روی آموزش وقت بذارین.
  3. اگه شما از توی خونه به فرزندتون آموزش بدین می‌تونین به طور کامل از شرایط اون باخبر باشین و طبق نیازهایی که فرزند شما داره، بهش آموزش بدین و روحیات و شرایط اون رو توی آموزش‌ها لحاظ کنین.
همین حالا بخون!  کتاب استعدادیابی کودکان

معایب آموزش پیش دبستانی در منزل

  1. نبودن امکان تعامل با بقیه دانش‌آموزان
  2. اعتماد به نفس کودکان در برقراری ارتباط با بقیه دیگران کم میشه
  3. خلاقیت و توانایی حل مسئله کودکان در برابر شرایط مختلف کم میشه
  4. کودکان آمادگی کافی برای ورود به محیط‌های گروهی و آموزشی رو پیدا نمی‌کن
  5. ممکنه شما نتونین استانداردهای آموزشی مورد نیاز فرزندتون رو به طور کامل در منزل رعایت کنین

جمع‌بندی آموزش پیش دبستانی در منزل

اگه به هر دلیلی نمی‌خواین فرزندتون به مراکز حضوری آموزش پیش دبستانی بره می‌تونین از امکان آموزش پیش دبستانی در منزل استفاده کنین. برای این کار شما می‌تونین خودتون توی نقش معلم پیش دبستانی، مباحث رو به کودک خودتون آموزش بدین و یا از دوره‌های آنلاین پیش دبستانی استفاده کنین.

اگه خودتون خواستین مطالب پیش دبستانی رو به فرزندتون آموزش بدین پیشنهاد می‌کنیم که نکاتی که توی این مقاله گفتیم رو کامل بخونین و آموزش پیش دبستانی به فرزندتون رو جوری انجام بدین که مباحث رو کامل یاد بگیره و برای درس خوندن و یادگیری مشتاق بشه.

سوالات متداول
  • آموزش پیش دبستانی در منزل چه فوایدی داره؟

    هر زمان که بخواین می‌تونین آموزش بدین و این آموزش، با توجه به ویژگی‌ها و روحیات فرزندتون انجام میشه، توی آموزش پیش دبستانی در منزل شما می‌تونین جوری به فرزندتون آموزش بدین که مشتاق یادگیری بشه.

  • دانش‌آموزان توی مقطع پیش دبستانی چه مباحثی رو آموزش می‌بینن؟

    مهارت‌های زندگی، شناخت حقوق خودشون و دفاع از این حقوق، شناخت قوانین و مقررات جامعه، شناخت حواس پنج گانه، آموزش شمارش اعداد، آشنایی با حروف الفبا و … .

  • برای آموزش پیش دبستانی باید چه وسایلی تهیه کنیم؟

    کتاب‌ها و منابع آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان، وسایلی برای آموزش شمارش اعداد و حروف الفبا و … .

  • شرکت توی دوره پیش دبستانی واجبه یا نه؟

    خیر، هیچ اجباری به شرکت توی دوره پیش دبستانی نیست ولی همونجوری که توی مقاله به اون اشاره شد ما پیشنهاد می‌کنیم که کودکان حتما این دروه رو بگذرونن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *