بلاگ فاب

دلیل درس نخوندن کودکان

درس نخوندن کودکان

فهرست عناوین

درس خوندن یکی از فعالیت‌هاییه که خیلی از کودکان از اون فرار می‌کنن. بعضی از والدین فکر می‌کنن که فقط کافیه به فرزندان خودشون بگن که درس خوندن چقدر مهم و ضروریه و اگه درس بخونن در آینده موفق میشن. اما آیا این روش واقعاً کارسازه؟ آیا کودکان متوجه هدف و معنای درس خوندن میشن؟ آیا مشکلات دیگه‌ای وجود نداره که باعث بی‌علاقگی کودکان به درس خوندن بشه؟

در این مقاله از فاب قصد داریم چند دلیل اصلی که باعث درس نخوندن کودکان میشه رو بررسی کنیم.

عوامل موثر بر درس نخوندن کودکان

دلایل مختلفی برای درس نخوندن کودکان وجود داره که در ادامه، این دلایل رو با هم بررسی می‌کنیم:

  • عدم آمادگی جسمی، روحی و ذهنی کودکان برای یادگیری.
  • عدم انگیزه و هدف برای یادگیری.
  • تجارب منفی گذشته از یادگیری.
  • روش آموزشی نامناسب.
  • عدم درک اهمیت مطالعه
  • نداشتن اعتماد به نفس
همین حالا بخون!  علت مهد نرفتن کودکان

عدم آمادگی جسمی، روحی و ذهنی کودکان برای یادگیری

یکی از عوامل مهمی که روی یادگیری کودکان تاثیر می‌ذاره، آمادگی جسمی، روحی و ذهنی اون‌هاست. کودکان باید از نظر سلامتی، رشدی، اعتماد به نفس و علاقه آماده باشن تا بتونن مطالب رو به خوبی یاد بگیرن و  به خوبی درس بخونن. در ادامه،  بعضی از علائمی که نشون میده کودکان برای یادگیری آماده نیستن  رو گفته و راهکارهایی برای رفع این مشکل رو ارائه می‌دیم.

عدم آمادگی جسمی، روحی و ذهنی کودکان برای یادگیری

علائم عدم آمادگی کودکان برای یادگیری

  • عدم توجه و تمرکز به موضوعات درسی و فعالیت‌های آموزشی
  • عدم تعامل و همکاری با معلمان و هم‌کلاسی‌ها
  • عدم انطباق با قوانین و نظم مدرسه یا مهدکودک
  • عدم انجام تکالیف و تمرین‌های درسی
  • عدم ابراز علاقه و انگیزه برای یادگیری
  • احساس خستگی، بی‌حوصلگی، اضطراب یا ناراحتی

روش آموزشی نامناسب

بعضی از معلمان و والدین از روش‌های سنتی و خسته کننده برای آموزش به کودکان استفاده می کنن. این روش‌ها می تونن باعث بشن که کودکان از یادگیری خسته شده و علاقه خودشون رو به درس خوندن از دست بدن.

برای جلوگیری از این مشکل، باید از روش‌های جذاب و خلاقانه برای آموزش به کودکان استفاده کرد. این روش‌ها می‌تونن شامل بازی‌های آموزشی، فعالیت‌های عملی، استفاده از رسانه‌های مختلف و ارتباط با محیط باشن.

همین حالا بخون!  اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

عدم اعتماد به نفس

بعضی از کودکان احساس می‌کنن که نمی‌تونن دروس رو بفهمن یا نمره خوبی بگیرن. این احساس می‌تونه به خاطر شکست‌های گذشته، مقایسه با دیگران، سرزنش و انتقاد والدین یا معلمان یا انتظارات بالا از خودشون باشه. این کودکان ممکنه از درس خوندن دوری کنن چون فکر می‌کنن که فایده‌ای نداره و نمی‌تونن موفق بشن.

عدم اعتماد به نفس

برای رفع این مشکل، باید به کودک‌تون اعتماد به نفس بدین و تشویقش کنین. باید بهش بگین که هر کسی که تلاش کنه و درس بخونه، می‌تونه مطالب رو یاد بگیره و پیشرفت کنه. فرزندتون به حمایت شما نیازه داره و می‌خواد که شما به توانایی‌هاش ایمان داشته باشین و این رو بهش بگین.

نداشتن انگیزه کافی

ممکنه یک سری از کودکان هدف یا انگیزه‌ای برای درس خوندن نداشته باشن. این دسته از کودکان نمی‌دونن که چرا باید درس بخونن و درس خوندن چه فایده‌ای براشون داره. این کودکان ممکنه درس خوندن رو کاری بی معنی و بی ارزش بدونن.

اگه فرزند شماام هدف و انگیزه‌ای برای درس خوندن نداره؛ برای رفع این مشکل، باید بهش اهمیت و فواید درس خوندن رو توضیح بدین و اون رو به تعیین اهداف تحصیلی و شخصی ترغیب کنین.

همین حالا بخون!  ناخن جویدن کودکان

عدم تمرکز و توجه به درس

بعضی از کودکان مشکل نداشتن تمرکز رو دارن. اون‌ها ممکنه موقع درس خوندن به راحتی حواس‌شون پرت بشه یا مشغول کارهای دیگه‌ای مثل بازی کردن، تلویزیون دیدن، حرف زدن و … بشن. این کودکان ممکنه درس خوندن رو کاری خسته کننده و زمان گیر بدونن.

برای رفع این مشکل، باید به کودک‌تون کمک کنین تا برنامه‌ریزی و مدیریت زمان انجام بده و اولویت‌های خودش رو مشخص کنه و بهش آموزش بدین که چجوری درس‌هاش رو مرتب بخونه و فاصله‌های کوتاهی رو هم بین درس خوندن استراحت کنه. این کار بهترین روش برای درس خوندن کودکان محسوب میشه.

راهکارهای کنترل درس نخوندن کودکان و افزایش آمادگی اون‌ها برای یادگیری

برای اینکه به فرزندتون کمک کنین که عادت درس نخوندن رو کنار بذاره و به یک کودک درس‌خون تبدیل بشه، انجام راهکارهای زیر می‌تونه براتون مفید باشه:

راهکارهای کنترل درس نخوندن کودکان و افزایش آمادگی اون‌ها برای یادگیری

صحبت با کودک درباره اهمیت مطالعه و درس خوندن

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که کودک‌تون رو برای درس خوندن تشویق کنین و اون با شما مخالفت کنه و بگه که درس خوندن چه فایده‌ای داره؟ یا شاید کودک‌تون از شما بپرسه که چرا باید درس بخونه؟

این سوالات نشون میدن که کودک شما  اهمیت مطالعه و درس خوندن رو نمی‌دونه و شما باید بهش توضیح بدین که چرا این کار براش مهم و مفیده. برای صحبت با کودک درباره اهمیت مطالعه و درس خوندن، می‌تونین از راهکارهای زیر استفاده کنین:

راهکارهایی برای صحبت با کودک درباره اهمیت درس خوندن

  • با زبان ساده و قابل فهم با کودک‌تون صحبت کنین و از مثال‌هایی مربوط به زندگی واقعی یا داستان‌های جذاب استفاده کنین.
  • به کودک‌تون بگین که مطالعه و درس خوندن بهش کمک می‌کنه تا دانش و مهارت‌های مختلفی رو یاد بگیره که در آینده به دردش می‌خوره. مثلا بگین که با درس خوندن می‌تونه بهتر بنویسه، بخونه، حساب کنه، با دیگران ارتباط برقرار کرده و مشکلات رو حل کنه.
  • به فرزندتون بگین که مطالعه و درس خوندن بهش این فرصت رو میده که با دنیای جدیدی از دانش، اطلاعات و فرهنگ آشنا بشه. مثلا بگین که با درس خوندن می‌تونه از تاریخ، جغرافیا، علوم، هنر، ادبیات و زبان‌های مختلف باخبر بشه و نظرات و عقاید مختلف رو بشنوه و ببینه.
  • با فرزندتون صحبت کنین و بهش بگین که مطالعه و درس خوندن بهش کمک می‌کنه که انسانی روشن فکرتر، به روزتر، باشعورتر و مسئولیت‌پذیرتر باشه.
همین حالا بخون!  زبان بدن کودکان

ارزیابی وضعیت سلامتی و تغذیه‌ای کودکان

برای کنترل این مشکل، راه‌های زیر پیشنهاد میشه:

  • مراجعه به پزشک متخصص و دنبال کردن دستورالعمل‌های درمانی و پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها
  • تهیه و مصرف غذاهای متنوع، متعادل و سالم که شامل تمام گروه‌های غذایی باشند
  • افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی
  • کاهش مصرف شکر، نمک، چربی‌های اشباع، نوشابه‌ها و غذاهای فرآوری شده
  • مصرف مکمل‌ها
  • ایجاد عادت‌های سالم در خوردن غذا مثل خوردن غذا در ساعات منظم، خوردن غذا با خانواده، خوردن غذا با آرامش و توجه

تشویق کودکان به درس خوندن

شما می‌تونین با استفاده از یک سری راه‌ها، کودکان خودتون رو به درس خوندن و یادگیری تشویق کنین که در ادامه، بعضی از این راه‌ها رو بهتون می‌گیم:

تشویق کودکان به درس خوندن

راه‌های تشویق کودکان به یادگیری

  • به فرزندتون اجازه بدین که خودش موضوعات و روش های یادگیریش رو انتخاب کنه و برای انتخاب روش‌های یادگیری، ازش نظر بپرسین.
  • به کودک‌تون نشون بدین که درس خوندن چقدر براش مفیده و چجوری می‌تونه از درسی که می‌خونه توی زندگی واقعی استفاده کنه.
  • از فرزندتون تعریف کنین و بهش بگین که چه پیشرفت ها و موفقیت هایی در یادگیری داشته و چه مواردی رو در این زمینه می‌تونه بهتر کنه.
  • به کودک‌تون اعتماد به نفس بدین و ازش توقع منطقی داشته باشین. از مقایسه کردن اون با دیگران خودداری کنین و ازش به خاطر تلاش و پشتکاری که داره تشکر کنین.
  • برای فرزندتون یک پاداش و جایزه تعیین کنین و بگین اگه درس بخونه از شما جایزه می‌گیره.
همین حالا بخون!  بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان

مشورت با مشاور

گاهی وقت‌ها ممکنه شما از هیچ راهی نتونین فرزندتون رو به درس خوندن ترغیب کنین، توی این جور مواقع، صحبت و مشورت با یک مشاور کاربلد می‌تونه برای شما مفید باشه تا با کمک اون و انجام راهکارهایی که میده، کودک‌تون رو به درس خوندن و یادگیری و پیشرفت تشویق کنین.

 سخن پایانی در مورد دلیل درس نخوندن کودکان

در این مقاله، دلیل درس نخوندن کودکان رو بررسی کردیم و عواملی که مانع درس خوندن اون‌ها میشه رو گفتیم. این عوامل عبارتند از روش آموزش نامناسب، عدم اعتماد به نفس، عدم انگیزه و عدم توجه و تمرکز.

همچنین برای هر یک از این عوامل چند راهکار مفید و کاربردی رو ارائه دادیم که می‌تونن به والدین و معلمان کمک کنن تا کودکان رو به درس خوندن تشویق و ترغیب کنن و عادت درس نخوندن کودکان رو از اون‌ها بگیرن.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشه و بتونین از اون در ارتقای عملکرد تحصیلی فرزندتون و آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مدرسه استفاده کنین.

سوالات متداول
  • چه عواملی باعث درس نخوندن کودکان میشه؟

    عواملی مثل نداشتن تمرکز، علاقه نداشتن به درس، نداشتن هدف و انگیزه برای یادگیری، کمبود اعتماد به نفس  و … باعث درس نخوندن کودکان میشه.

  • چجوری می‌تونیم کودکان رو به درس خوندن تشویق کنیم؟

    صحبت با اون‌ها، گفتن اهمیت و فواید درس خوندن، با جایزه دادن به اون‌ها و … .

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *