بلاگ فاب

آموزش رزین اپوکسی

آموزش رزین اپوکسی

فهرست عناوین

مراحل ساخت و آموزش رزین اپوکسی

ساخت رزین اپوکسی یازده مرحله داره که توی این مقاله از اپلیکیشن آموزشی فاب قراره بهش بپردازیم. برای یاد گرفتن این کار هنری فوق‌العاده زیبا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

مرحله اول: تهیه مواد اولیه

برای ساخت رزین اپوکسی لازمه که متریال زیر رو تهیه کنین:

بوم

می‌تونین از بوم‌های نقاشی و یا تخته سه لای بالتیک توس برای ساختن رزین اپوکسی استفاده کنین.

رزین

رزین

در حال حاضر قیمت این محصول کمی بالاتر رفته. برای ساخت این اثر خلاقانه ما به شما تهیه آرت رزین رو توصیه می‌کنیم. اما هر رزینی که در اون نسبت 1:1 بین رزین اپوکسی شفاف و سخت‌کننده رعایت بشه گزینه مناسبی برای ساخت رزین اپوکسیه. البته استفاده از Pro Marine Supplies هم پیشنهاد خوب و به صرفه‌ای در حجم زیاده.

همچنین بخوانید: آموزش فرش بافی

رنگ یا رنگ اسپری

شیشه‌های رنگ اکریلیک حجمی معادل 56/7 گرمه و میشه باهاش چند تا قطعه رو رنگ‌آمیزی کرد. اسپری‌های رنگ هم برای آستر زدن چوب به کار میره و بعد از رنگ زدن، اثری از بافت چوب در قطعه هنری شما به چشم نمیاد.

لیوان یکبار مصرف پلاستیکی

یک بسته لیوان یک بار مصرف برای کار شما لازمه. چون قراره که از هر لیوان یک بار توی کارتون استفاده کنین.

همچنین بخوانید: آموزش مهارت‌های زندگی

چوب بستنی بزرگ

از چوب بستنی برای مخلوط کردن رزین استفاده می‌کنیم و همینطور برای مخلوط کردن رزین با رنگ. برای این کار توی هر لیوان یک چوب بستنی قرار میدیم که مجبور نباشیم چوب بستنی رو مدام از لیوانی به لیوان دیگه جابجا کنیم.

پوشش پلاستیکی

از کیسه‌های زباله با ظرفیت 55 گالن (حدود 208 لیتر) می‌تونیم به عنوان پوشش پلاستیکی بزرگ استفاده کنیم.

دستکش لاتکس

برای محافظت از دست‌ها لازمه که از دستکش استفاده کنین. اگه رزین روی دستاتون ریخت اشکالی نداره و فقط کافیه که اون رو از روی دستاتون پاک کنین و با آب و صابون شستشو بدین.

همین حالا بخون!  دلایل خیانت زناشویی + راه های جلوگیری از آن

لوله پی وی سی (اختیاری)

این یک مرحله اختیاریه و با استفاده از پی وی سی و پوشش پلاستیکی می‌تونین یک قاب محافظ، بزرگ‌تر از قاب کار خودتون بسازین که کار هنری زیباتون خراب نشه و گرد و خاک روشون نشینه.

مرحله دوم: برش چوب

توی این مرحله از آموزش رزین اپوکسی چوب رو در اندازه دلخواه‌تون برش بزنین و سپس اون رو با سنباده صاف و هموار کنین تا لبه‌های کار شما تمیز و مرتب باشه.

مرحله سوم: آسترکاری چوب

رنگ‌آمیزی چوب با اسپری رو بهش میگن آسترکاری چوب. اگه چوب آسترکاری نشه بافت اون در پشت کار مشخص میشه؛ در صورتی که رنگ در چوب دارای آستر جلوه بهتری داره.

مرحله چهارم: طراحی رنگ‌ها

توی این مرحله از آموزش رزین اپوکسی می‌تونین از رنگ‌های موجود در طبیعت الهام بگیرین یا رنگ‌های ترکیبی بسازین. ترکیبات رنگ‌ها رو بررسی کنین و با این کار یک منظره رو باز آفرینی کنین.

مرحله پنجم: آماده کردن بوم و لیوان‌ها

برای آماده کردن لیوان‌ها به ازای هر رنگ یک لیوان در نظر بگیرین. بوم رو روی پایه قرار بدین و نحوه چینش وسایل‌تون به نحوی باشه که رزین‌ها روی بوم جاری نشه. موقع تنظیم کردن بوم از تراز بودن اون هم مطمئن بشین.

مرحله ششم: مخلوط کردن رزین

مخلوط کردن رزین ساده‌ترین کار ساخت اثر هنری شماست. برای این کار می‌تونین دستورالعمل روی شیشه رزین رو دنبال کنین. متداول‌ترین روش مخلوط کردن رزین اپوکسی استفاده از نسبت 1:1 است. به همین خاطر باید کل مخلوط رو توی یک لیوان بریزین و حدود 7 دقیقه مخلوط رو به هم بزنین.

مرحله هفتم: ریختن رزین داخل لیوان‌ها

ریختن رزین داخل لیوان‌ها

رزین رو داخل لیوان‌هایی بریزین که از قبل آماده کردین. نکته مهم اینه که اگه بیشتر از یک رنگ مد نظرتونه باید رزین بیشتری اضافه کنین. به محض ریختن رزین، رنگ اکریلیک رو داخل هر کدوم از لیوان‌ها بریزین و هر بار ذره‌ای رنگ اضافه کنین تا رنگ به جای شفاف شدن، غلیظ‌تر بشه.

برای شروع کار لازم نیست یک عالمه رنگ اضافه کنین. چون در این صورت واکنش سریع‌تر رخ میده و رزین در لیوان‌ها خودش رو می‌گیره.

مرحله هشتم: ریختن رزین روی چوب

رزین رو همونطوری که تصور می‌کردین بریزین ولی خیلی به خروجی کار فکر نکنین. چون در اون مرحله هم تغییراتی توی کار اتفاق میفته.

مرحله نهم: تفنگ گرمایی یا سشوار صنعتی

اگه دوست ندارین روی سطح کارتون پر از حباب بشه بهتره که از سشوار برای خشک کردن سطح کار استفاده کنین.

همین حالا بخون!  آموزش پاپیه ماشه

مرحله دهم: پوشاندن قطعه

برای این کار می‌تونین از پی وی سی یا پلاستیک و یا جعبه مقوایی استفاده کنین. فقط باید حواس‌تون باشه که پوشش با سطح کارتون تماس پیدا نکنه. وقتی پوشش رو روی کار گذاشتین باید بذارین 8 ساعت بمونه. برای اینکه مطمئن بشین رزین شما خودش رو گرفته سطح اون رو لمس نکنین.

می‌تونین سطح رزینی رو لمس کنین که از روی تابه چکه کرده و از اون طریق می‌فهمین که کار شما آماده شده یا نه.

مرحله یازدهم: پرده‌برداری

آخرین و جذاب‌ترین مرحله برداشتن پوششه و شما می‌تونین شاهکار نهاییتون رو ببینین. بعد از اون می‌تونین کار رو به دیوار آویزون کنین و لذت ببرین.

جمع‌بندی آموزش رزین اپوکسی

ما در این مقاله مرحله به مرحله ساخت یک کار هنری زیبا با رزین رو به شما گفتیم و آموزش ساخت رزین اپوکسی رو بهتون گفتیم. اگه کمی خلاق و ایده پرداز باشین کارهای بسیار زیبایی رو می‌تونین با رزین خلق کنین. با توجه به 11 مرحله‌ای که توی این مقاله براتون توضیح دادیم پیش برین و خالق آثار زیبایی بشین.

امیدواریم این مقاله براتون مفید بوده باشه و بتونین ازش توی ساخت کارهای هنری و ورود به دنیای شگفت‌انگیز رزین استفاده کنین.

سوالات متداول
  • رزین اپوکسی چه سازه‌ایه؟

    این یه سازه و اثر هنریه که از بوم و رزین و یه سری مواد دیگه ساخته می‌شه.

  • رزین اپوکسی چطوری ساخته می‌شه؟

    ساخت این اثر هنری زیبا شامل 12 مرحله‌ست که توی مقاله در موردش به طور مفصل صحبت کردیم.

  • متریال ساخت رزین اپوکسی چیه؟

    بوم، رزین، رنگ یا رنگ اسپری، لیوان یه بار مصرف، چوب بستنی، پوشش پلاستیکی، دستکش لاتکس و لوله پی وی سی متریال و مواد اولیه برای ساخت رزین اپوکسیه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش رزین اپوکسی»

    1. الهام نعمتی

      سلام وقتتون بخیر باشه. خیر ما در فاب امکان آموزش حضوری نداریم. ولی شما با دانلود و نصب اپلیکیشن فاب می‌تونین با پرداخت مبلغی بسیار کم، در هر جایی که هستین به مطالب آموزشی دسترسی داشته باشین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *