بلاگ فاب

آموزش علوم اول دبستان

آموزش علوم اول دبستان

فهرست عناوین

آموزش علوم اول دبستان

علوم اول دبستان یکی از دروس مهم و اصولیه. یادگیری مباحث این درس اهمیت زیادی داره. ویدئوی زیر نمونه‌ایه از تدریس این درس در اپلیکیشن آموزشی فاب. با مراجعه به اپلیکیشن فاب می‌تونین به مجموعه کامل آموزش ویدئویی علوم اول ابتدایی دسترسی داشته باشین.

آموزش علوم اول دبستان شامل ۱۳ درسه که با بازی و فعالیت‌های سرگرم کننده آموزش داده میشه. اپلیکیشن فاب با کامل‌ترین ابزارها و روش‌ها، تدریس کتاب علوم اول دبستان رو بر عهده گرفته که در برنامه‌ریزی درسی اول دبستان خیلی اهمیت داره. در ادامه مقاله، شرح کامل دروس این کتاب ارائه شده.

لیست دروس آموزش علوم اول دبستان

درس ۱: زنگ علوم

در این درس دانش‌آموزان رو به حیاط می‌برن و از اون‌ها می‌خوان که سایه‌های هم رو نقاشی بکشن. بعد از گذشت دو ساعت دوباره به حیاط رفته و این کار رو در همون جاهایی که ایستاده بودن تکرار می‌کنن. با انجام این کار متوجه میشن که قد سایه‌هاشون کوتاه‌تر میشه. در بخش بعدی این درس به بررسی میوه‌ها می‌پردازن.

همچنین با یک سطل آب و انداختن اشیاء گوناگون داخل اون، یاد می‌گیرن که اجسام سنگین زیر آب میرن و اجسام سبک شناور می‌مونن.

لیست دروس آموزش علوم اول دبستان

درس ۲: سلام به من نگاه کن!

دانش‌آموزان در این درس حواس پنج گانه خودشون رو می‌شناسن. همچنین موضوعاتی مثل مراقبت از تمامی حس‌ها، تفاوت صداها و چگونگی شنیدنشون، دیدن و نابینایی، حس لامسه، بوها و مزه‌های متفاوت، در این درس به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شه.

در این درس از علوم اول دبستان به دانش‌آموزان گفته میشه که برای مراقبت از چشم‌ها‌شون نباید به نور مستقیم خورشید نگاه کنن؛ با دست آلوده نباید چشم‌های خودشون رو لمس کنن، سالی دو بار باید به چشم پزشک مراجعه کنن و از فاصله خیلی نزدیک کتاب نخونن و تلویزیون تماشا نکنن.

در مورد مراقبت از گوش‌ها هم بر این موارد تاکید میشه: از صداهای بلند پرهیز کنیم؛ در گوش یکدیگر صحبت نکنیم و اجسام نوک تیز رو داخل گوش فرو نکنیم. همچنین در مورد حس شنوایی و بویایی در حیوانات هم بحث شده. در این درس دانش‌آموزان با چشم‌های بسته طعم‌ها و خوراکی‌‌های مختلف رو تست و شناسایی می‌کنن.

درس ۳: سالم باش، شاداب باش.

درس سوم علوم اول دبستان، در مورد غذاها و فعالیت‌هاییه که برای سلامت انسان مفید هستن:

  • ورزش و بازی برای سلامت و شادابی
  • رعایت بهداشت فردی
  • رعایت موارد ایمنی
  • خواب و استراحت به موقع
  • خوردن غذاهای متنوع
  • تمیز نگه داشتن مدرسه

همچنین نکاتی مثل مصرف انواع وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و ضرورت مصرف اون‌ها برای بدن؛ نوشیدن آب و شناخت مواد غذایی مغذی و مضر؛ شستن دست‌ها و رعایت بهداشت شخصی مثل مسواک زدن هم در این مبحث مورد بررسی قرار گرفته.

درس ۴: دنیای جانوران

در این درس دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که جانوران مثل هم نیستن. شکل و اندازه‌های گوناگونی دارن و همگی غذا می‌خورن، راه میرن و نفس می‌کشن.

درس ۴: دنیای جانوران

جانوران به ۵ گروه تقسیم میشن:

  • پرندگان مثل: کبوتر، عقاب
  • خزندگان مثل: تمساح، مار
  • پستانداران مثل: گوسفند، گربه
  • جانوران آبزی مثل ماهی‌ها
  • دوزیستان مثل: قورباغه و وزغ

جانوران از نظر غذایی که می‌خورن هم به ۳ دسته تقسیم میشن:

گیاه خواران مثل: اسب، بز، گوسفند، فیل، زرافه.

گوشت‌خوارها مثل: شیر، ببر، پلنگ، گرگ.

دانه‌خوارها مثل: جوجه، گنجشک، کبوتر.

در بحث بعدی این درس از علوم اول دبستان، جانوران از لحاظ نوع حرکت شناخته میشن. شنا کردن، خزیدن، دویدن، جهیدن و پرواز کردن حرکت‌های شناخته شده در انواع جانوران محسوب میشه.

درس ۵: دنیای گیاهان

همه انواع گل‌ها، درختان، علف‌ها و چمن‌ها در دسته‌بندی گیاهان قرار می‌گیرن. هر گیاه ریشه، ساقه و برگ داره. برخی از گیاهان گل و میوه دارن و برخی هم ندارن. در این درس از دانش‌آموزان خواسته می‌شه که محل زندگی خودشون رو بررسی کنن و ببینن که چه گیاهانی در اونجا رشد می‌کنن. از گیاهان برای تهیه عطر، رنگ، دارو و عرقیات استفاده میشه. گیاه برای سالم ماندن به خاک مناسب و نور و آب کافی نیاز داره.

درس ۶: زمین، خانه پر آب ما

در این درس یکی از حیاتی‌ترین عناصر زمین و زندگی همه موجودات زمین به دانش‌آموزان آموزش داده میشه. آب عنصر حیاتی برای زندگی همه موجوداته و در اقیانوس، دریا، رودخانه، چشمه، دریاچه و آبشار پیدا میشه. آب در پخت غذا، حمام کردن، آب دادن به گیاهان، نظافت و آشامیدن نقش اصلی داره و برای همه موجودات روی کره زمین حیاتیه.

در این درس از علوم اول دبستان بررسی میشه که چه حیواناتی در آب زندگی می‌کنن و چگونه می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد. همچنین در مورد عوامل آلوده کننده آب مثل زباله و فاضلاب توضیح داده میشه. توضیح وزن اجسام سبک و سنگین در آب هم در این فصل از کتاب ارائه شده.

درس ۷: زمین، خانه سنگی ما

سنگ‌ها انواع گوناگون و رنگ‌های متفاوتی دارن. در درس ۷ دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که سنگ‌ها در بستر رودخانه، دریا، دریاچه، کوه‌ها و بیابان یافت میشن. سنگ‌ها جنس‌های متفاوتی دارن و از لحاظ سختی و نرمی متفاوت هستن. در این درس از دانش‌آموزان خواسته میشه که با خودشون سنگ به کلاس بیارن و اون‌ها رو طبق رنگبندی و یا اندازه و حالت‌شون کنار هم قرار بدن.

درس ۷: زمین، خانه سنگی ما

همینطور از دانش‌آموزان خواسته میشه که مسیر خانه تا مدرسه رو به دقت نگاه کنن و ببینن که در چه مکان‌هایی از سنگ استفاده شده. از سنگ برای ساخت بنا و خانه، کفپوش پیاده‌رو و پارک‌ها، ساخت پله، گلدان، ریل قطار، غار، مجسمه و … استفاده میشه.

درس۸: زمین، خانه خاکی ما

خاک یکی از عناصر حیاتی برای رشد گیاهه. غذای ما و تمامی جانوران با گیاهان تامین میشه. اینکه در چه مکان‌هایی خاک وجود داره و چه جانورانی در خاک زندگی می‌کنن، در این درس بررسی میشه.

درس ۹: در اطراف ما هوا وجود دارد

هوا هم از عناصر مهم برای زندگی تمام موجودات روی کره زمینه. در این درس دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که از چه طریقی می‌تونیم به وجود هوا روی کره زمین پی ببریم. برای مثال زمانی که در بادکنک می‌دمیم، زمانی که باد هوا رو جابجا می‌کنه و حرکت پرچم به وسیله باد.

درس ۱۰: دنیای سرد وگرم

این مبحث در مورد گرما و سرما توضیحاتی ارائه میده و دانش‌آموز یاد می‌گیره که دما در محیط‌ها، شهرها و کشورهای گوناگون متفاوته.

درس ۱۱: از خانه تا مدرسه (حرکت)

این درس از درسنامه آموزشی علوم اول در مورد موارد زیر صحبت می‌کنه:

  • خیابان و مسیرهایی که از اون‌ها عبور می‌کنیم
  • اجسام در حال حرکت در خیابان
  • سطح صاف و شیب دار
  • حرکت دادن اجسام روی سطوح متفاوت
  • مزایای اختراع چرخ

بشر مدت زمان زیادیه که با اختراع چرخ، کارها رو آسون‌تر کرده. از چرخ برای صندلی چرخ‌دار، کالسکه، گاری، ماشین، دوچرخه، موتور، مینی بوس و اتوبوس استفاده میشه.

درس ۱۲: آهنربای من

آهنربا اجسام آهنی مثل سوزن، براده آهن، سنجاق فلزی، کلید و میخ رو به خودش جذب می‌کنه؛ اما اجسامی مثل مداد، کاغذ، کیف رو به خودش جذب نمی‌کنه. همچنین در این درس دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که آهنربا رو نباید کنار وسایلی مثل موبایل و لپ تاپ قرار بدن. در این درس تمرینی هم برای درک قدرت جذب آهنربا ارائه شده.

درس آهنربای من

این تمرین به این صورته که سنجاقی فلزی رو درون بطری شیشه ای می‌اندازیم و سعی می‌کنیم با کشیدن آهنربا به بدنه بطری اون رو بیرون بکشیم.

جمع بندی درباره آموزش علوم اول دبستان

در این مقاله، مجموعه درس‌ها و مباحثی ارائه شده که در آموزش علوم اول دبستان تدریس میشه. توی این کتاب سعی بر این بوده که با انجام فعالیت و بازی، مباحث ابتدایی علوم به دانش‌آموزان آموزش داده بشه.

اپلیکیشن آموزشی فاب به راحتی می‌تونه تمامی مباحث ابتدایی و اصولی علوم اول دبستان و سایر درس‌های این پایه مثل فارسی و ریاضی اول دبستان رو با انجام تمامی آزمایشات و مسائل لازم به کودک دلبندتون آموزش بده. همینطور می‌تونین برای آموزش سایر دروس کلاس اول ابتدایی از قسمت زیر استفاده کنین.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی اول دبستان
همین حالا بخون!  آموزش فارسی اول دبستان
سوالات متداول
  • آموزش کتاب علوم پایه اول به چه صورته؟

    بیشتر با انجام بازی و فعالیت آموزش داده میشه.

  • این کتاب شامل چند درس میشه؟

    کتاب علوم پایه اول شامل 12 درس میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *