بلاگ فاب

اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

فهرست عناوین

خیلی از خانم‌ها به دلیل این که شاغل یا دانشجو هستن نمی‌تونن فرزندانشون رو به همراه ببرن و آقایون هم که همیشه سرکار میرن حتی پدرانی که فرصت بیشتری دارن بازهم به طورمعمول نمی‌تونن بیشتر از نصف روز رو با فرزندانشون باشن ولی باید توجه کرد که کودکان همیشه نیاز به توجه و مراقبت دارن.

انتقال فرهنگ‌ها که نتیجه آگاهی و دانایی مردم در گذر زمان بود امروزه توسط ابزارهای مختلف به کودک منتقل میشه ولی اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان در این زمینه هنوز هم پررنگ و با اهمیته. اون‌ها نکات اخلاقی و فرهنگی رو با رفتارهای مهربانانه و سر حوصله به کودکان انتقال میدن.

ولی در زندگی‌های امروزی والدین خیلی درگیر و مشغولن و از طرف دیگه سبک زندگی‌ها مثل گذشته نیست و اقوام و فامیل درنزدیکی هم زندگی نمی‌‍‌‌‌‌کنن بنابراین افراد کمی می‌تونن مراقب کودک باشن.

همینطور شما می‌تونین برای تربیت بهتر فرزندتون مقاله راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان رو مطالعه کنین.

تضاد تربیتی والدین با پدربزرگ و مادربزرگ

پدربزرگ و مادربزرگ درحالی که به فرزندانشون کمک می‌کنن تا نوه‌هاشون رو به صورت درست و اصولی بار بیارن، باید بدونن که در کار تربیتی اون‌‌ها نباید دخالت کنن یا اگه اختلاف نظر دارن نباید اون رو تحمیل کنن. اگه مطلب یا موضوع مهمیه، باید با فرزندانشون درمیون بذارن به جای این که بخوان این پیام رو به نوه‌هاشون بدن که نظر و عقیده یا رفتار پدر و مادرشون درست نیست.

چون که این اختلاف نظر ممکنه همه آنچه رو که تا به حال ساخته شده به هم بریزه و مشکلات جدیدی رو در زمینه‌های مختلف به وجود بیاره. پدربزرگ و مادربزرگ از طریق تشویق و حتی ستایش فرزندان این شرایط رو ایجاد می‌کنن تا بچه‌ها به محبت و حمایت همیشگی اون‌ها مطمئن و دلگرم بشن.

تضاد تربیتی والدین و پدربزرگ و مادربزرگ

پدربزرگ و مادربزرگ مهربان و دلسوز

با نگهداری مادربزرگ و پدربزرگ از نوه‌ها، خیال والدین بابت خیلی از موارد راحته و می‌دونن که اون‌ها بهترین‌ها رو برای نوه هاشون می‌خوان و به اندازه والدین برای اون‌ها نگران و دلسوز هستن. همین موجب پرورش رفتار مطلوب در کودکان میشه.

پدربزرگ و مادربزرگ به خوبی از نوه‌ها مراقبت می‌کنن و هزینه‌های گرفتن پرستار رو هم  ندارن و تازه ممکنه خیلی مواقع با کمک‌ها و خرید‌های خودشون، هزینه‌های خانواده رو هم کمتر کنن. البته پدر و مادرها باید در نظر داشته باشن که در صورت سپردن کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، واقع‌بینانه توانمندی‌ها و ضعف‌های اون‌ها رو هم درنظر بگیرن.

همین حالا بخون!  دلیل درس نخوندن کودکان

توجه به سن پدربزرگ و مادربزرگ

معمولا سن مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بالاست و اگه می‌خواین فرزندتون رو به اون‌ها بسپارین باید به سن و میزان توانمندی‌ اون‌ها توجه کنین. فرزندان گاهی اوقات، از والدین خودشون تصوری دارن که خیلی واقع‌بینانه نیست.

برای اون‌ها پدر و مادرشون همان پدر و مادر قوی و سرزنده دوران کودکی و نوجوانی خودشونه که زمانی به خوبی ازعهده مراقبت و تربیت اون‌ها بر میومده برای همین، بر این تصورن که الان هم می‌تونن به همون خوبی از نوه خودشون مراقبت کنن.

ولی باید توجه کنین که وقتی سن بالا میره آستانه تحمل در بعضی موارد پایین میاد، سر و صدا می‌تونه خیلی بیشتر از قبل براشون کلافه کننده باشه، مدت زمانی که می‌تونن کار کنن کم‌تر میشه و نیاز به زمان‌ استراحت بیشتری دارن و علاوه بر این‌ها آسیب‌پذیرتر میشن.

طرز فکر متفاوت پدربزرگ و مادربزرگ

معمولا پدر و مادرها توی تربیت و پرورش فرزندانشون مقررات و قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارن. اون‌ها قوانینی در مورد تغذیه، حساسیت به گریه، جدا کردن محل خواب و ترس از لوس شدن و غیره دارن و نمی‌شه به خاطر این قوانین اون‌ها رو سرزنش کرد.

پدر و مادرها به جای این که فقط بر اساس کتاب و توصیه متخصصان عمل کنن می‌تونن با توجه به غرایز خود نیاز‌های کودکشون رو برطرف کنن. ممکنه پدربزرگ ومادربزرگ‌های امروزی وابستگی شدید کودکان به شما رو درک نکنن و از چسبیدن بیش از حد اون‌ها به شما تعجب کرده و واکنش نشان بدن.

طرز فکر متفاوت پدربزرگ و مادربزرگ

استفاده از تجربه پدربزرگ و مادربزرگ

خیلی از مواقع پدر و مادرها بیشتر از هر کس دیگه صلاح فرزندشون رو می‌دونن ولی خوبه گاهی از تجربیات بزرگ‌ترها هم توی زمینه‌های مختلف استفاده بشه. با کمی تدبیر و تعیین محدودیت‌ها می‌تونین علاوه بر استفاده از تجربیات اون‌ها، راه دخالت‌های زیاد رو مسدود کنین.

در بعضی موارد بهتره به پدربزرگ و مادربزرگ‌‌ها اعتماد کرده و از توصیه‌های خردمندانه اون‌ها تشکر کنین. با بزرگ شدن نوه‌ها، مرحله شیرین دیگه‌ای برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شروع میشه. اگه اون‌ها از شما فاصله دارن یا توی شهر دیگه‌ای زندگی می‌کنن، می‌تونن مدتی میزبان نوه‌های خودشون باشن.

در صورت نزدیک بودن به والدین خودتون، حتما توی مناسبت‌های مختلف درکناراون‌ها باشین و اجازه بدین فرزندانتون فرصت کافی برای وقت گذروندن با پدربزرگ و مادربزرگ‌ خودشون رو داشته باشن. کودکان از وقت گذراندن با پدربزرگ و مادربزرگ‌ خودشون لذت می‌برن، زیرا اون‌ها شخصیت‌های متفاوت با والدین‌شون دارن و ذهن کودکانه اون‌ها مشتاق و علاقه‌مند این تفاوته.

همین حالا بخون!  بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان

سخن پایانی در مورد اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

شما توی این مقاله از فاب به صورت کامل با اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان آشنا شدین. بهتره این رو بدونین مادربزرگ و پدربزرگ، با داشتن تجربه توی تربیت فرزندانشون و به دلیل قابل اعتماد بودن می‌تونن کمک زیادی به فرزندانشون توی تربیت نوه‌ها کنن. ولی گاهی فرزندان تمایل به استفاده از تجربیات پدر و مادر خودشون ندارن و در استفاده از نظراتشون توی تربیت نوه‌ها غفلت می‌کنن.

در خیلی موارد تجربه اون‌ها از صدها کتاب ارزنده تره و از طرف دیگه لذت نوه داری و تربیت نوه خیلی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شیرینه. ولی در این موضوع یک تهدید برای تربیت فرزندان وجود داره و اون هم لوس کردن و گذشت بیش از حد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست.

گاهی تربیت فرزندان رو برای پدر و مادرشون سخت می‌کنه زیرا حتی پدربزرگ و مادربزرگ با دیدن تنبیه نوه‌شون توسط فرزندشان شروع به اعتراض می‌کنن و این باعث ایجاد دوگانگی توی تربیت فرزندان میشه. اگه این نکات رعایت بشه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌تونن توی نگهداری و مراقبت از کودکان خیلی کمک کننده باشن.

سوالات متداول
  • اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ درتربیت کودکان چیست؟

    خیلی از پدر و مادرها به دلیل مشغله‌های زیاد می‌تونن در نگهداری و مراقبت و تربیت کودکان خودشون از پدربزرگ‌ و مادربزرگ کمک بگیرن زیرا اون‌ها افرادی باتجربه و قابل اعتماد دراین زمینه هستن.

  • تربیت والدین با پدربزرگ و مادربزرگ چه تضادهایی داره؟

    پدربزرگ و مادربزرگ درحالی که فرزندانشون رو کمک می‌کنن تا نوه‌ها رو درست بار بیارن، باید بدونن که در کار تربیت اون‌‌ها نباید دخالت کنن یا اگه اختلاف نظردارن نباید اون رو تحمیل کنن. زیرا این اختلاف نظر ممکنه مشکلات جدیدی رو در زمینه‌های مختلف به وجود بیاره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *