بلاگ فاب

علت مهد نرفتن کودکان

علت مهد نرفتن کودکان

فهرست عناوین

مهد کودک، جای خوبی برای شروع روند یادگیری کودکان و همچنین محیط خوبی برای آشنایی با هم‌سن‌های خودشونه. توی چنین محیطی، بچه‌ها مهارت‌های اجتماعی رو یاد می‌گیرن، زبان و گفتارشون تقویت میشه، تفریح می‌کنن و با کلی مطالب مختلف آشنا میشن.

اما متاسفانه بعضی از بچه‌ها هستن که علاقه‌ای به مهد کودک رفتن نشون نمیدن و اصطلاحاً از این کار فرارین. توی این مقاله از گروه آموزشی فاب می‌خواهیم در مورد علت مهد نرفتن کودکان که ممکنه از سر لجبازی کودکانه باشه صحبت کنیم تا شما با دنبال کردن راه‌حل‌های مختلف بتونین فرزندتون رو از فواید این کار بهرمند کنین.

همه چیز در مورد مهد نرفتن کودکان

بیش‌تر کودکان مشتاق به رفتن به مهد هستن. اون‌ها ذوق این رو دارن که بتونن توی یک محیط دوست داشتنی، در کنار هم سن و سالان خودشون باشن و همراه با یاد گرفتن چیزهای مختلف، بازی کنن و از سرگرمی‌های مختلف لذت ببرن.

مهد نرفتن کودکان

اما در مقابل، بعضی از خانواده‌ها هستن که نگران علت مهد نرفتن کودکان خودشون هستن و برای این مشکل دنبال راه‌حل می‌گردن.

در کنار اینکه برای رفع مشکل مهد نرفتن کودکان می‌تونین از کمک درمانگرها و روانشناس‌ها استفاده کنین، یک سری کارها هست که انجام دادن‌شون می‌تونه تاثیر داشته باشه و به فرزندتون کمک کنه تا حس امنیت لازم رو حس کنه و بتونه به مهد بره که توی این مقاله در موردش صحبت می‌کنیم.

همین حالا بخون!  راهکارهای طلایی تقویت حافظه کودکان

مهم‌ترین عوامل مهد نرفتن کودکان

علت مهد نرفتن کودکان، از فرد به فرد متفاوته و باید با توجه به روحیات کودک‌تون اون رو شناسایی کنین. اما مهد نرفتن کودکان، یک سری دلایل عمده داره که خیلی از والدین ممکنه توی کودک خودشون اون‌ها رو شناسایی کنن. به همین علت ما چند تا از این دلایل رو بررسی می‌کنیم که اگه فرزند شما مهد نمیره، بتونین دلیلش رو ریشه یابی کنین.

علت اول مهد نرفتن کودکان: ترس از جدایی

یک کودک، از وقتی که به دنیا میاد و نوزاده، تا زمان مهد رفتن، دائماً با والدین خودش وقت گذرونده و برای تقریباً تمامی نیازهای خودش به اون‌ها وابسته است. این می‌تونه شامل نیازهای روحی روانی مثل همدلی، نوازش و محبت باشه یا نیازهای جسمی مثل نیاز به غذا، شست و شو یا نیازهای دیگه.

ترس از جدایی
بعضی از بچه‌ها به همین خاطر، از رفتن به مهد می‌ترسن و جلوی این کار مقاومت می‌کنن. چون می‌ترسن که از پدر و مادر خودشون جدا بشن و نتونن نیازهای خودشون رو برآورده کنن یا نتونن توی محیط جدید از پس خودشون بر بیان.

این مورد ممکنه در ابتدا برای خیلی از کودکان پیش بیاد که با گذر زمان و ارتباط با مربی مهد، کودک می‌تونه احساس امنیت کنه و از زمان حضورش توی مهد لذت ببره. اما اگه این مشکل حل نشد، نشون میده نیازه که روی این مورد توسط یک متخصص بیش‌تر کار بشه.

همین حالا بخون!  اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

علت دوم مهد نرفتن کودکان: عدم ارتباط اجتماعی

بعضی از کودکان ممکنه با هم‌سن‌های خودشون احساس غریبگی داشته باشن و نتونن به راحتی باهاشون ارتباط برقرار کنن.

این مشکل معمولاً برای کودکانی پیش میاد که قبل از رفتن به مهد، با بچه‌های دیگه در ارتباط نبودن و سال‌های اولیه زندگیشون رو فقط با خانواده و پدر و مادر گذروندن.

این ترس تا حدی طبیعیه و با گذر زمان و آشنایی بیش‌تر کودک‌تون با بچه‌های دیگه، کم کم احساس راحتی می‌کنه و می‌تونه راحت‌تر توی محیط مهد باشه.

اما اگه با گذر زمان رفتار فرزندتون تغییری نداشت، شاید بهتر باشه که با یک مشاور در این خصوص صحبت بکنین.

دلیل سوم مهد نرفتن کودکان: غریبگی با محیط جدید

کودکانی که تا حالا توی محیطی به جز خونه خودشون نبودن، برای رفتن به مهد کودک ممکنه اضطراب زیادی رو تجربه بکنن.

غریبگی با محیط جدید

این تغییر ممکنه برای اون‌ها ناخوشایند باشه و در مقابلش مقاومت کنن. می‌تونه بهشون احساس عدم امنیت و ترس بده که احساسات مثبت و خوشایندی برای حضور کودک در مهد کودک نیست.

دلیل چهارم مهد نرفتن کودکان: نگرانی خودِ والدین

کودکان، موجودات بسیار حساسی هستن. اون‌ها گاهی از حالت‌های شما می‌تونن بفهمن که چه حسی دارین و اون‌ رو احساس می‌کنن.

به همین خاطر، اگه شما به عنوان پدر یا مادر، نگران حضور فرزند خودتون توی محیط مهد باشین، ممکنه ناخودآگاه این ترس رو به فرزندتون هم منتقل کنین و باعث شین که ترس زیادی برای رفتن به مهد پیدا کنه.

پس حتماً حواس‌تون باشه که ناخواسته این حس رو به فرزندتون منتقل نکنین و سعی کنین با داشتن آرامش توی رفتار خودتون، به اون هم این انرژی رو منتقل کنین تا بتونه احساس امنیت و آرامش برای رفتن به مهد داشته باشه.

معایب مهد نرفتن کودکان

مهد رفتن کودکان می‌تونه به اون‌ها کمک کنه که توی سال‌های اولیه زندگی‌شون، سبک زندگی فعال و با تحرکی رو تجربه کنن. برای همین خیلی با اهمیته که اون‌ها بتونن توی محیطی مثل مهد کودک حضور داشته باشن که به رشد و سلامت روانی اون‌ها کمک کنه.

مضرات مهد نرفتن کودکان

اگه این مقاله رو می‌خونین، به احتمال زیاد از معایب مهد نرفتن کودکان اطلاع دارین و برای همین به دنبال راه‌حل می‌گردین. اما اگه در مورد مضرات مهد نرفتن کودکان اطلاع ندارین، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله رو همراه باشین.

ضعیف شدن روابط اجتماعی

انسان، یک موجود اجتماعیه و برای اینکه بتونه زندگی خودش رو به درستی جلو ببره، نیاز داره که بتونه تعاملات مفید و خوبی رو با بقیه انسان‌ها برقرار کنه.

مهد رفتن به کودکان کمک می‌کنه که با هم سن‌های خودشون ارتباط برقرار کنن و به مرور زمان مهارت‌های اجتماعی رو به خوبی یاد بگیرن.

اما اگه کودکی نتونه به مهد بره، ممکنه توی ذهنش ترس از اجتماع‌های مختلف نهادینه بشه و با وارد شدن به مدرسه، شرایط سخت‌تری رو تجربه بکنه. پس به همین خاطر، مطمئن بشین که تمام تلاش‌تون رو بکنین تا مشکل مهد نرفتن کودک خودتون رو حل کنین.

نقص در مهارت‌های زبانی و شناختی

کودکان در مهد کودک، با انواع و اقسام چیزها آشنا میشن. اون‌ها شمردن رو یاد می‌گیرن، نقاشی کردن رو آموزش میبینن، رنگ‌های مختلف رو مشاهده می‌کنن ویاد می‌گیرن چطوری با افراد مختلف صحبت کنن.

نقص در مهارت‌های زبانی و شناختی

مهد نرفتن کودکان ممکنه باعث شه که اون‌ها این مهارت‌های مهم رو یاد نگیرین یا حداقل اون‌ها رو دیرتر یاد بگیرن. نقص داشتن در مهارت‌های زبانی و شناختی می‌تونه باعث این بشه که کودک، نتونه به وقتش مطالب مورد نیاز رو یاد بگیره یا اینکه نتونه دنیا و محیط اطراف خودش رو به شکل درستی درک کنه.

نقص در توسعه مهارت‌‌های ارتباطی

محیط مهد، فضایی رو فراهم می‌کنه که کودکان می‌تونن با هم تعامل داشته باشن، از هم یاد بگیرن و با هم آشنا بشن. کودکی که توی چنین محیطی حضور نداشته باشه، ممکنه برای ارتباط با هم سن‌‌های خودش دچار مشکل بشه و نتونه جوری که باید توی محیط‌های مختلف مثل مدرسه و محل زندگی دوست پیدا کنه.

وابستگی زیاد به والدین

کودکانی که توی محیط مهد قرار می‌گیرن، از سن پایین این رو یاد می‌گیرن که استقلالی نسبی داشته باشن و بتونن بدون حضور والدین خودشون کارهای مختلفی انجام بدن.

وابستگی بیش از حد به والدین

اما کودکی که در مقابل رفتن به مهد مقاومت می‌کنه، ممکنه با این مشکل رو به رو بشه که نتونه به اندازه‌ای که لازمه، مستقل عمل کنه و توی کارهای مختلف نیازمند پدر و مادر خودش بمونه.

راه‌حل مهد نرفتن کودکان

با توجه به مطالبی که توی این مقاله مرور شد، اهمیت مهد رفتن کودکان غیرقابل بحثه. برای همین خیلی از والدین هستن که دنبال راهکارهایی هستن تا بتونن مشکل مهد نرفتن کودکان خودشون رو حل کنن و به اون‌ها کمک کنن که این تجربه مهم رو داشته باشن.

در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که شما می‌تونین به کار بگیرین تا کودک‌تون رو تشویق به حضور داخل مهد‌های کودک کنین.

همین حالا بخون!  راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری

صحبت کردن با کودک‌تون

وقتی کودک شما از رفتن به مهد خودداری می‌کنه، نباید به زور اون رو وادار کنین که به مهد بره. این کار می‌تونه تجربه ناخوشایندی رو برای فرزندتون رقم بزنه و به جای اینکه مهد رفتن رو براش جذاب و سودمند کنه، بدتر یک تجربه بد و تلخ رو براش رقم بزنه.
برای همین نیازه که شما با کودک خودتون در این مورد صحبت کنین و سعی کنین از خودتون همدلی و محبت نشون بدین. با این کار شما دلایل ترس کودک‌تون از مهد رفتن رو متوجه میشین و می‌تونین با صحبت کردن باهاش بهش کمک کنین تا راحت‌تر این تجربه رو بپذیره و ازش لذت ببره.

تغییر جو فضای خانه

ممکنه به خاطر راحتی زیاد فرزندتون در منزل، دلش نخواد که به مهد بره. برای همین نیازه که یک سری چیزها رو محدود کنین تا کودک‌تون تمایل پیدا کنه که تجربیات جذاب رو توی محیط مهد دنبال کنه و نه داخل خانه.

تغییر جو منزل

برای این کار می‌تونین زمان بازی خودتون با کودک‌تون، زمان کارتون دیدن یا فعالیت‌های تفریحی رو کم‌تر کنین تا مشتاق بشه که به مهد بره. اما حواس‌تون باشه که نباید این کار رو به صورت افراطی انجام بدین. در این صورت، فرزندتون احساس بدی پیدا می‌کنه و ممکنه حس کنه که نسبت بهش محبتی ندارین.

همراهی در مهد

اگه علت مهد نرفتن کودک‌تون، ترس از جدایی از شما است، می‌تونین با این روش کمکش کنین. کافیه روزهای اولی که فرزندتون به مهد میره رو همراهش باشین تا با بچه‌های دیگه توی مهد احساس غریبگی نکنه.

کم کم که کودک‌تون با فضای مهد، کودکان دیگه و مربی خودش آشنا شد، می‌تونین حضور خودتون رو کم‌تر کنین و بهش این فضا رو بدین که از یه جایی به بعد به تنهایی توی مهد باشه و با بقیه ارتباط برقرار بکنه.

همین حالا بخون!  بهترین روش برای درس خواندن کودکان

صحبت با مربی مهد

مربیان مهدها، به خاطر ارتباط زیادی که با کودکان مختلف دارن، ممکنه بتونن بهتر از والدین علت ترس کودک رو شناسایی کنن.

با صحبت با مربی مهد، شما می‌تونین اطلاعاتی رو درباره مدیریت ترس کودک‌تون کسب کنین و اطمینان خاطر پیدا کنین که شخص مربی، با فرزندتون با ملایمت بیش‌تری برخورد می‌کنه تا بتونه احساس راحتی و امنیت رو به اون منتقل کنه.

صحبت با یک مشاور

صحبت کردن با مشاور خیلی بهتر می‌تونه به شما کمک کنه. مشاورها اطلاعات خوبی در مورد روان انسان دارن و خیلی بهتر می‌تونن ریشه ترس‌های مختلف فرزندتون رو پیدا کنن و براش راهکار ارائه بدن. پس اگه راهکارهای بالا برای کودک‌تون جواب نداد، اون رو پیش یک روانشناس معتبر ببرین تا بتونه بهش برای این موضوع کمک کنه.

جمع‌بندی درباره علت مهد نرفتن کودکان

تجربه رفتن به مهد کودک می‌تونه یک تجربه به یادموندنی برای فرزند شما باشه و بهش حس خوبی رو منتقل کنه. برای همین اگه میبینین که فرزندتون از رفتن به چنین محیطی خودداری می‌کنه، سعی کنین به مرور زمان این مشکل رو بررسی و حل کنین.

توی مقاله بالا در مورد علت مهد نرفتن کودکان صحبت کردیم، اما در نهایت این شما هستین که می‌تونین تشخیص بدین که علت مهد نرفتن کودک شما چیه.

سوالات متداول
  • چرا بعضی کودکان به مهد نمیرن؟

    این موضوع می‌تونه دلایل متعددی داشته باشه مثل ترس از جدایی از والدین، عدم توانایی برقراری ارتباط با بقیه بچه‌ها، ترس از محیط‌های جدید و غیره.

  • بهترین راه برای رفع مشکل مهد نرفتن کودکان چیه؟

    راه‌های مختلفی برای رفع این مشکل وجود داره که بهش اشاره کردیم. اما در بین این راه‌ها، دریافت مشاوره تخصصی می‌‌تونه بهترین و کارآمدترین راه باشه.

  • مهد نرفتن کودکان چه معایبی داره؟

    کودکان با حضور توی مهدهای کودک چیزهای زیادی یاد می‌گیرن. از معایب مهد نرفتن کودکان میشه به ضعف در برقراری ارتباط، عدم توسعه مهارت‌های شخصی، وابستگی به خانواده و غیره اشاره کرد.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *